Panasonic TX P37X10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TX P37X10

Tittelen sier seg vel selv, er dette en god tv? Noen som har noen erfaringer med den?
    Den blir stående i stuen(i studentleiligheten), jeg sitter ca 2-2,5 meter fra der den skal stå. Jeg tenkte at en 42" ville bli for stort...

Jeg har xbox360, dvdspiller og HD-dekoder fra Canal Digital, og det virker som om den har det jeg trenger for å koble til dette.

Så, noen andre forslag? Jeg har ikke mer enn 5500kr å bruke(6000 inkl. frakt) på en tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

42" neppe for stor!

Sitat Opprinnelig postet av SnikendeThomas
    Den blir stående i stuen(i studentleiligheten), jeg sitter ca 2-2,5 meter fra der den skal stå. Jeg tenkte at en 42" ville bli for stort...
    Hei,
    slik du beskriver din situasjon, bruk&budsjett, vil jeg tro at 42" (som koster omtrent det samme) X10 er et veldig godt valg.

Jeg har ikke selv sett den annet enn i butikk, men egen erfaring med sprang fra 25" CRT til 50" Plasma er at flatskjermene bærer størrelsen med verdighet. Mitt inntrykk at de aller fleste som angrer, syntes de egentlig kunne kjøpt et nummer større.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norne
    Hei,
    slik du beskriver din situasjon, bruk&budsjett, vil jeg tro at 42" (som koster omtrent det samme) X10 er et veldig godt valg.

Jeg har ikke selv sett den annet enn i butikk, men egen erfaring med sprang fra 25" CRT til 50" Plasma er at flatskjermene bærer størrelsen med verdighet. Mitt inntrykk at de aller fleste som angrer, syntes de egentlig kunne kjøpt et nummer større.
    Men man ikke sitte altfor nærme tv'en? Jeg er en slik en som virkelig irriterer meg når jeg ser tv'er med "heng", og det vil man vel se jo større tv man har og jo nærmere man sitter den store tv'en? Ville det ikke vært bedre å sitte 2 meter fra en 37" framfor en 42"?

Man liker jo heller ikke å sitte på forrerste rad på kinoen, man "får ikke med seg hele skjermen" da.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeThomas
    Men man ikke sitte altfor nærme tv'en? Jeg er en slik en som virkelig irriterer meg når jeg ser tv'er med "heng", og det vil man vel se jo større tv man har og jo nærmere man sitter den store tv'en? Ville det ikke vært bedre å sitte 2 meter fra en 37" framfor en 42"?

Man liker jo heller ikke å sitte på forrerste rad på kinoen, man "får ikke med seg hele skjermen" da.
    Jeg skjønner ikke hva du mener med TVer med "heng", og ihvertfall ikke hvordan dette er relatert til størrelse på TVen.

Det jeg kan si ut i fra egen erfaring og også teorier rundt hvordan menneskets øyne fungerer er at jo nærmere du sitter og jo større TVen er, jo viktigere er det med høy oppløsning.

Jeg hadde tidligere en ekte 720p TV (nei ikke en psudo 720p plasma) på 50". Jeg sitter på 3 - 3,5 m avstand og kan tydelig se at det er bedre oppløsning på den 46" LCD TVen jeg har nå.

En annen ting er at dersom du overhode har mulighet for å unngå skalering mellom kildemateriale og skjerm så teller det ihvertfall mer for meg enn et svartnivå eller kontrast som er litt bedre men koster mer. Med riktig TV kan du få 1:1 pixelmapping mellom Canal Digital HD-dekoderen og TVen, og også fra en eventuell fremtidig Blu-Ray spiller.

Jeg sjekket litt tidliger i dag og fant at du kan få full HD plasma TVer til ca. 7.000,- pluss frakt. Personlig ville jeg spart opp litt mer penger og kjøpt full HD plasma, eller tatt en titt på full HD LCD TVer i prisklassen 5.500,-.

Og ja, for inntill ca. fem år siden sa jeg at jeg aldri ville kjøpe LCD TV fordi "svart" var grått. Det har skjedd mye med LCD TVer de siste årene. Plasma er nok fremdeles konge når det gjelder svartnivå. Når det gjelder kontrast tror jeg det er ganske likt mellom LCD og plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg skjønner ikke hva du mener med TVer med "heng", og ihvertfall ikke hvordan dette er relatert til størrelse på TVen.

Det jeg kan si ut i fra egen erfaring og også teorier rundt hvordan menneskets øyne fungerer er (...).
    Når jeg sier "heng" tenker jeg på at bildet, vel, henger etter i for eksempel raske scener, eller at noe som går fram og tilbake/opp og ned (ta et ansikt som nikker), vil bli "hengende". Er vanskelig å forklare, i og med at jeg ikke er så veldig inn i disse uttrykkene og vet ikke hva det skyldes.

Men tror du ikke at det vil bli for stort med en 42" plasma(har sett meg ut en Samsung PS42B450 også!). Jeg tenker da på at man må "se rundt" på skjermen for å få med seg hele bildet i stedet for å få hele bildet ved å se i midten?

Min erfaring med billige LCD-skjermer(ut ifra hva jeg har sett hos kompiser) er at disse ikke er svært gode, så jeg vil helst velge en plasmaskjerm.

EDIT! en annen tv jeg også har sett på er Samsung LE40B550, dette er en LCD. bra eller dårlig?
    EDIT2! Hvor "viktig" vil det være med 100hz framfor 50hz? Samsung kaller det visst motionplus, er dette bra eller dårlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ringen er sluttet

Jeg ser du er tilbake der du startet:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...amsung-lg.html

Hvorfor ny tråd for samme problemstilling?

Kjøp nå en HDready Plasma (f eks X10), så kjøper du en Full HD om 5-6 år når du har begynt å tjene litt mer penger (ferdig med studietiden).

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde 50" på 3 - 3,5 m avstand virket det nok litt stort med en gang. Det var i forhold til den 25" 4:3 CRT TVen jeg hadde. Men etter kort tid syntes jeg det var helt perfekt størrelse.
    Da jeg gikk fra 50" til 46" virket den nye TVen litt liten. Det synes jeg egentlig fremdeles.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •