Kommer prisene til å fortsette å synke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommer prisene til å fortsette å synke?

Hei!

Ønsker å kjøpe ny tv, men lurer på om det lønner seg å kjøpe til våren? Eller i januarsalget? Da tenker jeg på 42" og oppover.

Jeg spør fordi prisene på tver har jo rast uten stopp nå de siste månedene og lurer på om noen har noe formening om dette? Tver til 22k for 4 mnd siden koster 10k nå. Jeg har selvfølgelig ikke lyst å vente i flere år fordi det vil jo alltid komme en bedre tv "om litt", men det virker som vi er midt oppi noe her.

Jeg forventer at LED vil ta over alt og det vil presse vekk LCD og plasma. Og da vil vi få gode tver med fine priser.

Er det smart å kjøpe ny tv nå eller bør man vente? Mye har jo skjedd i de siste månedene...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier kommer det alltid noe bedre til enda lavere pris. Trøsten for oss som har kjøpt flatskjerm tidligere at selv om pris fallene er store i % så merkes det ikke så mye på pengboka lenger. Kommer selv på når jeg kjøpte en Pio 50" for 40k å fikk så liten igjen (13k) etter 1 år at den ble sendt med leligheta Idag er det jo "bare" noen tusen ned etter noen mnd. Tror nok LED vil komme og pris presset forsetter særlig på de større skjermene.

Det jeg gjorde etter pris sjokket på PIO var å kjøpe meg en rimelig 50" til 10k for 1 år siden som kanskje er verd 5k i dag men pytt pytt da har jeg RÅD til å kjøpe en ny tv igjen. Moral-kjøp en OK skjerm hverken mer eller mindre=mindre surt tap.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker en TV som har falt fra 22k til 10k som referanse, så får du nok et veldig feil bilde av markedet :-?

TV vil nok aldri være en investering, dette har blitt som PCer/mobiltelefoner.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisfall vil det alltid bli på teknologi som har vært en stund, men hovedsaklig så blir prisfallet mindre nå enn for noen år siden fordi det er mye billigere for en ny tv nå.
    Selv gav jeg også 40.000 for min Pioneer 43" som fortsatt henger i stua.
    I dag hadde jeg sikkert fått tilsvarende bilde for 7-8000,-...

Vil tippe verdien av min tv kanskje ligger på ca 5000,-
    I dag kunne jeg kjøpt 4-5 tver i samme klasse for like mye penger.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris/ytelse-forholdet på elektronikk beveger seg mot null med varierende hastighet.

Gammelt Hellnoob-ordtak.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en billig tv og prisfallet blir mindre.
    -JølleAudio 09

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Kjøp en billig tv og prisfallet blir mindre.
    -JølleAudio 09
    Dette støtter jeg også. Da kan du også bytte den ut igjen om 2-3 år og få noe enda bedre, som da er enda billigere, uten å tape alt for mye penger.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en god og dyr tv og selg den før den blir erstattet med en ny modell...

Du taper mindre, og da sitter du med noe nytt hvert år også.. 8)

Samme gjelder bil også. Når du har kjøpt bilen og tatt i døra har den allerede tapt seg i verdi...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I år har bransjen vært flinke til å fortelle oss at vi må kaste ut de nyinnkjøpte EDGE-LED TV-ene til fordel for noe bedre. Og vet du hva? Straks folk har fått båret inn sine LED-baserte TV-er med lokal dimming og en prislapp som nærmer seg 30.000, så starter hylekoret om at 3D vil være det nye 2D. Å eie en TV uten 3D vil være som å eie en forsterker uten TrueHD/DTS-HD. Så dermed må det gamle faenskapet ut av huset og du må i butikken igjen. Og ja da. Året etter kommer OLED. Og ikke tro at "OLED" er et produkt som bare lanseres én gang.

Alternativet er å ikke være så hysterisk opptatt av å ha den nyeste dritten i stua til enhver tid, kjøpe den TV-en som passer lommeboka i stedet og bruke resten på reiser og god mat. Og kanskje en film.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å kjøpe en billig tv er for meg totalt uintresangt for mindre vedi tap?
    da kjøper jeg heller en bra tv å tar det tapet.
    jeg gidder ikke sitte hjemme å iritere meg over ett dårlig bilde pga at jeg vil ha ett mindre verdi tap
    av samme grunn kjøper jeg en bmw m5 og ikke en toyota corolla. hinsides med tap på den bmw`en.
    men jeg sitter i hvertfall igjen med kjøreglede alle de timene jeg er i bilen.
    ikke tenk på tapet mener jeg, man trenger ikke opgradere tven eller bilen 2ganger i året uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Remil
    jeg gidder ikke sitte hjemme å iritere meg over ett dårlig bilde pga at jeg vil ha ett mindre verdi tap
    av samme grunn kjøper jeg en bmw m5 og ikke en toyota corolla. hinsides med tap på den bmw`en.
    ikke tenk på tapet mener jeg, man trenger ikke opgradere tven eller bilen 2ganger i året uansett.

Veldig enig i dette, men jeg er litt for å få mest mulig bilde for pengene, jeg kjøper ikke en tv bare for at den har pent utseende, jeg mener bilde er det viktigste for meg men ikke for enhver pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant som du sier, men oftest er ikke 5-7000kr mest for pengene.
    design bryr meg fint lite til en viss grad for meg også, så der tenker vi likt

helt firkantet tv med liten kant rundt er fint, resten bryr meg lite(pioneer)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sant som du sier, men oftest er ikke 5-7000kr mest for pengene.
    design bryr meg fint lite til en viss grad for meg også, så der tenker vi likt

helt firkantet tv med liten kant rundt er fint, resten bryr meg lite(pioneer)

nei, for all del, jeg tenkte ikke på en tv tol rundt 5-7000.-.
    Jeg tenkte mer på forskjellen på en G10 kontra V10 i og med at de har samme panel men små funksjoner som jeg mener jeg ikke trenger...vi betaler veldig ofte mer for noe vi ikke trenger eller bruker, jeg kan være enig i at den THX modusen hadde sikkert vært noe men jeg betaler ikke 3-4000.- ekstra bare for den om du skjønner hva jeg mener:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du en dyr TV putter du veldig mye av eggene dine i én kurv. De fleste har en begrenset, årlig sum de kan bruke på "hjemmekino".

Teoretisk spørsmål: Skal en kjøpe en TV til 20.000 kr hvert tiende år, eller skal en kjøpe en TV til 8.000 kr hver tredje år? Foruten den økonomiske faktoren er det en faktor til, nemlig "risiko knyttet til den teknologiske utviklingen". TV-en til 20.000 vil med stor sannsynlighet bli den desidert dyreste investeringen, fordi det er sannsynlig at det i løpet av de 10 årene vil komme et produkt som gir mye bedre "avkastning" (kvalitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Kjøper du en dyr TV putter du veldig mye av eggene dine i én kurv. De fleste har en begrenset, årlig sum de kan bruke på "hjemmekino".

Teoretisk spørsmål: Skal en kjøpe en TV til 20.000 kr hvert tiende år, eller skal en kjøpe en TV til 8.000 kr hver tredje år? Foruten den økonomiske faktoren er det en faktor til, nemlig "risiko knyttet til den teknologiske utviklingen". TV-en til 20.000 vil med stor sannsynlighet bli den desidert dyreste investeringen, fordi det er sannsynlig at det i løpet av de 10 årene vil komme et produkt som gir mye bedre "avkastning" (kvalitet).

Jeg tenker sånn at det er bedre å kjøpe en tv til rundt 10-12000.-. for da kan jeg bytte litt oftere, jeg kjøper ny tv sånn ca. hvert andre år men da en modell som er av god kvalitet men som har vært på markedet en stund og har synket veldig i pris som for eksempel P50G10 til 11900.- som jeg nylig har kjøpt og man får faktisk veldig mye tv for pengene med en sånn tv...

Jeg må vel også legge til at det er sinnsykt artig med en ny tv eller noen andre duppeditter litt ofte enn å kjøpe dyre ting som faller mye i pris og føler at man må ha det en stund for å ikke tape så mye på det:-D

Jeg simpelten ELSKER å få nye duppeditter i hus, det er som rene julaften for meg:-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I år har bransjen vært flinke til å fortelle oss at vi må kaste ut de nyinnkjøpte EDGE-LED TV-ene til fordel for noe bedre. Og vet du hva? Straks folk har fått båret inn sine LED-baserte TV-er med lokal dimming og en prislapp som nærmer seg 30.000, så starter hylekoret om at 3D vil være det nye 2D. Å eie en TV uten 3D vil være som å eie en forsterker uten TrueHD/DTS-HD. Så dermed må det gamle faenskapet ut av huset og du må i butikken igjen. Og ja da. Året etter kommer OLED. Og ikke tro at "OLED" er et produkt som bare lanseres én gang.

Alternativet er å ikke være så hysterisk opptatt av å ha den nyeste dritten i stua til enhver tid, kjøpe den TV-en som passer lommeboka i stedet og bruke resten på reiser og god mat. Og kanskje en film.
    +10 :-D

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    +10 :-D
    Enig med antiloop og jalapenos her må jeg si. Å være sykelig opptatt av å hele tiden ha det nyeste i stua, blir dyrt uansett hvor mye du vrir og vender på det. Kjøp noe du er fornøyd med til en rimelig pris og bruker heller pengene på det som virkelig betyr noe; slik som en god film for eksempel. Vil tro du har større glede av det i det lange løp. =)

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hele tiden skal vente på noe bedre, eller på noe billigere så kan du vente deg ihjel når det gjelder elektonikk. Bestem deg for et budsjett og kjøpstidspunkt, og kjøp det beste du kan ta deg råd til der og da.

Men en toppmodell holder seg somregel bedre og lenger enn det nest-beste og nedover.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, man kjøper tv til 20-30.000 kr minst en gang i året!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •