Panasonic TXP58V10E og SD-kilder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TXP58V10E og SD-kilder

Hei, har en HD-ready Panasonic TH50PX70E fra 2007, SD-signaler via scart og Strong 8700 dekoder (har både Viasat og Canal Digital abonnement via parabol og denne dekoderen har plass til begge kortene; ønsker å slippe å ha 2 dekodere og 2 fjernkontroller, derfor har jeg sett bort ifra HD-biten hittil og ikke byttet fra analoge tv-signaler).

Har vært godt fornøyd med min trofaste Panasonic tv , men har nå over et års tid spart opp penger og ønsker å oppgradere til en større tv. Har sett på flere alternativer og vurderer nå sterkt den dyre men - ut ifra det jeg har lest - meget solide Panasonic TXP58V10E.

Har lest i andre tråder her i forumet at Panasonic V-serien (som mange andre Full HD-tv'er) ikke er kjempebra på SD-signaler, men hvor "dårlig(e)" er de(n)? Vil kvaliteten på tv-signalene bli dårligere for meg tror dere med den nye Full HD Panasonicen enn slik jeg har det i dag med min HD-ready 50", eller har teknologien kommet lengre på disse to årene slik at SD-signalene fra TXP58V10E vil være like bra eller evt litt bedre enn på min gamle tv (men klart dårligere enn med HD-signaler, derved karakteristikken "dårlig") ?

Jeg bruker tv-en mest til tv-titting (70%) men også en del til film/dvd/Blu-ray (30%). Har vært fornøyd med kvaliteten på bildene hittil (selv om jeg vet de er mye dårligere enn på nye tv'er og ikke minst i forhold til de som kjører HD-signaler gjennom HD-dekoder), og ønsker ikke å investere titusener i en ny flott Full HD Panasonic tv og så finne ut at kvaliteten på tv-sendingene for meg med mitt SD-set up er dårligere enn før. Takk hvis noen som kjenner V-serien og SD-kvalitet kunne gi meg råd vedrørende dette.

PS. Har sålangt kun funnet TXP58V10E til salgs på Elkjøp og Lefdal på nettet i Norge, den er "midlertidig utilgjengelig" pr d.d., men snakket med noen på Elkjøp som sa at modellen kunne bestilles for levering innen noen uker. Noen som vet om denne tv'en vil komme i salg flere steder her til lands etter hvert og om det er noen sjanse for at tv'en vil gå ned i pris etter hvert? (selges vel begrenset antall av de virkelig store Panasonicene i Norge så sjansen er vel kanskje liten for særlig prisnedgang.. såfremt ikke prisene settes ned nå som 2010-modellene snart kommer på markedet?)

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det enkelt, Panasonic 58V10 + SD-materiale = Total katastrofe! Du må ikke finne på det, rett og slett! Denne TVen er som skapt for HD! 50V10 hadde vært mye bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo et moment at om alle TV'ene i V-serien er like gode på SD, så vil jo 58-tommeren uansett se verre ut enn 42-tommeren fordi bildet blir større. SD vil nok derfor ikke se allverden ut på en 58-tommer uansett... Men NRK begynner jo å sende i HD til OL. Og du kan vel bruke CD-kortet i tv'en og dermed få dette. (Eller koble til antenne og bruke DVB-T tuneren og ta inn nrkHD på rikstv (hvis de har plass i nettet sitt da))

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Konklusjonen er vel at med kjøp av stor Full HD Panasonic bør man også kjøpe HD-dekoder. Gjelder dette generelt for så store tv-skjermer, f.eks. også Samsung PS58B855XXE Plasma eller Samsung UE55B7070XXE LED-LCD som jeg også har vurdert, eller er det særlig Panasonic V10 som er dårligere på SD-signaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå blitt anbefalt å kjøpe LG PS8000 som visstnok er meget bra på SD-bildekvalitet også i 60" utgaven, men er litt skeptisk til LG pga innbrenningsproblematikken (IR) samt om bildekvaliteten vil være "god nok". Er det noen som kjører SD-signaler fra analog dekoder til en LG 60PS8000 Plasma skjerm her inne som har erfaringer å dele?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malagant
    Takk for svar. Konklusjonen er vel at med kjøp av stor Full HD Panasonic bør man også kjøpe HD-dekoder.
    Den innebygde dekoderen funker bra på HD den. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar/råd! Jeg kommer nok til å se ann litt, bl.a. m.h.t. de nye 2010 tv-modellene som kommer etter hvert samt evt investering i HD-dekoder, så får vi se om det blir nytt tv-kjøp senere i år!
    Samsung UE65F8005 kant-LED LCD 3D Tv
    Samsung HT-E6750W 3D Blu-ray 7.1 Hjemmekino

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •