Mye mas om kalibrering av TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mye mas om kalibrering av TV

Altså, er det ikke bare å sette kontrast, brightness, sharpness og gamma(?) sånn at man er fornøyd? Finnes det en fasit på hvordan dette skal være stilt inn? Har hørt om folk som betaler masse penger for å få en proff til å komme hjem å kalibrere tven for seg. Hva er greia med det?

Også har jeg hørt om DVDer som gjør det for deg, hvordan funker det? Jeg hører det er mye mas om kalibrering av TVer. Jeg har selv bare stilt inn alt slik at jeg liker bildet, og er fornøyd med det. Tror kanskje jeg har misforstått hva kalibrering er, eller ikke forstått viktigheten av det? Hvordan gjennomfører man en skikkelig kalibrering av TVen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du stilt inn og er fornøyd med det så er det vel ikke så mye å mase om ?

Det som kanskje er viktigs er å få stillt lyset og kontrasten riktig og så få fargene komme litt etter smak. Du finner sikkert noen tips om dette i svaret over. Du må også huske at TV dekoderen din ikke gir same bilde som DVD eller Bluray. Mao kan du ikke kaliberer mot TV dekoder og skifte til DVD og regne med at du får samme bilde. Her er det alt opp til TV'n om du kan kalibere de forskjellige kildene separat eller om du må velge den gyldne middelvei.

Proffen bruker prober til å måle og går dypt inn i TV'n din på en hel annen måte en det du har muligheter til, men problematikken mht kilder er den samme for de og.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt så mye på kildeproblematikken, men det var et godt poeng. Problemer blir vel enda verre nå som fler og fler kun har en HDMI til skjerm og alle kilder til reciever. Sikkert mest naturlig å kalibrere mot den mest optimale kilde (typisk BD), men nå får man HD via parabol, spillkonsoller, streamingenheter osv osv.
    Da er vi vel litt tilbake til trådstarter: Still inn så man er fornøyd og la det stå til

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja egentlig så er det kun å slå av dynamisk kontrast og sette fargetemp på normal,så justere lys så man ser detaljer i mørke dresser og kontrast ned til ca 85% så skal de fleste av dagens tver ha bruklig bilde på ihvertfall vanlige tv sendinger,hver gang jeg kjøper tv så kalbrerer jeg å justerer etter andres instillinger i flere uker,men ender bestandig opp med mine egne enkle instillinger og er fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guider som det der er nettopp grunnen til at jeg synes det er mye mas med kalibrering. Flere sider med masse rare greier som vanlige folk ikke har noe forhold til eller bryr seg om i det hele tatt.

Jeg spør igjen: Hvorfor betale en proff som skal gjøre dette for deg når man kan gjøre det selv? Forskjellene er minimale uansett.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi havner litt over i samme spor som "Hvorfor bruker noen 15000 på en to-meter digital signalkabel?"..
    Hadde jeg hatt penger og anledning til å bygge f.eks en hjemmekino med meget god lyskontroll og fete komponenter hadde jeg nok også tatt meg bryet med kalibrering for å treffe 100%.
    Men de fleste har TV'n i rom med varienende lysforhold, utstyr i mellom klassen og langt fra optimale forhold. Da kommer optimaliseringen bare som en utgift sånn jeg ser. Eneste man vinner på det er om man har mulighet til flere oppsett til forskjellige situasjoner, samt er bevisst på det selv. Er ikke mange kunder igjen da..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første:

Forskjellene er IKKE minimale. Til og med bestemor kan med 100% sikkerhet si at et kalibrert oppsett ser bedre og mer virkelighetsnært ut enn et ukalibrert oppsett i absolutt alle tilfeller.

For det andre så klarer du IKKE å kalibrere en TV på øyemål. Det eneste du kan få til er grovkalibrering av brightness og til en viss grad kontrast. Gråskala og farger er det bare å glemme uten utstyr.

For det tredje så er det overhodet ingen smak involvert i bildekalibrering, eller dvs jo, men da helst på dette med gamma. Når det gjelder farger og gråskala så kan jeg med nærmest 100% sikkerhet si at ingen ville foretrukket andre farger enn de reelle fargene som bestemmes i henhold til en standard.

For å sammenligne dette med noe mer håndfast:
    Alle vet hvordan et menneskeansikt ser ut. Jeg tviler sterkt på at noen vil foretrekke et ansikt som ikke har nøyaktige virkelige farger kontra et som ser ut som et virkelig ansikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av retask
    Guider som det der er nettopp grunnen til at jeg synes det er mye mas med kalibrering. Flere sider med masse rare greier som vanlige folk ikke har noe forhold til eller bryr seg om i det hele tatt.

Jeg spør igjen: Hvorfor betale en proff som skal gjøre dette for deg når man kan gjøre det selv? Forskjellene er minimale uansett.
    De fleste folk i de tusen hjem nøyer seg med tilbuds tv og surroundanlegg til 2995,- på elkjøp og er fornøyd med det.

Så har du oss her inne som har det som en hobby og vil ting mest realistisk både på bilde og lydsiden, derfor kalibrerer vi.
    Dette klarer du ikke med øyemål og må derfor gå til innkjøp av utstyr og lære det selv eller leie inn en som kan det.

At forskjellen er minimale som du sier stemmer ikke helt. Ja, et fåtall tv'er er ganske bra fra frabrikk, men de fleste trenger en kraftig justering.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    De fleste folk i de tusen hjem nøyer seg med tilbuds tv og surroundanlegg til 2995,- på elkjøp og er fornøyd med det.

Så har du oss her inne som har det som en hobby og vil ting mest realistisk både på bilde og lydsiden, derfor kalibrerer vi.
    Dette klarer du ikke med øyemål og må derfor gå til innkjøp av utstyr og lære det selv eller leie inn en som kan det.

At forskjellen er minimale som du sier stemmer ikke helt. Ja, et fåtall tv'er er ganske bra fra frabrikk, men de fleste trenger en kraftig justering.
    '

Godt svart. Henger meg på denne jeg. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    For det første:

Forskjellene er IKKE minimale. Til og med bestemor kan med 100% sikkerhet si at et kalibrert oppsett ser bedre og mer virkelighetsnært ut enn et ukalibrert oppsett i absolutt alle tilfeller.

For det andre så klarer du IKKE å kalibrere en TV på øyemål. Det eneste du kan få til er grovkalibrering av brightness og til en viss grad kontrast. Gråskala og farger er det bare å glemme uten utstyr.

For det tredje så er det overhodet ingen smak involvert i bildekalibrering, eller dvs jo, men da helst på dette med gamma. Når det gjelder farger og gråskala så kan jeg med nærmest 100% sikkerhet si at ingen ville foretrukket andre farger enn de reelle fargene som bestemmes i henhold til en standard.
    1. Om jeg kalibrer TVen min selv på øyemål til jeg ser at her er fargene så og si slik som de skal være, og jeg faktisk treffer ganske riktig så er forskjellene minimale hvis en ekspert skal komme inn og sette ned kontrasten to hakk og gråskalaen opp ett hakk.

2. Igjen. De eneste som bryr seg om kalibrering er spesielt interesserte, og det er helt greit det, jeg forstår det. Men om du ikke hadde vært klar over hva kalibrering faktisk er og bare hadde stilt inn på TVen din selv så hadde du blitt fornøyd på det du hadde klart på øyemål. Hvorfor bryr du deg om kalibrering? Det er fordi du er klar over det. Ingen andre bryr seg.

Jeg har kalibrert TVen min på øyemål, og jeg er fornøyd. Fargene ser skikkelige ut, det er bra kontrast og ikke alt for lys skjerm, da ser det som kjent ut som noen har røyka inni tven din. Siden jeg over en lengre tid har irritert meg over alt maset om kalibrering så har jeg bestilt meg en kalibrerings Blu-Ray fra Play.com for å se om det blir noe forskjell. Hvem vet, kanskje det blir mye bedre! Det er denne her. Noen som vet om dette er dugbart?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor

Jeg mener, og dette er en påstand fra min side, ikke noe jeg mener er en sannhet, at du hadde blitt like fornøyd ved å kalibrert TVen på øyemål. Klart det gir deg ro i sjela å få gjort kalibreringa skikkelig når du er spesielt interessert og er klar over fenomenet kalibrering. Hvis man er litt kritisk og stiller inn på TVen selv tror jeg nok også forskjellen er minimal på hva en såkalt ekspert kan få til. Bare en påstand fra min side. Skal teste det ut snart selv som dere ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener, og dette er en påstand fra min side, ikke noe jeg mener er en sannhet, at du hadde blitt like fornøyd ved å kalibrert TVen på øyemål. Klart det gir deg ro i sjela å få gjort kalibreringa skikkelig når du er spesielt interessert og er klar over fenomenet kalibrering. Hvis man er litt kritisk og stiller inn på TVen selv tror jeg nok også forskjellen er minimal på hva en såkalt ekspert kan få til. Bare en påstand fra min side. Skal teste det ut snart selv som dere ser.
    Teste det ut med hva? DVE disken? Eneste den duger til er justering av brightness. kan også brukes til justering av kontrast på plasma og crt tv. Gråskala får man ikke justert med denne disken og farger kun sånn noenlunde.

Skal du ha en nøyaktig kalibrering så må du ha en probe og en pc. Så må du jo ha en tv som har mulighet for å justere gråskala og fargerom gjerne gamma også.

Er det noen som maser på deg om at du må kalibrere siden du nevner det hele tiden? Eller skal du prøve å bevise oss at vi ikke trenger utstyr til endel tusen for å gjøre dette når du mener det kan gjøres med øyemål? Og nei jeg hadde ikke vært fornøyd med å justere tv'en/projektoren med kun øyemål når jeg vet hvor mye bedre det blir når det gjøres med skikkelig utstyr.

Du kan jo ta en titt på denne videoen.

YouTube - Tutorial - Basic TV Picture set up & Calibration

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe som heter at "jo mer man lærer, desto mer skjønner man at man ikke kan". Som du sier så vil kanskje bestemor være fornøyd med TV-en (eller annet utstyr for den saks skyld) rett ut av esken, men har du først fått utstyret justert og kalibrert og venner seg til den typen bilde/lyd, så vil du antagelig irritere deg over ukorrekt gjengivelse på annet utstyr. Dette har ikke med smak og behag å gjøre, det har med kunnskap og erfaring.

Det blir ikke mer mas enn man gjør det til selv Øyemålet ditt er preget av dine preferanser, og det er langt fra sikkert at dette stemmer med de standardene som kalibreringsutstyr er laget etter. Og dette er jo hele poenget med kalibreringsutstyr; det har ikke smak men måler verdier etter etablerte standarder.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik kalibrering kan enkelt gjøres...

Det som trengs er et Bluefilter til og finjustere farger.
    Og da justerer du tv/projektør etter DINE øyne og ingen andres.

Har selv på dvd... AVIA - DVE - THX opptimaliserte filmer
    På Blu-Ray... DVE

Så forrige uke så var det på tide med en ny bilde justeringa, og etter og da slite med og få det riktig med DVE pga at lysstyrken hoppet opp og ned av seg selv ? så ble det til at jeg satte star wars 3 i PS3 (THX) for og justere bildet fra den.
    Og på min tv da så endte jeg opp med et bilde som er fult på høyde med av hva DVE kan få til.
    Så Kung fu panda på blu-ray (referanse bilde på blu-ray) så er jeg storfornøyd med resultatet av de enkle justeringene som er på tvn.

Det er da erfaringen gjort med en panasonic th42px70e plasma

Og det er forskjell på et ukalibrert rett fra esken eller såkalt justert etter øyne uten referanse matriale og til det du får etter litt enkel justering av lys - kontrast - farge - skarphet som du finner på alle tver, i tilegg så har jo menge flere justeringer som gama - bakgrundsbelysning - fargetempratur m.m som treger mere justeringer.

Tenke seg da... kjøpe en tv til 30.000 kr som ikke er kalibrert... så se på en tv som koster 10.000 og er kalibrert og begynne og tenke... "****.. har jeg gjort et bomkjøp og kastet 30.000kr i søpla... ;-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Om jeg kalibrer TVen min selv på øyemål til jeg ser at her er fargene så og si slik som de skal være, og jeg faktisk treffer ganske riktig så er forskjellene minimale hvis en ekspert skal komme inn og sette ned kontrasten to hakk og gråskalaen opp ett hakk.

2. Igjen. De eneste som bryr seg om kalibrering er spesielt interesserte, og det er helt greit det, jeg forstår det. Men om du ikke hadde vært klar over hva kalibrering faktisk er og bare hadde stilt inn på TVen din selv så hadde du blitt fornøyd på det du hadde klart på øyemål. Hvorfor bryr du deg om kalibrering? Det er fordi du er klar over det. Ingen andre bryr seg.

Jeg har kalibrert TVen min på øyemål, og jeg er fornøyd. Fargene ser skikkelige ut, det er bra kontrast og ikke alt for lys skjerm, da ser det som kjent ut som noen har røyka inni tven din. Siden jeg over en lengre tid har irritert meg over alt maset om kalibrering så har jeg bestilt meg en kalibrerings Blu-Ray fra Play.com for å se om det blir noe forskjell. Hvem vet, kanskje det blir mye bedre! Det er denne her. Noen som vet om dette er dugbart?
    Du gjør en stor feil her. Du antar at fordi du er fornøyd med dagens bilde så kan ikke forbedringen være stor om du kalibrerer, men her tar du rett og slett helt feil!
    Måten du snakker om dette bærer preg om at du ikke vet hva dette dreier seg om i det hele tatt. Man stiller ikke gråskalaen "opp ett hakk", det går ut på å justere rødt, grønt og blått individuelt fra 0-100% IRE for å få lik mengde av hver gjennom hele gråskalaen. Hvis du påstår at du har klart å justere rødt, grønt og blått individuelt så godt som like bra som man ville klart med en kalibreringsprobe så vet jeg ikke helt hva jeg skal si...

Igjen, du blander sammen det du er vant med å se på TVen og du synes ser korrekt ut med det som faktisk er korrekt. Min påstand er at du hadde kommet til å ledd av ditt nåværende oppsett om du hadde fått sett hvordan ting egentlig ser ut. Med mindre du har noe så sjeldent som en TV med tilnærmet korrekt gråskala og fargegamut fra fabrikk, i såfall ville du vært omtrent den eneste.

Det finnes en enkel test på dette, og det er om du får kinofølelse av å se på TVen din. Det vil si, ser ting ut som det gjør på kino fargemessig. Sannsynligvis har din TV, som de aller fleste andre TVer, et langt kaldere bilde enn det som egentlig skal være.

Du trenger ikke en kjøpt disk for å gjøre det lille du kan gjøre godt på øyemål, du kan f.eks bruke en gratis en som finnes på forumene på avsforum og som er veldig vanlig å bruke for hobbykalibratører.
    Men merk at dette gir en svært grov kalibrering. Du vil få langt mer ut av å gjøre de resterende tingene med en probe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... jeg tror det er noe du ikke har fått med deg. Det er ikke alltid så lett å justere inn TVen, iallefall på enkelte rett ut av boksen TVer. Alle justeringen henger sammen, så hvis du justerer på et parameter så vil det få innvirkning på et annet. Det som er viktig er ikke bare fargene, men sorte og hvit kontraster også, dette vil gi en økt dypde("3D" effekt). Dette er ikke så lett å få til uten at man har en form for testutsyr. Viktigheten av å justere TVen blir opp til hver og enkelt av oss, og enkelte TVer er veldig gode rett ut av boksen og dermed holder det for dem fleste med et par knepp i den ene eller andre rettningen.

Man har tre metoder som jeg ser det:
    1-Kun øye som du bruker, du kan få et helt greit resultat som du selv er fornøyd med (resultat avhenger av TVen og personens erfaring og kunnskap).
    2-Bruk av DVD/blu-ray, en enkelt og rask metode hvor du bruker øye og testmønster for å få en god grunninstilling, disse er ofte god nok for dem fleste.
    3-IFS-kaliberering som er for entusiastene, du får en kar hjem som justerer TVen din med måleutstyr. Han tar for seg mange flere justeringer enn dem 3-4 tradisjonelle justeringen som du bruker.

Foreldrene mine har to TVer (litt eldre type LCD), når jeg var på besøk hos dem så synes jeg TVene var veldig dårlig justert. Dem sa at dem hadde justert dem så godt dem kunne og dem var veldig fornøyd slik det var "nå". En dag tok jeg med min kalibrerings DVDen og tok dem med på kalibreringen, resultatet var totalt annerledes. Den ga helt nytt liv i TVen, dem var veldig imponerte og dem har behold innstillingene. Når det er sakt så får jeg ikke like stor forskjell og effekt på mitt pioneer TV. Altså hvis du er fornøyd med TVen slik at den er idag så er det ikke sikkert en slik kalibreringsdisk vil gi det resultatet du håper, men du kan bli overrasket avhengi av din interesse og øye for detaljer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    3-IFS-kaliberering som er for entusiastene, du får en kar hjem som justerer TVen din med måleutstyr. Han tar for seg mange flere justeringer enn dem 3-4 tradisjonelle justeringen som du bruker.
    Veldig godt innlegg. Hvor mye koster det for dette og hva er en probe?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt innlegg. Hvor mye koster det for dette og hva er en probe?
    Hva en IFS-kalibrering koster varierer, det er ikke så mange som er sertifisert til dette i Norge. Ser dem prisene varier rundt 2000-3000kr, avhengi av hvor mange som skal kalibrere i ditt område. Det som er viktig å påpeke er at man har en skjerm som dette lar seg gjøre på.

Jeg var litt raskt i det første innlegget, det er vel fire metoder, det finnes målestyr som private kan kjøpe. Jeg vil regne dette for veldig spesielt intresserte med dyre store TVer/fremvisere.

Prope? Det er vel måleutsyr.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full ISF kalibrering koster ca 2500 pr inngang dette basert på prisen i resten av Europa 300 EUR. Da blir absolutt alt som kan justeres justert opp til standarden som oftest blir rec 709 fargerommet for HD brukt som referanse. Bruker selv BD som kilde men har nå fått tak i signal generator for ekstra sikkerhet og kvalitets sikring. Så ja det er ikke noe billig utstyr som kan justeres med øynene

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •