LG 50PS3000, ang Lisens?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 50PS3000, ang Lisens?

Hei, jeg har nylig kjøpt meg Komplett.no - LG 50" Plasma-TV 50PS3000 og fikk for ikke lenge siden et brev hvor jeg måtte betale for lisens. Syns å huske at jeg leste et sted at denne tv'en egentlig er ment for det engelske markedet, (Irland?) Hvor de har andre analoge (?) tv signaler enn oss. Så denne tv'en har da ikke mulighet for å motta analoge signaler, og siden jeg heller ikke har noe form for anlegg for å motta digital tv I leiligheten hvor jeg bor, så er jeg, såvidt jeg vet, fritatt for å betale lisens?

Sendte mail til NRK om dette og de sendte meg tilbake en Pdf hvor jeg skulle krysse av hva som stemte for meg å ikke, så er ikke helt sikker på hva som er riktig for meg til alle disse, så derfor er jeg her!

1) Har Fjernsyns mottaker ja[] nei[x]
    (Dette er vel for å motta analoge signaler, som jeg ikke kan såvidt jeg vet.)

2) Har fjernsyns mottaker med innebygd digital dekoder ja[x] nei[]?

(Modellen har en innebygd digital-tv-mottaker som er forberedt for å ta imot TV- og HDTV-signaler i MPEG4 via RiksTv. For å se de digitale betalingskanalene behøver du RiksTVs programkort som settes inn i en CAM (tilgangs modul) som igjen settes inn i TVen. (se under tilbehør eller klikk på linken under)

Står på komplett sine sider at den har innebygd digital tv-mottaker = digital dekoder, eller? Men dette har vel ikke noe å si når jeg ikke har noe jeg kan koble den inn i for å motta de digitale signalene?

3) Det analoge bakkenettet er slukket der jeg bor ja[] nei[]
    Jeg bor i oslo, ingen aning om det er slukket eller ikke, går vel nesten ut ifra det.

4) Har anskaffet dekoder for det digitale bakkenettet ja[] nei [x]

5) Er det instalert kabeltv i din husstand ja[] nei[x]
    (Går ut ifra at når de sier min husstand så mener de bare den delen av huset\leiligheten som jeg har tilgang til. Bor i en sokkelleilighet og de over meg har vel noe TV av noe slag, men den er altså ikke på noen som helst måte koblet opp i vår husstand.)

6) Er det instalert parabol anlegg i din husstand ja [] nei [x]

7) Har du noen annen dekoder som gjør at du kan ta inn fjernsynssendinger ja[] nei [x]

Om noen som har litt mer peiling kan klarne opp litt i mine usikkerheter her så hadde det vært fantastiskt, på forhånd takk.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tv'n har rikstv tuner innebygget, så betal din lisens og vær glad:-D
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    helt enig, og nå er snart alle analoge tv signaler gjennom luften skrudd av i Norge....eller har du ikke fått med deg det....og hele Europa har fulgt etter/følger etter....samt det lille landet på den andre siden av Atlanteren...der er det også bare digitalt gjennom luften.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uh, hva vil dette si for meg? Si at jeg vil gå hjem å se på tv nå, hvordan går jeg fram? Må jeg ikke ha et eller annet form for kort (som nevnt på komplett.no sine sider) eller koble den til et eller annet, for å motta tv signaler? Eller flyter disse rundt i lufte, og jeg kan ta dem opp uanset hvor tv'en er så lenge den har strøm?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler til en vanlig antenne får du inn nrk1,2,3 siden de er gratis, hvis du vil ha flere kananler må du skaffe deg et rikstv kort med en matchende cam som du stikker inn i tv'n sånn at de andre kanalene kan dekodes.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler til en vanlig antenne får du inn nrk1,2,3 siden de er gratis, hvis du vil ha flere kananler må du skaffe deg et rikstv kort med en matchende cam som du stikker inn i tv'n sånn at de andre kanalene kan dekodes.

Har ingen antenne, hverken vanlig eller uvanelig. Men går utifra at nrk bryr seg fint lite om det? Er det bare som syns det er HELT sykt at man MÅ betale for en kanal man hverken vil eller kan ta inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at du KAN ta den inn.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Du betaler lisens til NRK fordi du bruker tv'en din,,,,,om du bare vil se på DVD/BluRay eller spille, så spiller det ingen rolle.....
    Men NRK bruker lisenspengene til å lage tv og radio....så enkelt er det....
    Skal du unngå lisens, så må du ha en monitorskjerm uten TV tuner...da kan du kanskje slippe unna...tror jeg...
    Og alle ser på TV, enten de innrømmer det eller ikke....akkurat som ingen leser Se&Hør...:-))))
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan vel ikke det med det utstyret jeg har nå? Uten noen form for tilkobling\antenne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Earll
    Kan vel ikke det med det utstyret jeg har nå? Uten noen form for tilkobling\antenne?
    Det var ikke et argument når TV-ene var analoge og er heller ikke et argument nå. I gamle dager hadde TV-en en analog mottaker som du kunne ta inn signaler med dersom du kjøpte en antenne.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen antenne, hverken vanlig eller uvanelig. Men går utifra at nrk bryr seg fint lite om det? Er det bare som syns det er HELT sykt at man MÅ betale for en kanal man hverken vil eller kan ta inn?
    Det er lisens for å ha tv (som du kan se tv på), ikke for å se på det, sånn er det bare.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo stikke antenna oppi rumpa på rette vedkommende i staten, men vi betaler ikke avgift av den grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns alle bør betale lisens jeg, til og med de uten tv. De KAN jo se på tv de og, må bare kjøpe seg tv og antenne først.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Du betaler lisens til NRK fordi du bruker tv'en din,,,,,om du bare vil se på DVD/BluRay eller spille, så spiller det ingen rolle.....
    Men NRK bruker lisenspengene til å lage tv og radio....så enkelt er det....
    Skal du unngå lisens, så må du ha en monitorskjerm uten TV tuner...da kan du kanskje slippe unna...tror jeg...
    Og alle ser på TV, enten de innrømmer det eller ikke....akkurat som ingen leser Se&Hør...:-))))
    Man betaler for å bruke fjernsynsmottaker (jeg tolker fjernsynsmottaker som en digital mottaker i dag, da en radiotuner ikke er lisenspliktig, dermed holder det ikke å bare ha en tuner, man må ha en tuner som du i praksis kan hente inn signaler med), ikke for å bruke TVen i seg selv

Til trådstarter: foreskriften er i utganspunktet relativt klar i mine øyne, og du kan slippe lisens. Dvs realiteten er kanskje en annen, ahr vært i utveksling med NRK om saken, og det hele har bare blitt et vanvittig god-dag-mann-økseksaft tull fra Lisensavdelingens side, men jeg mener jeg har retten på min side. Jeg henvuiste til praragraf 9 i foreskrift om fjernsynsmottakere

"§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
    "

Enkelt forklart så erklærte jeg at mottakeren ikke var i bruk (benyttet mer eller mindre akkurat samme ord som i forskriften) og at NRK hadde anledning til å plombere om de ønsket. Videre at om de ønsket å komme emd en autorisert TV-reperatør å plombere apparatet, så var det bare å ta kontakt for en avtale.

Jeg tolker foreskriften som at det holder å gi anledning mulighet til å plombere ditt apparat, at man ikke må plombere det selv.

<dato>FOR-1980-10-23-8798</dato> Forskrifter om fjernsynsmottakere

Lykke til, jeg tror min tolkning er rett, men Lisensavdelingen virker å nekte å la deg slippe av prinsipp, så vær forberedt på litt krangling.

AtW

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns alle bør betale lisens jeg, til og med de uten tv. De KAN jo se på tv de og, må bare kjøpe seg tv og antenne først.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager at jeg bringer opp en gammel tråd:

Hva ble utfallet av denne saken?

Jeg har selv en TV som ikke er koblet til TV-nettet. Jeg synes TV er noe dritt og ser bare på film, utelukkende på blueray. Så fikk jeg plutselig en regning i posten i dag på TV-lisens. For min del kan NRK gjerne plombere TV-tuneren min; jeg har ingen planer om å bruke den noen gang, selv til tross for at den er i stand til å ta imot digital-tv. Men, jeg vil gjerne at dette skal være reversibelt i tilfelle TVen om noen år "arves" av mine foreldre.

Spørsmålet er: hvis jeg forklarer saken min til NRK, kommer de til å gi seg, eller er det bedre å bare si at jeg ikke har TV, og be dem dra til ******* hvis de ringer på?

ATWindsor: I ditt tilfelle, ga de seg til slutt, eller er du fremdeles i krangel med NRK om dette? § 9 som det refereres til her kan jo tolkes i mange retninger...

Sendte forøvrig også en mail til sony i stad og ba om instrukser for plombering av tv-tuneren. Får se hva de sier...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •