Sender HD-kanalene i full HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sender HD-kanalene i full HD?

Slik som f.eks. Animal Planet HD, Discovery HD, TVNorge HD og andre HD-sendinger.

...skal jeg ha TV-en (et full-HD-tv) innstilt på 1020 eller 720 da? Hvis programmene bare sendes i 720, er det vel ikke vits å ha TVn innstilt på høyere enn det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En full HD tv vil scalere opp til sin oppløsing 1080P uansett hva kilden(f.eks 720P) er. HD sendinger er enten 1920X1080I eller 1280X720 begge på ca 1 Mega pixel mens full HD er på 2 Mega pixel. Kun blu-ray som fyller FULL HD pr idag.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i / 720p /1080p
    Det er sikkert noe juksing med hva de kaller HD hehe.

Har ikke parabol men har riks tv.
    Det har bare ved 2 anledninger vært sendt ekte HD i 1080i fomat fra de og det var Åpningssermonien og Avslutningssermonien sendt av NRK.
    Og det var ganske så pent og se på

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    h/k: Nå er det da bedre kvalitet på 720p enn 1080i

Det man får på TV er normalt 720p. Og i ny og ne 1080i.
    1080p er ikke enda aktuelt desverre...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    h/k: Nå er det da bedre kvalitet på 720p enn 1080i

Det man får på TV er normalt 720p. Og i ny og ne 1080i.
    1080p er ikke enda aktuelt desverre...

Ja.. derfor rekefølgen.... ;-) laveste til høyest

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige HD-kanaler vi har i vårt marked sender meg bekjent i 1080i@50Hz. Med tanke på hvor utrolig bra dette fungerer, også for sport og sendinger med mye bevegelse, vil i hvertfall ikke jeg rangere 720p foran 1080i. For filmmateriale er det vel også slik at 1080i kan deinterlaces til perfekt 1080p (inverce telecine).

Forøvrig refererer Full HD kun til paneloppløsning og betyr 1080x1920.
    Først når vi snakker om signaltransmisjon kommer i/p inn i bildet og da er også frekvensen en faktor.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Slik som f.eks. Animal Planet HD, Discovery HD, TVNorge HD og andre HD-sendinger.

...skal jeg ha TV-en (et full-HD-tv) innstilt på 1020 eller 720 da? Hvis programmene bare sendes i 720, er det vel ikke vits å ha TVn innstilt på høyere enn det?
    Det er nok forskjellig hva de sender i, og hvordan kildematerialet er...Eurosport bestreber seg vel på 1080, men ofte står det nederst i ruta=skjermen Native HD, det betyr vel sannsynligvis at det sendes med en lavere oppløsning og da vil jeg tro 720...Nå er det sånn, såvidt jeg vet at HD READY=720 også er en europeisk kringkastingsstandard, som f. eks SVT 1 bruker i sine HD sendinger....og de har flotte bilder på min parabol...
    En bra sammenligning å gjøre er når Eurosport sender skirenn i HD fra Norge og sjekke hvordan sendingen er på NRK....før NRK går over til HD forhåpentlig i flere sportssendinger enn fra OL....

I fjor så jeg OL og Fotball EM på en Panasonic HD Ready=720 skjerm og syntes det var helt supert, synes ikke overgangen til Full HD skjerm var så stor på direktesendt sport, men på BluRay, helt klart en forbedring. Plasma såklart..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Samtlige HD-kanaler vi har i vårt marked sender meg bekjent i 1080i@50Hz. Med tanke på hvor utrolig bra dette fungerer, også for sport og sendinger med mye bevegelse, vil i hvertfall ikke jeg rangere 720p foran 1080i. For filmmateriale er det vel også slik at 1080i kan deinterlaces til perfekt 1080p (inverce telecine).

Forøvrig refererer Full HD kun til paneloppløsning og betyr 1080x1920.
    Først når vi snakker om signaltransmisjon kommer i/p inn i bildet og da er også frekvensen en faktor.
    Ja enig at 1080i fungerer veldig bra, (har TV2 via RiksTV) men det er stor
    forskjell på de forskjellige programmene, amerikansk såpe er rett å slett dårlig
    uansett hvilken oppløsning det sendes i, TV2s Jakten på kjærligheten er bare
    halvbra (dårlige kamera?) panoreringer blir helt uskarpe, X faktor og Skal vi
    danse så veldig bra ut, samt en ny Dansk serie som begynte i går "Lærkevej"
    hadde utrolig bra bilde og sylskarpe bevegelser.

Derfor er jeg veldig skeptisk når NRK velger å sende i 720P når de skal starte
    HD sendinger før OL
    tu.no - NRK skifter til HD - Teknisk Ukeblad

Jeg kan ikke helt forstå at det kan bli like bra som 1080i, når kilden er god.
    Mulig at 720P er like bra som 1080i ved lave bitrater?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Mari1981

Her er en liten oversikt:
    Här är tv-kanalerna som sänds i hd-upplösning! - M3

mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det er altså kun svenskene som sender noe i 720p. Ellers er det 1080i som gjelder. Vi som er CD kunder får alt i 1080i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •