Innkjøring av ny Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøring av ny Plasma

Heisann...

Handlet meg en LG 50" plasma nå. Også leser jeg om folk som gjerne lar det gå imellom 200-800 timer før de setter på høy kontrast o.l

Lurte på om det er noen her med erfaringer med dette? Hvilke settings bør jeg sette tv'n på nå i starten, så jeg får mest mulig ut av den til senere? Jeg overlever fint mørkt og "dårlig" bilde i noen uker, hvis det bedrer kvaliteten til senere bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett etter at vi fikk LG 42PG6000 i hus satte jeg alt av instillinger lavt, kontrast, skarphet osv. Når noen ikke så på TV, ble Tven satt på "whitewash" som ligger inne på LG sine menyer.

Etterhvert kan du guffe opp kontrasten på whitewashen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av don
    Rett etter at vi fikk LG 42PG6000 i hus satte jeg alt av instillinger lavt, kontrast, skarphet osv. Når noen ikke så på TV, ble Tven satt på "whitewash" som ligger inne på LG sine menyer.

Etterhvert kan du guffe opp kontrasten på whitewashen
    Hmm... Ok så du kjørte igang med "whitewash" direkte ja? Også hørt at man bare kan finne en "snø kanal" og ha den på den... Dette fungerer vel på samme måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Myter?

Hei,
    det er en livlig tråd rundt myten om verdien av "innkjøring" av plasma-TV og annen elektronikk - på avforums.com:
    Does my plasma really look better after running in, if so, why? - AVForums.com

Jeg heller foreløpig til at dette er en videofil myte, sånn personlig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke at den skal se bedre ut etter innkjøring, men redusere risikoen for innbrenning. Det er godt mulig det er en myte, men når jeg får TV'en på torsdag så kommer jeg til å gå for at myten er sann og "kjøre inn" TV'en. Heller det enn å ikke gjøre det for så å oppdage etter noen måneder at jeg har driti på draget.

Jeg har lest 100-200 timer med kontrast og lysstyrke på max 50. Den blir vel å stå på døgnet rundt noen dager for å få det unnagjort.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Støtter rådet om 100-200 t med innkjøring. I tillegg til lav kontrast anbefales det å være meget forsiktig med stillbilder (PC/Spill). Selv om innbrenning er et avtagende problem for plasma er det dessverre ikke helt borte...
    Selv trodde jeg at ryktet om at plasmaen blir bedre etterhvert bare var tull:
    Måtte bite i gresset der gitt: Min ble faktisk bedre i løpet av de første månedene

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe bestemt bilde som er å anbefale for "innkjøring"? Pinknoise, film, white/colorwash etc?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en LG 50PG6000 (som i følge enkelte er kjent for innbrenning).

Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt minst mulig energi på innkøring, og heller kost meg med gleden av å ha ny tv å se på/spille på. Det å sitte å følge med på om det oppstår innbrenning oppstår skaper bare stress.

Jeg har ikke giddet å brukt noe energi på innkjøring av mine plasma tver, og har aldri hatt problemer med innbrenning. Hvitvask har jeg aldri prøvd (vet ikke engang om tven har denne funksjonen). Ser av og til at bildet henger "litt igjen" når skjermen blir svart ved kanalskift, men dette forsvinner "av seg selv" - ikke noe problem. Jeg bruker tven som normalt (tv og spill), Det eneste jeg passer på er å ikke la bilde stå på lenge med statiske bilde(r).

Lykke til med ny tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt research leste jeg meg frem til at innbrenning skjer når visse deler av bildepanelet får skjev slitasje. F.eks ved at en logo (statisk signal) står på samme plass hele tiden, så vil panel cellene på dette området bli mer slitt enn de som får dynamiske signaler.

Panelet i en til en plasma skjerm skal visst ha stor slitasje de første 100-200 timene. Derfor satte jeg LGen på hvitvask(whitewash), da dette skulle "slite" jevnt på panelet de første 100-200 timene.

Teori:
    Når du fjerner "innbrenning" på en plasma, så sliter du egentlig bare ned de andre cellene ned til samme slitasje nivå som de var "innbrente" tidligere. Eller vica versa

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er ihvertfall spent som fyttigrisen. TV'en ankommer trolig på torsdag. Håper det blir tidlig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er det nok lurt, som nevt, å dempe kontrast og kjøre mest mulig full skjerm og lite statiske bilder den første tiden -og ikke bare tute på8) . Får man først innbrenning får man normalt store problemer med å få dette dekket gjennom noen form for reklamasjon/garanti.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To spørsmål som ennå ikke er besvart er om det gjør noe om TV'en står på over natta for å korte inn på innspillingstiden. Og hvilke type bilde som er å anbefale.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    To spørsmål som ennå ikke er besvart er om det gjør noe om TV'en står på over natta for å korte inn på innspillingstiden. Og hvilke type bilde som er å anbefale.

Tror ikke TVen din bryr seg om det er natt eller dag

Du kan jo i utgangspunktet sette på det du vil, snø trekker mest strøm om det gjør noe samt at panelet får konstant variasjon.

Permanent innbrenning tror jeg ikke du klarer å få til. Selv en venn av meg som kjøpte utstilt LG som stod på tv3 døgnet rundt har ikke permanent innbrenning (av 3-tallet). Sliter dog med midlertidig, men dette er en meget gammel modell (2005 tror jeg).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Tror ikke TVen din bryr seg om det er natt eller dag

Du kan jo i utgangspunktet sette på det du vil, snø trekker mest strøm om det gjør noe samt at panelet får konstant variasjon.
    Jeg tenkte mest på om det har noe å si for TV'en om den står på i så mange timer i strekk.

Det spiller ingen rolle med strømmen i noen dager. Problemet med å sette på en kanal uten signal for å få snø er at de fleste TV'er slå seg av etter en stund uten signal.

EDIT: Dette var interessant lesning selv om noe av det angår Samsung.
    Break-in, burn-in, and image retention - Samsung Plasma TV FAQ

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mest på om det har noe å si for TV'en om den står på i så mange timer i strekk.

Det spiller ingen rolle med strømmen i noen dager. Problemet med å sette på en kanal uten signal for å få snø er at de fleste TV'er slå seg av etter en stund uten signal.

Dersom den gjør det kan jo du sette på en kanal med sending døgnet rundt. Evt. zoome inn bildet for å unngå selv midlertidig innbrenning av logo

EDIT: Leste litt på linken din. Min erfaring med Panasonic er jo kort og godt at jeg kalibrerte den med en gang og så TV som normalt. TV-en kan idag stå på statisk kilde veldig lenge uten noen indikasjon på midlertidig innbrenning, er ca 3 år gammel modell. Tror TV, med vekkzoominng av logo blir tingen om du vil la den stå på i flere nattetimer Evt laste ned den break-in DVDen med hele fargeskjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med manualene?

For å underbygge mitt syn (om at behovet for innkjøringsperioder i regelen oppebæres av mytespinnende fellesskap):

Tror dere ikke produsentene ville ha nevnt dette i sine manualer? Jeg mener, det advares med store bokstaver om at man ikke må spise/inhalere plastposene som de medfølgende duppedittene ligger i.

Dersom man minsket sannsynligheten for/problematikk rundt eventuelt billed-ekko ved å kjøre konservative innstillinger den første måneden, tror dere ikke en slik advarsel/et slikt råd ville finnes i dagens tv-manualer?

Jeg har ikke sett noe slikt tips i den manualen som fulgte med min TV. Jeg velger å tro det har en rasjonell forklaring: at det er unødvendig.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norne
    For å underbygge mitt syn (om at behovet for innkjøringsperioder i regelen oppebæres av mytespinnende fellesskap):

Tror dere ikke produsentene ville ha nevnt dette i sine manualer? Jeg mener, det advares med store bokstaver om at man ikke må spise/inhalere plastposene som de medfølgende duppedittene ligger i.

Dersom man minsket sannsynligheten for/problematikk rundt eventuelt billed-ekko ved å kjøre konservative innstillinger den første måneden, tror dere ikke en slik advarsel/et slikt råd ville finnes i dagens tv-manualer?

Jeg har ikke sett noe slikt tips i den manualen som fulgte med min TV. Jeg velger å tro det har en rasjonell forklaring: at det er unødvendig.
    Rart at du skulle si det siden det faktisk står i enkelte. Leste du forresten linken fra Samsung som jeg la ut i et tidligere innlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri gjort noe for å kjøre inn mine tver, kommer nok aldri til å gjøre det heller. Fikk ny 60" plasma på fredag, kjørte som vanlig rett på.

Dette er bare en myte, som muligens var relevant ved 1 generasjon panel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at du skulle si det siden det faktisk står i enkelte. Leste du forresten linken fra Samsung som jeg la ut i et tidligere innlegg?
    Ja, og der står det eksplisitt at dette har man fra Pioneer og Panasonics side ikke brydd seg om å nevne siden 2004. Det er 5 år og noen generasjoner paneler siden, slik jeg tolker det. Samsung selv har eksplisitt sagt at dette er unødvendig - siden 2007 i følge den linken du angav.

At noen har samlet hardnakkede ritualer og beskrevet disse i en Wiki/FAQ, må ikke forveksles med faktiske forhold.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norne
    Ja, og der står det eksplisitt at dette har man fra Pioneer og Panasonics side ikke brydd seg om å nevne siden 2004. Det er 5 år og noen generasjoner paneler siden, slik jeg tolker det. Samsung selv har eksplisitt sagt at dette er unødvendig - siden 2007 i følge den linken du angav.

At noen har samlet hardnakkede ritualer og beskrevet disse i en Wiki/FAQ, må ikke forveksles med faktiske forhold.
    Jeg misforstod vel litt der da. Men uansett så har jeg bestilt LG og de er vissnok dårligere på innbrenning så da er det greit å være forsiktig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •