42" tv til jul, +/- 10 000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

42" tv til jul, +/- 10 000kr

Min mor skal kjøpe seg flatskjerm til jul. Hun har vært innom elkjøp, expert og coop elektro og har selvsagt fått diverse tips. De mente hun trengte en LCD-skjerm alle sammen, men selv mener jeg Plasma er det beste for hennes bruk som stort sett er tv og kanskje en film i blant.
    Noen påstår at Plasma-skjermene "brenner" seg fast lett, men jeg kan ikke helt se dette problemet på nyere Plasma-tver. Har sett en del at Panasonic har en del bra, men det er mye å velge mellom, så ser etter noen som har erfaringer/kunnskap om dette.
    Vurderer både butikk og nettet for å handle, og det kommer egentlig på det samme. Tror nok nettet er litt billigere.

Så skulle gjerne fått noen tips til flatskjermer:
    - 42"
    - +/- 10 000kr
    - Plasma eller LCD?
    Vet manger her på forumet sitter på mye kunnskap og erfaringer, så håper på gode tips her :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av de desidert beste og tryggeste kjøpene i den prisklassen akkurat nå er Panasonic G10, LG SL8000, Samsung B655, Samsung B6050, Philips 8404 og Sony W5500. Kan ikke si noe utover det, da jeg ikke vet noe om hva slags krav dere stiller til ny TV.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan annbefale 50PS8000

Du får den for rett over 10 k ! Bildet er kjempebra, og innbrenning er det 0 av. Hvertfall på 60 " tommer versjonen jeg har. Der har jeg satt på " orbiter " sånt at bilde beveger seg frem og tilbake uten at jeg merker noe: )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar! Glemte å si at det ønskes gjerne full HD. Det er ikke nødvendig, men det har vært greit.

Håper på flere alternativer å syn på saken om folk har det 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke avskriv HDready!

Hei,
    i og med at det er din mor som skal ha 42" tv, vil jeg ikke anbefale LG 50PS8000. Den er jo 50"! (Jeg har den selv, og er svært fornøyd med kjøpet).

Videre vil jeg anta at det er snakk om daglig tv-titting, som du skriver, som den alt dominerende bruken.

Et av de beste kjøpene til pris, størrelse og faktisk uttalt behov, mener jeg da blir en plasma som *ikke* er FullHD. På størrelsen 42" er nytten i utgangspunktet diskutabel - og uten FullHD-kilder i det hele tatt, virker det bare som sløsing av penger i retning 'kjekt-og-ha-but-utterly-useless' feature.

Ta en titt på Panasonic X10, eventuelt en LG HDready variant (husker ikke modell i farten, usikker på om LG har under 50" uansett).

Panasonic X10 får gode skussmål på Flatpanels.dk sine utmerkede sider.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Copy Norne!
    :Ta en titt på Panasonic X10 - knakende gode priser på den nå - rundt 5.600 - særlig tanke på en veiledende utsalgspris på 10.995! Aftenspostens test finner du her: Bunnsolid folkeplasma

Om ikke den er bra nok vil jeg, som andre også har gjort, anbefale Panasonic G10.
    Aftenspostens test av G10: Potent plasma

Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er G10 verdt prisdifferansen fra x10 når tvn brukes til vanlig tvtitting, spill med xbox360 og vanlig dvd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av art1985
    Er G10 verdt prisdifferansen fra x10 når tvn brukes til vanlig tvtitting, spill med xbox360 og vanlig dvd?
    Når det kommer til xbox360, så JA.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X10 burde du ikke vurdere... Det er ikke en veldig god tv. Gå heller for G10.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som veldig gode tver det ja.
    Så ser jeg at noen mener at en plasmaskjerm er dårligere ved lys fra siden. Der tven ska stå er det vindu på den ene siden og en selger sa det at da er lcd best og at plasma ville få skjenn fra vinduet. Stemmer dette? Har sett mange plasmaskjermer og har ikke lagt merke til det. Er det bare noe selgerne sier? Plasmaskjermer er visst slipet på et spesielt vis som gjør at de gir gjenskinn.

Jeg er for plasma og en av de to panasonicene, men vet ikke noe om gjenskinnet.. Noen som har peiling?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en G10 42". Jeg brukte laaaang tid på å bestemme meg, da stua er lys og jeg har ett stort vindu midt i mot. Der kommer også sola rett inn på ettermiddagen og kvelden.

Men nå som jeg har kjøpt tven, så kan jeg ikke se at det er noe problem. Det er ikke noe spesielt problem med gjenskinn, og tven er lyssterk nok for oss.
    Jeg har altibox og er veldig fornøyd med bildene. Vi ser også for det meste på vanlig tv.

Jeg betalte 9600 på datakjeden, men har sett at den kan fåes for rundt 8 nå. Det er bra pris for en knall tv. Så jeg tror ikke din mor blir missfornøyd. Min far var innom og så på den rett etter at jeg kjøpte den, han ble imponert og kjøpte like godt 46". Han er også fornøyd.

Sandstrand

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får min 50" G10 i morgen og vil komme tilbake med moin mening om den...

Men....her oppe i finnmark er det jo mørkt hele døgnet på denne tiden, så jeg tror ikke jeg kan si så mye om akkurat det

Jeg har hatt plasma i mange år og jeg har også et vindu rett på siden av tv`n (ca 1,5M til vindu) Har aldri tenkt over at det har væer et problem og vi ser veldig mye på tv....på sommeren er det lyst hele døgnet her oppe, solen kan like godt skinne på natten som om dagen....

For å si det sånn, jeg nølte ikke med å kjøpe plasma på nytt

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PX80 som står ved siden av et stort vindu...
    Det som er viktig å tenke på er at disse tv-ene faktisk er helt flate og man lett kan snu dem bort fra refleksjoner.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor sansynlighet for at du har blitt anbefalt LCD fra butikkene fordi de har større fortjeneste på LCD. Kommer man "under huden" på selgere, så sier nesten alle at plasma er best.
    Kjøp plasma du. Enten fra Panasonic eller Samsung. Litt gjennskinn midt på sommerstid på dagtid kan man oppleve, men da er det i verste fall bare å trekke gardinene for.
    Full HD er ikke viktig på 42", men de beste skjermene har uansett full HD nå. Innbrenning er ikke noe å være redd for.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden plasma både er billigere og gir bedre bilde til dette bruket, vil jeg si plasma, under forutsetning at hun ikke sovner fra DVD'en hele tiden, og menybildet brenner seg inn. Innbrenning er lite problematisk på de nyere plasmaskjermene, men kjører du den hardt, så vil det merkes.

Hvis hun er følsom for økonomien i dette, så tar plasmaskjermer mer strøm, slik at en lcd tjener inn prisforskjellen igjen. Ved siden av de allerede nevnte Panasonic G10 og Samsung B655 til B658, vil jeg i det tilfelle trekke frem Philips sin 7404 eller 8404 og Sony sin W5500 eller E5500.

Hvis hun ikke bruker hi-fi-anlegget til lyden bør hun av disse droppe Sony, og i tilfelle Philips gå for 8624 - 8694 fremfor 7404 og 8404.

Hvis hun er eldre og har problemer med å forstå stemmer i lydbildet, så har noen av disse apparatene en funksjon for å trekke frem akkurat stemmer fra bråket. Tror det var Samsung, men er ikke sikker.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er så godt som borte som problem på nyere Panasonic plasmaer. Har ikke sett snurten av det på min!...
    Sovner hun med en DVD på så har mange av dagens DVD-spillere pausebilde med "skjermsparer".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden