Kan dere hjelpe en godt voksen mann med hvilken TV ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan dere hjelpe en godt voksen mann med hvilken TV ?

Hei
    Har omsider bestemt oss for å kjøpe ny TV - og da blir det selvflkgelig flatskjerm.
    Har sett litt på en del Samsung LCD tvèr
    bla annet denne LED tv Elkjøp - Samsung 40" LED-TV

og denne Elkjøp - Samsung 40" LCD-TV

Skal brukes til vanlig tv titting - nyheter sport . og litt filmer
    avstand fra tvflate til øye er ca 2,6 meter.

E de nevnte noe å satse på eller har noen andre forslag ?
    takk for hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de tvene du nevnte er sikkert gode tver de, men jeg vil tro at disse to også passer veldig bra til bruken din

Elkjøp - Panasonic 42" plasma-TV

og

Elkjøp - Panasonic 42" LCD-TV

Jeg ser mye sport og filmer på min 3 år gamle panasonic-plasma og er strålende fornøyd. Sitter på ca. samme avstand som du sitter fra tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - ser at den ene ( FullHD) har 50hz billedfrekvens og den andre har 100 Hz billedfrekvens .
    Har det noe betydning for mitt bruk ?
    Så et "dumt" spørsmål til - på noen tv står det " uttak for ekstra høitalere"
    og på noen står det " Audio utgang"
    og på noen begge to-
    antar et det er det " uttak for ekstra høitalere " jeg trenger for å kunne kople på stereoanlegget på lyden ?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden kobler du direket fra dekoder - helst digitalt, men analogt skal og gå men da mister du Dolby Digital flerkanal på noen sendinger.

Til ditt bruk ville jeg anbefale plasma da det i mine øyne gir riktigst bilde - LCD blir kunstig. Har to plasma LG42PG6000 og Pioneer KRP-500M - strålende fornøyd med begge. LG'n er i daglig bruk mens Pioneer'n brukes mest til film. Den Panasonic'en som er nevnt skal også være bra om du liker designen. Forøvrig skal du ikke henge deg opp i Full HD eller bare HD - du må opp på 50' for å se forskjell. Oppdatering har nok mer å si for LCD en plasma så det er ikke så viktig - tror det meste har 100Hz eller mer i dag.

For øvrig er det mange som er "godt voksne" her inne - sikkert mange pensjonister også. Det er fordelen vi kara har - vi slutter aldri å leke :lol:.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAkker igjen for svar
    Ang designg så er det jo helst kona som er opptatt av den -
    og noen har sagt henne at LED tv er de tynneste og peneste - så hun henger litt fast der

Ellers er det vel når sant skal sies Samsung sin design jeg selv liker best - men --- det er jo bildet som teller mest :-)

Så da er det altså foreløpig 1-0 til plasma - ca 42" feks Panasonic

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk, når du er ute å ser, at plasma ikke ser videre bra ut i en sterkt opplyst foretning, da noen plasma trives best med litt dempet belysning, som min Pioneer. I forretningen ser er oversaturert LCD fra Samsung mye bedre ut. Det er bevist fra Samsung, da det selger. Kjøp et sted med åpent kjøp slik at du kan teste i ro og mak hjemme og angre hvis du ikke blir fornøyd. Sitter du litt skjevt på TV'n - hvis TV står ved en sofagruppe - skal det ikke mye skjevsitting til før en LCD får fargefeil. Her er plasma suverent best.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for nyttig info.
    Tenkte å handle på elkjøp der er jo 30 dagres retur.
    Ang belysning så er det lys inn fra siden der tv står- men ikke direkte sollys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er LED tv noe jeg bør vurdere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvfølgelig vurdere, men skal du ha tv til tv/film så er plasma overlegen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED TV er en LCD med LED i stedet for lysrør som lyskilde - altså ikke annet en LCD TV med den fordeler og svakheter i forhold til Plasma selv om bransjen liker å fremstille det annerledes. Det finnes TV med LED som kan slukkes i soner over skjermen som gir det bedre sortnivå enn lysrør baser LCD, med de er dyre. De fleste LED TV i dag har kantmontert LED som gir der en tynnere TV, men ikke nødvendigvis bedre bilde en teknologien med lysrør.

Noen sier at LCD er mer lyssterk en Plasma, men har aldri hat problemer med dette på min LG som står i en meget opplyst stua (dagslys). Noen sier at plasma har problem med innbrenning, noe som nesten ikke finnes lengre. Med midre du ønsker en syltynn LCD, ville jeg valgt plasma, men det er slik jeg forstår ikke bare du som bestemmer og de fleste TV gjør en helt OK jobb i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    men det er slik jeg forstår ikke bare du som bestemmer og de fleste TV gjør en helt OK jobb i dag.
    hehe
    mente vel at fruen er opptatt av design - jeg er opptatt av bilde :-)

Var innom elkjøp i dag og så på panasonic og samsung - plasma og lcd-
    selgeren var helt hyper på LED - så han tillegger jeg ikke noe serlig vekt - syns faktisk plasamskjermen ga et behageligere bilde - så foreløpig leder panasonic sin plasma Elkjøp - Panasonic 42" plasma-TV

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvisten
    hehe
    mente vel at fruen er opptatt av design - jeg er opptatt av bilde :-)

Var innom elkjøp i dag og så på panasonic og samsung - plasma og lcd-
    selgeren var helt hyper på LED - så han tillegger jeg ikke noe serlig vekt - syns faktisk plasamskjermen ga et behageligere bilde - så foreløpig leder panasonic sin plasma Elkjøp - Panasonic 42" plasma-TV
    Betviles ikke, men de karene er vel mest opptatt av å selge det som gir best avanse om dagen og det er vel "LED TV" som leder der. Det er i alle fall ikke noe problem å bytte TV på Elkjøp. Kjøpte en Sony LCD, som skulle være bra.., der for et par år siden. Ble aldri fortrolig med bildet og returnerte den etter 14 dager - intet problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic Plasma er nok et godt valg til "vanlig tv-bruk". Selv så bestilte jeg Panasonic TX-P46G10E i dag. Det er en 46" plasma, som kom på 10387 kroner levert på døra fra netonnet.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leset en plass at ved ca 2,5 meter så kunne man se forskjell på full HD og HD ready?
    bør jeg kjøpe full HD ?
    Tenker jeg rett ang størelse med 40 til 42 tommer skjerm med 2,6 meter fra hodet mittt til skjermen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-P42G10E - Prisguide - Oblad.no

Dette burde vel være et tv som er midt i blinken for deg?

Full HD, plasma, og utmerket som "vanlig tv", med god oppdateringsfrekvens.

Potent plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm den fikk josvært god omtale kan man si ... men folkeutgaven" serjeg og får gode skussmål ..
    er litt usikker på hvor viktig det er med full HD?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D enkleste er å slutte og lure, og kjøpe den beste versjonen.... Løp og kjøp.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp hva du vil og hva fruen tillater / lommeboka liker. Kjøpe bare ikke en Panasonicplasma som ikke har 100Hz. De 50Hz Panasonicskjermerne flimrer noe helt utrolig...spesielt i hvite områer i bildet. Direkte plagsomt når man først har sett det.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veksler daglig fra HD/42' til FullHD/50' og kan ikke si jeg ser forskjell på HD sendinger. Abonnerer på HD kanaler så jeg har litt å velge på men kvaliteten er så som så og det er langt mellom full HD sendiger. For de fleste er det knapt HD sendiger å oppdrive enda så med mindre du skal bruke TV'n til PC skjerm ville jeg ikke vektlagt dette. Ved bruke av PC er det en stor fordel med fullHD. Det Tiger sier om 100Hz er sikkert riktig - har ikke hatt Plasma men mindre enn 100 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg gått ut og kjøpt ny TV i dag, så hadde nok valget blitt Samsung LED - til min stue, antakeligvis 37".

Du skal være oppmerksom på at Plasma har "glassplate" foran skjermen. Dvs. at du har akkurat de samme reflekser i dette glasset som ved en gammel billedrør-TV. Mao er det lyst i rommet (ikke nødvendigvis direkte sollys mot skjermen) så vil du ha "kraftige" reflekser. Dette er "fraværende" på LCD og LED.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •