Hvordan kan jeg få analog lyd ut av Samsung LED serien (UE40B7070)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Hvordan kan jeg få analog lyd ut av Samsung LED serien (UE40B7070)?

Jeg har hatt Samsung LED TV UE40B7070 i en måneds tid. Jeg er godt fornøyd med bildet. Men da jeg ville kjøre lyden gjennom mitt stereoanlegg fikk jeg en utfordring. På TV'en er det kun digital utgang for lyd (optisk), mens forsterkeren min kun har analoge innganger.
    Både på Alt I Box TV dekoderen og Blue Ray spilleren min er det egne analoge audioutganger. Når jeg kjører lyden fra dekoder eller Blu Ray til stereoanlegget blir det imidlertid en betydelig tidsforskyvning slik at bilde og lyd ikke er synkronisert.
    Er det noen som har forslag til løsning for enten:
    - synkronisere lyd og bilde
    - få analogt lydsignal fra TV til stereo

Håper på hjelp fra noen av Forums smarte medlemmer

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaktus
    Jeg har hatt Samsung LED TV UE40B7070 i en måneds tid. Jeg er godt fornøyd med bildet. Men da jeg ville kjøre lyden gjennom mitt stereoanlegg fikk jeg en utfordring. På TV'en er det kun digital utgang for lyd (optisk), mens forsterkeren min kun har analoge innganger.
    Både på Alt I Box TV dekoderen og Blue Ray spilleren min er det egne analoge audioutganger. Når jeg kjører lyden fra dekoder eller Blu Ray til stereoanlegget blir det imidlertid en betydelig tidsforskyvning slik at bilde og lyd ikke er synkronisert.

Det finnes overganger fra SCART til phono: ps.no - PROFIGOLD Scart>2RCA 1.5 METER Så dersom TVen sender lyd og bilde ut på SCART kontakten så burde det fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvde med SCART

Takk for tips om SCART kontakt, jpterj. Det er en SCART inn/utgang på TV'en. Jeg prøvde å kople til Audioinngangen på forsterkeren ved hjelp av en overgang fra SCART til komponent (rød, hvit og gul). Det ser ikke ut til at det kommer ut noen signal, jeg får ihvertfall ikke lyd i forsterkeren. På overgangen SCART/komponent er det en bryter for signal inn-ut. Resultatet er det samme i begge posisjoner.
    Jeg har prøvd å finne noen form for administrasjonen av SCART inn/utgangen i menyen på TV'en, men finner ikke noe annet enn mulighet til å velge den som kildeinngang.
    Noen andre gode tips?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på det som fulgte tven når du pakket den ut så var det noen overganger fra jackplugg til phono som lå med. Denne bruker du på en av de utgangene som har fargen rosa,grønn eller svart. husker ikke hvilken i farten men det står i manualen til tven. vil tro du får lyd ut av tven og inn i forsterkern.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det finnes vel div bokser på denne nettsiden: Leteng
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jackplugg + DA konverter

Takk for tipsene.

andersj,
    Jeg skal prøve overgangene til jackplugg, men jeg trodde jackpluggene kun var for signaler INN i TV'en.

Classic46
    Det var mye knask på Leteng siden. Jeg fant denne Leteng
    soim ser ut som en Digital-Analog konverter. Utgangen for lyd på TV'en kalles Analog (optical). Kan du se om denne boksen ser ut til å passe?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene.

andersj,
    Jeg skal prøve overgangene til jackplugg, men jeg trodde jackpluggene kun var for signaler INN i TV'en.

Classic46
    Det var mye knask på Leteng siden. Jeg fant denne Leteng
    soim ser ut som en Digital-Analog konverter. Utgangen for lyd på TV'en kalles Analog (optical). Kan du se om denne boksen ser ut til å passe?
    Må ha en direkte link til boksen, men jeg fant en i stad fra Gefen...ellers så er det jo bare å sende en mail eller ringe og si hva du skal...så får du riktig boks.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leteng

Hei Classic 46,
    Direktelinken til Leteng duppeditten virket visst ikke.
    Det jeg fant var en "Gefen Konverter Audio Digital > Analog" under Av konverter. Denne fins i to varianter. Har du et tips om dette er rette duppedingesen for meg? Den fins i to varianter, ser jeg.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei Classic 46,
    Direktelinken til Leteng duppeditten virket visst ikke.
    Det jeg fant var en "Gefen Konverter Audio Digital > Analog" under Av konverter. Denne fins i to varianter. Har du et tips om dette er rette duppedingesen for meg? Den fins i to varianter, ser jeg.
    Det var den samme jeg fant...så jeg tror nok den vil gjøre susen...og gi deg best mulig lyd..
    mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SCART lyd ut virker

Jeg forsøkte dette i dag, og jeg fikk analog lyd ut via scartutgangen. Dessverre hadde jeg ikke overgang fra hann-mini jack til RCA, så jeg fikk bare testet med å koble lyden til mikrofoninngangen på mac'en, og lyden ble tatt opp. Jeg gjorde ingen innstillinger i menyene; lyden bare var der.

Edit: Jeg har samsung ue32b7070 som, bortsett fra størrelsen, vel skulle være identisk med den du har.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ta lyd fra TV - har du ikke dekoder. Denne har kanskje analoge utganger ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får ikke lyd ut av min SCART + lyd fra dekoder

diderikfrom,
    Det var interessant at du fikk lyd ut fra din SCART kontakt på TV'en. Jeg har koplet SCART kontakten som fulgte med TV'en (som har en slags mini scart kontakt inn i TV'en) til en overgang til RCA kontakter og så inn på RCA inngangen på forsterkeren. Jeg får ingen lyd ut. Har du gjort noen form for innstillinger på menyen på TV'en? Det burde jo gå med mitt TV når du får det til på ditt. Jeg fortår ikke hva som kan være annerledes.

ingeniør'n,
    Jeg får flott lyd direkte fra dekoder til forsterker, det var det jeg begynte med. Problemet er at det oppstår en tydelig tidsforskyvning mellom audiosignalet til forsterkeren og bildet på TV'en, slik at lyd og bilde ikke er synkronisert. Jeg antar at det skyldes behandlingstid av signalet i TV'
    en. Jeg prøvde forresten å ta analog lyd fra RCA koplinger fra Blue Ray spilleren min inn på forsterkeren. Da var det ingen tidsforskyvning mellom bilde og lyd. Kan det tenkes at tidsforskyvningen skjer i dekoderen og ikke i TV'en?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ekstern DAC løser vel dette enklest? optisk--> DAC---> RCA til forsterker.

MAgic DAC fra cambridge får du på hifiklubben for 2.398. Da får du også en meget god DAC som du også kan bruke mellom PC og forsterker eller mellom andre kilder og forsterker.

CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kaktus:
    Jeg gjorde ingen innstillinger på tv'en; jeg bare plugget inn en scart til 3,5 mm jack i break-out-kabelen fra den proprietære overgangen som fulgte med tv'en. Jeg kan forsøke igjen i dag; jeg tror jeg har en scart til RCA-overgang liggende et sted. Da kan jeg koble til en RCA-phonokabel til forsterkeren og høre om det blir forsinkelse &c.

Denne løsningen er jo uansett suboptimal i og med at man må han den digre klumpen med scart-overgang til scartkabel hengende nedenfor tv'en- Jeg har tv'en på veggen, og bak der er det ikke plass til noe slikt. Jeg regner med det er umulig å få kjøpt en RCA til proprietær Samsung-scart.

Ekstern DAC er selvfølgelig en mulighet. (Her burde det jo ikke bli særlig forsinkelse i og med at Samsung selger sånne soundbars som benytter den optiske utgangen.) Men hvem vil ha en ekstra boks med enda et støpsel og antakeligvis også en ekstern strømforsyning?

Å koble rett fra DVD/BluRay/mediespiller til lydanlegg funker fint, men selvfølgelig ikke for lyd fra tv-sendinger. Mange har nok kjøpt tv'en fordi den har både DVB-T og -C dekoder innebygget, og da føles det meningsløst med egen dekoder bare for lydens del.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte at jeg først skulle prøve den enkle DA konverteren som Classic46 beskriver, den koster bare 650 kroner. Det er vel kanskje for godt til å være sant at en så billig dings kan gi en fullgod løsning med god lyd. Vi får se.

Så er spørsmålet om en DA konverter også har en behandlingstid lang nok til at lyd og bilde blir usynkronisert igjen. Det er jo det som er problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forsøkte jeg igjen med riktig overgang. Koblet lyden rett i forsterkeren, og det funker fint uten delay.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Update: Joda. Det fungerer fint med tv-lyden, men av en eller annen grunn jeg ikke kan fatte, fortsetter tv'en å sende ut lyden fra siste tv-kanal hvis jeg forsøker å bytte til hdmi-kilde. Da kommer lyden fra hdmi-kilden ut tv-høyttalerne, men lyden fra siste tv-kanal kommer altså ut av SCART uttaket... Utrolig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problem

Har ting løst seg for deg?

Jeg fikk min nye Sharp 40" i hus og koblet opp slik jeg gjorde på min Philips. Da fungerte alt fint.
    HDMI fra PVR-boks og PS3 og inn i TV-en.
    Analog audio ut fra TV-en og inn i forsterker, passe gammel NAD-forsterker uten delay-funksjon.

Men fra den nye TV-en kommer den analoge lyden fra TV-en raskere ut enn bildet og lyden. Dermed er bildet og TV-lyden forsinket og den ekko-effekten det lager er bare teit.
    Skrur man ned lyden på TV så synker ikke lyden fra forsterker og bildet på TV.

Dette løser seg visst med nye surround-recievere med digitale inn/utganger, men jeg har verken lyst eller råd til ny forsterker.

Tor-Erling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet løst

Det er en stund siden jeg var innom tråden. Problemet ble løst ved at jeg kjøpte og koplet til den lille DA konverteren fra Gefen mellom den optiske utgangen på TV'en og den analoge inngangen på forsterkeren. Det fungerer helt fint. Jeg har en parallell analog kopling fra Altibox dekoderen til forsterkeren (som gir usynkronisert lyd) for å sammenligne lydkvaliteten. Det er muligens ørlite bedre og fyldigere lyd fra dekoderen, men for kun 650 kroner gir DA konverteren god kvalitet for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kaktus: Den optiske lydutgangen sender altså ut igjen lyd osm har kommet inn via HDMI? For det gjør som nevnt altså ikke scartutgangen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •