Innbrenning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Innbrenning

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning

Hvordan er de nye Plasmaene angående innbrenning. Er det sånn at visst du spiller i 4 timer i strekk så ser du at ting henger igjen gått eller er det ikke et problem lengre???

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere plasmaskjermer er jevnt over bra. Men det kan nok være lurt å styre unna LG's budsjett modeller vist at du skal bruke skjermen til spilling. Har også hørt at samsung 4-serie muligens sliter med innbrenninger..

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett orker du i alle fall å spille fire timer i strekk på plasma. Men det er jo ikke det du spør om. Jo, plasma har blitt uendelig mye bedre på dette punktet. Særlig Panasonic. Jeg skal imidlertid ikke love at retentions ikke forekommer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 timer spilling på plasma går greit.

Jeg har en LG 50PS8000 og jeg har ikke sett IR i forbindelse med spilling. Det betyr ikke at det ikke er der, men at det i så fall er såpass svakt at det ikke synes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 7-8 timer med Saints Row 2 på en 50PS8000 så så jeg ganske tydelig IR nederst i venstre hjørnet og øverst i høyre når man byttet til andre kilder (spesielt tydelig når bildet var svart). La ikke merke til det så snart det ble bildet igjen på skjermen og det var også helt borte ved svart skjerm etter en stund. Forøvrig så var orbiter skrudd på uten at det så ut til å hjelpe på disse forholdsvis statiske logoene i SR2.

Forøvrig er jeg meget fornøyd med tv'en (stor overgang fra en 4 år gammel 32 tommers LCD).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en aldrende 50" budsjettmodell fra panasonic (PX70). Spiller mye bilspill med HUD, ser aldri tegn til selv midlertidig IR, samme gjelder når jeg pauser spill og for den den TV og film i oppimot halvtimes tid når jeg glemmer meg bort

Leste i test av LG PS8000 at man kunne se antyning til IR, ser det er nevnt her, men dette er vel også noe som det blir mindre av over tid etter hver som skjermen blir innkjørt.

Panasonic skal i alle fall være et trygt kjøp om du er bekymret for dette.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vet jeg ikke om noen plasmaer jeg har sett som ikke får image retention under rette forhold, det gjelder også panasonic. Nå er det ikke sikkert det ender i innbrenning da, men det er jo en bekymring/irritasjon når man opplever det.

AtW

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Personlig vet jeg ikke om noen plasmaer jeg har sett som ikke får image retention under rette forhold, det gjelder også panasonic. Nå er det ikke sikkert det ender i innbrenning da, men det er jo en bekymring/irritasjon når man opplever det.

AtW

Rent å skjært pisspreik spør du meg

Når min flere år gamle Panasonicmodell kan stå på statisk bilde kjempelenge, samt brukes som som PC-skjerm uten problem, er dette det med IR og innbrenning TULL. Det er ikke noe man tenker på i det hele tatt. For å få innbrenning på Panasonic skal den stå på et bilde med høy lysstyrke og sterk farge i omlag 7-8 dager.

Under rette omstendigheter kan også LCD innbrennes, har sett inbrennte LCD skjermer, men det er klart. Omstendighetene er helt unaturlige i en dagligdags TV-, film- og spill- og også PChverdag.

Når en plasma er ny, første 200 timer, vil du muligens kunne se tegn til IR, i alle fall med LG etter hva jeg leste i en test av PS8000 - jeg la ikke merke til dette selv, men skal ikke avskrive det på Panasonic heller. I utgangspunktet er det Hitachi og Fujitsu som har hatt slike problmer, ikke akkurat de det selges av i norske butikker uansett. Om du virkelig er bekymret, kan du de første 200 timer stille lysstyrken og kontrasten mellom 50 og 60 % Du vil forsåvidt neppe behove å har lysstyrken over 60% uansett, dersom du har en normalt belyst stue. Det er også fordelaktig å kjøre fullscreen, justere bildet slik at man ikke har noen svarte barer i bildet.

Etter de 200 første timere er de vanligste rådene å ikke gå fra TVen med statisk bilde i mer enn 1 time. PCer, spillkonsoller og også DVD og Blu-Rayspillere kobler inn skjermsparer og du burde strengt tatt slå av, eller sette TVen i standby, for å ikke sløse energi om du har planer om å la den stå alene uten bruk i en time, ikke akkurat noe man vanligvis gjør. Har sjeldent gått fra TVen i mer enn 40 minutter med spilleliste etc på skjermen fra spiller, ingen tegn til IR.

Panasonic har vel selv sagt at for å faktisk kunne få innbrenning må det samme kraftige bildet (høy kontrast og lysstyrke) stå på over flere dager uten at du på noe som helst tidspunkt skifter kanal/kilde eller slår den av, da du umiddelbart stopper prosessen. Om man er så blåst at man kan la et bilde i full lystyrke og sterke farger stå på over flere dager, dag og natt, vel - da fortjener man en innbrent skjerm og ta lærdom av saken

Den aller værste plasmaen jeg har sett er en gammel LG (husker ikke modellnummer), tror det er den samme som tollvesenet auksjonerer bort nå(omlag 4-5 år gammel). Sliter voldsomt med IR, men selv den udugelige gamle skiten av en tidligere dag-og-nattutstillingsmodell i Expert (i nærmere ett år) har likevell ikke permanent innbrenning! På denne TVen opplever jeg IR som irritasjon, men kun når man har hatt et relativt statisk bilde på en stund og skifter over til noe mørkere. Når man spiller merker man det ikke, men om man slår over til film eller Tv med mørke scener vil man ser man IR en kort periode, men han som eier TVen bruker whitewash før han skifter. Ved TV- og filmtitting merker man ingenting. Dette er som sagt det værste jeg har sett, og denne TVen tror jeg kun man får kjøpt ny av tollvesenet

Innbrenning er forsåvidt noe som skjer over laaaang tid, nærmere bestemt vil det normalt ikke bli synlig før den aller siste tiden TVen har igjen å leve og fosforet er utslitt, noen plasser mer enn andre. Ved normal bruk tar dette vel over 10-15 år og bildet har blitt en del mattere da enn når den var ny. For å få permanent innbrenning før den tid skal du, som nevnt over, være helt tullete å la et bilde i høy lysstyrke og kontrast stå på i 7-8 dager og netter på rad

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes!
    Har selv en flere år gammel Panasonic som som det ofte spilles flere timer i strekk på, ingen innbrenninger å spore

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Lefdal butikken hvor jeg jobber ser jeg det på absolutt alle plasma skjermene på veggen. Også Panasonic. Der går nyhetskanalen fra ti om morningen til åtte på kvelden. Når det skifter til reklame ser vi tv 2 logoen henge igjen nede i hjørnet på alle plasma skjermene. Eneste som faktisk ikke det skjedde med var Pioneer tvene. Men de er jo historie nå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azrael
    I Lefdal butikken hvor jeg jobber ser jeg det på absolutt alle plasma skjermene på veggen. Også Panasonic. Der går nyhetskanalen fra ti om morningen til åtte på kvelden. Når det skifter til reklame ser vi tv 2 logoen henge igjen nede i hjørnet på alle plasma skjermene. Eneste som faktisk ikke det skjedde med var Pioneer tvene. Men de er jo historie nå

Henger igjen ja, men det er vel noe alle vet som har plasma, men dette er nok sikkert bare midlertidig innbrenning som forsvinner etter kort tid igjen....stemmer ikke det eller kan du se det dagen etter også??

Jeg kan ikke se noe på min gamle PX70 ihvertfall, jeg ser det selvsagt rett etter at jeg skifter kanal men kan ikke se noe neste dag når jeg slår på tv`n

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal være forsiktig med å generalisere her. Min mor glemte å skru av en Panasonic TH-37PA50 ett helt døgn, og den ble stående med et stillbilde fra en DVD-spiller. Ikke tegn på IR da dette ble oppdaget. Da vi kjøpte en ny skjerm til henne i år, PX80, oppstod det mye lettere IR. Men det forsvinner etter en stund. PA50 er forøvrig en mye bedre skjerm en PX80, også når det kommer til SD-signaler og lyd. Så Panasonics billige skjermer har ikke samme kvaliteten som før.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Pio 508XD har slitasje etter tekst. Dama legger ikke merke til det, men jeg irriterer meg noe jævli. Det er ikkke veldig tydelig, men er en horisontal strek fra midten og til venstre ca1/3 opp fra nederst på skjermen.

Den er kun brukt til tv/film, på moderate innstillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg tror du skal være forsiktig med å generalisere her. Min mor glemte å skru av en Panasonic TH-37PA50 ett helt døgn, og den ble stående med et stillbilde fra en DVD-spiller. Ikke tegn på IR da dette ble oppdaget. Da vi kjøpte en ny skjerm til henne i år, PX80, oppstod det mye lettere IR. Men det forsvinner etter en stund. PA50 er forøvrig en mye bedre skjerm en PX80, også når det kommer til SD-signaler og lyd. Så Panasonics billige skjermer har ikke samme kvaliteten som før.

hva menes med Panasonics billige modeller, går G10 serien under samme kam?

Jeg spør fordi jeg har bestillt 50" G10, men har en mulighet på mandag å stoppe pakken om du mener at den også har lett for innbrenning..

Som sagt, min PX70 som jeg har hatt i vel 2 år nå har ikke antydning til innbrenning ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt en x10y til litt testing, veit ikke om dette var en mandags tv, men denne hadde tegn til ir fra shrek menyen etter kun 35min. etter dette ville en sort eller mørt sene være rutete.
    g10 s10 å v10 derimot har jeg ikke noe å klage på som jeg kommer på i farta hvertflall

samme var det i fjord, sleit litt med px8 på samme dvd, men ikke de andre modellene til panasonic.
    kanal logo har jeg aldri sett på noen av den, har til og med testet th46pz85 over 3dager med logo på uten tegn til noe som helst urenheter i bilde.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Rent å skjært pisspreik spør du meg

Når min flere år gamle Panasonicmodell kan stå på statisk bilde kjempelenge, samt brukes som som PC-skjerm uten problem, er dette det med IR og innbrenning TULL. Det er ikke noe man tenker på i det hele tatt. For å få innbrenning på Panasonic skal den stå på et bilde med høy lysstyrke og sterk farge i omlag 7-8 dager.

Under rette omstendigheter kan også LCD innbrennes, har sett inbrennte LCD skjermer, men det er klart. Omstendighetene er helt unaturlige i en dagligdags TV-, film- og spill- og også PChverdag.
    \
    Etter de 200 første timere er de vanligste rådene å ikke gå fra TVen med statisk bilde i mer enn 1 time. PCer, spillkonsoller og også DVD og Blu-Rayspillere kobler inn skjermsparer og du burde strengt tatt slå av, eller sette TVen i standby, for å ikke sløse energi om du har planer om å la den stå alene uten bruk i en time, ikke akkurat noe man vanligvis gjør. Har sjeldent gått fra TVen i mer enn 40 minutter med spilleliste etc på skjermen fra spiller, ingen tegn til IR.
    på rad
    Du kommer med sterke ord, sterke ord jeg mener ikke har dekning. Bare se på ymse AV_forum, jeg har ikke sett enn eneste plasma der det ikke har vært brukere som har opplevd Image Retention. Kanskje synes de ikke det er et problem, men det betyr ikke at det ikke eksisterer.

Innbrenning og image retention er ikke det samme, at det er vanskelig å få innbrenning betyr ikke at IR ikke akn være en reell irritasjon eller bekymring.

Ellers er jeg klar over at man kan få IR på en LCD, faktisk er det relativt lett på enkelte LCDer, har selv sett det på feks sekundære skjermer på PCer (som har mer stille bilde enn den primære).

Det er ikke uten grunn disse rådene du sliter opp finnes, grunnen er at IR er reellt, også i dag. At du ikke har et problem med det er fint for deg. Personlig har jeg ikke noe imot å vurdere Plasmaer, men jeg mener likefullt det er et reelt fenomen, så er det opp til den enkelte om det er noe problem som man vekter mye eller lite.

AtW

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Klage på IR som forstyrrer bruken av produktet..

For de som måtte ha interesse av det, så kan jeg opplyse om at det hjelper å klage til Forbrukkerrådet. Vist at produktet er så følsomt for IR, at det hemmer det som må anses for å være en forventet og normal bruk av produktet.

Jeg har har ved å klage inn min TV, fått medhold av Forbrukerrådet og at kjøpet bør heves, pga av at produktet ikke fungerer til de formål som èn bør kunne forvente av det.

Forbrukerrådet konkluderte med at denne typen produkt er av en slik art, at det bør kunne brukes til sitt tiltenkte formål uten noe større begrensninger. Da spesielt siden det annonseres som ett fremtidsrettet produkt med alle de tilkoblinger som trengs for å kunne bruke det med konsoller, pc-er osv.

Og det at jeg har fått skriftelig av selger at produktet ikke bør brukes til annet en vanlig TV titting, og da ikke for lenge eller for regelmessig på samme kanal. Styrket ikke akkurat det selgers side av saken.

Men selger har motsatt seg Forbrukerrådets vurdering, så neste runde går nå til Forbrukertvistutvalget (FTU). Så får man se hva som skjer der, vinner jeg fram der så blir det iallefall en rettskraftig dom på selger.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig "fenomen" - DVD vs. BD på plasma

Er det meg det er noe galt med, eller er det faktisk slik:

DVD filmer fra OPPO på min LG plasma er flott, men det oppstår en slags innbrenning på skjermen etter en stund – dette synes ikke før jeg skifter til TV kanal. Da er det veldig synlig og gjerne ute i kantene først og fremst.
    LG’en har hvitvasking så det er ikke noe problem. Problemet er borte et kort tids bruk av hvitvasking.

Enda verre er det om jeg bruker PC via RGB kontakt – men igjen, det kan vaskes bort.

Men etter at jeg fikk Sony BD spiller er det helt annerledes: det blir ikke slik ”innbrenning” av noe særlig karakter, nærmest ikke-eksisterende.

Merkelig – skjermen er 1080i og begge spillerne er også satt opp til det.

Pussig…………
    Noen som har et godt svar?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei goldfing!

For å gjøre en lang sak kort så er svaret JA.

Det er bare å lese tråder på forumet her på dem større plasma skjermene, samtlige har IR problemer. Hvor stort problemet er veldig varierende.

Har selv for første gang kjøpt meg en Samsung plasma, og ser klart IR selv etter å la et spill stå på pause i bare 3min.

Tilogmed kongen av plasma Pioneer har IR, alle plasma skjermer har IR. Slik er det bare med plasma teknologien. Mange vil påstå at det er bare tull osv osv, dette må en desverre regne med på slike forum som dette.

Mange troll, så ikke gi dem noe mat.

Men tross IR "problemer" så er jeg mektig fornøyd med min nye plasma tv. Så lenge en er obs og er forsiktig så går det kjempe bra. Men ser klart at plasma er nok ikke veien å gå i fremtiden...da er LCD m/LED uten tvil hva som kommer til å ta helt over.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hei goldfing!

For å gjøre en lang sak kort så er svaret JA.

Det er bare å lese tråder på forumet her på dem større plasma skjermene, samtlige har IR problemer. Hvor stort problemet er veldig varierende.

Har selv for første gang kjøpt meg en Samsung plasma, og ser klart IR selv etter å la et spill stå på pause i bare 3min.

Tilogmed kongen av plasma Pioneer har IR, alle plasma skjermer har IR. Slik er det bare med plasma teknologien. Mange vil påstå at det er bare tull osv osv, dette må en desverre regne med på slike forum som dette.

Mange troll, så ikke gi dem noe mat.

Men tross IR "problemer" så er jeg mektig fornøyd med min nye plasma tv. Så lenge en er obs og er forsiktig så går det kjempe bra. Men ser klart at plasma er nok ikke veien å gå i fremtiden...da er LCD m/LED uten tvil hva som kommer til å ta helt over.
    Ifall synd for billedkvalitetens skyld...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •