Trenger veiledning ved kjøp av ny tv(stramt budsjett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger veiledning ved kjøp av ny tv(stramt budsjett)

Hei!
    Etter å ha sett på diverse tv'er i noen dager og lett meg forgjeves etter sider med ordentlige tester eller folk med erfaringer med disse så må jeg ha litt hjelp.
    Jeg har tenkt til å bruke rundt 5000-5500kr, kanskje ikke mye men som lærling så kan jeg ikke ta meg bedre råd på dette punktet.
    Hva anngår bruksområde så vil tv'en bli brukt til å se på tv'sendinger via en 09 modell GET boks som får siganl via fiberopptikk, en del spilling med Xbox 360 som jeg vil stille på det den klarer å levere(uten hdmi), samt for å se på DVD via en egen dvd spiller. Høytalere har jeg(3.1 system).
    Disse modellene har jeg til nå sett meg ut, jeg er usikker på hvordan Panasonic Plasma tv'en vil fungere med XBOX 360(les:redd for innbrenning og svakt/blast bilde )
    Panasonicen:
    Lefdal - Panasonic 42"plasma-TV

Her er LG lcd tv'en jeg har sett meg ut:
    Lefdal - LG 37" LCD-TV
    Verdt å nevne at jeg kanskje er litt kresen hva anngår lyd og bilde, vil ha det som er best på en måte innenfor mitt budsjett
    Håper noen kan komme med noen erfaringer, synspunkter eller kanskje tips på andre tv'er jeg burde kikke på.

OPPDATERING: STÅR I MELLOM 2 MODELLER FOR TIDA:
    Lefdal - Samsung 40" LCD-TV og Lefdal - Panasonic 42" plasma-TV 2-2.3M sitte avstand, rett foran. Spille mye via Xbox 360, se film via xbox/ny dvd spiller og se på tv via GET HDpvr.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -€mil-
    Hei!
    Etter å ha sett på diverse tv'er i noen dager og lett meg forgjeves etter sider med ordentlige tester eller folk med erfaringer med disse så må jeg ha litt hjelp.
    Jeg har tenkt til å bruke rundt 5000-5500kr, kanskje ikke mye men som lærling så kan jeg ikke ta meg bedre råd på dette punktet.
    Hva anngår bruksområde så vil tv'en bli brukt til å se på tv'sendinger via en GET boks, en del spilling med Xbox 360 som jeg vil stille den på det den klarer å levere(uten hdmi), samt for å se på DVD via en egen dvd spiller. Høytalere har jeg(3.1 system).
    Disse modellene har jeg til nå sett meg ut, jeg er usikker på hvordan Panasonic Plasma tv'en vil fungere med XBOX 360(les:redd for innbrenning og svakt/blast bilde )
    Panasonicen:
    Lefdal - Panasonic 42" plasma-TV
    Her er LG lcd tv'en jeg har sett meg ut:
    Lefdal - LG 37" LCD-TV
    Verdt å nevne at jeg kanskje er litt kresen hva anngår lyd og bilde, vil ha det som er best på en måte innenfor mitt budsjett
    Håper noen kan komme med noen erfaringer, synspunkter eller kanskje tips på andre tv'er jeg burde kikke på.
    Panasonic'en er jo testvinner! Har fått tre venner til å kjøpe denne og de er fornøyde! Mye bra bilde for pengene! Innbrenning er ikke noe problem så lenge du tar noen forhåndsregler. Dvs ikke for mye kontrast! Ellers går det greit med statiske bilder så lenge tv'en også brukes en del til annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier du det, vet du hvordan denne er å spille på? Har ingen erfaring med Xbox 360 vs plasma tv..... Kun sett de kobla opp mot LCD med egne øyne, aldri plasma:|

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en test av den Panasonicen jeg vurderer:
    Bunnsolid folkeplasma
    Men er fortsatt nyskjerrig på hvordan denne tv'en vil fungere opp mot en xbox?
    Ta for eksempel i et spill hvor stat's og kanskje et kart er i et av hjørnene hele tida.... Vil dette kunne feste seg eller må da tv'en stå på i 2døgn før noe slik kan skje

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonicen er grisebillig og ville lett tatt den. Når det gjelder innbrenning så er ikke det et spesielt stort problem lenger. Du skal nesten ha kontrast på maks og la det stå på over flere døgn (4 døgn sa Panasonic når det gjelder deres nyeste tv-er) for å få permanent innbrenning.
    Jeg ville ihvertfall ikke la frykt for innbrenning hindre kjøp av et plasma-tv.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en test av den Panasonicen jeg vurderer:
    Bunnsolid folkeplasma
    Men er fortsatt nyskjerrig på hvordan denne tv'en vil fungere opp mot en xbox?
    Ta for eksempel i et spill hvor stat's og kanskje et kart er i et av hjørnene hele tida.... Vil dette kunne feste seg eller må da tv'en stå på i 2døgn før noe slik kan skje
    Setter du til movie/film modus og passer på at kontrasten ikke er for høy, så skal ikke dette være noe problem. Litt IR(image retention), altså midlertidlig innbrenning kan forekomme, men forsvinner fort. Jeg har hatt tre plasma(samsung q96, lg pg6000 og pioneer 5090) og har aldri fått permanent innbrenning selv om jeg har surfet mye på pc og spilt masse xbox 360. PÅ samsung opplevde jeg en del IR, men pioneer plages ikke i det hele tatt av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tyder mye på at det bli Panasonic sin 42" plasma, drøyer kjøp ei ukes tid i tilfelle andre har noe å tilføye.
    Men hvordan er det med sitteavstand på en 42"? Blir sittende i en stol med vippefunksjon og da er hode ca 2.3meter unna der flatskjermen vil stå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til, noen som vet hvordan det systemet på lefdal fungerer? Bestille på nett og hente på butikken sin utleverings skranke, hvordan betaler man osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har samme pris i butikk som på nett. Ihvertfall foreløbig. Ellers kan du bestille på nett og hente i butikk ja. Kjøper du på nett så henvend deg i kassa, så bak på lager for å hente tven etterpå. Husk å frakte den stående

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre om hvorfor det er viktig at den fraktes stående? Ikke at det skal by på noe problemer å frakte den slik men.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre om hvorfor det er viktig at den fraktes stående? Ikke at det skal by på noe problemer å frakte den slik men.
    Panelet i plasma TV er tynger og tåler derfor mindre når det ligger. Trolig går det greit i fleste fall, men en dump i veien kan være nok... Noen produsenter har utrustet TV'n med sensor som registeres at den legges ned - transportskade og aktivert sensor er lik ingen erstatning.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ja, kjekt å vite. Får prøve å rydde i HiAcen slik at tv'en blir stående vertikalt uten at noe presser på esken. Samt kjøre forsiktig, elendig mange dårlige veier denne høsten:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig lett å gjøre "Collect@Store" på Lefdal.

1: Bestill på nett, men sjekk at Collect@Store kan velges, og at du kan hente i den butikken du vil(står den ikke der, har de ikke på lager).
    2: Ca 2-3timer etterpå popper ordren opp på Lefdals system. Og du sier navnet ditt i kassen og betaler.
    3: Tar med kvitteringen på lageret og henter ut TVen

Easy as that.

Fint system, men det er ikke alle varer som denne funksjonen kan brukes på har jeg lagt merke til.

Lykke til!

Obs, la merke til at noen kom meg i forkjøpet, men poster alikevel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres lettvint ut, hørte med en kammerat som fortalte at Lefdal på Hamar benytter seg av det systemet på PC skjermer, kameraer og noen andre ting han har kjøpt der. Regner med tv skulle gå bra også.
    Nå har jeg bladd litt fram og tilbake i denne tråden: Panasonic TX-P42X10 and TX-P37X10 owners thread! Part 1 - Page 70 - AVForums.com
    Såååå.... Nå er jeg litt i tvil igjen på om 42" vil bli for stort(Nøyaktig 2.05m sitteavstand) og kom fram at var noe negativt som et par hadde opplevd med hvit støy/felter rundt detaljer i ansikt på folk i filmer etc.
    En annen ting er dette med innbrenning, som jeg har sett flere si "Nærmest ikke eksiterende problem på nye modeller". Men er panelet som er benyttet Panasonic TXP42X10E av nyere dato eller stammer det fra forrgjengeren PX80/70? Tv'en i seg selv kom allerede i Mars 09 om jeg ikke tar feil, men er panelet av eldre årgang som kan kanskje ha større fare for innbrenning? Skal som sagt bli brukt mye til Xbox360 spilling hvor det er mange felter/bilder som står stille mye, er vel litt overnervøs for at det skal skje:-P
    Vil gjerne vite noe om denne her også: Lefdal - LG 37" LCD-TV
    Kom gjerne med forslag på andre Plasma eller LCD tv'er i 4500-5500kr sjiktet, setter forresten pris på all feedback hittil folkens:-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42 " er ikke for stort på 2 m - har det selv når jeg setter meg i godstolen. Har ikke testet Panasonic'n (har LG og Pio selv) men ville klart gått for plasma.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt er i tvil. Tror aldri jeg har sett så mye og god TV til så lite penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det 42" plasma da, dere har nok rett i at det er det beste kjøpet. Skulle jeg mot alle forventninger angre så får jeg enten overtale foreldra mine om at vi trenger ny tv på stua eller prøve å levere inn igjen. 5K er vel heller ikke allverdens med penger så skulle ikke bli det største tapet heller.
    Men da får jeg takke dere for veiledning og hjelp, skal komme tilbake med et før og etter bilde av gamle og nye tv'en.
    Gleder meg sinnsykt til å få henda i ForzaMotorsport3 og spille i HD8)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å forkludre dine planer, men det er ikke rare HD kvaliteten du får med denne plasma'en med oppløsning på bare 1024x768... det blir MYE informasjon borte etter den nedskaleringen :-?
    Jeg ville ikke kjøpt en TV i dag med oppløsning under 1366x768, aller helst bør det være Full HD, men det er nå min mening.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Ikke for å forkludre dine planer, men det er ikke rare HD kvaliteten du får med denne plasma'en med oppløsning på bare 1024x768... det blir MYE informasjon borte etter den nedskaleringen :-?
    Jeg ville ikke kjøpt en TV i dag med oppløsning under 1366x768, aller helst bør det være Full HD, men det er nå min mening.
    ..man man får ikke alt når budsjetter er 5 laken...

Når det gjelder HD er jeg ikke helt enig - om kilden er en kvalitets blu-ray ja (og de er det ikke mange av), men til vanlig HDTV nei. Ikke så mye bra HDTV som sendes, men i sommer hadde vi Tour de France og VM i friidrett. Testing på min KRP kontra LG PG6000 ga meg ikke så mye bedre bilde på KTP'n at det forsvarte prisforskjellen....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •