Hvit nivå? Plasma.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvit nivå? Plasma.

Hvilken 50" plasma, med pris opptil 12000 kroner har best hvit nivå?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du at hvit er hvit? Eller tenker du på høyest kontrast?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At hvit er hvit, ikke grå/hvit :-) Beste konkurrent til LCD.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan grå/hvit eller hvitt oppfattes, er helt avhengig av hva man hele tiden benytter som referanse.

Plasma arbeidsprinsippet har store vansker med å konkurrere med LCD på dette punktet, samt at man bør være svært forsiktig med å skru opp kontrasten (hvitnivået) for høyt på en plasma skjerm for å redusere faren for innbrenning. Vet derfor ikke om du vil få noen gode svar på det du spør om her.

Plasma skjermer ser typisk grå og triste ut i en fullt opplyst butikk sammen med LCD paneler.

Kommer man hjem og ser skjermen i mer dempet belysning, ser en plasma ofte mye mer imponerende ut, mens mange LCD skjermer i slike omgivelser ser grå ut der det skulle være sort i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øyet/hjernen kompanserer for dette ved å flytte referansenivået for hviteste hvitt avhengig av hva du ser på. Etterhvert som du ser på en skjerm hvor hvitt ikke er hvitt, men gråhvitt, vil det gråhvite virke hvitt likevel.

I motsatt ende av skalaen er ikke hjernen like flink, slik at gråsort aldri vil fremstå som helt sort. Derfor er maksimalt sort mye viktigere enn maksimalt hvitt.

Dette er grunnen til at mange bruker gråhvite lerreter i hjemmekinoen, i stedet for lerretter som er helt hvite.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svarene

Med andre ord, skal jeg ha best hvit nivå, bør jeg gå for en lcd med bra sort nivå:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs vel helt på hva du skal bruke det til, hvor opplyst rommet tven står i er og hva du liker.

Personlig er jeg lei LCD allerede etter et par uker, og kunne virkelig tenke meg en plasma..... både mtp innsynsvinkel, sortnivå og detaljer i det sorte. Hvitt tviler jeg på at er noe problem i praksis på en plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...

Jeg har tenk på å gå over til plasma veldig lenge,
    jeg ser jo bare på bildet som de har i butikken,
    og der er det jo alltid skarpt lys, derfor har jeg ikke fått det beste intrykket av plasma.

Jeg må nok tenke litt til...

Det beste hadde jo vært at butikkene hadde hatt et darkroom eller no...8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du skjermen mye til film er plasma definitivt å anbefale, selv om lcd har kommet seg betraktelig!

Jeg vurderer sterkt å gå over til Pioneer Kuro om de er å oppdrive. Hvis ikke står Panasonic og Samsungs plasmaer på listen. Har naturligvis sett på Philips 9704 som regnes som den beste led-baserte lcd tv'en. Det sies også at denne kan matche plasma på sortnivå etc, men dette med begrenset innsynsvinkel som lcd er plaget med er veldig irriterende. For meg nytter det ikke om jeg må sitte i midtposisjon foran skjermen hver gang jeg ser på film for å få bildet jeg optimalt er ute etter. Da blir det bare er irritasjonsmoment i lengden, og jeg merker allerede at jeg er litt lei akkurat det....

Grunnen til at jeg valgte lcd foran plasma i utganspunktet var at da slapp jeg de negative sidene med plasma, som f.eks innbrenning, høyere strømforbruk, innkjøringstid og andre hensyn man gjerne må ta for å unngå innbrennning og skade på panelet. I ettertid er jo saken en annen siden jeg nå heller skulle ønske at jeg valgte motsatt. Nå har jeg ikke testet plasma hjemme, men med mindre man betaler flesk for en skjerm så synes jeg bildet (selv idag) er dårlig, da særlig på lcd tv'er. Bortsett fra oppløsning, størrelse og kompabilitet synes jeg bildet på crt skjermer var bedre. Synd de ikke gikk an å få i større skjermstørrelse og mindre totalt størrelse etc og med bedre kompabilitet mtp dagens standarder. Forstår jo at det var lite hensiktsmessig.

Jeg har også hatt Cineversum sin BlackWing 2 projektor, og synes bildet med den var mye bedre enn på min nåværende skjerm og andre i dens prisklasse. Forbasket at jeg ikke valgte KURO skjerm da jeg valgte for noen uker siden....

Edit: Så selv er jeg i et dilemma. Skal jeg gidde å bruke mer penger på en skjerm eller skal jeg bare selge den jeg har og kjøpe en billig plasma... (?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •