Bildeformat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Bildeformat

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildeformat

Mitt første innlegg i dette flotte forum og hei til allesammen
    jeg kjøpte meg ny TV i dag, en nydelig 50" fra Panasonic. Har bare hatt billedrørtv hele livet og bare med 4:3 skjerm. Mener jeg har fått med meg hele bilder og riktig format.

Nå med ny tv er det annerledes. Kan sette bildet til "auto, 16:9, 14:9, tilpasset 16:9, 4:3, zoom1, zoom2 og zoom3.
    Men ingen av de gir riktig bilde eller format. Enten er menneskene tykke, bildet er kuttet på sidene eller over og under. Hva skjer? Er det bare sånn det er og jeg må venne meg til det?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen

tror d kan hjelpe mye å sette tv på auto åsså dekoder på 16:9

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    velkommen

tror d kan hjelpe mye å sette tv på auto åsså dekoder på 16:9
    Takk :-D
    Foreløpig har jeg bare analog sending fra kabelselskap, skal få meg noe bedre fra Canal Digital så fort som mulig.
    Kanskje det kan hjelpe?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er da ikke værre en og trykke på en knapp til ansiktene blir riktig det

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn er det med widescreen. Hvis sendingen er i 4:3 og du vil ha dekket hele skjermen så blir bildet dratt ut. Striper over og under er vel helst på film regner jeg med. Du blir vant til det selv om det ser rart ut i starten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV `en du har kjøpt er i 16:9 format. 16:9 = 1.78. Dvs at for hver cm i høyden er det 1.78 cm i bredden.

Mye av TV sendingene nå sendes i 16:9 format, mens flesteparten av filmer og noen TV sendinger (mye reklamer) er i 21:9 (kinoformat). Dvs at for hver cm i høyden er det ca 2.34 cm i bredden. Dette formatet er enda bredere i forhold til høyden enn 16:9 formatet, og det vil derfor medføre sorte striper over og under bildet.

Husker selv jeg ble skuffet da jeg for første gang så en 16:9 TV med sorte striper over og under bildet, men sånn er det

Edit: skulle du sluppet unna stripene over og under bildet kunne du kjøpt en 16:9 TV som f.eks denne:

IN magasinet : TV i kinoformat

Da ville du fått striper på sidene med alt innhold i 16:9.

Stripene kan fjernes ved å strekke bildet, men som du påpeker så medfører dette somregel problemer med proporsjonene i bildet. Derfor er det mer vanlig å beholde stripene og beholde riktig proporsjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et utdratt bilde orker ihvertfall ikke jeg å se på, det minner om sånne "morospeil" jeg husker fra tivoli. Når sendingen er 4:3 kan jeg sette tv i 4:3, men jeg så igår på nrk nyheter at noe av teksten "nrk nyheter" var skåret vekk på venstre side av bildet. Nrk sender vel ut dette i full størrelse? Kan sette det på zoom og fylle skjermen, men da blir enda mer borte, også undertekst. Å sette på auto tilsier "morospeil".
    Kan en dekoder ordne opp?
    Jeg må lure på om det er noe feil på tv`n eller at sånn er teknologien.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lampa
    Et utdratt bilde orker ihvertfall ikke jeg å se på, det minner om sånne "morospeil" jeg husker fra tivoli. Når sendingen er 4:3 kan jeg sette tv i 4:3, men jeg så igår på nrk nyheter at noe av teksten "nrk nyheter" var skåret vekk på venstre side av bildet. Nrk sender vel ut dette i full størrelse? Kan sette det på zoom og fylle skjermen, men da blir enda mer borte, også undertekst. Å sette på auto tilsier "morospeil".
    Kan en dekoder ordne opp?
    Jeg må lure på om det er noe feil på tv`n eller at sånn er teknologien.
    Det er sansynligvis overscan på TVen som gjør at teksten blir skåret vekk.
    Det er mulig du kan slå av overscan. Ofte ligger dette under innstillinger for bildeformat med et ofte uforståelig navn som "full scan", "fargeområde" eller lignende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •