Samsung UE46B7050 - Jeg ser skyer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung UE46B7050 - Jeg ser skyer!

Hei

Kjøpte nylig en Samsung UE46B7050 og har til min frustrasjon oppdaget problemer med flashlighting og clouding. Flashlightingen i hjørnene er ikke så ille, men det er en sky (clouding) på skjermen omtrent på midten mot høyre som er ganske intens og fryktelig irriterende. Når TVen er kald og jeg setter den på så ser den veldig bra ut, men etterhvert så blir cloudingen og flashlightingen bare værre og værre. Så det har tydeligvis noe med oppvarmingen av skjermflaten å gjøre.

Jeg er fortsatt innenfor garanti/bytte tiden så jeg driver å vurderer hva jeg skal gjøre. Jeg har lest om folk som har gnidd skjermen forsiktig med en klut for å fjerne cloudingen, og om folk som har løsnet skruer og brukt vifter for å kjøle ned skjermen, men jeg syns det høres litt håpløst ut.

Hvilke erfaringer har andre gjort seg? Hva er sjansene for å få et bra eksemplar hvis jeg bytter? Har noen byttet å hatt suksess? Er det noen som har gjort noen av tingene som nevnt over å fått det til å bli bedre? Blir det bedre eller værre med tiden? Er det noen som IKKE har problemer i det hele tatt med disse LED tvene? Er det i det hele tatt mulig å få en bra skjerm? Jeg har lest allverdens tråder på internett, men blir bare mer og mer forvirret.

Forbannet også når jeg først gikk til innkjøp av en såpass dyr flatskjerm at den skal ha denne utrolig irriterende feilen. Bortsett fra dette er skjermen veldig bra, minus lyd da selvfølgelig. Den suger og jeg har også hatt litt problemer med lip sync. Det er sikkert fordi jeg bare har analogt stereo anlegg?

Takker for alle erfaringer og svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man benytter esktern kilde og kjører lyden rett i et anlegg vil nok enkelte merke lipsync problem da tv'en har ca 100ms i input-lag.

Samme som at enkelte også merker og irriterer seg over clouding.

Jeg har byttet panelet en gang pga clouding/flashlight uten at det ble noe bedre. Mine erfaringer og meninger i detaljert form finner du eventuelt om du søker her på forumet...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hercem
    Mine erfaringer og meninger i detaljert form finner du eventuelt om du søker her på forumet...
    Kan du ikke bare legge ved en link, så sparer vi andre både tid og overoppheting av søkemotoren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kan du ikke bare legge ved en link, så sparer vi andre både tid og overoppheting av søkemotoren?
    Jeg gidder ikke å søke opp mine innlegg osv for å linke til dem.

Finner all infoen i denne tråden.
    Offisiell tråd for Samsungs 2009 LED-TVer (B6000, 7000, 8000 og 9000)

Trådstarter kunne vel også ha startet med å lese den før vedkommende opprettet egen tråd og stilte spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar. Jeg hadde lest kanskje 60-70 prosent av alle postene i den tråden du refererer til, men der diskuteres alt annet også og ikke bare clouding. Post counten er i tillegg fryktelig høy med over 60 sider så det er litt massiv mengde informasjon å bla gjennom for en som ikke har fulgt tråden fra begynnelsen av.

Jeg er i grunnen kun opptatt av problemet med clouding og om det faktisk er mulig å få en bra skjerm ved å bytte og jeg har ikke lest ditt svar i tråden der før. Så det var fordi jeg følte at jeg ikke hadde fått svar på det jeg lurte på av de kommentarene jeg hadde lest i den tråden at jeg laget en ny tråd med spesifikt fokus på clouding. Kan ikke huske å ha lest ditt svar der så jeg skal ta en nærmere titt på tråden nå og lete etter dine svar, takk...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår at det er slitsomt å lese igjennom en så stor tråd. Clouding problematikken har vært diskutert mye i den, så om du leter finner du en del info. Mente ikke å kritisere deg direkte for svaret var egentlig rettet til Hellnoob som kontrasvar på at jeg skulle sitte å søke opp mine innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hercem
    Her kommer et bilde av mitt nye panel.

Gamle bilder som jeg har postet tidligere fra det gamle panelet:
    http://home.eunet.no/hercem/IMG_0250.JPG
    http://home.eunet.no/hercem/IMG_0252.JPG

Sammenligning mellom gammelt og nytt panel.
    Bildet viser gammelt panel øverst(bn02) og det nye nederst(bn07). Det nye bildet ble litt mer uklart, men viser jo allikevel det som er vesentlig. Flekken på midten synes veldig godt i virkeligheten.
    http://home.eunet.no/hercem/samsung.JPG

I går var jeg også innom serviceverkstedet til Lefdal på Alnabru og fikk veldig god behandling av han jeg snakket med der. Han var ikke helt inn i dette, men noterte etter beste evne og skulle personlig følge opp saken i dag med sin sjef. Ble lovt at dem skulle ringe til meg i dag, så jeg venter spent. Skal også sende verkstedet som byttet panelet en link til bilde og spørre om jeg kan få en kommentar.
    Jeg har akkurat samme mønster som det du har i ditt panel nummer 2! Der den midterste skyen oppe til høyre er litt mer intens en side flashlightene. Styrken på mitt nedre venstre hjørne er også sterkere en nedre høyre, så hos meg er nedre høyre og nedre venstre byttet om i intensitet i forhold til din. Ser at andre i tråden sier de har samme feilen. Det virker som vi har alle fått tver fra samme batch og at det er en produksjonsfeil som gir akkurat det mønsteret.

Jeg kjøpte min på Siba i romjulen på salget der og de solgte ut alle modellene sine så nå er det tomt. Kanskje de får inn nye batcher som ikke har samme feil slik at jeg kan bytte i en fin en...men det er vel bare meg som drømmer hehe.

Det som er irriterende også er at når TVen er kald så er den helt perfekt, da er baklyset helt jevnt og ingen svakere eller sterkere områder. Da ser jeg ikke skyene i det hele tatt. Når det så varmes kommer skyene gradvis til syne. Skrudde det på for en halvtimes tid siden og det har sett bra ut helt til nå, ser at de så vidt har begynt å komme nå og antar at det tar en times tid før de når sin fulle styrke. Det gir meg dog en følelse av at dette må kunne løses på et vis...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp da er det bekreftet, det ser ut til å være et kjølingsproblem! Samsung har ikke greid å lage skikkelig kjøling for TVen, kløner...

Jeg satte en bordvifte forran TVen og lot den stå å kjøle den ned en liten stund og da forsvant nesten alt. Det ble en mye jevnere svak grå farge over hele skjermen når det var stummende mørkt i leiligheten, slik jeg vil anta er vanlig for normal LCD? Jeg satte så på en ambilight løsning med diodelys fra IKEA som jeg monternte bak skjermen (IKEA | Integrert belysning | Bokhyllebelysning, integrert | DIODER | Lyslist) og da ser bildet nesten perfekt kølsvart ut, nesten så det ser ut som tven er skrudd av.

Eneste problemet er at når jeg skrur av vifta så kommer cloudingen sakte men sikkert tilbake. Tipper det skyldes at det sitter mer elektronikk som sender ut varme bak den store skyen oppe til høyre. Det var den som var vanskeligst å fjerne med vifta, men den forsvant nesten helt. All flashlightingen i hjørnene ble jevnet ut av vifta, bortsett fra den sterkeste i nedre venstre, den ble bare redusert en del akkurat som flekken oppe til høyre. Selv med baklys på +10 så det veldig mye bedre ut.

Uansett tenkte det var greit å informere om det til dere som eventuelt er i dialog med reparasjonsfolk. Skal eksperimentere litt mer å se hva jeg finner ut av...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bytter du ikke heller? Må da være mye enklere enn å drive med alskens annet tull for å kjøle ned skjermen. Hvis du har garanti eller bytterett så er jo valget enkelt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er clouding noe man kan få fjernet på garanti??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Trådstarter - du skal vel ha flaks om du finner et eksemplar helt uten clouding, har du vurdert andre merker? eller MÅ du ha samsung?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •