Kan lydbjelke løse lipsync-problem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kan lydbjelke løse lipsync-problem?

Hei

Har nettopp investert i ny TV: Samsung LE32B655 T2WXXE og har fått problemer med at lyden, som kjøres inn på en stereoforsterker, henger etter bildet (dårlig lipsync, altså). Graden av forsinkelse varierer med kanal og med innslag. Studioreporteren til Østlandssendingen, er f.eks. veldig forsinket, mens et innslag like etterpå er nesten bra. Uansett er dette noe jeg ikke trives med.

Jeg har forstått at en løsning på problemet er å kjøpe en surroundforsterker med HDMI-innganger som synkroniserer lyd og bilde før det overføres til TV. Men jeg har egentlig ikke planer om å sette opp et surroundanlegg og da føles det litt overflødig å kjøpe en surround forsterker. Er også godt fornøyd med min Arcam A90 stereoforsterker.

Kan jeg kjøpe koble til en lydbjelke (soundbar) for å løse dette problemet? Eller krever den også en surroundforsterker? Det skal sies at lyden er forsinket uansett om den tas fra harddiskopptakeren (TV-dekoderen) eller fra audio out på TVen.

Setter pris på en tilbakemelding fra en AV-entusiast :-)

Frustrert TV-titter

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det hjelper, siden det er bildeprosseseringa som er problemet. Nytt for meg er at det skjer på en så "liten" skjerm.. trodde problemet gjeldt 50" ++. Jeg måtte iallefall til innkjøp av en rimelig reciver for å få dette "bra".

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skyldes dette bildeprosseseringen? Det er lyden som henger bak. En del moderne skjermer er det motsatt pga heavy prosessering av bildet....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett, FredrikC. Det er bildet som henger etter, selvfølgelig.

Jeg synes det er merkelig at ikke en bilde/lyd-synkronisering, som surroundforsterkeren kan ta seg av, ikke bygges inn i moderne TVer når dette antakelig er et problem for alle med flat-TV som kobler lyden via en stereoforsterker...

For meg er stereolyden viktig, så innkjøp av en alt for billig surroundreceiver er ikke ønskelig. Må i hvert fall ha en med god hifi-lyd også. Har sett (men foreløpig ikke hørt) på Denon sine to modeller AVR-1910 eller AVR-2310. Ingen av de er forskrekkelig dyre. Noen som har erfaring med stereolyd fra disse?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RadonFino
    Du har rett, FredrikC. Det er bildet som henger etter, selvfølgelig.

Jeg synes det er merkelig at ikke en bilde/lyd-synkronisering, som surroundforsterkeren kan ta seg av, ikke bygges inn i moderne TVer når dette antakelig er et problem for alle med flat-TV som kobler lyden via en stereoforsterker...

For meg er stereolyden viktig, så innkjøp av en alt for billig surroundreceiver er ikke ønskelig. Må i hvert fall ha en med god hifi-lyd også. Har sett (men foreløpig ikke hørt) på Denon sine to modeller AVR-1910 eller AVR-2310. Ingen av de er forskrekkelig dyre. Noen som har erfaring med stereolyd fra disse?
    Denon 2310 er vannvittig bra.. Denon har virkelig fått det til med xx10 modellene. Må være en grunn til at både 1910 og 2310(som egentlig skal koste 8000kr) ble årets recivere i what hifi dette året .

Hørte rykter om at Samsung kan ha en funksjon innebygget for lipsync, men gjelder nok ikek alle... Firmware oppdatering kanskje? RiksTV har vistnok også løsningen på dette i sine tunere ...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nettopp investert i ny TV: Samsung LE32B655 T2WXXE og har fått problemer med at lyden, som kjøres inn på en stereoforsterker, henger etter bildet (dårlig lipsync, altså). Graden av forsinkelse varierer med kanal og med innslag. Studioreporteren til Østlandssendingen, er f.eks. veldig forsinket, mens et innslag like etterpå er nesten bra. Uansett er dette noe jeg ikke trives med.

Jeg har forstått at en løsning på problemet er å kjøpe en surroundforsterker med HDMI-innganger som synkroniserer lyd og bilde før det overføres til TV. Men jeg har egentlig ikke planer om å sette opp et surroundanlegg og da føles det litt overflødig å kjøpe en surround forsterker. Er også godt fornøyd med min Arcam A90 stereoforsterker.

Kan jeg kjøpe koble til en lydbjelke (soundbar) for å løse dette problemet? Eller krever den også en surroundforsterker? Det skal sies at lyden er forsinket uansett om den tas fra harddiskopptakeren (TV-dekoderen) eller fra audio out på TVen.

Frustrert TV-titter
    Bytt inn TVn?
    På min Philips TV er "audio out" på TV apparatet synkronisert med bilde som vises på TV.
    Et must for de som kun bruker stereo forsterker uten tidsforsinkelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du alltid kjører lyden gjennom en stereoforsterker kan du sette "External speaker" i lydmenyen (husker ikke nøyaktig hvordan menyen er, men kan finne det ut). Det fungerte i alle fall for meg (riktignok 46").

Det er også snakk om å kunne endre en verdi i servicemenyen (Samsung B650 Owner's Thread *Part 4* - Page 50 - AVForums.com). Jeg har ikke tatt sjansen på det enda ettersom jeg har hørt at garantien ikke gjelder dersom man endrer verdier i servicemenyen (vet ikke om det er riktig...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Frustrert TV-titter
    På eget ansvar:
    Gå inn på servicemenyen (trykk INFO-MENU-MUTE-POWER når TVen er av). Etter noen sekunder kommer tven på, med servicemenyen oppe til venstre. Gå til Controll/ Sound - der finner du Speaker delay - denne kan justeres for å få det i sync. Slå av TVen, og innstillingene er lagret. Oppgraderer du softwaren kan det hende du må gjøre dette på nytt da.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tatt lyden ut fra TVen i stedet for ut fra harddiskopptakeren. Synkroniseringen er bedre, men ikke helt bra.

Jeg må jeg prøve dette med servicemenyen en av de nærmeste dagene.

Takk for alle gode råd!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører lyd og bilde ut fra en HD PVR dekoder med HDMI til min Philips 52" via Yamaha RXV-2065. Jeg opplever på flere sendinger store problem med lipsync. Er det innstillinger på dekoder eller receiver som kan løse dette problemet? Når jeg kjører pure direct på receiver så er det ikke problem med lipsync. Det er heller ikke problem med PS3 som jeg også kjører med hdmi via receiver.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt problemer med sync på TV, hverken min forrige 40" eller min nåværende 50". Jeg har tatt lyden ut fra TV da jeg hadde kabel og ut fra dekoder med parabol og over på en stereo forforsterker fra før krigen så at det gjelder nok ikke alle med stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt problemer med sync på TV, hverken min forrige 40" eller min nåværende 50". Jeg har tatt lyden ut fra TV da jeg hadde kabel og ut fra dekoder med parabol og over på en stereo forforsterker fra før krigen så at det gjelder nok ikke alle med stereo.
    Det er store forskjeller mellom ulike TV-merker. Jeg har mange ganger opplevd lipsync-problemer med Philips og Samsung sine skjermer, men aldri med Panasonic (i hvertfall ikke ennå)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •