På utkikk etter 46-55-tommers TV, spill og HTPC-bruk. 10-15k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På utkikk etter 46-55-tommers TV, spill og HTPC-bruk. 10-15k

Jeg er på utkikk etter en ny TV, den vil brukes sammen med en media-center-PC, hovedsaklig til Hi-def, og ting blir i alle tilfeller skalert opp fra PCen side. I tillegg vil den brukes sammen med noen konsoller. Jeg ser ikke på vanlige TV-sendinger. Er på utkikk etter en i størrelsesorden 46-55 tommer, og i prisklassen 10-15k. Det er viktig at den ikke har alt for mye input-latency, det er en bonus om den ikke har mpeg4-tuner, da blir det lettere å krangle med NRK om lisens, men det er ingen showstopper.

På plasma-fronten har jeg hovedsaklig to alternativer:

LG50PS7000 og Panasonic TX-P50G10

På LCD-fronten er jeg litt mer usikker, det er valig mange varianter å velge imellom. Mitt inntrykk er at det er hovedsaklig LG, Samsung, Phillips og Sony som leverer de beste TVene i mitt prissegment, er dette rikitg? Greit å få det snevret ned litt, har forsåvidt fått anbefalt LE-40A866 (som sikkert har vært tilgjengelig i større utgave), men den virker til å ikke være på samsungs hjemmesider. Virker som det er de LED-baserte LCDene som har tatt over 6, 7-8-serien. Er dette noe å satse på? Det er få av de som er billigere enn 15k i den størrelsen jeg er ute etter ihverfall. Har også hørt LG LH90 skal være meget god, men den er kanskje litt dyr, og dessuten tilsynlatende ikke tilgjengelig utenfor USA enda.

Alle tips mottas med takk. Gjerne også litt genrelle betraktninger angående plasma vs LCD-problematikken.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dette er under pris som du tenkte, men bror kjøpte denne og den er faktisk utrolig bra til denne prisen. Sjekk den ut!!Elkjøp - LG 47" LCD-TV

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at du ser på Sharps nye LE700S/LE600S-serier LED-TV-er med 4/6ms responstid på panelet hhv. Disse TV-ene har også et strømforbruk ved drift på under 98W og finnes i størrelser fra 32" til 52" til priser som er innenfor ditt budsjett. Bl.a. så skal de fleste større Elkjøp-butikker ha dem utstilt i disse dager.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Vet dette er under pris som du tenkte, men bror kjøpte denne og den er faktisk utrolig bra til denne prisen. Sjekk den ut!!Elkjøp - LG 47" LCD-TV
    Takk for tipset. Sier ikke nei takk til en billigere skjerm om den kan gi tilsvarende kvalitet, det er ikke sånn at jeg bare må bli kvitt pengene mine

Virker som LG har veldig mange modeller på gang, er det noen som vet hva de har som er bra i mitt segment? Hva er det som hovedsaklig skiller de forskjellige LG LCD-skjermene i samme størrelse?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snorreh
    Jeg anbefaler at du ser på Sharps nye LE700S/LE600S-serier LED-TV-er med 4/6ms responstid på panelet hhv. Disse TV-ene har også et strømforbruk ved drift på under 98W og finnes i størrelser fra 32" til 52" til priser som er innenfor ditt budsjett. Bl.a. så skal de fleste større Elkjøp-butikker ha dem utstilt i disse dager.
    De virker bra, om enn i den øverste delen av prisspekteret, ville du anbefalt 600 eller 700-serien?

Foreløpig ser det ut som dette er mine alternativer:

Panasonic G10 50-tommer plasma.
    En LG LCD (kanskje med LED?)
    Sharps LED-skjermer.
    En sony i V eller W-serien.

Overraskende nok virker det ikke som samsung har noe som når helt opp. Er det noen som har noen innspill i forhold til disse valgene? Det jeg kanskje vet minst om er vel Sony og LGs skjermer.

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    De virker bra, om enn i den øverste delen av prisspekteret, ville du anbefalt 600 eller 700-serien?
    LE700-serien siden den er 100Hz, har litt bedre responstid og en ekstra HDMI-port, samt at den også har et litt renere design enn LE600-serien hvis det skulle være av betydning. Ellers er de ganske like såvidt jeg har forstått. Anbefaler at du tar turen innom en butikk som har dem utstilt før du eventuelt kjøper. Jeg ble iallefall veldig imponert når jeg så dem på Elkjøp - merkbart bedre enn tilsvarende LED-TV-er fra Samsung.

Noen linker av interesse:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ed-baklys.html
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ver-sharp.html
    http://avforum.no/forum/generelle-pr...omforbruk.html
    Sharp - LCD TV
    YouTube - First Look Review: Sharp LE600 & LE700 LCD TV Series
    AVForums.tv video
    SHARP LC32/40/46/52LE700UN UltraBrilliant LED-TV Series - AVForums.com
    Sharp 700UN LED backlit series - AVS Forum

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Takk for tipset. Sier ikke nei takk til en billigere skjerm om den kan gi tilsvarende kvalitet, det er ikke sånn at jeg bare må bli kvitt pengene mine

Virker som LG har veldig mange modeller på gang, er det noen som vet hva de har som er bra i mitt segment? Hva er det som hovedsaklig skiller de forskjellige LG LCD-skjermene i samme størrelse?

AtW
    Største forskjellen er 50hz(lh3000), 100hz (lh4000) og 200hz (lh5000).
    Slenger meg også på at du bør ta en titt på Sharps led-tv-er. Bortsett fra innsynsvinkelen er det virkelig gode tv-er.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel egentlig skrenket det ned til to valg nå:

Panasonic G10 50-tommer (13.000)
    SHarp LE700 52-tommer (17.000)

Hva ville dere valgt til de prisene? Mine fremste bekymringer for de to settene er:

Sharp:
    - Døde pixler
    - Dårlig motion resolution
    - Noen mener den piper, spesielt når baklysene ikke er på full spiker

Panasonic
    - IR/Burn in, spesielt som mediacenter, og til spill.
    - Ikke så skarpt bilde som Sharps modell.

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder i såfall en klar knapp på Sharp TV-en:
    + Generelt sett bedre bildekvalitet selv uten kalibrering
    + Vesentlig lavere strømforbruk enn alle andre TV-er, spesielt sammenlignet med plasma TV-en
    + Bedre responstid på bilde vil si mindre lag og jevnere bilde på f.eks. spill
    + LED-TV er mye mer fremtidsrettet, mens plasma TV er på vei ut (ref. Kuro R.I.P.)
    + Gunstig priset sammenlignet med andre LED-TV-er, mens plasma TV-en er forholdvis dyr sammenlignet med de fleste andre plasma TV-er (kun Kuro er dyrere såvidt jeg vet)

Personlig så synes jeg at Panasonic har tapt seg mye siden glansdagene fra CRT-tiden. Jeg tror heller ikke du trenger å bekymre deg over døde pixler hvis du kjøper TV-en hos en seriøs TV-forhandler siden de vil bytte TV-en i en ny uten spørsmål. Ellers kan du benytte deg av returretten hvis du handler på nett. Panelene på plasma TV-er lager også litt lyd når de er på såvidt jeg vet så der kan det ikke være store forskjellen. Dårlig motion resolution kjenner jeg ikke til, bare at det kan være litt begrenset innsynsvinkel. Det største problemet blir antakeligvis å få tak i en TV innen rimelig tid ettersom de fleste forhandlere begynner å gå tomme pga. høy populæritet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •