Kan dere hjelpe en godt voksen mann med hvilken TV ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Skulle jeg gått ut og kjøpt ny TV i dag, så hadde nok valget blitt Samsung LED - til min stue, antakeligvis 37".

Du skal være oppmerksom på at Plasma har "glassplate" foran skjermen. Dvs. at du har akkurat de samme reflekser i dette glasset som ved en gammel billedrør-TV. Mao er det lyst i rommet (ikke nødvendigvis direkte sollys mot skjermen) så vil du ha "kraftige" reflekser. Dette er "fraværende" på LCD og LED.
    Dette gjelder nok også LCD - mange Samsung som har blank overflate. Min LG har blank overflate uten at reflekser er noe problem. Forøvrig er det plast og ikke glass i dag. Min Pioneer er matt som bare det i skjermen. LED er også LCD - man snakker ikke om LCD og LED så her du nok ute å sykler noe fryktelig 8) . Men nå er det skitur som gjelder - kom dere ut mens det er skiføre. Hvor ble det av den globale oppvarmingen forøvrig ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt Samsung med kant-LED da jeg mener den gir det mest stabile og skarpe bildet. Jeg er ikke imponert av disse billig plasmaene som det snakkes om her. Og for all del ikke kjøp med 50hz uansett plasma eller LCD/LED. Når det gjelder størrelse ville jeg gått opp til 46" med den avstanden det er snakk om her. At det blir for stort er bare tull - man føler selvsagt at det er stort i begynnelsen, men så blir man vant til det og da er de fleste glade for at de ikke kjøpte mindre. Gjenskinn i skjermen har man på både plasma og LCD/LED i større eller mindre grad. Det er ikke slik at dette er fraværende på den ene eller den andre teknologien. En annen fordel med LED baserte TV'er er at de bruker mye mindre strøm enn plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal være oppmerksom på at Plasma har "glassplate" foran skjermen. Dvs. at du har akkurat de samme reflekser i dette glasset som ved en gammel billedrør-TV. Mao er det lyst i rommet (ikke nødvendigvis direkte sollys mot skjermen) så vil du ha "kraftige" reflekser. Dette er "fraværende" på LCD og LED.
    +1

Ja, dette er et viktig poeng å få med seg. Har man mange store vinduer eller mange lamper og som kan reflekter på skjerm så bør en vurdere LCD/LED som ikke reflektere like mye. Også hvis man har sterk belysning eller mye sol inn i rommet da plasma ikke er like lyssterk.

Riktig nok gir plasmaskjerm litt mer "naturlige" farger, men vet ikke om det er så stort problem på nye TVer idag. Innsynsvinkelen er også noe begrenset på LCD, men ikker mer enn at vanlige stue med sitte gruppe foran TVen så er ikke det noe tema.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill og svar
    Hvis jeg på bakgrunn av detteprøver å oppsummere litt - så oppfatter jeg tv verden slik :
    1.
    Plasma er trygt - litt svak mht lys i rommet og strølys. Naturlige farger og bilder -bedre svart i bildet.Panasonic satser fortsatt stort på plasma - de andre satser mer på LCD.
    Plasma godt egnet til film og "vanlig klassik" tv titting.

2.
    LCD er litt mer "trendy" bl a mht utvikling av LED skjermer - som gir en bedre svart enn vanlig LCD.Svakhet med LCD er dårligere innsynsvinkel - og litt mer unaturlige farger. Fordeler er at de r lettere og tynnere - og trekker mindre strøm.Større utvalg hos de flste produsenter i LCD skjermer enn plasma.

3.
    For begge typer er det viktig med bedre enn 50 HZ oppdatering av bildet,
    HD klar eller full HD er ikke det viktigste kriterium for gode bilder. Fargedybde og sortnivå og kontrast er vel så viktig.
    Forholdsvis lite tilbud i full HD på feks parabol/canal digital -
    opptil 40 tommer ikke lett å se forskjell på HD klar og full HD.

4.
    med min oppgitte avstand mellom hode og tv - ( 2,6 meter )
    bør tv være minst 40 tommer - kankje 42 er ideelt -- men helt opp til 46 kan være aktuell størrelse,

5.
    Hvilken produsent man velger er nesten ett fett - men ang plasma har Panasonic best utvalg - om enn noe lite spenstig design.
    Kvaliteteten på lyd fra tv ( uten ekstra høytaler e.el) er varierende og bør høres - men Panasonic er bedre enn Samsung - Philips er bedre enn Panasonic -- dyrere tv har ofte bedre lyd enn rimeligere modeller.

Noe jeg har bommet på da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvisten
    Noe jeg har bommet på da ?
    Ser ut som du har fått med deg det meste. Forskjellen på teknologiene er utgangspunktet ikke så veldig store idag som det var tidligere, men de er nok litt forskjell mellom produktene og produsentene seg i mellom. Nå kan ikke jeg anbefale et spesifikt TV, men mitt øye er følsomt for dårlig(hakkete) panorering så jeg vil anbefale at du tester ut dette før du kjøper. Vet at både Philips og Samsung har 200hz TVer som skal gi veldig god panorering, men dem er kansje dyre? Jeg har ikke sett dem selv....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At samsung led har oversaturerte og feil farger er bare vås. Man kan via cms'en justere fargene så og si på håret til rec 709 (hd) fargerom standaren og da er jo fargene slik de skal være.
    Bare se her.

Samsung UE40B7020/ UE40B7020WW/ UE40B7000 LED TV Review

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    At samsung led har oversaturerte og feil farger er bare vås. Man kan via cms'en justere fargene så og si på håret til rec 709 (hd) fargerom standaren og da er jo fargene slik de skal være.
    Bare se her.

Samsung UE40B7020/ UE40B7020WW/ UE40B7000 LED TV Review
    Ja, men ut av boksen er det normalt ikke ikke bra, og det er ganske mange som lar det bli med det...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja, men ut av boksen er det normalt ikke ikke bra, og det er ganske mange som lar det bli med det...
    Setter man fargerommet på auto så er det jammen meg ikke langt unna. Litt verre med gråskalaen som er litt ute å kjører og trenger en kraftig justering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut so det går mot en avgjørelse i "tvkjøpedilemmatråden"

Panasonic 42 Plasma TV TX-P42G10E - billig hos elprice.no

Spørsmålet er om jeg og bør henge på noe som bedrer lyden -- har kun et pioner minianlegg fra 2001 ..med to små høytalere og en lite sub.

har forstått det slik at lyden på flat tv er lite å høre på?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut so det går mot en avgjørelse i "tvkjøpedilemmatråden"

Spørsmålet er om jeg og bør henge på noe som bedrer lyden -- har kun et pioner minianlegg fra 2001 ..med to små høytalere og en lite sub.

har forstått det slik at lyden på flat tv er lite å høre på?
    Lyden på min LG er helt grei til normalt TV bruk, men alt avhenger av hva du trenger. Pioneer'n er koblet til en suround anlegg med 7+1 høytalere som fyller et helt rom... Kvaliteten på lyden har som regel sammenheng med størrelsen på elementer og kasse. Det sier seg derfor selv av lydkvaliteten er omvendt proposjonal med tykkelsen på TV'n. Taler ikke akkurat de tynneste LED TV'ne sak - men nå kommer det vel noen LED folk løpende8).

Ville kjøpt TV først og komplettert ved behov.

Vdr TV ville jeg vurdert å legge på et laken og kjøpe denne selv om G10 og skal være bra er vel V10 håret bedre: Panasonic 42 Plasma TV TX-P42V10E - billig hos elprice.no

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg gått ut og kjøpt ny TV i dag, så hadde nok valget blitt Samsung LED - til min stue, antakeligvis 37".

Og jeg ville definitivt gått for plasma! Primært kjøpt den Panasonicen som spørsmålsstiller selv linket til: 42X10Y: Utrolig mye TV for pengene!! Vit at veiledende utsalgspris var 11K da den kom i fjor 8)
    Du vil nok bli enda litt mer fornøyd med 42G10 - men synes ikke prisforskjellen på 3.000 kan forsvares...
    Det stemmer at plasma har glassplate - men de fleste Panasonicene har antirefleksbelegg - min gir f.eks. mindre refleks enn min gamle TV...
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ---
    Vdr TV ville jeg vurdert å legge på et laken og kjøpe denne selv om G10 og skal være bra er vel V10 håret bedre--[/url]
    takker for innspill - men prisforskjellen ejo faktisk 4 laken ?

G10 koster 8995
    V10 koster 12999

så da blir det jo litt - men om det er verd det vet ikke jeg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Og jeg ville definitivt gått for plasma! Primært kjøpt den Panasonicen som spørsmålsstiller selv linket til: 42X10Y: Utrolig mye TV for pengene!! Vit at veiledende utsalgspris var 11K da den kom i fjor 8)
    Du vil nok bli enda litt mer fornøyd med 42G10 - men synes ikke prisforskjellen på 3.000 kan forsvares...
    Det stemmer at plasma har glassplate - men de fleste Panasonicene har antirefleksbelegg - min gir f.eks. mindre refleks enn min gamle TV...
    Lykke til!
    Takker for innspill -er vel den G10 jeg holder en knapp på foreløpig.
    Så får jeg prøve først og se om jeg ønsker bedre lyd etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill -er vel den G10 jeg holder en knapp på foreløpig.
    Så får jeg prøve først og se om jeg ønsker bedre lyd etterhvert
    Min far kjøpte V10 sent i høst. Jeg må si bildekvaliteten med BD som kilde imponerte meg stort! Den høye kontrasten gav en utrolig flott dybde i bildet jeg ikke har sett før. Har ikke sett G10 til sammenligning bare så det er nevnt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for innspill - men prisforskjellen ejo faktisk 4 laken ?

G10 koster 8995
    V10 koster 12999

så da blir det jo litt - men om det er verd det vet ikke jeg :-)
    ... den kosten 9995,- i morges - det er jeg brennsikker på, men slik er livet. 4 tusen i mellom ville jeg ikke gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... den kosten 9995,- i morges - det er jeg brennsikker på, men slik er livet. 4 tusen i mellom ville jeg ikke gitt.
    Det stemmer det. Elprice har solgt så mange V10 at prisen ble satt opp....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så var nye TV i hus

Siden dere har hjulpet meg gjennom vrimmelen av tilbud og TV - ville jeg bare gi en liten tilbakemelding:

Etter litt att og fram - tomt på lager til Elprice osv - er endelig nye TV i hus.
    Det endte opp med en Panasonic Plasma til Kr 8995,-
    Fikk den igår - og er storveis imponert - duverden for noen bilder -
    og ennå har jeg ikke fått den nye decoderen fra CanalDigial ( vil ta ca 14 dager ) - så foreløpig er det den gamle jeg bruker.

Dette blir moro til OL

Lyden - vel - den var sånn passe - så nå starter jakten på et høvelig lite 2.1
    anlegg å henge på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden - vel - den var sånn passe - så nå starter jakten på et høvelig lite 2.1 anlegg å henge på.
    Vi er klare!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Vi er klare!
    Hehe --
    Det er bra - så da antar jeg at forslagene strømmer inn :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe --
    Det er bra - så da antar jeg at forslagene strømmer inn :grin:
    Pris, hvor stort er rommet, ønsker du design, små høyttalere, gulvstående, har du hørt på noe du har likt så en får et hint om smak, eventuelt hva liker du av lyd og hva slags musikk, skal det spilles grisehøyt osv osv. Gi litt info om hva du ønsker så blir det lettere å gi noen fornuftige råd

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •