100 Hz i europa vs 120 Hz i USA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

100 Hz i europa vs 120 Hz i USA

Jeg har fått litt motstridende informasjon om dette i det siste. Men hva er det egentlig som skiller et 120 Hz-TV-sett i USA fra den tilsvarende 100Hz europeiske modellen (om noe). 100 Hz er jo en merkbart mer idiotisk oppdateringsfrekvens, da den ikke går opp i noe "normalt" feks 24 fps (5:5 pulldown med 120) eller 60 fps. Stort sett kun idiotiske 25 fps, som ikke blir brukt av saklige signalkilder. Så spørsmålet er da, er det egentlig noen forskjell på disse settene, eller bruker de bare 100 hz fordi det er noe europeere har et forhold til? Vil settet kjøre 120 Hz og 5:5 pulldown om man forer 24 fps til dette? (Evt vil et amerikansk sett kjøre 100 Hz om man forer det med 25 fps?). Om nei, er det snakk om en firmware-upgrade, eller er man stuck med en suboptimal løsning?

AtW

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det bunner ut i noe så enkelt at i Europa er frekvensen på strømnettet 50Hz, mens i USA er frekvensen 60Hz.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av azerty
    Tror det bunner ut i noe så enkelt at i Europa er frekvensen på strømnettet 50Hz, mens i USA er frekvensen 60Hz.
    Det er mulig de bruker det som unnskyldning, eller at det er marginalt billigere å ha samme frekvens. men i dag så er ikke det noen teknisk begrensing, det er uproblematisk å få et panel til å ha en frekvens helt uavhengig av frekvensen på strømnettet.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Jeg har fått litt motstridende informasjon om dette i det siste. Men hva er det egentlig som skiller et 120 Hz-TV-sett i USA fra den tilsvarende 100Hz europeiske modellen (om noe). 100 Hz er jo en merkbart mer idiotisk oppdateringsfrekvens, da den ikke går opp i noe "normalt" feks 24 fps (5:5 pulldown med 120) eller 60 fps. Stort sett kun idiotiske 25 fps, som ikke blir brukt av saklige signalkilder. Så spørsmålet er da, er det egentlig noen forskjell på disse settene, eller bruker de bare 100 hz fordi det er noe europeere har et forhold til? Vil settet kjøre 120 Hz og 5:5 pulldown om man forer 24 fps til dette? (Evt vil et amerikansk sett kjøre 100 Hz om man forer det med 25 fps?). Om nei, er det snakk om en firmware-upgrade, eller er man stuck med en suboptimal løsning?

AtW
    Det finnes to standarder for strøm-nett rundt i verden: 50Hz og 60Hz. Av praktiske økonomiske årsaker så valgte man å la tv-standardene følge disse (det hadde vel noe å gjøre med kostnaden av en stabil oscillator?), dessuten så er det lettere å unngå flimring dersom man filmer i et vanlig belyst rom dersom lyskilden og kamera er synkronisert.

LCD-paneler har riktignok ingen spesiell grunn for å måtte operere på den ene eller den andre frekvensen, men tv-selskaper og DVD-produsenter i Norge må ta hensyn til det store antallet gamle apparater ute i heimen. Velkommen til broadcast, hvor alle må lide for "pensjonistenes" legacy-utstyr.

25 fps har endel for seg fordi det er nært nok 24 fps til at man kan øke hastigheten av kino-filmer uten at det merkes lett, og så få en helt jevn format-konvertering. 60Hz er vanskeligere å konvertere til, 3:2 gir ujevne bevegelser.

Det er egentlig et åpent spørsmål hva disse settene "egentlig" operere med. Jeg mistenker at noen av de rimelige som er konstruert av minifirma som setter sammen komponenter kjøpt på det åpne marked gjør ganske mye "dumt". Store, kvalitetsbevisste produsenter er kanskje (?) mer opptatt av at det faktisk skal funke bra.

Jeg synes det høres fornuftig ut å putte inn et panel som kan synke til en 100 fps og en 120 fps frame-klokke, og så la inngangsvelgere og signalbehandling tilpasse hva enn som knyttes til på best mulig måte. Da kan samme tv selges i hele verden. Jeg vet ikke hvor store kompromisser dette medfører i selve panelet.

576i - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg gjorde et søk for deg her på forumet:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...?highlight=100
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...?highlight=100
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...?highlight=120
    http://avforum.no/forum/generell-vid...ight=framerate
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ight=framerate
    http://avforum.no/forum/generell-htp...ight=framerate
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ight=framerate

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel kanskje man ser seg litt blinde på de opplysningene som leveres i reklamene her. et 1080p 24 bilde fra for eksempel Blu-ray vil ikke bli konvertert til 100Hz i Europa. Det vil bli konvertert til 96 eller 120 alt etter hva produsentene velger. en moderne 100Hz TV i Europa. vil vise en NTSC 60 Hz skive som 120Hz selv om reklamen for TVen i Europa sier 100Hz. Dette fordi 100Hz er innarbeidet her som en dobling av dagens 50Hz, mens 120Hz er en dobling av USA sin 60 Hz. Det en nok kun for å ikke forvirre forbrukerne mer enn nødvendig at de holder på de kjente begrepene som 100Hz og 120Hz er i sine respektive markeder.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg synes det høres fornuftig ut å putte inn et panel som kan synke til en 100 fps og en 120 fps frame-klokke, og så la inngangsvelgere og signalbehandling tilpasse hva enn som knyttes til på best mulig måte. Da kan samme tv selges i hele verden. Jeg vet ikke hvor store kompromisser dette medfører i selve panelet.
    Det er vel akkurat det alle nåværende 100/120Hz-tver gjør. Såvidt jeg vet er det i utgangspunktet de samme panelene og teknologien som pushes ut, med noen lands-spesifikke endringer som typisk konfigureres i service-menyen e.l.

100Hz er det eneste riktige på 50Hz PAL, siden oppsampling og interpolering fra 50Hz til 120Hz ikke lar seg gjøre uten judder. Det gjelder også filmer (som opprinnelig var 24fps), siden disse alltid er oppsamplet til 25fps før de sendes over TV-nettet.

For NTSC og 24p-kilder er selvfølgelig 120Hz det eneste riktige, siden 100Hz vil medføre judder. Som en liten bonus(i alle fall for Samsung, og jeg gjetter på Sony også) er det lagt inn 3:2 pulldown detection. Det betyr at TV'n kjenner igjen et signal i 60Hz som består av 3 like frames etterfulgt av 2 like frames. Disse blir plukket fra hverandre til et rent 24p-signal, som deretter blir oppsamplet og interpolert til 120Hz

EDIT: og det var vel mye det samme som finnerud sa også, ja. Godt sagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •