Hvor stor TV burde jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor TV burde jeg kjøpe?

Hei.
    Er det noen som kan en tommelregel (formel) for hvor stor tv man burde kjøpe ved ulike sitteavstander?
    Mer spesifikt så lurer jeg på hva som er anbefalt størrelse når sitteavstand er ca 3-4 meter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42-46 tommer trur jeg ville pase bra,skal den brukes mest til tv.titting eller film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turbo13
    42-46 tommer trur jeg ville pase bra,skal den brukes mest til tv.titting eller film.
    ? Hva er forskjell på Tv titting og film? Er det ikke film på Tv? Og er det ikke Tv du ser på, når du ser på film?
    Jeg sitter nøyaktig 3 meter unna og kjøpte meg en 50". Ikke en" for stor. Hadde prisen vert rett kunne jeg lett hatt en 60".
    Til og med min gamle far fra -32 og den gang. Synes det så helt greit ut. Og tro meg, det er ikke ofte.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    46" til 52" er grei størrelse på 3-4 meter..
    Men, den vil jo være ganske ruvende i stuen (om det er der den ska stå)
    Så en litt mindre tv kan jo være å anbefale :P
    Men under 42" burde du ikke titte i allefall...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo større jo bedre.
    har 60" på 2 meter. kunne godt vert større når jeg ser film.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnregelen er vell ca bredde på tv *2ca er den sitteavstanden du bør ha. kinoer er bygd opp slik at nærmeste stol er *1.5, og de lengst vekk er *2.5

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stue er 3,5m, tipper at det er ca. 3,2m mellom hodet og TV. Brukes også som PC-skjerm. Den er 40" og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 46". Det tror jeg hadde vært akkurat passe. Og nei, det er ikke pga. databruken, men generelt. 50-52" hadde kanskje ruvet her, men en 46" i slim design med minst mulig "ramme" uten hverken sølvfarger eller røde detaljer hadde vært ønsket om jeg skulle kjøpt nå.

Jeg hadde ikke gått under 46"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp så stor TV du har lyst på/råd til. Alle slike tommelregler for slikt er i min mening tull. Liker du stort bilde så kjøper du stor TV, liker du mindre bilde går du ned i størrelse. Sitter ca 4 m fra min 52" og dette blir nesten litt lite, spesielt hvis en drar i gang en skikkelig film. Det går rett og slett på personlige prefferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med han over, tommeregler er bare tull. Hva er vitsen å kjøpe stor TV hvis man skal sitte så *******s langt unna, da kan man jo heller teipe en 10 tommer oppi trynet isdenfor. Nei, kjøp så stor TV du vil, selv skal jeg hente min 50 tommer i morra, som skal på rommet mitt med en avstand på 2m, noe jeg synes er helt passe. Så når du faktisk har 3-4 m hadde jeg lett gått for en 50 tommer eller større, i verste fall 46" tommer

Newcomer Ole-J sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurder behovet ditt

På LCD TV-er er det viktig å tenke på behovene du har.
    Jeg har limt inn et bilde som viser størrelse/avstandsforhold ut fra TV type.
    Hvis skal se/oppleve oppløsningen på 1080P så ser du at en 50" vil være bortkastede penger over 2,7 meter, dvs at på 3 meter så er det 55" eller 60" som gjelder hvis du skal oppleve full HD (1080P). Ser du mye på Blu-Ray så vil det være fornuftig å satse på stor TV.

Lykke til med TV kjøpet ditt :-)

-avstanderlcd-jpg

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tv`n av bra kvalitet, kan den vel aldri bli for stor.
    Jeg har i dag 50" på 3,6 meter, det kommer ikke til å bli mindre enn 55" når jeg bytter.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å hjelpe når man kommer opp i 46 tommer, men dersom man ønsker skikkelig godfølelse på film bør man opp i minst 52. Og det vil egentlig ikke være nok dette heller, men det begynner å bli stort, tungt og ikke minst dyrt dersom man skal ha noe større enn dette. 60 tommer er jo fullt oppnåelig prismessig nå for tiden, men til vanlig dagsrevy og tv-sendinger i Sd begynner det å bli lett å legge merke til dårlig kvalitet på sendingene. Det er ikke morro det heller Ikke er det alle som syns det passer inn med resten av møblementet i stua heller...

Har man mulighet for det, så er det beste etter min mening å ha en god medium Tv (42-50") og projektor til film.

Jeg har gått fra 37 -> 42 -> 46 -> 55 tommer. Alle er "stor" når de kommer på plass i stua, men etter ett par dager føler jeg alltid at den kunne jo vært større enda Dette blir likevel den siste tv'en jeg kjøper pga størrelse... Blir supplert med projektor hos meg dersom det skal være behov (eller økonomi) senere
    Bare så synd at projektor er "tungt" å bruke uten dedikert rom

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Kjøp så stor TV du har lyst på/råd til. Alle slike tommelregler for slikt er i min mening tull. Liker du stort bilde så kjøper du stor TV, liker du mindre bilde går du ned i størrelse. Sitter ca 4 m fra min 52" og dette blir nesten litt lite, spesielt hvis en drar i gang en skikkelig film. Det går rett og slett på personlige prefferanser.
    mente det jeg sa som et greit utgangspunkt. bare tenk litt etter om du liker å sitte langt fremme eller langt bak i kinosalen, så har du et godt utgangspunkt, ved valg av hvor stor tv du ønsker å ha, i forhold til sitteavstand. men forstår selvsagt at det er mange ting som spiller inn. selv når jeg ser film, sitter jeg ca 3 meter fra 77" lerret, og syntes det er litt lite, tror 90" hadde blitt perfekt. problemet er bare at jeg overhode ikke har plass til større, enn 77".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •