detaljer i ufokus på LCD-skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

detaljer i ufokus på LCD-skjerm

Har akkurat fått en ny LCD-TV i hus. Selv er jeg skammelig uvitende om de forskjellige spesifikasjonene på LCD vs LED vs PLASMA. Men jeg er ganske opptatt av kvaliteten på bildet.

Og den nye TVen har et irriterende problem. Det virker som om ting kommer i ufokus ved bevegelse. Det er for eksempel tydelig å se på et intervjubilde i et godt lyssatt tv-studio at øyer, hår og skarpe mønstre på skjorter og slips er skarpe så lenge personene er nogenlunde i ro. men så fort de rører seg, kommer disse detaljene ut av fokus.

Mitt spørsmål: Er dette et problem med de to andre teknologiene enn LCD også?

Hvis det bare er det at jeg har fått en ny bedre TV som gjør at jeg ser shortcommings med mine SD-signaler, som jeg ikke så på min gamle billedrørs-tv, så er det jo liten vits i å reklamere og bytte.

Men hvis f.eks en LED- eller plasmaskjerm ikke har dette problemet, vurderer jeg sterkt å heve kjøpet og bytte teknologi.

tips og innspill mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en resultat av overdreven kompresjon av tv-kanalene, og ikke tv-en sin feil.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoreld
    Har akkurat fått en ny LCD-TV i hus. Selv er jeg skammelig uvitende om de forskjellige spesifikasjonene på LCD vs LED vs PLASMA. Men jeg er ganske opptatt av kvaliteten på bildet.

Og den nye TVen har et irriterende problem. Det virker som om ting kommer i ufokus ved bevegelse. Det er for eksempel tydelig å se på et intervjubilde i et godt lyssatt tv-studio at øyer, hår og skarpe mønstre på skjorter og slips er skarpe så lenge personene er nogenlunde i ro. men så fort de rører seg, kommer disse detaljene ut av fokus.

Hvis det bare er det at jeg har fått en ny bedre TV som gjør at jeg ser shortcommings med mine SD-signaler, som jeg ikke så på min gamle billedrørs-tv, så er det jo liten vits i å reklamere og bytte.

Men hvis f.eks en LED- eller plasmaskjerm ikke har dette problemet, vurderer jeg sterkt å heve kjøpet og bytte teknologi.

jeg kan se antydninger til det du nevner i SD på min Samsung LCD, på HD er det prikkfritt..

noen TVer er "bedre" enn andre på SD.. er også verdt å merke seg det med andre ord, hvis den skal brukes en del til det!

f.eks er min 2,5år gamle Samsung LCD "bedre" på SD signal enn min helt nye Panasonic Plasma (mulig dette også har med størrelse på skjermen å gjøre, men likevel - større bilde vil man merke slik tidligere med..)

på HD derimot er Plasmaen overlegen - ikke noe bombe ettersom den er nyere, bedre specs, og dyrere.. men Plasmaen var også definitivt bedre bilde på, enn min Samsung LED 55" jeg hadde i noen mnd.. den gikk i retur!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoreld

Så å si alle skjermer har dette problemet i større eller mindre grad.
    Dette er også mere tydelig hvis tven må jobbe for mye med bildehandling og prøve å skape noe som ikke er der. Prøv å sette tvn i film/kino modus å slå av ALT som omhandler "bildeforbedring" så kan du prøve å se om ting blir tydligere rundt detaljer. Sett skarphet ned til rundt 0-20%.

Velkommen til forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hører med til historien at jeg ser signaler fra SD-mottakeren til Canal Digital i påvente av at de leverer HD-PVR mottakeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forsøkt å skru av de billedforbedringsfunksjonene jeg fant, uten at det hjalp det spor.

Forsøkte å se en vanlig DVD-film, men det var litt vanskelig å sammenligne fordi jeg ikke umiddelbart fant partier i denne filmen som var like skarpt lyssatt som nyhetsstudioene til NRK.

Men det er altså et håp om at det kan være signalene og ikke skjermen sin feil?

Eller er det noen som har erfaringer med at dette problemet er fraværende på f.eks plasma?

Selv mener jeg å ha sett dette på mange forskjellige typer skjermer hos familie og venner som har LCD, mne har ikke festet meg så mye med det, siden det ikke er min tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken tv er det snakk om?
    Husk at det er forskjell her, en god tv vil vise betraktelig bedre\mer detaljer enn enn dårlig tv på samme kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG SL8000 37-tommer

Har forsøkt å skru av alle billedforbedringsfunksjoner uten hell. Problemet er helt klart størst på studioinnslag fra forskjellige nyhetsstudioer, spesielt på NRK. Sikkert fordi de lyssetter så hardt der.

men jeg kan også se tendenser til det samme på filmer og serier. Spesielt la jeg merke til en innzoom på House, hvor det var noen persienner på et vindu i bakgrunnen som ble seende helt jævlige ut når kamera kjørte inn.

For ikke å snakke om den svært mønstrede skjorta til Denzel Washington på Man On Wire i går. Fin da han stod stille, så ikke bra ut når han gikk.

Det er absolutt til å leve med i settinger som dette, fordi det er så lite fremtredende. Men å se Dagsrevyen har blitt bortimot umulig.

Har forsøkt å se noen filmer på DVD, uten at jeg har lagt merke til problemet, men har ikke sett nok til å utelukke at det ikke vil forekomme der også, hvis de rette forholdene er til stede (hard lyssetting og tydelige, skarpe detaljer)

Problemet mitt er om jeg skal gidde å heve kjøpet, hvis det er usannsynlig at en ny skjerme vil løse problemet mitt?

Noen her har jo hintet frempå at det kan være den harde komprimeringa fra kanalenes side, det at jeg ser på SD-signaler med en ganske gammel mottakerboks fra Canal Digital eller en kombinasjon av de to. I så fall vil vel alle gode skjermer "avsløre" dette - og det er ingen vits i å bytte en skjerme jeg ellers er godt fornøyd med

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen 100hz, eller smoothing funksjoner slått på? Synes det du beskriver kan høres ut som en eller annen smoothing-funksjon som forsøker seg på å flytte detaljer smooth uten å ha nok informasjon å lage "ekstrabildene" av. Da ser det slik du sier, forjævlig ut.

Edit: På min Canal Digitalboks får jeg ikke så store problemer som du nevner, den er så vidt jeg vet av nyere type (uten PVR).
    De kanalene jeg får mest kompresjon på (ser det ut til) er Viasat 4og MTV.
    NRK1,2, TV2, TV3,FEM,TVN osv. ser helt superb ut, trolig grunnet høyere båndbredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for meg så høres det ut som om signalet inn ikke er godt nok, skaff deg en skikkelig referanse.

Ser du problemet på vanlig SD titting, og problemet ikke er der på dvd\bluray og dette er et stort problem, så må du enten skaffe deg bedre kilde inn når du skal se på TV. Eller bytte tv inn i noe som er bedre på SD, fks en plasma, som er genial der, eller så lever du med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •