Gaming Med Plasma, Ja Eller Nei?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gaming Med Plasma, Ja Eller Nei?

Hei, nå skal jeg kjøpe meg ny tv

Har lyst til å kjøpe denne 50": Komplett.no - LG 50" Plasma-TV 50PS3000

Jeg spiller ganske mye, og lurer derfor på om det er smart å kjøpe plasma.
    Jeg vet at skjermen kan "fryse", og at det kanskje kan være litt for mørke bilder eller litt feil kontrast, men etter å ha lest på noen forumer virker det som de ikke egner seg i heletatt til å game på.

Tv'n fra linken over er i full hd, noe jeg også har på xboxen min. Jeg er ikke så veldig kresen på bildekvalitet, å skjønner at det kan være ulemper med å kjøpe så billig tv.
    Men syns det er rart hvis det nesten ikke er mulig å spille på den, når vi er i 2009 , snart 2010

Er dette bare et dårlig rykte plasma-tvene fikk da de kom ut for mange år siden, eller stemmer det faktisk?

Hilsen forvirret tv kjøper

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsssen
    Hei, nå skal jeg kjøpe meg ny tv

Har lyst til å kjøpe denne 50": Komplett.no - LG 50" Plasma-TV 50PS3000

Jeg spiller ganske mye, og lurer derfor på om det er smart å kjøpe plasma.
    Jeg vet at skjermen kan "fryse", og at det kanskje kan være litt for mørke bilder eller litt feil kontrast, men etter å ha lest på noen forumer virker det som de ikke egner seg i heletatt til å game på.

Tv'n fra linken over er i full hd, noe jeg også har på xboxen min. Jeg er ikke så veldig kresen på bildekvalitet, å skjønner at det kan være ulemper med å kjøpe så billig tv.
    Men syns det er rart hvis det nesten ikke er mulig å spille på den, når vi er i 2009 , snart 2010

Er dette bare et dårlig rykte plasma-tvene fikk da de kom ut for mange år siden, eller stemmer det faktisk?

Hilsen forvirret tv kjøper
    Jeg har samsung 4 serie. Som også begynner å bli "gammel"
    Jeg er vel mest opptatt av lyd. Men må si meg veldig fornøyt. Jeg ser svakhetene i bildet. Men det er ingenting som plager meg. Liker å holde meg relativt oppdaert på lyd å bilde. Men jeg må rent subjektivt si at selv med de nye led tvenene så kommer jeg nok til velge plasma neste gang. Mener det gir uten tvil aller mest for pengene.
    Tror ikke på no mirakel før oled tvene kommer.
    På samsungen var det en del innbrenning i starten. Men lot den no bare stå på en stund. Eller lenge blir det vel. Noen hundre timer.
    Men no når jeg sovner ifra enten ett stillbilde eller noe med logo så kan jeg ikke si jeg merker noe til det i senere tid. Men i starten kom det mye lettere å tok lenger tid før det ordnet seg.
    Kort kort. Selv om jeg var redd i starten så må jeg si at jeg ikke frykter innbrenning lenger selv av forrige moddell plasma. Eller etter selv 2 generasjoner siden heter det vel og det blir nok plasma på meg neste gang og.
    Men selsagt. Snakker vi 80% tv spill og pc så er nok lcd rette valget likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fatter heller ikke hvorfor folk sier plasma ikke er like godt egnet til å spille på.
    Har 42" panasonic PV70 og synes den er knakende god. Synes ikke det ser noe bedre ut på LCDene som kompisene mine har.

Responstid og sortnivå/kontrast går også som oftest i plasmaens favør.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er trøtt, så ha meg unnskyldt om jeg misforstår. Du skriver at bildet kan bli for mørkt. Igjen, jeg er trøtt, men hva mener du? Baserer du dette på at LCD som oftest er mer lyssterke? Det betyr jo ikke at plasma er for mørkt. Kun at LCD kan være bedre egnet til bruk i kraftig opplyste rom. Og hva mener du med feil kontrast? Plasma er da vitterlig berømt for rik, naturlig kontrast. Videre skriver du at bildet kan fryse. Bildet fryser aldri, men du tenker trolig på image retention. Ja, det kan forekomme, spesielt i innkjøringsperioden og med kontrast stående på fullt. Dette forekommer faktisk på LCD og selv billedrør, men det skjer riktignok mye oftere på plasma. Uansett er det ikke farlig for skjermen med mindre den viser et statisk bilde/element i mange, mange timer sammenhengende. Når det gjelder ditt inntrykk av plasmaens egenskaper til spilling, er du helt på jordet. Faktisk er plasma best egnet til å spille på, grunnet ubetydelig responstid, lite/intet inputlag og overlegenhet på moving resolution. Når ting går unna vil du sette pris på dette. Men spiller du Sims, poker og Tetris for det meste, er det hipp som happ. Da kan det til og med være en fordel med LCD, siden innbrenningsfaren vil være stor.
    :twisted:

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG-Plamsa + Gaming = Dårlig kombinasjon, pga høy grad av IR. Det er min erfaring med det.

Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA

har 2 stk Plasma fra LG. spiller PL3,360, og wii uten problemer..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv hatt samsung LCD, LED-LCD osv i flere år, og spiller mye fifa, call of duty etc.. har alltid vært redd for innbrenning siden jeg spiller en del..

Tok nylig sjansen, og kjøpte panasonic plasma, og har tidvis vært borti 6-8 timer i strekken på samme spill, uten noen form for innbrennings symptom...

+ skjermen ser faktisk mye bedre ut enn LCD noen gang gjorde.. så lenge man har i bakhodet at innbrenning KAN skje, så lar man være å gå fra TVen i lengre perioder etc, går det nok veldig fint..

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller MYE Call of duty: MW2 på min Samsung PS50B855 (dog noe annen prisklasse enn den du ser på) og det funker utmerket! Tviler på at LCD er så mye bedre til akkurat dette, men det er nok noe annerledes på billig plasma...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Grunnen til at jeg skrev om feil lys og kontrast er siden dette er noe jeg har lest om på forskjellig forumer, og hørt folk har snakket om. Har selv ingen erfaring med plasma, så takk for al hjelpen

Det eneste jeg spiller er Call Of Duty MW2 Spiller hverken tetris, sims, og bruker nesten aldri tv'n som pcskjerm heller

Men ser også mye på film/tv og planlegger å kjøpe Blueray, har også hjemmekino, så selve tv-lyden spiller ingen rolle.

Siden jeg har lyst på tv i denne størrelsen, og helst ikke vil betale så mye mer, er det vel ikke så mange andre løsninger en plasma. Så ender nok opp med den fra linken over

Igjen, takk for alle svar

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har LG 50PS8000 som jeg bl.a. bruker på PC'en daglig. Har spillt bil-, strategi- og rollespill på den uten problemer. Litt IR ser jeg hvis samme bildet blir stående en stund (ikke sett det på spill), særlig ved høye kontraster, men ved vanlig bruk så legger ikke JEG merke til noe.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inget problem.

Nye plasmaer er så og si kvitt den kjente vannmereke effektetn av tv logoer og skrift etter spill.

Skal være extremt uheldig for og treffe på en dålig plasmaskjerm som tilater dette fenomenet pr i dag

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er en 50" Full HD skjerm bare en fordel på MW2, i og med at det er lagd i 1080p. Du ser absolutt alt som skjer på skjermen og er du du på respektabelt nivå med en sniper rifle så er du ganske overlegen...

Selv om jeg hater sniperfeiginger... Men du kan jo bruke M16/FAL/ACR med ACOG også..

litt OT... sorry

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig plasma til spilling er et stort NEI.

Spesielt LG er veldig dårlige med tanke på innbrenning...

Men en må kjøpe etter lommeboka

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller som pokker på min Pioneer 5090 plasma, det samme gjorde jeg på LG PG6000 plasma før det og enda før det spilte jeg som pokker på samsung Q96 plasma! Funker som bare det! Eneste er at jeg opplevde IR på LG og Samsung, men dette ble ALDRI permanente innbrenninger, noe som ikke er noe problem med mindre man har det samma statiske kontrastrike bildet på i mange hundre timer, kanskje til og med tusen. Men har man varierende bruk så blir det nok ikke noe problem.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen problemer med min plasma-tv under spilling. Og jeg har tikket inn alt for mange timer med spilling de siste årene, og har aldri hatt problemer med fastbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjenn takk for alle svar

Har som tidligere skrevet at jeg ikke har noen erfaring med plasma, og har ikke så veldig peiling på tv generelt.

Lurer derfor på hva det betyr når noen skriver de har opplevd "IR"

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsssen
    Igjenn takk for alle svar

Har som tidligere skrevet at jeg ikke har noen erfaring med plasma, og har ikke så veldig peiling på tv generelt.

Lurer derfor på hva det betyr når noen skriver de har opplevd "IR"
    IR= Image Retention, altså midlertidlige innbrenninger, "vannmerke", skygger osv som henger igjen fra ett statisk bilde... Typisk TVN logo osv....

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at plasma er det beste til spill. Det er mye mer naturlig bilde, farger og sort. Det er også bedre respons og man slipper det dårlige "Gaming mode" som finnes på LED og LCD med dårlig respons.

Permanente innbrenninger er ikke lenger noe problem på dagens plasmaer...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er etter min mening bedre enn LCD til spill, du får et mer filmaktig bilde, LCD har altfor skarpt bilde og det blir mer "urealistisk". Innbrenning er ikke noe praktisk problem hvis du ikke spiller samme spill i timesvis hver dag i uker av gangen.

Gammel overtro at plasma ikke duger

Hva gjelder innbrenning så har vi en LCD på veggen på jobben, og hva har skjedd med den? Innbrenning!
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spilt over 240 timer med Battlefield 2 BC, og over 100 timer Modern Warfare 2 på min Pioneer 8.gen. plasma.

Det er ikke tegn til innbrenning i det hele tatt, og bildet er utrolig smooth og behagelig å spille på over tid. Jeg er ikke like trygg på min eldre 6.gen. Pioneer som i dag er nedgradert til soverommet, men selv den har mange timer spilling på baken uten noe innbrenning.

Men jeg tror det varierer en del fra produsent til produsent. Skal ikke langt tilbake i tid før man finner tilbakemeldinger om innbrenning på for eks. LG.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •