Mye mas om kalibrering av TV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg var litt raskt i det første innlegget, det er vel fire metoder, det finnes målestyr som private kan kjøpe. Jeg vil regne dette for veldig spesielt intresserte med dyre store TVer/fremvisere..
    Det er motsatt. Å kjøpe en rimelig probe og lære seg dette selv er for de som har flere ting man ønsker å kalibrere, f.eks TV, dataskjerm, Projektor, men som samtidig ikke har såpass dyre fremvisere at en ISF-kalibrering per enhet er verdt det.

Men det er definitivt for spesielt interesserte ja. Men å lære seg dette selv gir store fordeler over tid siden man alltid kan ha et bra bilde uavhengig av om man bytter TV eller endrer noe.
    Men for de som ikke bytter TV/Projektor ofte og som har brukt en del penger på den og samtidig ikke ønsker å lære seg kalibrering selv så er en ISF-kalibrering av en profesjonell definitivt verdt pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener, og dette er en påstand fra min side, ikke noe jeg mener er en sannhet, at du hadde blitt like fornøyd ved å kalibrert TVen på øyemål. Klart det gir deg ro i sjela å få gjort kalibreringa skikkelig når du er spesielt interessert og er klar over fenomenet kalibrering. Hvis man er litt kritisk og stiller inn på TVen selv tror jeg nok også forskjellen er minimal på hva en såkalt ekspert kan få til. Bare en påstand fra min side. Skal teste det ut snart selv som dere ser.
    In your dreams.... Jeg er dessverre i den situasjon at jeg ikke klarer å konsentrere meg om handlingen på skjermen om primær og sekundærfargene avviker for mye fra TV-standarden. Dette har ikke noe med at jeg har lært hvordan dette gjøres, men at jeg tidligere måtte bytte TV-apparater pga. irritasjon over unøyaktig fargegjengivelse. Det ble rett og slett for dyrt å bytte hele tiden. Så jeg ble nødt til å lære meg kalibrering. Dette ligger riktignok noen tilbake i tid, men jeg angrer ikke ett sekund nå! Har du sett en riktig kalibrert skjerm eller prosjektor, så er det knapt noen vei tilbake.
    På den andre siden: Mine to søstre aner ikke hva jeg snakker om nå jeg kritiserer Panasonic-skjermene deres (PX80) for å ha grønnstikk. Så noen er mer sensible på fargeavvik, andre legger ikke merke til det i det hele tatt.
    Et annet eksempel er at jeg har en kamerat som er svært sensibel på visse lydfrekvenser, som endte med at han måtte prøve en rekke høyttalere før han i det hele tatt kunne høre på musikk. Jeg hørte ikke selv hva han mente, så en skal være forsiktig med å generalisere for mye ovenfor hva andre kan høre, se, lukte osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er motsatt. Å kjøpe en rimelig probe og lære seg dette selv er for de som har flere ting man ønsker å kalibrere, f.eks TV, dataskjerm, Projektor, men som samtidig ikke har såpass dyre fremvisere at en ISF-kalibrering per enhet er verdt det.
    Ja, jeg er ikke så uenig, for enkelte vil nok gå denne enkle veien å bruke en kalibreringsdisk som er godt nok for dem fleste eller gå direkte for en spesialist for enkelhets skyld. For dem som er spesielt intresserte så er nok den beste veien å gå til innkjøp og lære seg dette selv.

Hva koster det for å komme i gang med slikt utstyr? Og hvor intuitivt er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en grei probe å bruke på hobby basis og koster ikke så mye.

X-Rite Gamma 5 Colorimeter with CalMAN

Skal du avansere litt så er denne ett hakk bedre

X-Rite Chroma 5 Colorimeter with CalMAN

AVshop selger også kalibreringsutstyr.

AVshop.no / Videokalibrering

Her kan du laste ned kalibreringsdisk gratis som du kan brenne på en dvd og bruke sammen med proben.

AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

Så bør du jo ha en laptop hvis du ikke skal drasse rundt på den stasjonære

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Razor, jeg kjente nå at interessen melde seg :shock: :-D men jeg synes at opp mot 5000kr er litt mye å bruke på noe som ikke jeg vektlegger så mye, men jeg ser jo at det er en del billigere å bestille fra USA.

Er det noe som har prøvd disse billigeste variantene? Gir dem et godt resultat? Det var kansje ikke rette tråden å ta opp dette i men....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK har laget en bra liste med forklaring på de forskjelligge probene.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...-software.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Full ISF kalibrering koster ca 2500 pr inngang dette basert på prisen i resten av Europa 300 EUR. Da blir absolutt alt som kan justeres justert opp til standarden som oftest blir rec 709 fargerommet for HD brukt som referanse. Bruker selv BD som kilde men har nå fått tak i signal generator for ekstra sikkerhet og kvalitets sikring. Så ja det er ikke noe billig utstyr som kan justeres med øynene
    Men kalibrering av TV er vel bare å stille inn på innstillingene med fjernkontrollen, er det ikke? Hvis man vet hva slags TV-type man har, kan man ikke bare få en oversikt over innstillingene fra en som allerede har kalibert TVen sin å stille det selv? Kontrast: 89 osvosv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av retask
    Men kalibrering av TV er vel bare å stille inn på innstillingene med fjernkontrollen, er det ikke? Hvis man vet hva slags TV-type man har, kan man ikke bare få en oversikt over innstillingene fra en som allerede har kalibert TVen sin å stille det selv? Kontrast: 89 osvosv.
    Ja fult mulig dette hvis absolutt alle tver av en bestemt type var 100% like i alt samt at alle brukte samme avspiller som også var 100% like på samtidlige utgaver og til slutt at alle så på tvene under 100% like forhold med lys, farge temp i rommet m.m. Sier seg selv at dette er umulig. Det er forskjeller på alle tver, bdspillere(kilder) og ikke minst på rommet til den enkelte.Alt som blir laget enten det er TV, bil eller Iphone har deler innvendig som har tolleranser på f.eks +/- 4%.

Har derfor aldri fått 2 100% like kalibreringer på samme tv modell. Det kan være tildels store forskjeller og ja har også justert tver som hadde kopiert innstillinger fra nett uten at bildet var særlig korrekt.

Men du vil få et bilde som er antagelig er en del bedre(korrekt) enn fabrikk innstilling f.eks standard.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ja fult mulig dette hvis absolutt alle tver av en bestemt type var 100% like i alt samt at alle brukte samme avspiller som også var 100% like på samtidlige utgaver og til slutt at alle så på tvene under 100% like forhold med lys, farge temp i rommet m.m. Sier seg selv at dette er umulig. Det er forskjeller på alle tver, bdspillere(kilder) og ikke minst på rommet til den enkelte.Alt som blir laget enten det er TV, bil eller Iphone har deler innvendig som har tolleranser på f.eks +/- 4%.

Har derfor aldri fått 2 100% like kalibreringer på samme tv modell. Det kan være tildels store forskjeller og ja har også justert tver som hadde kopiert innstillinger fra nett uten at bildet var særlig korrekt.

Men du vil få et bilde som er antagelig er en del bedre(korrekt) enn fabrikk innstilling f.eks standard.
    Korrekt. Avikene på samme tv kan være ganske merkante.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •