Problemer med å koble Panasonic P50G10 til pc via DVI > HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med å koble Panasonic P50G10 til pc via DVI > HDMI

Føle at jeg må starte må starte en ny tråd selv om jeg har spurt inne i en annen tråd om dette, men føler vel at det kun er folk som er ute etter å kjøpe ny tv som leser den tråden mest.

http://avforum.no/forum/tv-apparater...deller-29.html

Men uansett, her er det jeg har på hjertet

jeg har ikke rukket å studere tv`n så mye men jeg koblet pc`n til via dvi-hdmi.

Jeg regnet med at jeg skulle få 1920x1080 når jeg koblet til med dvi-hdmi, men den gang ei, det ble ikke mer enn 1216x684 med rett bilde..når jeg setter oppløsningen til 1920x1080 så blir bildet feil, jeg ser ikke alle ikonene og ikke startlinjen...bildet blir ganske enkelt for stort.

Hva er det jeg gjør galt eller må jeg ha meg et nytt grafikkort får å få 1920x1080? er det noen innstillinger som må gjøres?

Grafikkortet som er i pc`n er et Geforce 7600GS som tilkoblet med en dvi til hdmi kabel...

Jeg får ikke opp valget "overscan" når jeg kjører fra pc`n (hdmi2)...om jeg går tilbake til tuneren (hdmi1) så kommer valget "overscan" opp og jeg kan slå den av og på men så snart jeg mottar kilder fra pc`n så mister jeg dette alternativet..Har det noe å si hvilken hdmi pc`n er koblet til?

HDMI1 = Tuner fra canal digital (hdpvr)
    HDMI2 = Pc via dvi > hdmi
    HDMI3 = Ledig

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en dvi med duallink går det fint å med full HD oppløsning. single link støtter bare 720p....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Har du en dvi med duallink går det fint å med full HD oppløsning. single link støtter bare 720p....

duallink??

Hvordan finner jeg ut om det er en duallink eller singlelink kabel jeg har?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    duallink??

Hvordan finner jeg ut om det er en duallink eller singlelink kabel jeg har?
    Se om du finner overscan i skjermkortet ditt. Denne måtte jeg justere.

TVen min viser større bilde på 16:9-innstilling enn når den står til "fargeområde" (som vel er det samme som pixelmapping eller 1:1). Kalles sikkert ikke det samme på Panasonics TVer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Se om du finner overscan i skjermkortet ditt. Denne måtte jeg justere.

TVen min viser større bilde på 16:9-innstilling enn når den står til "fargeområde" (som vel er det samme som pixelmapping eller 1:1). Kalles sikkert ikke det samme på Panasonics TVer.

Jeg forsøker å slå av overscan på tv`n og det fungerer egentlig men den slår av overscan på alle hdmiène også, det er ikke spesielt heldig i og med at jeg er avhengig av overscan på de signalene jeg får fra dekoderen for å fylle bildet helt ut, desverre...

Jeg lurer og på hvorfor det ble valgt 1216x684 når jeg slo på pc`n første gang etter at jeg byttet tv...oppløsningen passer jeg skjermen helt greit, det er jo stort alt sammen men det er også lettere å lese enn med 1920x1080:-D

MEN, det er jo unektelig penere når man får til dette med 1920x1080 oppløsning....vet ikke om dette lar seg gjøre eller om jeg bare må leve med dette problemet, dumt, for det var jo egentlig derfor jeg byttet tv:???:

Vil dette kunne endre seg med et nytt skjermkort tror dere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt skjermkort er trolig tingen. Du har nyeste drivere? Jeg har en G10 jeg også, men har 4890 skjermkort. Det fungerer knirkefritt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    Nytt skjermkort er trolig tingen. Du har nyeste drivere? Jeg har en G10 jeg også, men har 4890 skjermkort. Det fungerer knirkefritt.

Hva legger du i knirkefritt. får du kjørt 1920x1080 fra pc med rett bilde og får du samtidig kjørt fra dekoderen med rett bilde?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker å slå av overscan på tv`n og det fungerer egentlig men den slår av overscan på alle hdmiène også,
    Nå var det ikke overscan i TVen jeg mente, men i skjermkortet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det ikke overscan i TVen jeg mente, men i skjermkortet.

Ok sånn ja, jeg har vært inne på skjermkortet å sett litt der men kunne ikke finne noen plass jeg kunne slå av overscan der men skal se en gang til...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok sånn ja, jeg har vært inne på skjermkortet å sett litt der men kunne ikke finne noen plass jeg kunne slå av overscan der men skal se en gang til...
    Hos meg er det ikke en av eller på, men en "glideknapp" som jeg justerer størrelsen på bildet med. Underscan/overscan.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det ikke en av eller på, men en "glideknapp" som jeg justerer størrelsen på bildet med. Underscan/overscan.

Hvilket skjermkort har du da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat ja, lastet ned nyeste driverne til nvidia nå og da fikk jeg også den glidesaken og det gjorde vei i vellinga.

Hvordan er det ATI baserte kort, har dem noe lignende løsning??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dekoder da Kjører ledning rett inn i TVen. ATI har samme type løsning med slider for å justere overscan.

Jeg kjører 1920x1080 ja Switcher mellom PS3 / TV / PC helt fint. Ingen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dekoder da Kjører ledning rett inn i TVen. ATI har samme type løsning med slider for å justere overscan.

Jeg kjører 1920x1080 ja Switcher mellom PS3 / TV / PC helt fint. Ingen problemer.

ok, jeg kjører også oppløsningen på 1920x1080 nå, men jeg synes det blir litt utydelig tekst når jeg surfer på internett eller det er litt vanskelig å lese...er det noe man kan gjøre noe med eller blir det bare sånt i og med at oppløsningen er så høy?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, jeg kjører også oppløsningen på 1920x1080 nå, men jeg synes det blir litt utydelig tekst når jeg surfer på internett eller det er litt vanskelig å lese...er det noe man kan gjøre noe med eller blir det bare sånt i og med at oppløsningen er så høy?
    Du må bare øke skriftstørrelsen litt så blir ting leselige. Eller mener du at de er utydelige selv om du sitter 1m unna TVen? Hvis ting er kornete så er det noe som ikke stemmer helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bare øke skriftstørrelsen litt så blir ting leselige. Eller mener du at de er utydelige selv om du sitter 1m unna TVen? Hvis ting er kornete så er det noe som ikke stemmer helt.

Veeel.... skriften blir veldig utydelig og mappene som er gul i utgangspunktet blir lissom lysegul og virker litt blass.....men ellers så virker bilder og annet veldig klart og fint:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeel.... skriften blir veldig utydelig og mappene som er gul i utgangspunktet blir lissom lysegul og virker litt blass.....men ellers så virker bilder og annet veldig klart og fint:-D
    Utydelig skrift skyldes nok at signalet fra PCen og dermed også fontene/skriften blir skalert minst en gang, kanskje to.

Jeg antar at Windows tilpasser skriften til 1920x1080 oppløsning og at skjermkortet skalerer dette ned til en lavere oppløsning. Når signalet kommer inn i TVen klipper denne bort overscan området rundt kanten og skalerer så opp til 1920x1080 før det vises.

Du kan jo teste med å slå av overscan på TVen og sende signalet uskalert fra PCen for å sammenligne.

I og med at du ikke kan slå av overscan individuelt for hver inngang på TVen er jeg redd du må leve med enten litt utydelig skrift eller å slå av/på overscan når du bytter inngang.

Når det gjelder fargene så har jeg forstått det slik at PCer og TV-utstyr bruker forskjellig fargeskala (color space på engelsk). Det er mulig det finnes en innstilling på TV eller PC for å velge dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •