Irriterende Widescreen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Irriterende Widescreen

Noen som vet når det kommer skikkelig widescreen sendinger på tv?
    Jeg har en Philips 32 widscreen tv men ser jeg på Tv 1000, DVD osv der de sender med widescreen så er det forstatt en svart kant oppe og nede i bildet selv om jeg setter tve'n til widscreen mode og ser jeg på widescreen på NRK osv så er bildet strekt ut i begge retninger og setter jeg på automatisk bilde må man justere bildet opp og ned for å se tekst osv tror jaggu det var bedre med den gamle tv'n... :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV1000: Der har du vel sett 1.85:1, eller smalere format.

NRK: Da har du ikke sett på en sending i widescreen (16:9).

Har ingen problemer med sorte striper oppe og nede, eller unormal strekking, på 16:9 sendinger på min TV.

Se ellers her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8121

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sendinger i letterbox-widescreen skal du la TVen gjøre jobben automatisk eller sett den på "zoom 16:9". Hvis du mister teksten er det fordi enkelte TV-stasjoner legger teksten på det sorte feltet som enten helt eller delvis skal kuttes bort når du justeres bildet til 16:9. NRK og TV2 har i alle fall begynt å lære angående dette. Problemet med automatisk modus er at den fjerner alle sorte felt om det ikke er noen tekst under. Det kan være et problem når en film er spilt inn i f.eks. cinemascope som er ekstra bredt, altså bredere enn en widescreen-TV. Der vil jeg forresten skyte inn at widescreen-TVer har "feil" format. De burde vært bredere i forhold til høyden... :wink:
    Modusen "widescreen" brukes kun når det er anamorfisk widescreen. Dette vil TVen i de fleste tilfeller ta hånd om selv. Hvis du evt føler at bildet er litt strukket i høyden kan du manuelt velge den modusen.

-Kjetil-

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Debatten om formater er kjørt her.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visse emner vil gjentas fra tid til annen. Da er det ikke alle som gidder å pløye gjennom gamle diskusjoner på 10 sider e.l. Om man gidder det så er jo et slikt forum et glimrende arkiv og kunnskapsbase.

-Kjetil-

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største "problemet" er den lave oppløsningen det blir av å kjøre letterbox. Bruker man zoom på Tvn blir bilde for "dårlig" etter min mening. Det med tekst som er delvis på det mørke felte er også irriterende.

Stort sett er det liten vits, selv på en 32" kjøre i wide pga oppløsningen. Om avstanden er stor nok ok, jeg sitte 3m fra TV og bruker ikke wide modus av over nevnte grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    TV1000: Der har du vel sett 1.85:1, eller smalere format.

NRK: Da har du ikke sett på en sending i widescreen (16:9).

Har ingen problemer med sorte striper oppe og nede, eller unormal strekking, på 16:9 sendinger på min TV.

Se ellers her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8121
    Og når sender NRK med 16:9 da? jeg ser omtrent alltid på NRK og har til dags dato ennå ikke sett noen sendinger med det formatet.
    Jeg har også sett på andre tv'r og samme (problem) der så hvordan tv har du som ikke har disse problemene?

Og TV 1000 hvorfor kan de ikke sende i det formatet 100% av widescreen tv'r har i dag da, og ikke det dustete 1.85:1?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen er i 1.85:1, og TV1000 vil vel ikke strekke eller klippe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gjørsen
    Og når sender NRK med 16:9 da? jeg ser omtrent alltid på NRK og har til dags dato ennå ikke sett noen sendinger med det formatet.
    Både NRK 1 og 2 sender en hel masse i 16:9. Stort sett de fleste filmene, mye av barne-TV, mange av de store seriene. Begrensningen går vel heller på hvilket materiale som er tilgjengelig i 16:9, enn villigheten til å bruke det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •