Hitachi 42PD5200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi 42PD5200

Jeg var i butikken i dag. Der hadde de nettopp fått inn de nye skjermene til Hitachi. Lys forholdene var selvfølgelig elendige, men jeg fikk ihvertfall selv styre DVD spilleren. De hadde bare LOTR2 tilgjengelig, men det er en grei testfilm. Kablingen var vanlig butikk kvalitet...altså elendig. Det ble brukt en scart-scart forbindelse så jeg regner med at det derfor var s-video kvalitet på bildet.
    Jeg må si at bildet på denne skjermen langt overgikk mine forventninger, bildet var veldig likt det som klubben har på Fujitsu P42HHA30ES, kanske de bruker samme panelene? Sortnivået var overraskene bra og det var behagelig lite etterslep. Selv på vanlig tv sendinger var bildet levelig, i hvertfall like bra som pioneer og sony som de også hadde utstillt.
    Litt avhengig av pris så tror jeg kanskje at jeg kommer til å gå for denne skjermen.
    Specs:
    1024x1024 pixler
    0,80V/0,44L pixelavstand
    1000 cd/m2
    1000:1 Kontrast
    16,6 mill farger
    DVI inngangen støtter HDCP
    Hvordan er disse skjemene kontra de billige LG, Medion og samsung skjermene?
    Prisen i butikk er forøvrig 39.990,- Jeg regner med at det ikke er noe problem å finne bedre pris på nettet.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme skjerm selv og bilde er skikkelig godt

Her er noen tester
    http://www.smartson.com/Default.ASP?...42PD5200%2Ehtm

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Bruker selv 32" varianten av denne skjermen, og har følgende kommentarer:

Pros:
    +Meget godt lysutbytte --> klart kraftigere enn f.eks. Panasonic PA20
    +Ingen flimring, 100% stabilt bilde (...og det selv med Alis interlaced teknologi...)
    +Ingen screendoor (hønsenetting) i det hele tatt (så bittelitt f.eks. på min tidligere PA20 42" fra Panasonic, uten at dette var noe problem i det hele tatt, men!)
    +Farger --> pga lysutbytte, gir skjermen skikkelig "smell" i fargene...
    +God tuner med bilde-i-bilde, text-TV osv.
    +En HEL HAUG med innganger, som DVI, komponent osv.
    +Design! Skjermen er iallfall etter min mening meget lekker!

Cons:
    -Sortnivå --> i et opplyst butikklokale kan nok skjermen se ut til å ha et greit sortnivå, men det har den definitivt ikke. Bittelitt bedre enn Pioneers 434HD kanskje, men laaaaaangt dårligere enn f.eks. Panasonic. Er imidlertid en del gode innstillinger for gamma (black expander), som iallfall gjør at detaljene ikke forsvinner, selv om sortnivå er sikkert opp mot 1 lux (Panasonic trolig ned mot 0,2, som tilsier stor opplevet forskjell!). En kan faktisk finne teoretisk sortnivå i lux ved å dele lysutbytte på kontrast, og da tilsier faktisk Hitachien med 1000 (cd/m) / 1000(:1) = 1 og Panasonic 750 (cd/m) / 4000(:1) = 0,1875.
    -Graderinger --> ser overgangene lettere enn på f.eks Panasonic PA20. Dette selvgsagt pga 8-bits fargedybde pr. kanal, mot 10-bit på Panasonic / Pioneer. Ikke noe mer eller mindre enn tilsvarende andre 8-bits paneler.
    -Etterslep, spesielt ved bruk av tuner, men også litt ved bruk av Pioneer DV668 DVD-spiller og komponent, og er dermed en svakhet i panelet. Spesielt ser en begrensningen i evnen til å reprodusere fargedybde ved bevegelser, der "data"-looken blir enda mer fremtredende. Dette var imidlertid til en viss grad også et problem (...men en hel del mindre fremtredende) på Panasics PA20 plasmaserie, og er dermed trolig en begrensning plasma-teknologien som sådan har i forhold oppdatering av cellene.

Generelt synes jeg allikevel skjermen er helt OK, og tilbyr en helt grei bildeløsning til stuen, selv om skjermen ikke helt er på høyde med Pansonic og Pioneer av hva ren og skjær bildekvalitet angår. Selv rimelige modeller som LG's billigmodell og Samsungs V3 (samme panel i begge for øvrig) slår Hitachien godt på sortnivå, men en TV er jo mer enn sortnivå, og som en total TV-løsning synes jeg Hitachien gjør en relativt god jobb! Til mye hjemmekinobruk vil iallfall jeg benytte en DLP projektor med skikkelig sortnivå!

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren
    Bruker selv 32" varianten av denne skjermen.
    Hvilken innstillinger brukte du :?:

Jeg bruker disse og synes bilde er utrolig bra

Im afraid I do not know much about the 5300 settings but after just sitting and watching programs recorded by Sky+ I can say that the picture is now fantastic quality - much better than on my old 32" crt set which I was using as a benchmark

Quality does drop on some Sky channels and at certain times - Eastenders being a primes example - currently have BBC1 news on though and the weather - everything is chrisp, clear, bright and colourful - lovely image and zero blur

Turning the Colour Management off certainly helps

I use DVE now to calibrate - and connect the DVD player up via a scart through the scart box to make sure I also get the best settings via the TVs scart input

Current settings (for Scart input) are

Picture - Natural
    Contrast + 15
    Brightness +3
    Colour -5
    Sharpness 0
    Colour Temp - Normal
    Contrast - Auto
    YNR, CNR, LTI and CTI - Low
    Black Enhacement - On
    Film Mode - On
    Colour Management - OFF

Colour Decoding
    Red +32
    Green +36
    Colour -5

Turning the colour management off certainly made the biggest difference and has gotten rid of loads of the bluring and blooming that I suffered with

DVD settings are almost the same - as the above - just tweaked for the component input

Still tempted to get a DVD player with DVI output just to see how much better than can make things, but im not sure if worth it as my DVD picture is nothing short of stunning

Even TV programs via DVD are great - ER Season 2 for example is sharp and vibrant, all be it with some grain on certain scenes which is also present on other TVs I have tried

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •