42" til 10k - 12k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

42" til 10k - 12k

Skal ha ny TV.
    - Den skal koste mellom 10 000,- og 12 000,- (kan strekke meg til 13 om det er verdt det)
    - Den skal være 42" (kan strekke meg til 46")
    - Det kan være enten plasma, LCD eller LCD-LED. Dere vet nok hva som er best.
    - Den skal brukes i stuen, her er det ikke unormalt mye lys, men det er ikke konstant mørkt som i et film-rom.
    - TV-en skal henges på veggen.
    - Det skal ikke spilles på den, og det blir lite film. Mest kanal-titting a la Canal-Digital eller Altibox. Det er ikke nødvendig med innebygget tuner, dvd-spiller, mediespiller eller lignende.
    - Den bør ha bra (ikke nødvendigvis superbra) innsynsvinkel.
    - Den bør ha OK høyttalere.
    - Kan kjøpe på nett eller i butikker a la Elkjøp, Lefdal osv.
    - Dette er en TV foreldrene mine skal ha, derfor skal det være en TV de skal kunne kose seg med i mange, mange år.

Setter stor pris på hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    46" lcdled fra Samsung på supertilbud på åpningen til Elkjøp Megastore Ullevaal imorgen, 9995!
    Dog med crappy lyd. Bruk de resterende 2k på et mini hifi, så har du pose og sekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se forøverig: Elkjøp Gavekatalog

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-42G10? Selges for rundt 8k på de fleste el. butikker. Ellers er den Sony'en de reklamerer for et skikkelig godt tilbud til 5k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    46" lcdled fra Samsung på supertilbud på åpningen til Elkjøp Megastore Ullevaal imorgen, 9995!
    Dog med crappy lyd. Bruk de resterende 2k på et mini hifi, så har du pose og sekk.
    Hvor lenge må en sitte i kø for å sikre seg denne da? Dessuten var vel et av kravene listet opp her innsynsvinkel.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den bruken du lister opp, og til de som skal ha den ville jeg helt klart gått for denne:
    PANASONIC TX-P42V10E Plasma TV - Plasma TV av høy kvalitet fra Panasonic og Samsung | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Hvor lenge må en sitte i kø for å sikre seg denne da? Dessuten var vel et av kravene listet opp her innsynsvinkel.
    IMO er innsynsvinkelen helt ok, men absolutt ikke særdeles bra. Jeg tror den er god nok.

Kø-venting er irrelevant hva gjelder tips angående gode kjøp. Om man er villig til å vente, eller ei, får man jaggu vurdere selv. Faktum er at det er et særdeles godt kjøp ifht pris. Har aldri sagt det ikke finnes bedre kjøp mtp behov, som f.eks Panasonicen listet over.

At du av natur er negativ innstilt, og utelukkende ønsker å vektlegge de negative sidene, får være din sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen mulighet til å kjøpe på ullevåll. Grunnet pris og innsynsvinkel ser det ut som at LED faller bort. Eller burde "jeg" investere i LED? Dette er en TV de skal ha i mange år.
    Til nå står valget mellom
    Panasonic TX-42G10
    PANASONIC TX-P42V10E
    Philips 42PFL8404H
    Noen tips?

Jeg klarte ikke finne TX-42G10 på noen butikker.
    En annen ting: Panasonic TX-P42V10 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no. Her ligger TX-P42V10E inne til en tusenlapp mindre, betyr det at jeg kan printe ut annonsen fra amentio, ta med til hifiklubben i butikk og kreve avslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan vel spørre om avslag iallefall..

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er overlegent LCD på innsynsvinkel.
    Kjøper du TX-42G10 eller helst TX-P42V10E tror jeg "du" blir meget fornøyd.
    Tror prisgarantien til HI-Fi Klubben bare gjelder mot fysiske butikker, men det skader ikke å prøve.
    Såpass store ting som dette kan jo også være greit å kjøpe i butikk hvis noe går galt.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det bli et problem med plasma i stuen? Husk at dette ikke er et mørkt filmrom.
    Er innbrenning et problem over lang tid (+5 år)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å bruke 4-5000 ekstra på V10 (kontra G10) dersom skjermen ikke skal brukes noe særlig til film. Eneste forskjellen mellom de to er at V10 har THX-modus.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en billigere modell som er HD-ready fra Panasonic som jeg synes gir et meget bra bilde både i vanlig dagslys og på kveldstid. PV10 er Full-HD med utmerket bildekvalitet til både filmer, fotball og vanlige tv-sendinger, og den fikk forøvrig full score på bildekvalitet i siste nr av Lyd & Bilde. Når det gjelder innbrenning, har jeg aldri sett antydning til dette på min PX80. Jeg tror absolutt at Panasonic PV10 er et tv dine foreldre vil være fornøyd med i mange år framover.

Mvh Riceman

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag hvis du vil opp i 46":
    Sony KDL-46W5500
    Samsung LE46B65x

Disse skal finnes til rundt 12 000,- på nett. Fåes også i 40" varianter, men det har du jo utelukket som for smått. Sonyen har forøvrig best lyd av de to, men skal ikke være noe å rope hurra for. Tror desverre ikke det er så mange TV'er i prisklassen som har "hurra-lyd".

Du må nesten vurdere hva som betyr mest av innsynsvinkel eller dårligere bilde under lyse forhold Når det kommer til stykket er det mange som lever både med den begrensede innsynsvinkelen til LCD og "tapet av bilde" under lyse forhold med plasma uten at det er noe stort problem for dem, så anbefaler at du drar og vurderer selv med tanke på de faktiske forholdene hos dine foreldre.

Plasma har et mykere bilde, bedre sortnivå, bedre innsynsvinkel og mindre etterslep ved raskere bevegelser, men sliter med lys i rommet, bruker mer strøm og utvikler mer varme.

LCD har et skarpere bilde, bedre lys, bedre i lys, men dårligere sortnivå, innsynsvinkel og kan oppleve litt etterslep ved sport etc.

Sony:
    - Knallsterk LCD-TV
    - Kampen om årets folke-tv - Lyd og Bilde
    - Sony Bravia KDL-46W5500 46in LCD TV Review - TV Reviews - TrustedReviews

Samsung:
    - Samsung LE40B651 40in LCD TV Review - TV Reviews - TrustedReviews
    - Samsung LE40B650 Review: 40" 1080p 100Hz LCD Internet TV

Ellers har Philips en versjon som heter 7404 og skal være identisk med 8404 du har foreslått minus Ambilight (som jeg tipper foreldrene dine klarer seg uten) samt at den mangeler nettfunksjonen fra 8404 (som jeg også tipper at er ganske unødvendig).

Siste tips fra meg er denne (Panasonic TX-P42X10):
    Bunnsolid folkeplasma

Fåes nå i 42" til rundt 6000,- og i 50" til rundt 8000,-
    Skal etter sigene være en helt kapabel TV hvis du ikke er så opptatt av fullHD (den er "bare" HD-ready /720p) og fancy funksjoner. HD-sendinger fra altibox/canal digital skal etter det jeg har lest uansett "bare være" 720p HD (korriger meg hvis jeg tar feil), så da er jo denne midt i blinken. Søk gjerne på den på forum her også, mener den har fått gode skussmål og må etter min mening være den perfekte foreldre TV og veldig mye for pengene! Trenger vil ikke koste 12-13 tusen hvis den ikke må?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter absolutt forslaget om å kjøpe Panasonic TX-P42X10, da jeg selv er svært fornøyd med forgjengeren PX80. Se tidligere innlegg...

Mvh Riceman

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått mange gode svar nå, takker for hjelp!
    Allikevel blir jeg bare mer og mer usikker.
    Jeg skal spørre dem hva som betyr mest av innsynsvinkel eller bildekvalitet under lyse forhold. Det finnes ingen TV-er som har begge disse?

Til nå står valget mellom
    Panasonic TX-P42X10E - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Panasonic TX-P42G10E - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Panasonic TX-P42V10 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Eller kanskje hakket opp til 46"
    Sony Bravia KDL-46W5500 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Samsung LE46B655 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no

Er det noen som klarer å forklare forskjellen mellom X, G og V modellene til Panasonic, og hvilken betydning disse har i praksis? Er f.eks THX-modus nødvendig om en ser én film i uken i tillegg til aidensfield?
    Personlig vil jeg tro at det blir best å kjøpe en TV billigere enn budsjettet dvs rundt 8000,- kanskje G10 og så kjøpe ny heller litt tidligere.
    Men jeg setter veldig stor pris på erfaringene og tilbakemeldingene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av todda7
    Jeg skal spørre dem hva som betyr mest av innsynsvinkel eller bildekvalitet under lyse forhold.
    Det finnes ingen TV-er som har begge disse?.
    LCD har en lyskilde bak og et panel med flytende krystaller foran lyskilden. Panelet skaper bildet (som et dias), mens lyskilden (være seg LED-dioder eller en lysstoffrør) sender lys gjennom bildet. Resultatet blir best når lyset går rett gjennom LCD pixlene, hvis du sitter veldig på skrå kommer lyset skjevt gjennom som følge av av LCD-panelet ligger foran lyskilden og bildet blir blassere..

Plasmaskjermer består av masse små gasslommer. Hver av disse gasslommene er en "pixel" i skjermen. Gassen i lommene blir eksaltert og sender ut lys i ulike farger og styrke. Dermed sender hvert punkt ut sitt eget lys og det er ikke noe problem med forskyvning, som på LCD, da det ikke er to sepparate lag som ligger bak hverandre.

Når det gjelder billedkvalitet under lyse forhold er jeg ikke helt sikker på hvorfor plasma faller gjennom, men tror det har med at LCD generelt har et sterkere lys enn plasma. Vær forøvrig obs på at blanke LCD skjermer (og plasma for den saks skyld) kan gi mye refleksjon hvis det er mye lys rundt. Dette gjelder bl.a. Samsung.

Derfor er det desverre ikke mulig å få både i pose og sekk, men det sies at plasma skal ha blitt bedre under lyse forhold og LCD skal ha fått bedre innsynsvinkel (kan variere fra modell til modell).

Men som jeg prøvde å si i forrige innlegg er nok problemene satt litt på spissen og de trenger ikke å være så hemmende at de tenker over dem en gang. Husk at dette forumet er drevet av folk som er veldig interessert og opptatt av av-utstyr og perfeksjonisme. Av og til kan de bli veldig opptatt av detaljer som er ubetydelige for de fleste andre. Sier ikke at det er saken her, men kanskje problemet ikke er så stort at dine foreldre vil se på det som et problem? Ta en tur på en lokal Elkjøp etc. og test innsynsvinkel og skarpt lys i forhold til disse skjermtypene selv. Som sagt mange som ser på LCD litt fra siden og mange som har plasma i en vanlig stue med vanlig lys rundt.

Er det noen som klarer å forklare forskjellen mellom X, G og V modellene til Panasonic, og hvilken betydning disse har i praksis? Er f.eks THX-modus nødvendig om en ser én film i uken i tillegg til aidensfield?
    Personlig vil jeg tro at det blir best å kjøpe en TV billigere enn budsjettet dvs rundt 8000,- kanskje G10 og så kjøpe ny heller litt tidligere.
    Forskjellene går bl.a. på HD-ready vs full-HD (X vs G og V). Jeg vil tro at HD-ready er helt greit for ganske mange og som sagt er trolig HDTV-sendinger kun HD-ready uansett. Det er først med Blureay eller PC-tilkobling at du virkelig har behov for full-HD såvidt jeg kan forstå. Søk gjerne mer på forumet om full-HD vs. HD-ready. En fordel med HD-ready er at det er mindre data i hvert bilde som skal behandles og det stilles dermed mindre krav til prosessor etc. Dette kan kanskje resultere i at bildet flyter mer knirkefritt eller man kan bruke en billigere prosessor som gir et billigere produkt med omtrent samme kvalitet minus oppløsning?

Ellers går forskjellene på innstillingsmuligheter, Hz, generell kvalitet på panelet etc.
    V er best og G er nest best, men X kan også være god. (VW passat er helt fin for de fleste selv om BMW 7 serie er bedre og Rolls Royce Phantom er enda bedre.) Det billigste er ikke det beste, men kanskje mer enn bra nok for ganske mange. Er ikke sikkert de vil merke forskjell en gang hvis du ikke forteller dem. Og hvis du skal ha det beste er vel ingen av de tre kandidater uansett.

Jeg ville først sett på Panasonic X serien. Hvis du/de er fornøyd med den er de uansett fornøyd og sparer penger. Hvis de har behov for noe bedre om noen år kan de da heller oppgradere for de pengene de har spart kontra en dyrere TV nå som kanskje heller ikke er topp om noen år. Hvis du/de ikke synes X-en ser så bra ut kan dere diskutere å legge mer i en bedre plasma eller se på LCD hvis lys i rommet blir et problem. Tenk også på at plasma bruker mer strøm og skaper en del varme hvis det har noe å si for dem?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare legge til at jeg ikke har sett Panasonic TX-P42X10 selv, kun lest den anmeldelsen jeg har linket til overfor og ellers sett noen positive innlegg her på forumet i andre tråder. Hvor stor forskjell det er opp til de andre alternativene i praksis vet jeg derfor ikke.

Anbefaler deg derfor å forsøke å se den i butikk. Gjør gjerne også søk her inne på forum eller på nett generelt så finner du nok mer info om den. Trusted Reviews som det er linket til i forbindelse med Sony og Samsung tester lenger opp har trolig også tester av denne.

Sony og Samsung har jeg sett og vet at er gode TV'er, men til en langt høyere pris enn den billige plasmaen. Philips er også ok og de andre Panasonic plasmaene skal være fine, men også disse er dyrere.

Lyd og bilde og Aftenposten har hatt en del fine tester i det siste så søk litt rundt så finner du mer info om modellene du tenker på. Alle har svakheter og styrker og i tillegg må du vurdere dem ut fra prisen, men det er ikke sikkert at de til 12 000,- vil være bedre enn de til 6000-8000,- for dine foreldre.

Til sist vil jeg bare si, pass deg for de billigste HD-ready plasma fra LG. De sliter med innbrenning og er ganskje kjipe generelt!

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bildekvalitet under lyse forhold.
    Lyse forhold: Plasma er ikke noe verre enn vanlige "tykkskjermer" her: For de fleste helt akseptabelt på dagtid + knallbilde om kvelden!
    X10 er innstegsmodellen til Pana - veldig mye TV for pengene - og garantert god nok for de aller fleste som benytter skjermen primært til TV-titting og film fra DVD. G10 er hakket bedre (men samtidig kanskje noe mer kresen på antennesignalet). V10 er en toppmodell for de som vil ha det beste ;-)
    Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg det blir en X10, men skal høre med de som skal ha TV-en hva de synes om valget.
    Men det er fortsatt en ting jeg lurer på:
    Hva er forskjellen mellom
    Panasonic TX-P42X10E - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    og
    Panasonic TX-P42X10Y - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no
    Dvs mellom Panasonic TX-P42X10Y og Panasonic TX-P42X10E?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •