Plasma, break-in og IR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Plasma, break-in og IR

Får en 50" Sammy plasma denne uken (PS-50B855) og har vært forberedt på en innkjøringsperiode på rundt 200 timer hvor det som kjent er viktig å ikke få statiske bilder på skjermen, samt å holde lysstyrke og kontrast på et høyt nivå (trodde jeg). Men så leser jeg følgende på det utførlige nettstedet practical-home-theater-guide.com (Protecting Your Plasma TV Unit)

"Keeping the brightness and contrast levels down, especially during the first 100 or 200 hours of use will help reduce the risk of burn-in."

Men på AVsforum.com skriver Jens Eike (som virker som han har god peiling) det motsatte:

"I agree with you to run a break in period, but with the contrast and cell light as far down as your settings there is now wonder that the panel is far from finish break in.. You need to set the contrast and cell light up to have it break in in the shortest peroiod posible. This will not hurt the panel, as long as you have no static images. Mine was set to cell: 8 and contrast: 80 and after around 150 hours I have absolutly NO IR.."

Så hvilken er det? Og hvilken erfaring har dere med IR på plasmaskjermer etter hvilken type break-in for kontrast og lysstyrke?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har erfaringer med innkjøring for plasmaskjerm?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk tatt lite hensyn til dette. Kjørte noe lavere kontrast og cellelysstyrke i en periode. Jeg merker noe IR, men dette varierer og hvis det forekommer er det borte i løpet av 1-2 minutter. LG sine plasmaer f.eks er 10x verre.

Personlig ser ikke jeg på dette som et problem...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg har faktisk tatt lite hensyn til dette. Kjørte noe lavere kontrast og cellelysstyrke i en periode. Jeg merker noe IR, men dette varierer og hvis det forekommer er det borte i løpet av 1-2 minutter. LG sine plasmaer f.eks er 10x verre.

Personlig ser ikke jeg på dette som et problem...
    Takk for svar MaW. Utifra det du skriver (og flere erfaringer fra avsforum.com) kan ting tyde på at Jens Eike har rett om at man bør kjøre høyt på lys/kontrast. Enten det, eller han fikk et eksemplar med naturlig lav IR.

Men det hadde vært gøy å høre flere erfaringer fra andre produsenter og modeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss, hadde trodd det skulle vær mer interesse rundt et så viktig tema. Hva med deg Jens Eike, kan du forklare hvorfor du anbefaler lys og kontrast innstillinger som går i mot det rådet som vanligvis gis?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •