Kjøpe ny 50". Er sortnivå på V10 grått?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe ny 50". Er sortnivå på V10 grått?

Hei.

Jeg på utkikk etter ny tv og har innsnevret utvalget til disse to TVene;
    Sony Bravia 52" LCD-TV KDL-52W5500
    Panasonic 50" Plasma TV TX-P50V10E

I dag var jeg innom lefdal og expert for å se nærmere på tvene og gjøre meg opp en mening om det endelige valget. På lefdal hadde de bare V-serien fra sony, men etter det jeg har lest, er det bare 100Hz som skiller. Inntrykket var veldig bra med fin dybde og bra sortnivå.

Deretter tok jeg turen til expert for å se på V10en fra Panasonic. Og der ble jeg faktisk skuffet. Jeg vet ikke om det er noe med innstillingene de har gjort på expert eller om det er lysforholdene som ikke er optimale, men uansett hvordan vi stilte på TVen ble ikke sort sort. Sort ble bare grått.

Jeg ser av flere anmeldelser at v10 skårer bra på sortnivå, men kanskje dette gjelder om man har total lyskontroll i ett mørkt rom.
    I tillegg hadde de på expert stilt opp p50b855 fra samsung ved siden av panasonicen og forskjellen i sortnivå var som natt og dag. Sort på samsungen og grått på panasonicen. I tillegg virket samsungen mye skarpere, men dette kan ha noe med innstillingene i butikken.

Så nå har står valget mitt mellom
    Sony Bravia 52" LCD-TV KDL-52W5500
    Panasonic 50" Plasma TV TX-P50V10E
    Samsung PS-50B855.

Har har ikke playstation eller noe sånt og kommer nok ikke til å skaffe det i nær fremtid så jeg kommer til å bruke TVen 70/30 til Bluray og SD tv-signaler.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for V10, men det var før jeg dro på butikken og så at sortnivået egentlig var grått i forhold til samsung og sony.

TVen blir plassert i stua med hvite vegger og to vinduer langs den ene veggen. Det er persienner foran vinduene, men det blir ikke helt mørkt før på kveldstid. Og det er kanskje da V10 virkelig kommer til sin rett Det er mulig V10 blir helt sort etter at den har blitt kalibrert. Stemmer det?

Hvilken av disse tre vil dere anbefale meg og hvorfor akkurat den TVen?
    Jeg har nå en 40" Lcd fra samsung og er egentlig ganske fornøyd, bortsett fra størrelsen

Tusen takk for alle innspill

edit: Lagt til inker
    Heftige 50-tommere. P50V10 og PS50B855
    Sylskarp designplasma PS50B855
    Gjennomarbeidet filmelsker P50V10

Newcomer X-Cab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykk her: Gjennomarbeidet filmelsker

Litt ned på siden kan du se at V10 blir mer lik når det blir mindre lys i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg håpet på
    takk for link!

Jeg ser en del på tv om dagen også, så det er sykt vanskelig å bestemme seg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme gjør jeg, men er søren ikke enkelt å bestemme seg :-D
    Er liksom noe minus med alle tv`er, hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic ser ofte litt "grå" ut i dagslys/flombelysning i butikk fordi de fleste Panasonic-skjermene ikke har anti-refleksbelegg/coating. Mange mener at Pioneer sine skjermer var bedre på dette nettopp fordi de hadde dette belegget. Men min erfaring er at dette er et tveegget sverd; Mye coating påvirker også bildet, så der må en nesten velge det en liker. Panasonic toppmodell (Z1/11) har dog antirefleksbelegg.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic P50V10 vs Samsung PSB855

Har hatt begge tvene i stua, men ikke side om side.

Først hadde jeg en Samsung PSB850 (855). Fantastisk design og utrolig skarpt bilde, spesielt la jeg merke til dette på vanlige SD sendinger som nesten så HD-aktige ut.. Dette var med hdmi-kabel fra Canal Digtial sin HD-PVR dekoder i en normalt opplyst stue med vinduer og hvite vegger. Svartnivået på Samsungen var svært bra, men hadde en tendens til å "gro igjen", dvs lite detaljer når det ble mye sort. Dressjakkene til nyhetsopplesere ble gjerne bare svarte silhuetter med få nyanser, men dette kunne selvsagt justeres (mange muligheter) men det gikk da litt utover det svarteste svarte.

Selve tv-lyden var elendig, var slitsom å høre på i lengden og det var dessverre en UUTHOLDELIG buzze-lyd fra tven. (Google buzz og Samsung 850/855)

Benyttet meg derfor av angrefristen og fikk byttet til en Panasonic P50V10. Ja, selve skjermen ser litt gråere ut enn Samsungen når den henger avslått på veggen, men jeg kan ikke si at jeg la noe særlig merke til dette i praktisk bruk, spesielt ikke på kveldstid (som er da jeg stort sett ser på tv). Sortnivået fremstår ikke som noe dårligere enn på Samsungen, heller noe mer nyansert. Bildeskarpheten ble med noe justering omtrent like bra som på Samsungen, ihvertfall på HD-sendinger. På SD holder jeg en liten knapp på Samsungen. Lyden er atskillig bedre, og det er ingen buzze-lyd på Panasonicen.

Men skulle jeg ha valgt så ville jeg hatt Samsung sitt design og bildeskarphet på SD, blandet med Panasonics detaljerte sortnivå og lyd. Det hadde vært en bra tv

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har levd lykkelig med Panasonic plasma (PV500) i noen år nå, men følte det var på tide å oppgradere. Jeg studerte V10 og Samsung LCD side ved side i 'min' butikk, og ble litt skuffet over V10 akkurat som deg. Den så definitivt "døll" og grå ut ved siden av Samsung's pang-bilde. Da var begge rett fra esken, Sammy i Cinema modus og Panny i THX-modus. Ikke akkurat med flombelysning, men dagslys og noe tilleggsbelysning. Jeg vaklet i min beslutning om å kjøpe plasma ! Selger fortalte at de hadde prøvd V10 på filmrommet også (mørkt), og da var den uslåelig. En artig ting var at jeg fikk byttet modus til Normal på V10, og da var det LCD'en som så døll ut.

Med tanke på ulempene ved LCD/LED, kjøpte jeg V10. Med litt kalibrering og et modus satt opp for dagtid og et for kveld, tror jeg det blir like bra til mitt bruk som glansbildet på LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan ingen bare lage den perfekte TV?

Det er skarpheten og sortnivået jeg vil være best mulig. Når jeg så samsungen og panasonicen side om side i butikken, var samsungen mye skarpere rundt f.eks. tv-logoen. Panasonicen ble liksom litt blurete på en måte.

Men heller litt mindre skarpt bilde og mer detaljer i sortnivået synes jeg. 40 tommeren jeg har nå har en tendens til å gro igjen i mørke partier.

@hjalmarjalla:
    Var det sånn at du hørte den buzzingen hele tiden, eller bare når du sto helt inntil TVen?
    Angående lyden, så er ikke det noe problem. Har anlegg.

Bra innlegg forresten, Men det gjorde ikke valget mitt noe enklere

Har du sett 52w5500 fra sony og kan si noen om den i forhold til de to andre?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det kommer en 50" plasma neste år med sortnivået til Pioneer Kuro og skarpheten, fargene og det utrolig støyfrie bildet til Samsung PS50B855... Da snakker vi god tv!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke sett W5500, selv om den var med i vurderingen før jeg kjøpte tv. Valgte plasma pga at jeg har hatt det tidligere og ikke vært helt fortrolig med LCD.

Buzze-lyden var mer eller mindre konstant og hørtes godt flere meter fra skjermen. Det var spesielt ille når det var lyse eller hvite bilder på skjermen. Det var på en slik måte at det var godt når tven ble slått av, da la man plutselig merke til hvor stille det ble i rommet.

Skulle gjerne hatt Samsungen hadde det ikke vært for denne buzzingen. Det er et alment kjent problem på denne modellen, men det gjelder ikke nødvendigvis alle eksemplar, så sjekk om du har muligheten. Hos meg var den stille til å begynne med, men etter et par timer startet det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.

Jeg får ta en tur til på ekspert og høre på modellen de har der.

Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Med tanke på ulempene ved LCD/LED, kjøpte jeg V10. Med litt kalibrering og et modus satt opp for dagtid og et for kveld, tror jeg det blir like bra til mitt bruk som glansbildet på LCD.
    Hvordan ble sortnivået ditt etter litt kalibrering? Er det fortsatt like grått som i butikken, eller har det blitt mørkere?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten justering av hva jeg har sagt om P50V10en angående SD-signaler. Har hatt den i noen dager nå og justert og stillt inn på alle mulige måter, men det er helt ÅPENBART at Samsungen har et atskillig skarpere og mer støyfritt bilde på SD-signaler

Dette er såpass tydelig at jeg nesten vurderer å sende Panasonicen i retur... og vente på en ny versjon av
    PS-50B855.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, ble jeg enda mer usikker...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det å kaliberer fargerom, gråskala og gamma på disse panasonic skjermene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig ang. årets panasonic tver, har sett alle modellene utenom den høyeste modellen(husker ikke varenr i farta)
    pz85 så faktisk bedre ut enn s10 å g10, v10 hadde jeg desverre ikke tid til å se på, men av hva jeg fikk testet s10 å g10 var dem veldig mye bedre med litt mindre lys, de er ikke noe spes å juble over i en flombelyst butikk.

selv tar jeg ikke samsungs favør pga JEG føler at de er "billige" skranglete å skjøre, bildet på samsung sine plasma tver som jeg har sett er det noe rart med, kan ikke sette fingern på det men det er noe rart med bilde.
    selv ville jeg valgt panasonic om jeg måtte velge mellom de 2 overstående.
    av 2enkle grunner, 1er at det er noe rart med bildet som nevnt, 2er at de virker billige å av dårlig kvalitet( jeg ønsker ikke tråkke noen på tærne, men dette er min mening)

selv har jeg pioneer plasma å er veldig fornøyd med denne.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både Samsung og har Panasonic i stua nå. Vet ikke om jeg er helt enig i at Samsung PS-50B855 er skjør, eller at det er noe "rart" med bildet på denne tven, annet enn at det er usannsynlig skarpt, og pga dette kanskje virker litt kunstig?

Kvalitetsfølelsen på Samsung PS-50B855 er ikke noe dårligere enn på P50V10 etter min mening. PS-50B855 er jo svært tynn og kan kanskje av den grunn virke noe skjørere enn Panasonicen, men f.eks foten på PS-50B855 er jo atskillig mer forseggjort enn på P50V10en.

Under "avanserte innstillinger" går det an å justere gamma i 4 "hakk" og justere hvitbalanse på Panasonicen, men Samsungen har atskillig flere justeringsmuligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg har hatt både Samsung og har Panasonic i stua nå. Vet ikke om jeg er helt enig i at Samsung PS-50B855 er skjør, eller at det er noe "rart" med bildet på denne tven, annet enn at det er usannsynlig skarpt, og pga dette kanskje virker litt kunstig?

Kvalitetsfølelsen på Samsung PS-50B855 er ikke noe dårligere enn på P50V10 etter min mening. PS-50B855 er jo svært tynn og kan kanskje av den grunn virke noe skjørere enn Panasonicen, men f.eks foten på PS-50B855 er jo atskillig mer forseggjort enn på P50V10en.

Under "avanserte innstillinger" går det an å justere gamma i 4 "hakk" og justere hvitbalanse på Panasonicen, men Samsungen har atskillig flere justeringsmuligheter.
    kan nok være skarpheten som gjør det litt kunstig, som gjør at jeg ikke liker bilde på det. Og som nevnt over "gror igjen" i sorte områder, kan være at det blir litt bedre i en kjeller, men dette har jeg ikke testet selv, så det veit nok du bedre enn meg.

foten på panasonicen ja den kunne de strengt tatt forbedret.
    pz70 hadde en fin fot.

edit: skrive feiler

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å helle mer og mer mot samsungen jo mer jeg tenker over det.
    Var innom hifiklubben i dag for å høre med de og han anbefalte 855 over v10.

Det hjalmarjalla skriver over angående buzzingen, skal være fikset på de nyeste eksemplarene
    Sitat Opprinnelig postet av Aftenposten.no
    Overraskelsen, for ikke å si skuffelsen, var derfor stor når vi raskt oppdaget at Samsungs 50-tommer ga fra seg en markant summing i lyssterke scener og testbilder.

Samsungs nordiske produktsjef, Andreas Bratt, bekrefter vår observasjon, og forklarer at dette var et problem på de første eksemplarene som ble produsert, men at denne feilen er utbedretog støynivået redusert.

Eiere av eksemplarer med dette problemet kan ta kontakt med Samsung for å få dette utbedret på serviceverksted.
    Link

Så når den irriterende buzzingen er vekk, er det lite som taler i mot samsungen

Jeg sitter også og tenker på til sommeren. Da blir det ikke særlig mørkt i stua mi og jeg har lite lyst til å se film i grått og farger.

@Treespider:
    Har du V10en din i eget kinorom, eller i godt opplyst stue?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Remil
    selv tar jeg ikke samsungs favør pga JEG føler at de er "billige" skranglete å skjøre, bildet på samsung sine plasma tver som jeg har sett er det noe rart med, kan ikke sette fingern på det men det er noe rart med bilde..
    Jeg synes også at det er noe rart med bildet på enkelte Samsung-skjermer. Det ser ut som et digitalt slør, på en måte. Selv med "bildeforbedringskretser" avslått. Dette gjelder LCD med konvesjonelt baklys. Også Samsungs LED-baklys synes det å være noe underlig med. Liksom et pulserende lillastikk, som får det ellers imponerende bildet (inkl. sort) til å kjennes slitsomt og falskt. Jeg foretrekker Sony, Sharp og Panasonic. Synes bildet på disse føles mest ekte og behagelig. Forøvrig ikke galt ment om noe eller noen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du får tak i en Samsung uten buzzing så er det ikke noe å tenke på, spør du meg. Designet og bildekvaliteten er fantastisk

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •