Takker for alle innspill og svar
Hvis jeg på bakgrunn av detteprøver å oppsummere litt - så oppfatter jeg tv verden slik :
1.
Plasma er trygt - litt svak mht lys i rommet og strølys. Naturlige farger og bilder -bedre svart i bildet.Panasonic satser fortsatt stort på plasma - de andre satser mer på LCD.
Plasma godt egnet til film og "vanlig klassik" tv titting.
2.
LCD er litt mer "trendy" bl a mht utvikling av LED skjermer - som gir en bedre svart enn vanlig LCD.Svakhet med LCD er dårligere innsynsvinkel - og litt mer unaturlige farger. Fordeler er at de r lettere og tynnere - og trekker mindre strøm.Større utvalg hos de flste produsenter i LCD skjermer enn plasma.
3.
For begge typer er det viktig med bedre enn 50 HZ oppdatering av bildet,
HD klar eller full HD er ikke det viktigste kriterium for gode bilder. Fargedybde og sortnivå og kontrast er vel så viktig.
Forholdsvis lite tilbud i full HD på feks parabol/canal digital -
opptil 40 tommer ikke lett å se forskjell på HD klar og full HD.
4.
med min oppgitte avstand mellom hode og tv - ( 2,6 meter )
bør tv være minst 40 tommer - kankje 42 er ideelt -- men helt opp til 46 kan være aktuell størrelse,
5.
Hvilken produsent man velger er nesten ett fett - men ang plasma har Panasonic best utvalg - om enn noe lite spenstig design.
Kvaliteteten på lyd fra tv ( uten ekstra høytaler e.el) er varierende og bør høres - men Panasonic er bedre enn Samsung - Philips er bedre enn Panasonic -- dyrere tv har ofte bedre lyd enn rimeligere modeller.
Noe jeg har bommet på da ?