Kjøpe ny 50". Er sortnivå på V10 grått? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alek
    Jeg håper du får den før helgen og at du skriver hva du synes etter å ha lekt deg litt med den Ser også at PV-500 ser like grå ut som V10, og om du var fornøyd med PV-500, burde du vel bli fornøyd med V10 også
    Jepp jepp...skal komme med min "dom" nokså kjapt. Tror nok den ankommer før helgen...'Klubben' pleier stort sett å holde ord.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alek
    @Nowhere Man:
    Regner med at du mener V10. Jeg regner med å bli fornøyd uansett hva jeg velger. Akkurat nå gleder jeg meg bare til å få ny tv i hus
    Men hvorfor i all verden måtte det komme 2 supre skjermer akkurat når jeg skal kjøpe ny? Alt hadde vært så mye bedre om det bare fantes v10 eller b855

Hva gjorde at du bestemte deg for panasonicen? Hadde du andre med i vurderingen?

Ja, jeg mener V10. Valgets kvaler er jo litt gode også da. Det er bedre med konkurranse enn den dominansen som Pioneer hadde før. Husker for godt de prisene som de kunne kreve....

Hva fikk meg til å velge Panasonic? Det var vel en miks av flere ting. Jeg hadde en Panasonic fra før og var godt fornøyd med den (i forhold til teknologien da den ble kjøpt).
    En venn av meg har forrige generasjons Pana med full HD og jeg har kost meg flere ganger der med filmer som jeg liker godt. Det betyr mye.
    Har også lest vurderinger av skjermen på nettet og i Hjemmekino.

Synes også V10 så helt grå ut i butikken. Det er den ikke her hjemme.

For meg var det vel Samsungen som var konkurransen. Så den bare i butikk, så ta det jeg skriver med en klype salt. Det er en flott skjerm som nok har et bedre svartnivå i fullt dagslys. Men siden jeg jobber på dagen er det stort sett mørkt ute når jeg ser på tv. Har også sett fotball på lørdag formiddag uten å ha tenkt på at det var dagslys.

Samsungen har en god skarphet, den oppleves kanskje som litt skarpere enn Pana. Kan ikke noe fagspråk, men for meg virker skarpheten noen ganger litt "lcd-aktig" når jeg så den i butikken. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Hvis jeg skal overdrive sterkt, så tenker jeg på et bilde hvor du i Photoshop har brukt effekten Uskarp maske litt for mye og lagret i jpg.

Jeg opplever at pana har gjort en god vurdering av hvor langt de kan dytte skarpheten uten at det går ut over helheten i bildet.

Det som avgjorde det for meg er panoreringer og bevegelsene i bildet. Der synes jeg Pana er helt glimrende nå. Et kvantesprang fra min to år gamle tv. Enten det er actionfilm, landskapspanoreringer eller fotball så synes jeg det blir gjort på en kattemyk måte. Det er viktig for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så selv på Panasonic, men fant for mye jeg ikke likte. Som nevnt i flere poster er Panasonic suveren på kinorommet i forhold til Sony. Men ser grå ut i dagslys, så er det en stue TV du skal ha er nok Sony hakket bedre her!

Morsomt nok, fikk jeg ett tilbud jeg ikke kunne si nei til og sitter nå med en Pioneer Kuro LX5090-H til kr.18.000,-

Om du er litt heldig finner du Kuro fortsatt. Jeg kommer ihvertfall ikke til å angre på de tusenlappene ekstra!

Ser forresten at elprice.no venter 4stk LX5090 til kr.17.999,- og komplett sitter med en del igjen av LX5090-H til kr.24.999,-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg nettopp vært innom expert enda en gang for å sammenligne v10 og b855. Denne gangen tok jeg med dama sånn at hun også kunne se Vi begge kom fram til at vi likte bildet på panasonicen best, hadde det bare ikke vært for at bildet var så grått.

Vi tittet litt på narnia på bluray og bildet var helt supert bortsett fra i de mørkeste partiene som var litt gråe. Jeg tror vi var der litt for lenge, for de skrudde plutselig av lyset og vi måtte ut. De stengte
    Jeg rakk å titte litt på narnia når de hadde lyset halvveis av og det var som to forskjellige skjermer. Bildet ble MYE bedre med en gang og mye mindre grått. Så nå lurer jeg på om jeg skal gå for panasonicen alikevel.

@sacro: hvor ser du at de får inn kuro til 17 999? Det står ingenting om det på nettet etter det jeg kan se. De hadde derimot en kuro LX-5090 til 19 990 ink stativ på expert. Jeg heldigvis var det en demomodell som har stått i butikken i evigheter. Hvis ikke måtte jeg tatt med den i vurderingen også

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Panasonicen om du ikke bruker den primært til tv-sendinger i SD

I min stue så er forskjellen mellom Panasonicen og Samsungen på SD signaler omtrent som forskjellen på scart og hdmi-kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elprice får nok ikke kuro inn igjen nei.
    selv var jeg heldig å fikk siste 5090 fra elkjop i sandefjord, veit at expert har en igjen der, men de var litt stive i pris i forhold til elkjop, også har den stått utstilt der i godt å vell 1år nå.

jeg trur ikke du kommer til å angre ved valg av panasonicen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar og bestemmer meg i løpet av helgen. Må bare høre se hva treespider har å si

Tusen takk til alle som har skrevet i tråden. Dere har vært til stor hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen fysiske butikker i Oslo som har
    Panasonic TX-P50V10E (og/eller) Samsung PS-50B855 inne i butikken slik at man kan få de demonstrert?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hos expert. Her i byen (ikke oslo) har de panasonicen og samsungen utstilt ved siden av hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maanemann
    Er det noen fysiske butikker i Oslo som har
    Panasonic TX-P50V10E (og/eller) Samsung PS-50B855 inne i butikken slik at man kan få de demonstrert?
    På Expert, Økern har de iallefall Panasonic. Tror også de har Samsungen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vidunderet i hus...må bare vente på "håndtlanger'n" før jeg får den på plass.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp rapport : Yesss...bra TV-bilde på SD-sendinger, utmerket på HD-sendinger. Sort er sort, uten at det fremstår som 'silhouetter'. For meg ser sort=>grå skalaen godt nyansert ut, og detaljene kommer godt frem. BD-materiale er bare gnistrende...sånn skal film være ! Panoreringer, raske actionscener...alt er sømløst, mykt og naturlig. Dybde/perspektiv fremstår mye bedre her enn hva jeg har sett på LCD/LED.

Selvfølgelig har jeg ikke sett den i dagslys ennå, så det får vi komme tilbake til. Nettverk er heller ikke testet ennå.
    Så langt, veldig fornøyd med mitt valg. 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Så langt, veldig fornøyd med mitt valg. 8-)
    Så flott! Gratulerer med det nye vidunderet. :-D

Du får gi en rapport i Pana tråden når du får sett litt mer på den. Er du fornøyd med THX-modusen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nowhere Man
    Så flott! Gratulerer med det nye vidunderet. :-D

Du får gi en rapport i Pana tråden når du får sett litt mer på den. Er du fornøyd med THX-modusen?
    Takker...!
    Egentlig ikke så begeistret for THX-modusen, syns den er litt kjedelig, ihvertfall om kvelden. Det er vel ikke meningen at THX-innstillingene skal endres på, eller ? Gjør THX noe mer med bildet enn bare å sette en viss lysstyrke, skarphet, kontrast osv. ? Jeg har redigert litt på Cinema-modusen, og kjører den på Blue-Ray nå (24p). Får sjekke litt etter hvert med kalibrerings-skive i spilleren. Har foreløpig ikke rørt service-menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nowhere Man
    På Expert, Økern har de iallefall Panasonic. Tror også de har Samsungen.
    OK da hadde jeg utur.
    På Expert City (NAF huset) sto Panasonic'en pent i esken sin midt på gulvet ventende på at personell skulle pakke den ut. Jeg ble dog anbefalt å dra til Expert Klingenberg (med all sine kvadrat m), hvor jeg fant ingen av dem.

Satse på Økern da. :-)

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hopper inn her hvis det er greit:smile:

Tenker muligens på å gå til anskaffelse av 50V10 Holder det med THX mode eller burde jeg proffkalibrere den? Er det mye å hente på det og ser mannen i gata noen stor forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Treespider. Gratulerer med ny tv! Nå er jeg veldig spent på din endelige dom.

Angående THX-modusen så er "alskens bildekrimskrams deaktivert i beste THX-ånd" Kilde
    Den skal være så godt som ferdig innstillt, men litt småinnstilinger må kanskje til for at bildet skal passe deg perfekt

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sett V10 i dagslys også.
    Har gjordt meg noen konklusjoner : Denne TV'n er noe mer kresen på SD-signal enn min gamle PV-500. Og den skiller mellom 'kvaliteten' på SD-signaler. Det blir derfor noe ulik kvalitet på bildet når man sitter og zapper. Til gjengjeld er V10 bedre på HD-signaler...de er meget bra.
    Skarpheten på TV-bildet varierer naturligvis også etter kvaliteten på signalene, men er jevnt over meget bra uten å virke unaturlig glansbildeaktig. Sortnivå er veldig bra, som nevnt i posten over.
    Når det gjelder THX-modus, så syns jeg det er et gul/grønn-stikk i bildet, ihvertfall om man ser i relativt mørkt rum. Ble litt overrasket over at THX faktisk ser mye bedre ut i dagslys, jeg syns ski-sendingen fra NRK er bra i THX (out-of-the-box). Fremdeles noe grønnskjær i bildet IMHO...kanskje bare mine øyne ? Får finstille litt senere.
    Film er som sagt strålende på BD, og et løft på DVD.
    Har fremdeles ikke satt i kalibrerings-skiva, tiden rekker ikke til akkurat nå. Ikke testet nettverk heller.
    Så min dom (ihvertfall foreløpig) er at jeg har fått det jeg trodde jeg skulle få, skjermen lever altså opp til mine forventninger. Og på film tror jeg ikke det er mange som slår den !:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sett V10 i dagslys også.
    Har gjordt meg noen konklusjoner : Denne TV'n er noe mer kresen på SD-signal enn min gamle PV-500. Og den skiller mellom 'kvaliteten' på SD-signaler. Det blir derfor noe ulik kvalitet på bildet når man sitter og zapper. Til gjengjeld er V10 bedre på HD-signaler...de er meget bra.
    Skarpheten på TV-bildet varierer naturligvis også etter kvaliteten på signalene, men er jevnt over meget bra uten å virke unaturlig glansbildeaktig. Sortnivå er veldig bra, som nevnt i posten over.
    Når det gjelder THX-modus, så syns jeg det er et gul/grønn-stikk i bildet, ihvertfall om man ser i relativt mørkt rum. Ble litt overrasket over at THX faktisk ser mye bedre ut i dagslys, jeg syns ski-sendingen fra NRK er bra i THX (out-of-the-box). Fremdeles noe grønnskjær i bildet IMHO...kanskje bare mine øyne ? Får finstille litt senere.
    Film er som sagt strålende på BD, og et løft på DVD.
    Har fremdeles ikke satt i kalibrerings-skiva, tiden rekker ikke til akkurat nå. Ikke testet nettverk heller.
    Så min dom (ihvertfall foreløpig) er at jeg har fått det jeg trodde jeg skulle få, skjermen lever altså opp til mine forventninger. Og på film tror jeg ikke det er mange som slår den !
    Meget bra observert! Den gamle Panasonic-plasmaene (spesielt PA30/50/60 og PV500/PV60) er trolig blant de beste flatskjermene produsert for SD-sendinger. Det samme gjelder selvsagt proff-variantene fra 2004-2006: Panasonic TH-37/42/50 - PWD6/PWD7/PHD7/PWD8/PHD8, som hadde lav oppløsning (PWD= 852x480, PHD= 1366/1024x768 ). Resultatet var meget skarpe og fine bilder nesten uansett kvalitet (Divx fungerte faktisk bra).

HD imponerte derimot ikke noe særlig. Med de nye skjermene til Panasonic er forholdet motsatt: Heller dårlige på SD-signaler, der skjermen skiller ganske bra mellom kildene, og meget bra på HD. Det er egentlig synd at ikke bildeprossessoren og oppskaleringen er bedre på G12, men kanskje vi kan håpe på en bedring på neste generasjon? Dette er delvis et resultat av priskonkurransen som gjør at det er praktisk talt umulig å levere en flatskjerm til 5000-10 000 -15 000 med topp bildeprosessor. Da var det lettere når en 42 skjerm kostet 30 000-40 000 for noen år siden.....

Når det gjelder THX-modusen, så var de første V10 utgavene ikke like gode som de siste. Dette skyldes at softwaren ikke hadde tatt høyde for et avvik på sekundærfargen Magenta (se vedlagte gamut/fargerom for V10). Etter den siste software-versjonen, er avviket tilnærmet borte (Ver. 2.0.11). Det er derfor lurt å sjekke hvilken versjon dere har av V10.

Og til de som lurer på forskjellen mellom Panasonic TX-P42V10E og TX-P50V10E; Kontrasten er faktisk noe høyere på 50-modellen. Og har dere valget mellom G10E og V10E; Velg V10E. Den har ikke grønnstikket som G10. Dessuten gir V10E et roligere bilde (mer posterisering på G10 og IFC fungerer ikke like bra som på V10).

Et siste moment: Panasonic har lovet at den siste software-versjonen selv i THX-modus skal åpne opp for justering av: Gråskala-justering, overscan av/på og IFC/24-smooth av/på. Har dere fått denne muligheten? Det manglet på tidligere software.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min har firmware v. 2013...jeg kan ikke sette IFC og overscan i THX-modus.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •