Plasma eller Lcd/Led?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Plasma eller Lcd/Led?

Hei!
    Kommer hit fordi jeg trenger hjelp til kjøp av ny tv. Har vært rundt på elkjøp, elprice og lefdal i helga men oppnår kun og bli mer forvirret når jeg går ut av butikken enn det jeg var før jeg kom inn. Alle selgerne sier forskjellig og anbefaler forskjellige tver. Men alle sier full HD så da er jo en ting klart.

Har hatt en Toshiba 43" bakprojektor tv som har vært knallbra til mitt bruk som er hovedsaklig spill og noe film på Xbox360. Men den tvn har nå svikta etter 6 harde år :P. Føler jeg har blitt litt kresen etter å ha hatt den tvn.

Så spørsmålet mitt er Plasma, Lcd eller Led? Har et budsjett på ca 16000,-.
    Og vil ha en ca.47"-50" med null inputlag, null etterslep, og full hd er vel viktig. Og er plasma da riktig valg? Ser plasma har tilnærmet lik null responstid og da er det vel ingen etterslep?

Dette er noen tver jeg har sett på og blitt anbefalt på div butikker når jeg sier at jeg skal bruke tvn til å spille:

Led tvn: Komplett.no - Samsung 46" LED-TV UE46B7070 platinum
    Plasma panasonic: Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G10E
    Plasma LG: Komplett.no - LG 50" Plasma-TV 50PS8000
    Lcd tvn: Husker ikke hva tvn het men var en LG 47"

Noen som har noen hjelpende innspill slik at jeg klarer å bestemme meg? Er som han karen i fjordland reklamen akkurat nå, er alt for mange å velge mellom!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en smaksak om man liker lcd eller plasma. Jeg kan jo komme med noen subjektive meninger.
    - Hadde jeg hatt 16000 til en 50'', ville jeg spart litt til og sett etter tilbud på Pioneer 5090.
    - Om jeg skulle kjøpt lcd, hadde jeg heller gått for en bra vanlig lcd enn en led. Jeg syns det gir mer for pengene. Hadde sett på Sony først, så øvrige, pga både kvalitet og min sans for design.
    - Hvis jeg skulle valgt en 50'' plasma til 12-13000, ville valget vært veldig lett for meg: Panasonic G10.
    - Jeg liker ikke LG noe særlig.
    - Jeg er veldig fan av komplett. Handler heller der enn på Elkjøp o.l. av prinsipp, fordi de ikke stapper folks postkasser fulle av drit og fordi de ikke bruker uttrykk som prisbombe på produkter som ikke er sammenligningsmessig billig.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg også på Panasonic'en av disse 3 alternativene.
    Plasma er generelt bedre på raske bevegelser. LCD skjermer kan få litt uklart bilde ved bevegelser. Plasma gir også bedre sortnivå - noe jeg er veldig opptatt av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på innsynsvinkel også!

Dette er forskjellig fra modell til modell, men plasma er vel generelt bedre på dette? Det spiller ingen rolle hvis du alene skal bruke tven, men hvis en hel familie skal benke seg foran den i sofaer og stoler kan noen modeller være helt ubrukelige.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke la deg lure av at LED skjermer er en helt ny teknologi.
    Eneste forskjell er at baklyset lages av lysdioder istedet for lysstoffrør.
    Begge er altså LCD skjermer. Noen LCD-LED skjermer er såkalt edge-lit, og i min bok er ikke disse nevneverdig bedre enn tradisjonelle LCD skjermer. Finnes noen tråder her inne om dette allerede.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kull
    Husk på innsynsvinkel også!

Dette er forskjellig fra modell til modell, men plasma er vel generelt bedre på dette? Det spiller ingen rolle hvis du alene skal bruke tven, men hvis en hel familie skal benke seg foran den i sofaer og stoler kan noen modeller være helt ubrukelige.

Har du noen eksempler på hvilken som er bra og dårlige på akkurat dette?

Sony Bravia LCD serien har vel ikke fått spesielt god kretikk for innsynsvinkelen...jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe LCD helt til jeg leste om dette og jeg haade vel egentlig ansett Sony som mitt valg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Sony KDL-40V5500 etter å ha blitt anbefalt denne til spilling og siden storebroren (46") fikk så mye skryt med "beste kjøp" i testen fra Lyd & Bilde.
    Jeg er forsåvidt fornøyd med bildekvaliteten, men den sliter med dårlig baklys og snever innsynsvinkel.

Skulle jeg ha kjøpt ny i dag hadde jeg nok prøvd meg på en Panasonic plasma eller LED-tv.
    Er veldig fornøyd med Samsungen jeg har i stua. Fungerer også utmerket til spilling når Game-mode er aktivert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulli
    Det er jo en smaksak om man liker lcd eller plasma. Jeg kan jo komme med noen subjektive meninger.
    - Hadde jeg hatt 16000 til en 50'', ville jeg spart litt til og sett etter tilbud på Pioneer 5090.
    - Om jeg skulle kjøpt lcd, hadde jeg heller gått for en bra vanlig lcd enn en led. Jeg syns det gir mer for pengene. Hadde sett på Sony først, så øvrige, pga både kvalitet og min sans for design.
    - Hvis jeg skulle valgt en 50'' plasma til 12-13000, ville valget vært veldig lett for meg: Panasonic G10.
    - Jeg liker ikke LG noe særlig.
    - Jeg er veldig fan av komplett. Handler heller der enn på Elkjøp o.l. av prinsipp, fordi de ikke stapper folks postkasser fulle av drit og fordi de ikke bruker uttrykk som prisbombe på produkter som ikke er sammenligningsmessig billig.
    Eneste grunnen til at jeg tok med LGn var pga design og at den hadde usb divx støtte noe som kan være praktisk. Men KURO 5090 hadde jo vært det beste valget men da presser jeg budsjettet + at jeg leste på aftenposten at den slet litt med horisontale bevegelser.
    Men når det gjelder plasma og konsoll spilling så er faren for inbrenning borte? Og det er vel ingen form for etterslep på plasma? Har mareritt om etterslep på lcd og spesiellt ved FPS konsoll spill.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Jeg hiver meg også på Panasonic'en av disse 3 alternativene.
    Plasma er generelt bedre på raske bevegelser. LCD skjermer kan få litt uklart bilde ved bevegelser. Plasma gir også bedre sortnivå - noe jeg er veldig opptatt av.
    Det med raske bevegelser er vel hovedgrunnen samt sortnivået at jeg ser på plasma tver Men vis jeg går for den Panasonicen så vil ikke etterslep i bildet være noe problem? Har dårlig erfaring med spill og lcd fra flere Samsung 32" og 42" som kamerater har, skjønner ikke at de klarer å spille med så mye etterslep i bildet. Kanskje det er billig modeller ikke vet jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Har du noen eksempler på hvilken som er bra og dårlige på akkurat dette?

Sony Bravia LCD serien har vel ikke fått spesielt god kretikk for innsynsvinkelen...jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe LCD helt til jeg leste om dette og jeg haade vel egentlig ansett Sony som mitt valg...
    Nei, hvis dette er viktig for deg er vel det eneste rådet å se tven IRL.
    Jeg har selv en Samsung LE-46A786 (Led-tv) som jeg er kjempefornøyd med, men hvis jeg setter meg helt ytterst i sofaen faller både farge og kontrast dramatisk. Jeg ville aldri kjøpt denne tven hvis det var flere enn bare meg som skulle bruke den.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pattem
    Eneste grunnen til at jeg tok med LGn var pga design og at den hadde usb divx støtte noe som kan være praktisk. Men KURO 5090 hadde jo vært det beste valget men da presser jeg budsjettet + at jeg leste på aftenposten at den slet litt med horisontale bevegelser.
    Men når det gjelder plasma og konsoll spilling så er faren for inbrenning borte? Og det er vel ingen form for etterslep på plasma? Har mareritt om etterslep på lcd og spesiellt ved FPS konsoll spill.

Så vidt jeg vet er faren for innbrenning minimal. Det varierer sikkert fra merke til merke, men jeg generelt har jeg inntrykk av at det var et problem opp til og med 2005/2006. Jeg har en Panasonic fra 2007, og selv om den har stått på pause i ps3-spilling over natten ved et par anledninger, har jeg aldri sett spor av innbrenning. Jeg har heller aldri reagert på etterslep eller hakking. Nå spiller ikke jeg noe særlig krigsspill/skytespill, men det er en del panorering i Tiger Woods, og i diverse bluray filmer for den saks skyld.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen 50" plasmaskjermer som ikke har vifter som surrer og lager støy?

Jeg har idag en Panasonic 42" PX70 fra 2007 og den er dønn stille, jeg hadde tidligere en Panasonic 42" PV som hadde innebygd vifte, dette likte jeg veldig dårlig siden jeg hørte viftene mens tv`n var på.

Jeg skal kjøpe ny tv nå men vil helst slippe unna støykilder, men er det så at alle tvèr idag har vifter?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med raske bevegelser er vel hovedgrunnen samt sortnivået at jeg ser på plasma tver Men vis jeg går for den Panasonicen så vil ikke etterslep i bildet være noe problem? Har dårlig erfaring med spill og lcd fra flere Samsung 32" og 42" som kamerater har, skjønner ikke at de klarer å spille med så mye etterslep i bildet. Kanskje det er billig modeller ikke vet jeg.
    Jeg har ikke merket noe etterslep på denne Panasonic'en nei. Men når jeg sier at noen LCD'er er trege tenker ikke på sånn typisk "FPS spill på LCD skjerm anno år 2000 etterslep".
    Det jeg snakker om er at hele bildet blir litt uklart, spesielt ved panoreringer.

Innbrenning ser det ut til at alle produsentene har under kontroll. Jeg har lagt merke til "after image" når eksempelvis menyer har stått på lenge, men disse er vekke dagen etterpå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Finnes det noen 50" plasmaskjermer som ikke har vifter som surrer og lager støy?
    <snip>
    Jeg skal kjøpe ny tv nå men vil helst slippe unna støykilder, men er det så at alle tvèr idag har vifter?
    Jeg har i høst anskaffet meg LG 50PS8000 - og er særdeles fornøyd. Denne er stille som mus, og gir et flott bilde. Jeg har ingenting å utsette på TVen, men registrerer med en viss oppgitthet at dårlige inntrykk fra år tilbake av og til resirkuleres i forbindelse med LG-merket. Skepsisen er etter mitt skjønn ubegrunnet, og jeg tror mange med fordel kunne oppdatert sine perspektiver på ulike varemerker i plasmasegmentet.

Sør-Koreanerne er etterhvert noen racere -og gir den globaliserte konsumenten noe av det beste som er å få, til hyggelige priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norne
    Jeg har i høst anskaffet meg LG 50PS8000 - og er særdeles fornøyd. Denne er stille som mus, og gir et flott bilde. Jeg har ingenting å utsette på TVen, men registrerer med en viss oppgitthet at dårlige inntrykk fra år tilbake av og til resirkuleres i forbindelse med LG-merket. Skepsisen er etter mitt skjønn ubegrunnet, og jeg tror mange med fordel kunne oppdatert sine perspektiver på ulike varemerker i plasmasegmentet.

Sør-Koreanerne er etterhvert noen racere -og gir den globaliserte konsumenten noe av det beste som er å få, til hyggelige priser.
    Har du prøvd den på noen skytespill på xbox360 eller ps3? Og det er ingen inbrenning eller etterslep i bildet? Valget står for meg mellom LG tvn du har og Panasonic 50G10e

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic Plasma.

Personlig liker jeg plasma best, syns sortnivået på film osv er konge.

Spiller PS3-spill som Call of duty 4, Dirt 2, Race Driver Grid ++

Null problemos.

Nå har jeg ikke testet LED selv, men hører noen klager på etterslep ved spill? Men har også hørt at noen ikke opplever dette lenger etter firmware update.
    Da sikter jeg til Samsung LED.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nataz
    Har en Panasonic Plasma.

Personlig liker jeg plasma best, syns sortnivået på film osv er konge.

Spiller PS3-spill som Call of duty 4, Dirt 2, Race Driver Grid ++

Null problemos.

Nå har jeg ikke testet LED selv, men hører noen klager på etterslep ved spill? Men har også hørt at noen ikke opplever dette lenger etter firmware update.
    Da sikter jeg til Samsung LED.
    Så bra Spiller cod4 på xbox360 jeg da, men da blir det plasma, kan ikke ha etterslep og input lag i cod4!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd den på noen skytespill på xbox360 eller ps3? Og det er ingen inbrenning eller etterslep i bildet? Valget står for meg mellom LG tvn du har og Panasonic 50G10e
    Beklager, men jeg lot visst Gega kapre tråden til OP her. [Det ble reist et spørsmål om TV og støy, som jeg svarte på].

Jeg har personlig ikke erfaring (ennå) med spilling på min LG, men vil tro at faren for innbrenning er liten - mens billed-ekko (midlertidig IR) muligens kan gjøre seg gjeldende etter laaang tids ubrutt spilling. Dette baserer jeg på ulike innspill på avforums.com.

Igjen, dersom problemet var særlig nevneverdig tror jeg du ville finne mange 'brustne hjerter'-tråder; heldigvis virker det langt mellom slike 1.håndserfaringer.

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til! Panasonic har mange fine/gode modeller..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart ha spart til en Panasonic PV10 i 50". Ingen innbrennings problematikk (midlertidig) ifølge tester og eiere, noe både plasmaene fra LG og Samsung virker til å slite litt med. Panasonicen har dessuten kommet bedre ut enn Samsung og LG sine topp plasmaer i alle sammenlignings tester.

LCD/LED styrer man unna dersom man vil naturtro bildegjengivelse og en skjerm som duger skikkelig bra til fotball i SD.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •