Framtiden er 3D! Dagens modeller er allerede utdaterte! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 353
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fordi tv skal produserer dobbel så mange bilder som tidligere.
    I dag lages samme bildet til begge øynene.
    I 3D tv skal det lages så mange bilder til HVERT øye. Altså dobbel mengde bilder, dobbel mengde data.
    Neste problem er at siden hvert øye ser "annenhvert" bilde, så blir lysstyrken dårligere. Dermed må lysstyrken nesten dobles for å få korrekt lysstyrke.
    Dermed er lampen i projektoren for svak til å kunne gi en så stor lysstyrke.
    Eller å kunne ha respektabel levetid med så kraftig styrke på glødetråden.
    Så kommer problemer med varme og kjøling m.m.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det er gjort på denne måten er at man vil ha full-HD 1080p til hvert øye og bakoverkompatibilitet med eldre BD-spillere. setter man en 3D film inn i en "gammel" spiller så får man en vanlig versjon av filmen. det kan man selvsagt også velge selv om man har en 3D- BD-spiller.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Fordi tv skal produserer dobbel så mange bilder som tidligere.
    I dag lages samme bildet til begge øynene.
    I 3D tv skal det lages så mange bilder til HVERT øye. Altså dobbel mengde bilder, dobbel mengde data.
    Neste problem er at siden hvert øye ser "annenhvert" bilde, så blir lysstyrken dårligere. Dermed må lysstyrken nesten dobles for å få korrekt lysstyrke.
    Dermed er lampen i projektoren for svak til å kunne gi en så stor lysstyrke.
    Eller å kunne ha respektabel levetid med så kraftig styrke på glødetråden.
    Så kommer problemer med varme og kjøling m.m.
    Bare å kjøpe to prosjektorer for de som ikke kan vente på nye pærer...

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Bare å kjøpe to prosjektorer for de som ikke kan vente på nye pærer...
    Det vil vel i så fall innebære at signalet må splittes ut fra signalkilden. Vil da tro at man da også må ha en eller annen prosessor i tillegg ved bruk av 2 projektører...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det vil vel i så fall innebære at signalet må splittes ut fra signalkilden. Vil da tro at man da også må ha en eller annen prosessor i tillegg ved bruk av 2 projektører...?
    Enkelte dvd-spillere kommer med to hdmi-utganger. Er nok ikke bare å kjøpe en splitter iom. at signalet jo må være forskjellig, en PC med rett programvare vil nok uansett ordne dette.

Ellers trenger man et stativ og noen passive filtre. I tillegg til samme type briller som du kan kjøpe billig på kino.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Enkelte dvd-spillere kommer med to hdmi-utganger. Er nok ikke bare å kjøpe en splitter iom. at signalet jo må være forskjellig, en PC med rett programvare vil nok uansett ordne dette.

Ellers trenger man et stativ og noen passive filtre. I tillegg til samme type briller som du kan kjøpe billig på kino.

Ok... Det der følte jeg ble et litt søkt svar.. Jeg kommer for det første ikke til å kjøpe meg en DVD spiller. Kan heller ikke erindre å ha sett BD spillere med 2 hdmi lett tilgjengelig. og jeg gidder i hvert fall ikke å trekke inn et eksternt PC software mellom min signalkilde og evt. 2 projektører... for på toppen å stille ut diverse passive filtre på noen stativer rundt om i rommet for å oppnå 3D. Jeg skal jo ikke starte en kunstutstilling heller :-D

Tror nok jeg venter på en 3D/BD spiller som gjør jobben ferdig mot en 3D projektør.

EDIT: Ikke at vi skal lage dette til en tråd om tro... Tro det kan vi gjøre i kjærka :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært på messer el. og fått testet 3D på noen av disse nye LCD-tvene som kommer nå? Jeg er skeptisk til 3D og LCD, men ville vært morsomt å høre fra noen som faktisk har prøvd dette.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan heller ikke erindre å ha sett BD spillere med 2 hdmi lett tilgjengelig.
    Jeg mener å huske at jeg nettopp har lest en av de nye 3D blu-rayspillerene kommer med 2 HDMI.
    En av grunnene til det er at så kan jeg kjøre HDMI 1.4 rett opp i mitt kommende 3D tv, og bruke den andre HDMI-porten til å få HD-lyd på min 1 år gamle forsterker, (som ikke er HDMI 1.4)

Dermed vil jeg ha en løsning med 3D bilde i 1.4 standarden til TV, og forstatt HD-lyd i 1.3 standarden til forsterkeren.
    Et godt kompromiss synes jeg da jeg ikke er klar for ny forsterker på en del år, men det skal handles 3D-tv i løpet av 2010.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Det der følte jeg ble et litt søkt svar.. Jeg kommer for det første ikke til å kjøpe meg en DVD spiller. Kan heller ikke erindre å ha sett BD spillere med 2 hdmi lett tilgjengelig. og jeg gidder i hvert fall ikke å trekke inn et eksternt PC software mellom min signalkilde og evt. 2 projektører... for på toppen å stille ut diverse passive filtre på noen stativer rundt om i rommet for å oppnå 3D. Jeg skal jo ikke starte en kunstutstilling heller
    Mente selvfølgelig BD-spiller og ikke DVD-spiller.

Er ikke snakk om å ha en PC mellom signalkilden din, men heller benytte PC-en som signalkilde.

Projektorene setter du på et stativ med plass til to projektorer (hyllevare) og filterene (en pr projektor) setter du rett foran linsa.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg mener å huske at jeg nettopp har lest en av de nye 3D blu-rayspillerene kommer med 2 HDMI.
    En av grunnene til det er at så kan jeg kjøre HDMI 1.4 rett opp i mitt kommende 3D tv, og bruke den andre HDMI-porten til å få HD-lyd på min 1 år gamle forsterker, (som ikke er HDMI 1.4)

Dermed vil jeg ha en løsning med 3D bilde i 1.4 standarden til TV, og forstatt HD-lyd i 1.3 standarden til forsterkeren.
    Et godt kompromiss synes jeg da jeg ikke er klar for ny forsterker på en del år, men det skal handles 3D-tv i løpet av 2010.

Den spilleren vi hadde på messen hadde i alle fall to stk HDMI-utganger slik at man kan kable slik du skisserer. Er i bunn og grunn ganske logisk.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg stille nok et dumt spørsmål... Må man kjøre hdmi 1.4 for å få et 3D bilde?

Er det evt. forskjeller på 3D TV og projektør her...?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg stille nok et dumt spørsmål... Må man kjøre hdmi 1.4 for å få et 3D bilde?

Er det evt. forskjeller på 3D TV og projektør her...?
    Nei, det er ingen forskjell på TV og proje i så henseende.
    Nei, man MÅ ikke ha HDMI 1.4 for å overføre 3D. MEN det kan fort bli at 3D blir synonymt med HDMI 1.4.. 3D stiller krav til høyere båndbredde over HDMI. HDMI 1.4 har nok båndbredde for 3D innbakt i standarden. Men HDMI 1.3 kan også overføre 3D om høy nok båndbredde støttes. Her vil det altså variere fra komponent til komponent. I praksis betyr dette at enkelte receivere med "bare" HDMI 1.3 fortsatt kan formidle 3D.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den infoen jeg har tilsier at man trenger 1.4 når den 3D teknologien som benyttes er full-HD til hvert øye (Active shutter briller) 3D med bruk av polariserte briller trenger bare halv båndbredden og greier seg med 1.3. LG skulle være først på markedet med en løsning som da kun var skjerm med polaristerte briller. Da vil 1.3 holde.
    Men jeg er litt redd for å forvirre, siden de aller fleste leverandørene vil bruke aktive briller med full-HD til hvert øye. da er det 1.4 som gjelder på grunn av den store båndbredde. nå snakker jeg om sender og mottakerenden. kabler er noe annet. Vi brukte en vanlig HDMI-kabel på messen uten at det betydde noe fra eller til.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg skyte inn et kort spørsmål her. Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke slik at filmen eller TV-sendingen må være produsert med spesielle 3D kameraer for å få 3D effekt på disse nye 3D TV-ene? Eller er det bare å kjøpe TV, ta på seg brillene, så er alt i 3D slik som Avatar?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe dumt spørsmål, det. Panasonic er vel det selskapet som er lengst fremme med å ta opp filmer i 3D. Et slikt kamera ble brukt til å filme blant annet Avatar.

Twin-Lens FULL HD 3D Camera Recorder | Professional 3D Production Systems | Panasonic

Men ikke alle filmer er spilt inn med slike 3D-kameraer. Da blir filmene re-mastret i studio, for å lage 3D ut av filmen. Flere filmer fra bl.a Pixar og Disney skal gjøres om til ekte 3D. Dermed slipper markedet å vente på at nye filmer skal filmes med de nye 3D-kameraene. De gjøres om i studio, og slippes på nytt på ekte 3D

Noen skjermer, som Samsung, vil også kunne lage 3D ut av 2D-sendinger ved hjelp av spesielle bildekretser i skjermen. Man må da bruke de medfølgende 3D brillene. Men, det er selvsagt ikke det samme som når filmen er spilt inn i ekte 3D. Det blir litt som før tiden med Blu-ray. Hadde man en Full HD tv eller projektor, så kunne skjermen eller DVD-spilleren oppskalere til 1080p. Men alle vet at oppskalerte bilder fra DVD er langt dårligere enn filmer avspilt med Blu-ray.

Mange tv-produsenter har ikke troen på en slik 3D-gimmik som det Samsung har på sine kommende apparater. Sony og Panasonic vil kun gå for ekte 3D; og da må man enten ha en Playstation 3 eller en ny 3D Blu-ray spiller Det skrives blant annet om mye feil med slik "liksom 3D", og det skal visst nok ikke være spesielt imponerende.

Det beste med 3D, synes jeg, er dybden man får i bildet. Vi har hele tiden vært opptatt av sortnivå på skjermene våre, slik at dybdefølelsen blir optimal. Dybdefølelsen jeg fikk da jeg så Avatar, var enorm. Ting som kom mot meg var imponerende, men å se "inn" i filmen, ga meg en ny dimensjon av bildeopplevelse

Her kan du lese mer om 3D-teknologien:

3D HD Technology From Panasonic
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer Kuroman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic 3D utsolgt i USA.

Interessant artikkel om respons på 3D tv i USA. Panasonic utsolgt første uke.

Må ha effekten slår til for fullt, godt hjulpet av "Avatar".

Panasonic 3-D TVs Sell Out as ‘Avatar’ Technology Reaches Homes - Bloomberg.com

Analytikere forventer global omsetning (alle merker) 4.2 millioner 3D tv i år og mer enn 12.9 million i 2011.

Hilsen

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!! Hadde ikke trodd det skulle ta av så raskt. Men, selvfølgelig er filmer som Avatar og Alice in Wonderland bekreftelse på at de store massene vil ha 3-D.

Tror Panasonic har vært smarte og lagt seg på et meget godt prisnivå. Og det gjør heller ikke noe å være først. Spennende saker8)
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette salget fortsetter er det flere her inne som må svelge både en og to kameler...

Side 11 av 18 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •