Lage veiledning av tv kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage veiledning av tv kjøp

Begynner å bli mye av: HJELP! Jeg dauer, hvilket tv skal jeg kjøpe lcd-plasma til X antall kroner.

Hadde det vært en ide å laget en liste/guide av kjente tv'er i forskjelligge prisklasser og teknologi. Der vi kan skrive fordeler, bakdeler med de forskjellige.

Bør gjøres av folk som kan kalibrere og har vært i gamet en stund. Jeg kan bidra med mine erfaringer på de tv'ene jeg har kalibrert. Kan også få lånt tv av elbutikker som jeg kan kalibrere og gi ett inntrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk vil alltid spørre og opprette tråder osv osv osv osv.
    Og mer dette forumet blir kjent blandt normale folk, flere tråder vil komme ifra folk som knapt nok vet hva forskjellen på plasma og LCD er, og skal kjøpe seg en ny.

Så tror ikke akkurat at en "beste kjøp" guide er så ekstremt nyttig å ha på et slikt forum.
    Det finnes blader som tar seg av slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bladene som tester tv som eksempel lyd og bilde. De kalibrerer ikke tv'ene og da får man jo egentlig ikke sett hva tv'en duger til.
    For det er stor forskjell i bildet når fargetemp og fargerom er kalibrert, også gamma for de som har det.

Edit: Var visst litt trøtt igår så det ble en liten skriveleif

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når sluttet de å kalibrere TV'n?
    Eneste som er, er at de kalibreren den etter det blåtte øye og ikke ved bruk av kalibreringsutstyr som oftest.

Fremdeles så vil målgruppen for noe slikt være alt for ubemerket.
    Og om en mer seriøs kjøper er ute etter noe, krever det ikke så alt for mye å søke etter tester på nettet, da det garantert er en eller annen nettside som har testet den aktuelle skjermen tidligere. (Og kalibrert den sikkelig).

Newcomer snackbag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er en god idè. Det er kanskje bedre å opprette en mer generell oversikt over teknologier, merker, hva man kan forvente i forskjellige prisklasser osv i stedet for en tråd med konkrete modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Begynner å bli mye av: HJELP! Jeg dauer, hvilket tv skal jeg kjøpe lcd-plasma til X antall kroner.

Hadde det vært en ide å laget en liste/guide av kjente tv'er i forskjelligge prisklasser og teknologi. Der vi kan skrive fordeler, bakdeler med de forskjellige.

Bør gjøres av folk som kan kalibrere og har vært i gamet en stund. Jeg kan bidra med mine erfaringer på de tv'ene jeg har kalibrert. Kan også få lånt tv av elbutikker som jeg kan kalibrere og gi ett inntrykk.

En god ide! Har også kalibrert en god del tver så kan også bidra. Har også tilgang til tver fra Elektro butikker. Får straks semi pro kalibrerings utstyr(Hubble) samt eye one Pro for LED. Programvaren blir enten Colorfacts 7.5 eller Calman da begge støtter begge prober.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er en god ide om de av dere som er i stand til å gi en nøktern og god vurdering av flatskjermjungelen poster en type oversikt over de beste modellene i ulike prisklasser. Det trenger kanskje ikke å bli en kjempestor jobb så lenge en kun konsentrerer seg om de beste modellene i hver prisklasse.

Utfordringen er jo å holde dette oppdatert i.f.t. pris, da nettopp prisen er et viktig moment som stadig endrer seg, noe som vil føre til at aktuelle modeller flytter inn og ut av gitte prisgrupper.

Fikk link til en nettside, prisguide.no, som kunne fungert bra til dette formålet, bortsett fra at sortering på pris må gjøres innenfor gitte grenser som f.eks. 4700-7999,- og 8000-24999,-. Med så stort spenn i pris innen hver gruppe, så gir ikke tjenesten noen mening for meg som verktøy for å finne den beste tv'en innenfor mitt budsjett.

Så ja, bra initiativ!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok en god ide, og jeg har flere ganger vært inne på tanken, men det krever mye arbeid. I tillegg er det neppe noe en enkelt person kan lage siden det finnes så ufattelig mange TVer å velge mellom. Det kreves i det minste input fra flere personer som innehar den nødvendige kunnskapen.

Dette er nok noe AVforum selv kune tenkt seg å lage, men dersom noen andre har en god ide for hvordan det skal gjøres så er det bare å "kjøre på" .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det hva man skal legge vekt på. Det finnes mange modeller, men mange av de har samme bildebehandling/panel det er vel bare dill (som jeg kaller det) som skiller mange, sånt som trådløst nettverk, mulighet for youtube, usb, matoppskrifter osv.

Bør vel helst legge vekt på bildekvalitet på SD og HD, design og kanskje lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var en god ide, kjør på..