Framtiden er 3D! Dagens modeller er allerede utdaterte! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 353
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Vel...

3D-film med briller var "nytt og spennende" for 60 år siden også. Det tok ikke mange årene før både publikum og produsenter gikk lei.

Det er veldig mye som skal til før dette blir en varig suksess. Først og fremst en moden teknologi, med felles standarder for alle produsenter.

Deretter må effektene brukes på en måte som interesserer utover den øyeblikkelige sensasjonen. Det vil si gi mening i gode filmer som man kan se mer enn én gang uten å kjede seg og lete etter feil.

3D-film blir litt som surround-lyd til musikk: Meningsløst så lenge ingen vet hva det skal brukes til, og få spiller inn i formatet.
    Egentlig det jeg mente Fahnsen. Vi blir for blendet av denne effekten og legger ikke merke til alt det som skjer rundt. Eller kanskje ikke skjer, for det er ikke bra å se på nå. Hadde blitt gal av en hel film med dette.

Det sagt, jeg har ikke vært på kino å sett noen 3D filmer der. Er det noe bedre, eller er det samma greia der tro?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D-film blir litt som surround-lyd til musikk: Meningsløst så lenge ingen vet hva det skal brukes til, og få spiller inn i formatet.
    Der er jeg helt uenig. Og det tror jeg de fleste er. Ser man hvilken mottakelse 3DTV har hatt dette året, i forhold til DVD Audio og SACD så blir påstanden på grensen til tullete.

Med påstanden "ingen vet hva 3D skal brukes til" så skjønner jeg ikke hva du mener.

Dessuten blir det helt feil å sammenligne musikk i surround med 3DTV. Sammenlign musikk i surround og film i surround, så vet vi alle hvor utbredt det siste er.

3D ble vedtatt av BDA (Blu-ray Disc Ass.) i november 2009. Så BD står samlet rundt dette, og flere filmer er på vei. Det spilles inn filmer med 3D-kameraer, og den mest besøkte og største inntjente filmen noen gang var pga av 3D. Avatar hadde neppe blitt sett av så mange om det ikke var for 3D interessen. En samlet tv-elektronikkbransje står samlet om å produsere 3D-skjermer; i både LED og plasma. Det ser vi nå både fra Panasonic, Samsung, LG, Sony og flere kommer i løpet av sommer/ høst 2010. Fotball VM 2010 sender omtrent halvparten av sine kamper i ekte 3D. Og sist men ikke minst; spillindustrien. Ser man hvilke svimlende summer ett spill kan dra inn av kroner og hvilke budsjetter spillselskapene har, så kan man bare forestille seg hvor stort et fremtidig Modern Warfare vil bli i ekte 3D.

Jeg må si at jeg aldri har sett en så samlet bransje stå sammen som de nå gjør rundt 3D-teknologien.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Med påstanden "ingen vet hva 3D skal brukes til" så skjønner jeg ikke hva du mener.
    Jeg mener at det så langt bare er brukt som effekter i ellers uinteressante filmer. Som du selv sier, ville Avatar neppe blitt sett av så mange om den ikke var i 3D. Dømt etter alle alminnelige regler for god film, er det århundrets kalkun...

For en som er interessert i film som dramatikk og "visuell kunst", er det litt vanskelig å se hva 3D kan bidra med. Enkelte svart/hvitt-filmer, ja til og med stumfilmer, er fortsatt mer interessante enn det aller meste som produseres idag, fra en slik synsvinkel. Mens alt som er produsert av 3D tidligere i beste fall er ufrivillig komisk idag.

Husk også, at da dataanimasjon med "liksom 3D" kom for et tiårs tid siden, fikk vi også en ny bølge med "papirutklippsanimasjon". Ofte har det vært den siste typen filmer/serier som har kommet best fra det med tiden.

Nye tekniske muligheter tiltrekker seg oftere de litt avdankede eller halvgode kunstnerne, enn de som har mest å fare med. De siste er oftest svært bevisste på hvilke virkemidler de bruker, og hva de vil bruke dem til. Ofte er det det enkle og stiliserte som har størst effekt; ikke det "realistiske".

Surround-lyd til film brukes også ofte på måter som ikke støtter opp om helhetsinntrykket. Kort sagt: Man har hele handlingen flere meter foran seg, mens lyden kommer fra alle kanter... Det er vel flere enn meg som har snudd seg etter lyden og gått glipp av poenget på lerretet. Jeg foretrekker faktisk stereolyd til film, slik at lyden holder seg på samme plan som bildet.

På musikkfeltet har det vært mange diskusjoner om hvordan flerkanals lyd kan utnyttes, og ingen forslag jeg har sett, har vært særlig realistiske. Det har stort sett dreid seg om ting som "å sitte midt i orkesteret" og lignende, som ingen musikkelsker ville bry seg om fordi det ikke er slik live musikk oppleves (med noen veldig få unntak).

M.a.o.: Framtiden for 3D vil avhenge av om noen finner noe fornuftig å bruke det til. Om 3D-TV kan gi et reelt bedre inntrykk av dimensjonene på fotballbanen, kan det slå gjennom på det området. Hvis det ikke gir seeren et reelt bedre inntrykk av hvor ballen beveger seg, vil ingen i lengden gidde å sitte med briller foran TV...

3D ble vedtatt av BDA (Blu-ray Disc Ass.) i november 2009. Så BD står samlet rundt dette
    Håper du har rett. Det meste jeg har lest så langt, tyder på at man må velge spiller, TV og briller fra samme produsent for å få et brukbart resultat.

Og sist men ikke minst; spillindustrien. Ser man hvilke svimlende summer ett spill kan dra inn av kroner og hvilke budsjetter spillselskapene har, så kan man bare forestille seg hvor stort et fremtidig Modern Warfare vil bli i ekte 3D.
    Der har du et godt poeng. I et spill er man en del av handlingen. Det blir man aldri, hverken i en film eller en fotballkamp.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det så langt bare er brukt som effekter i ellers uinteressante filmer. Som du selv sier, ville Avatar neppe blitt sett av så mange om den ikke var i 3D. Dømt etter alle alminnelige regler for god film, er det århundrets kalkun...
    Er vel grunnleggende uenig i deg der Men det er jo sundt. I alle år jeg har vært interessert i lyd og bilde, med vekt på bilde, har søken etter det beste sortnivået aldri tatt en slutt. Hvorfor? Jo, fordi sortnivå skaper dybde (3D-effekt om du vil) og gir realisme. Når vi nå går inn i en æra av ny 3D-teknologi er det mange filmer, og ikke bare sci-fi, som jeg kans se for meg vil gi en fantastisk opplevelse av tilstedeværelse. Tenk å sett Band of Brothers i 3D, for eksempel
    For en som er interessert i film som dramatikk og "visuell kunst", er det litt vanskelig å se hva 3D kan bidra med. Enkelte svart/hvitt-filmer, ja til og med stumfilmer, er fortsatt mer interessante enn det aller meste som produseres idag, fra en slik synsvinkel. Mens alt som er produsert av 3D tidligere i beste fall er ufrivillig komisk idag.
    Visuell kunst er så mangt. Noe passer best til sort-hvitt, annet i farger og noe i 3D. Jeg tror også drama-filmer vil dra nytte av 3D. Jo mer man blir dratt inn i handlingen visuelt og audiovisuelt jo større blir opplevelsen. Er filmen god i tillegg, vil det ikke skade
    Surround-lyd til film brukes også ofte på måter som ikke støtter opp om helhetsinntrykket. Kort sagt: Man har hele handlingen flere meter foran seg, mens lyden kommer fra alle kanter... Det er vel flere enn meg som har snudd seg etter lyden og gått glipp av poenget på lerretet. Jeg foretrekker faktisk stereolyd til film, slik at lyden holder seg på samme plan som bildet.
    Totalt uenig i alt

M.a.o.: Framtiden for 3D vil avhenge av om noen finner noe fornuftig å bruke det til. Om 3D-TV kan gi et reelt bedre inntrykk av dimensjonene på fotballbanen, kan det slå gjennom på det området. Hvis det ikke gir seeren et reelt bedre inntrykk av hvor ballen beveger seg, vil ingen i lengden gidde å sitte med briller foran TV...
    Jeg bruker vanlige briller når jeg sitter foran Mac og lerret i dag. Tror ikke det blir et problem. Men husk at 3D er i startgropen. Men for en start!

Håper du har rett. Det meste jeg har lest så langt, tyder på at man må velge spiller, TV og briller fra samme produsent for å få et brukbart resultat.
    Dette er ikke riktig. Briller må foreløpig være fra samme produsent som TV, men her er det allerede annonsert andre universelle briller fra produsenter. Jeg har lest at noen fikk bedre bilde med Panasonig sin BDT300 3D-spiller på en Samsung LED 3DTV enn med Samsung sin egen spiller. Her blir forskjellene antagelig enda større enn BD-spillerne er i dag på 1080/24p.

Men man MÅ jo ikke henge seg på 3D. Det er ikke slik som HD at alt blir HD. Mange på jobb spør meg om man må sitte med briller hele tiden dersom man kjøper seg en 3DTV. Svaret er selvsagt nei. Grunnen til at jeg kjøper 3DTV nå er at jeg skulle ha tv uansett, og da ville jeg også ha en som var fremtidsrettet. Jeg kommer imidlertid til å vente med 3D BD-spiller til neste år, i påvente at Samsung kommer med en forbedret spiller.

Jeg kjøpte ikke vanlig BD-spiller da de første kom heller. Husker godt Samsung sin 1.gen BD-spiller som kun sendte 1080/60p og ikke 1080/24p. Det gikk ikke lang tid før spillerne var svært gode og rimeligere. Så neste vår blir det nok en 3D BD-spiller på meg. Da er det nok vesentlig flere 3D BD-filmer på markedet også
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke med dere men Avatar 3D på kino var kult, 3D på Samsung var BRA!

Men... Panasonic 3D er hva som gjør at jeg hopper på 3D bølgen så fort lommeboka sier "grønt lys".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har klart å se fra 3D skjermene i butikker så funker ikke tru-motion og tilsvarende bilde-interpolerings funksjoner i 3D modus. Gjelder dette alle TV'er, og er dette fordi det evt. kan ødelegge effekten om det brukes på 3D filmer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel grunnleggende uenig i deg der Men det er jo sundt.
    Uten uenighet går det meste til H*****e...

Selv har jeg sett litt for mange revolusjonerende teknologier komme og gå. Noen som husker hvordan "virtual reality" skulle revolusjonere ikke bare spill og underholdning, men nærmest hele menneskelivet -- for sånn en 10 års tid siden?

Problemet med 3D-video, er at det er gjort så veldig mange forsøk på å få til dette før -- faktisk helt fra filmens barndom for mer enn 100 år siden. Men for all del, det kan godt hende at teknologien idag endelig er god nok til at det er mulig å få noe fornuftig ut av det denne gangen -- eller kanskje viktigere: At det nå er mange nok mennesker som er villige til å bruke penger på "risikoprosjekter".

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er fortsatt lei meg for at min gamle 24" crt widescreen skjerm med 2304x1440@80Hz gikk på dyngen :'( ingenting som har klart å måle seg med den hittil...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg var skeptisk inntil jeg nylig så en 3D-demo som overbeviste meg om at dette virkelig vil bli fremtiden - og da ikke kun på TV, men ikke minst på det store (hjemmekino)-lerretet...

Jeg var selv en ivrig Virtual-Reality drømmer for øvrig, men forskjellen fra 3D og VR er jo at det faktisk eksisterer både et kommersielt produkt i form av innhold og visningsutstyr, allerede har hatt sitt "proof of concept" i Avatar - en av tidenes mest sette og ikke minst inntektsbringende filmer, samt da faktisk har stort forbedringspotensiale, hvilket gjør det ytterst interessant for produsenter å satse på da en kan utvikle nye modeller i årene fremover folk mest sannsynlig er villig til å betale "premium" for...

3D blir det helt store fremover - men det er jo ikke dermed sagt at en bør hoppe på det første og beste toget, for det er INGEN tvil om at 1.-generasjons 3D vil ha svakheter som 2.-generasjon, altså 2011-modellene, retter på og forbedrer. Dette vil gå på eksempelvis:

1. Bedre prosessering av 3D-bildene for bedret flyt og generell kvalitet.
    2. Raskere oppdatering av brillenes shuttere for å redusere "flimmer" samt gi mindre crosstalk.
    3. Trolig også bedre gjengivelse av farger enn dagens løsninger, der en viser 3D-bildet nærmest uten korreksjon av fargene og dermed får svært feil gjengivelse...
    4. Bedre kvalitet på brillene, hvilket betyr mer lys gjennom glasset og høyere komfort.

...3D på 1.-generasjons 3DTVer er uansett MORSOMT, og timer en kjøp og salg av herligheten sånn tålelig greit tror jeg en skal komme fint ut av det mht kostnad også ved å hoppe på "toget" allerede nå...

MORSOMT at det virkelig skjer noe SKIKKELIG innen lyd og bilde - og som nevnt var jeg skeptiker inntil helt nylig!!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt morsomt å leke seg med automatisk konvertering fra 2D til 3D med for eksempel en helt vanlig nyhetssending. Selv om det kunne vært bedre er det imponerende å se hva de får til. Lurer på hvor de tar informasjonen fra og hvordan algoritmene virker.

Syntes for eksempel værdama på tv2 fikk litt for store bryster. Kan dette være en feil Samsung har lagt inn med vilje eller kom det helt tilfeldig fra kombinasjonen av farger og lysforhold?

Jaja, der sikret jeg vel salget av endel 3D-tver. ;-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er litt morsomt å leke seg med automatisk konvertering fra 2D til 3D med for eksempel en helt vanlig nyhetssending. Selv om det kunne vært bedre er det imponerende å se hva de får til. Lurer på hvor de tar informasjonen fra og hvordan algoritmene virker.

Syntes for eksempel værdama på tv2 fikk litt for store bryster. Kan dette være en feil Samsung har lagt inn med vilje eller kom det helt tilfeldig fra kombinasjonen av farger og lysforhold?

Ikke noe juksing her. TV'n tar bare kopi av original bilde og legge de 2 ved siden av hverandre. Da får du 3d effekt. Grunnen til at du får litt dårlig 3d effekt med konvertering er fordi begge bildene er fra samme vinkel mens ekte 3d er filmet fra forskjellig vinkler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    Ikke noe juksing her. TV'n tar bare kopi av original bilde og legge de 2 ved siden av hverandre. Da får du 3d effekt.
    Det i seg selv ville ikke gi noen 3D-effekt, så det er nok mer komplisert. Det de kan gjøre er bl.a. å analysere hva som er i fokus og hvordan det varierer forskjellige steder i bildet, hvordan lys og skygger faller, og hva som beveger seg mye eller lite i bildet når kameraet beveger seg. Akkurat hva de gjør vet jeg ikke, men det siste gjør de nok i hvert fall.

Edit: og selvsagt når man zoomer inn/ut. Da vil det som er langt unna utvide seg mindre enn det som er nært.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er altså veldig avansert prosessering man snakker om her og det skjer med live tv-sendinger. Og hvordan skal man vite om noe er mørkt eller er i skyggen? Eller om noe er ute av fokus eller har diffust mønster? Og hvordan kan man vite om alle objektene i bildet beveger seg eller om det er kamera?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3 med 3D-film oppdatering

Endelig er PS3 mer eller mindre komplett. Blu-ray avspilling, dekoder DTS-HDMA, 3D-spill og nå i september kommer siste oppdatering: PlayStation 3D Blu-ray opdatering til september - FlatpanelsDK
    Det er gode nyheter for oss med 3D-skjerm, men som ikke har 3D-BD enda
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er PS3 mer eller mindre komplett. Blu-ray avspilling, dekoder DTS-HDMA, 3D-spill og nå i september kommer siste oppdatering: PlayStation 3D Blu-ray opdatering til september - FlatpanelsDK
    Det er gode nyheter for oss med 3D-skjerm, men som ikke har 3D-BD enda
    PS3 er genialt

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner og bli en del 3D-filmer å velge i nå, noen som kan anbefale en skikkelig bra en?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    .

Hmm, det finnes da andre og bedre måter å få tilgang til store pupper enn å kjøpe 3D-TV!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Jeg har liten tro på 3D-TV eller 3D-hjemmekino for den saks skyld.

3D-film er gammelt nytt, og har vært forsøkt med variabel suksess fra helt tilbake i mellomkrigstiden. Dette er ingenting annet enn en gimmick som jeg vil karakterisere som et nærmest desperat forsøk på å selge enda flere TVer til naive kjøpere.

Det viktigste generasjonsskiftet er allerede gjennomført fra analog PAL CRT-TV til digital HD flat-TV. Dette representerte et mye mer opplagt og åpenbar forbedring for folk flest. Behovet for 3D finnes egentlig ikke, det er bare kult et lite øyeblikk og er og forblir en gimmick tror jeg.

Luktfilm er et annet eksempel på en gimmick som filmindustrien har forsøkt seg på fra tid til annen med variabel suksess. Det skulle ikke forundre meg om TV-produsentene også kommer med lukt-TVer en gang i fremtiden. Jeg håper i såfall at folk lukter ugler i mosen.

Dette er med andre ord ”old shit in new wrapping.” Jeg klarer meg helt fint uten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snorreh
    Jeg har liten tro på 3D-TV eller 3D-hjemmekino for den saks skyld.

3D-film er gammelt nytt, og har vært forsøkt med variabel suksess fra helt tilbake i mellomkrigstiden. Dette er ingenting annet enn en gimmick som jeg vil karakterisere som et nærmest desperat forsøk på å selge enda flere TVer til naive kjøpere.

Det viktigste generasjonsskiftet er allerede gjennomført fra analog PAL CRT-TV til digital HD flat-TV. Dette representerte et mye mer opplagt og åpenbar forbedring for folk flest. Behovet for 3D finnes egentlig ikke, det er bare kult et lite øyeblikk og er og forblir en gimmick tror jeg.

Luktfilm er et annet eksempel på en gimmick som filmindustrien har forsøkt seg på fra tid til annen med variabel suksess. Det skulle ikke forundre meg om TV-produsentene også kommer med lukt-TVer en gang i fremtiden. Jeg håper i såfall at folk lukter ugler i mosen.

Dette er med andre ord ”old shit in new wrapping.” Jeg klarer meg helt fint uten.
    Da bør du lese deg opp på hva dagens 3D-Blu-ray og 3DTV er. Det samme sa skeptikerne om DVD: hva skal vi med DVD? Ikke kan man ta opp på de platene engang...

10-12 år senere: Hva skal man med Blu-ray og HD. Folk flest er mer enn godt fornøyd med DVD og SD. HD og BD kommer til å bli et blaff og kun for spesielt interesserte.

Og nå; hva skal man med 3D? Folk er mer enn godt nok fornøyd med HD...

3D har man forsøkt på før, uten særlig hell. Ja, men ikke 3D i Full HD. DET er noe helt nytt, og interessen for det sier også sitt.

Litt kan du lese her:
    RELEASE.no – 1997-2010 - videobransjens fagblad
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor forbedret teknologien blir, vil det være nødvendig å ha tilnærmet perfekt syn på begge øyne samt koordinering mellom disse for å oppnå effekten av 3D, og det er mange som ikke har det. Selv med godt syn må man ta høyde for at tretthetsfaktoren vil kunne fjerne lysten til å se 3D i det lange løp. I tillegg kommer jo det negative med at alt utstyr må byttes ut igjen.
    Blir 3D en flopp, er det helt greit for meg.

Side 16 av 18 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •