Hjelp til kjøp av ny TV til mine foreldre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av ny TV til mine foreldre

Jeg har fått i oppdrag å kjøpe ny TV til mine foreldre. Bruksområdet er kun TV-titting (de har ikke engang DVD i dag) Sitteavstand fra TV er ca 4meter. TVen skal stå på ei stue som har hele sørveggen fylt med vinduer, dvs at det er mye lys på stua spesielt sommerstid. De vil samtidig anskaffe seg en digital PVR-dekoder fra Canal Digital. Jeg har ganske stor frihet når det gjelder pris, men jeg vil tro at ca kr 15.000 vil være en øvre grense (Men hvis jeg har gode argumenter kan nok dette overskrides). Jeg har kikket litt rundt, men vil gjerne ha litt råd fra andre på avforum. Et grunnleggende spørsmål er blant annet om jeg skal gå for Plasma, LCD eller LED (Selv har jeg en Pioneer 5090H).

Aktuelle modeller som jeg har vurdert er Panasonic G10E (enten i 46'' eller 50'' - det er helgetilbud på elkjop.no til 10.995 på 46''), LG 50PQ3500/LG50PS8000, Sony 46W5500, Samsung UE46B6050. Har en forkjærlighet for Panasonic, men er usikker på om plasmamodellen G10E kan bli et problem i en lys stue. Men det er mulig at NeoPDP håndterer lyse rom bedre enn andre plasmamodeller? Noen som har erfaringer med dette?

Antar at 46'' eller 50'' kan være passe størrelse. Hvilken TV vil dere anbefale sett i forhold til bruksområde og prisklasse?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den aldersgruppen bruker ofte tekst-tv. Hvis du gjør det så må du finne en TV med bra Tekst-tv. Jeg hadde tenkt å foreslå Sony W5500 til mine foreldre, men Tekst-tv er for dårlig på Sony. Sony lagrer ikke undersider (flersider). Dermed er Sony dessverre uaktuelt. Jeg har kommet til at Philips 7000-serien er et godt alternativ.

Forøvrig er det for mine foreldre helt avgjørende å ha DVB-C mottaker innebygget. Det koster ikke så mye med et ekstra kort fra Canal Digital. Det er nå mange DVB-C tv'er å velge mellom. Jeg tror brukervenlighet er mye viktigere enn bilde og lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk selv samme oppdraget for noen måneder siden og valget falt til slutt på en Philips TV i 8000-serien. Philips har bl.a. anti-refleksbehandlete skjermer som gjør seg spesielt bra i lyse stuer, har god bildekvalitet og Tekst-TV og er generelt sett veldig brukervennlige både mhp. brukergrensesnitt og fjernkontroll. Anbefales.

Jeg synes at du seriøst bør vurdere disse modellene fra Philips:
    - 52PFL7404H/12 (52" i 7000-serien)
    - 47PFL8404H/12 (47" i 8000-serien)
    - 47PFL7864H/12 (47" i 7000-serien)
    - 47PFL7404H/12 (47" i 7000-serien)

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg i hvertfall et tv som ikke har glossy skjerm , så Sony ,philips og Lg er vel
    kandidater.Holder på Sony KDLW5500 som favoritt.Angående Texttv på tven
    så er det ikke sikkert at vil virke med en Paraboldekoder tilkoblet.Det blir da
    viktigere at Dekoderen har et godt texttv innebygd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger. Tror ikke jeg behøver å legge så mye vekt på text-tv. Det viktigste er at skjermen formidler gode tv-bilder på SD-signaler (i lyst rom). Hva menes forresten med "glossy skjerm"?

Det virker som om de tilbakemeldingene jeg har fått i denne tråden mener at jeg bør gå for en LCD. I Panasonic-tråden anbefales imildertid Panasonic Plasma G10 på det varmeste.

Ikke lett det her

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gary66
    Takk for gode tilbakemeldinger. Tror ikke jeg behøver å legge så mye vekt på text-tv. Det viktigste er at skjermen formidler gode tv-bilder på SD-signaler (i lyst rom). Hva menes forresten med "glossy skjerm"?

Det virker som om de tilbakemeldingene jeg har fått i denne tråden mener at jeg bør gå for en LCD. I Panasonic-tråden anbefales imildertid Panasonic Plasma G10 på det varmeste.

Ikke lett det her
    Glossy er blank skjerm og Panasonic har blank skjerm hvis du skulle lure på det.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis foreldrene dine ikke har hatt problemer med reflekser/gjenskinn med den CRT-skjermen (billedrør) de har pr i dag, vil de trolig heller ikke ha det med Panasonic plasma:
    Jeg skiftet fra Sony 29-tommer til Panasonic 37-tommer, og fakta er at det er mindre refleksjoner i den nye enn i den gamle - selv om billedflaten er større!

Generelt sett gir plasma bedre bilde enn LCD mhp. SD-signaler...
    Plasma gir også et bilde som minner mer om CRT enn det LCD gjør...
    Men - smaken er jo forskjellig!...

Lykke til med valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=denny 68]Velg i hvertfall et tv som ikke har glossy skjerm , så Sony ,philips og Lg er vel
    kandidater.QUOTE]

Betyr det at ingen av plasmaskjermene til LG har glossy skjerm?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Gary66]
    Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Velg i hvertfall et tv som ikke har glossy skjerm , så Sony ,philips og Lg er vel
    kandidater.QUOTE]

Betyr det at ingen av plasmaskjermene til LG har glossy skjerm?
    Jo,plasmaskjermene har glossy skjerm,mens LG sine lcd har matt skjerm.
    Men fra spøk til alvor det er du som gjør valget av tv.Ta å skjekk tester som er gjort på feks Din side,Bladet Lyd og Bilde og Dingz.no der trur jeg du får
    en bedre vurdering en på dette forumet pga at dem som har Plasma støtter det og motsatt andre veien.Kjøpes det TV til oppunder 15000 så vil det vel bli
    bli et bra kjøp uansett.Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=denny 68]
    Sitat Opprinnelig postet av Gary66

Jo,plasmaskjermene har glossy skjerm,mens LG sine lcd har matt skjerm.
    Men fra spøk til alvor det er du som gjør valget av tv.Ta å skjekk tester som er gjort på feks Din side,Bladet Lyd og Bilde og Dingz.no der trur jeg du får
    en bedre vurdering en på dette forumet pga at dem som har Plasma støtter det og motsatt andre veien.Kjøpes det TV til oppunder 15000 så vil det vel bli
    bli et bra kjøp uansett.Lykke til.
    Vær trygg, jeg har gjort ganske grundig research i forhold til tilgjengelige tester. Men da kan jeg ut fra det du skriver fastslå at alle plasmaskjermer (uansett merke) har glossy skjerm?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •