Tv/filmrom, budsjett 80k, trenger sårt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv/filmrom, budsjett 80k, trenger sårt hjelp

Først vil jeg takke alle her på avforum.no for et genialt forum for oss nybegynnere.

Jeg har et rom på 4.20 x 3.75 som skal bli tv og filmrom. Grunnet vinduer/dør må tv henges på langveggen, sitteavstand blir antagelig rett i underkant av 3m. Jeg har brukt usannsynlig mye tid her på forumet (avhengighetsskapende!) siden april når jeg begynte å lete. Men alle valgmulighetene og ikke minst nye releaser, kombinert med et ønske om å finne det absolutt beste for mine behov, har pasifisert meg og ført til at jeg fortsatt sitter på gjerdet med min første tv: en philips crt fra 2001. Ugg.

I utgangspunktet var jeg veldig interessert i de nye samsung led tv'ene, men er skeptisk til edge led. Har vært og kikka på pioneer sine toppmodeller, men er noe bekymra over produksjonsstopp, støynivå og varmeutvikling. Bildet var det derimot ikke noe å si på..

Der jeg er nå venter jeg på anmeldelser av samsung 8500 og jeg tenker at hvis den lokale dimminga løser mye er 55"en et godt valg for meg.
    I tillegg har samboeren min estetisk sans (****) som jeg prøver forholde meg til, bl.a er veto er lagt ned mot projektor. Tøylene er ganske frie men WAF blir til en viss grad relevant.

Her er våre behov:
    Vi ser endel tvserier fra nettet så mulighet for å se disse på tv'en på en enkel og grei måte er viktig. Betyr dette at HTPC er aktuelt? Visste forøvrig ikke at dette eksisterte engang før jeg begynte å lese på avforum, så her er jeg helt blank.

Ønsker også investere i et ordentlig lydoppsett som både skal fungere som surround, men også kunne spille musikk på en god måte. Her har jeg dessverre heller ingen kunnskaper.

Det totale budsjettet for lyd og bilde er satt til 80.000. Men dette er kostnadstaket, og ser gjerne at jeg bruker mindre. Verdi for penga er høyst relevant.

Håper dere kunnskapsrike mennesker på forumet er villig til å komme med tips og anbefalinger!

Mvh Simen

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver lite om lydpreferanser, men nevner noe om WAF. Har du kikka på denne pakken fra XTZ? Sleng på to subber fra samme fabrikant, og du har et meget flott og pentspillende oppsett.

XTZ 99 + 93-pakke 5.2 Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Da har dere mye igjen av budsjettet til tv +++
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Edge LED er noe du bør prøve å styre unna, har selv en 40 tommer 7-serie fra Samsung som er OK, men dyr. Hadde også en tilsvarende 55-tommer som raskt ble byttet ut med en Pio 60 tommer.

Når det gjelder lyd tror jeg det er det greit å følge massene noe hvis en ikke har spesielle preferanser. Les tester innenfor prisklassen som er interessant. Blir du bitt av basillen, blir det uansett oppgraderinger for titusener i året uansett :-)

Mitt oppsett
    Yamaha RX-V3900 receiver: ca 16 000
    Swans f2.2: ca 34 000
    Pioneer BDP-LX52: ca 5 500

Med dette har du et godt starter-kit når det gjelder lyd, og ca 25 000 igjen til TV. Da kan du nesten få en Pio KRP-500 :-)

MVH Roar

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal på ingen måte påberope meg å være kunnskapsrik, men er vel sånn ca. i samme fase som du - men jeg har allerede bestillt anlegg (TVen ble kjøpt for et år siden).
    Jeg er også livredd for å bruke masse penger og angre etterpå, og har brukt mye tid på forumet her. Resultatet er at budgettet er sprengt ganske formidabelt, men etter en tur på skedsmokorset ble jeg helt frelst - XTZ 99.36 låter vanvittig rått! Og prisen er rimelig grei (i alle fall i sverige...) Og enda viktigere - høy WAF! Gikk for hvitt høyttalersett - artig å se hvordan det blir. Senteren ble en 99.25 og kjøpte en 12.16 sub som skal hvitlakkeres. Bak - og surroundhøytalere (audio pro 10 DC) ble kjøpt mest pga utseende, men jeg syntes de låt bra og de er plasseringsvennlige. Kjøpte en onkyo 707 på kampanje på elkjøp, og en billig 3-kanals effektforsterker brukt. Alt i alt har jeg brukt ca. 23000 på lyd. Om du ikke vil kjøpe brukt er jo emotiva effekttrinn billige og etter sigende bra, og du får sikkert bedre og billigere bakhøytalere om du ikke skal ha hvitt.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode og raske svar!

Produktene jeg kikker nærmere på nå etter inspirasjon fra dere er:

Tv: KRP 500A (6090h blir muligens i overkant stort på ca 2.5m avstand?) Er fremdeles nysgjerrig på 55" Samsung 8500 med lokal dimming.

Fronthøyttalere og sub: XTZ 99.26/25, enten sammen med 2 stk XTZ 99W10.17P eller 2stk XTZ 99W12S. Samboern mener 99.26 ser ut som Darth Vader (lol) og vil heller ha 99.25, men disse kan kanskje ikke stå like komfortabelt på subene? Kanskje 1 enkel aktiv sub holder til de 16kvm det er snakk om?

Vil gjerne ha innspill på antall subs, aktiv vs passiv og evt. ekstra forsterkere som vil behøves.

Senter: XTZ 99.25

Surroundhøytalere: Har i utgangspunktet sett på XTZ 93 WMT. Er det mye å hente lydmessig på å oppgradere til 99.25 også her?

Receiver: Her er jeg veldig usikker. Har kikka på Pioneer VSX-LX51 , Pioneer VSX-LX52, Yamaha RX-V1900 og Yamaha RX-V3900. Har også kikka på Onkyo 607,706 og 806 uten å bli spesielt mye smartere.

Bluray: Pioneer BDP-LX71 / Pioneer BDP-LX52 eller vil Playstation 3 slim være godt nok?

Alle kommentarer, alternative forslag og innspill mottas med stor takknemlighet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for to subber. Blir bedre dynamic i rommet. Letter til å få det til å spille bra. Har selv to svs pc 12pluss på ca 18m2. Bedre å ha litt for mye, enn en subb som må slite opp mot maks hele tiden.
    Ville kansje gått for pioneer sc-lx71 eller yamaha 3900. Skulle klare å dra det veldig bra. Lykke til..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble vist to poster..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbafaler å gå for 60". Overgangen til en så stor TV vil være formidabel første uken, men vil avta. I sommer har vi tilbrakt mye tid hos en kamerat med en 60" på ca 2.5 meters avstand (samme avstand som jeg har hjemme). Sammen med Canal+ HDPVR var bildekvaliteten meget imponerende.

Vår 50" ble litt liten da vi kom hjem igjen ...

Når det gjelder subwoofere, så synes jeg W10.17P spiller meget bra sammen med 99.26. Hvordan 99.25 vil se ut sammen med W10.17P er jeg usikker på, men det kan du fort finne ut ved å avlegge surround.no et besøk.
    99.25
    Bilder på XTZ 99.25
    99.26
    Bilder på XTZ 99.26

Hva gjelder valget mellom W10S og W10.17P, så er dette to ganske forskjellige suber, som du sikkert vet.
    W10.17P har et 10" element, men har større kabinett/volum. Denne krever også en ekstern subforsterker. Dette fordyrer det hele endel, men du kan klare deg med 1stk Sub Amp til to suber.

W10S har et 12" element, men mindre kabinett/volum. Denne er aktiv og har en forsterker på 300W ved 8ohm.

Begge disse subene trøkker bra, men W10.17P spiller litt strammere og thight enn W10S, spesielt til musikk.
    Til film trøkker muligens W10S litt mere, men har ikke sjekket dette.

Alternativet er enten 99.36 sammen med f.eks en SVS-subwoofer, da har du jo løst Darth Vader-problemet, eller 99.38, som egentlig er 99.25 og W10.17P i ett og samme kabinett.
    Bilder på XTZ 99.36 Pianolack
    Bilder på XTZ 99.38
    99.36 skal være nøyaktig samme høyttaler som 99.25, men med en ekstra bass.
    Med 99.38 får du jo automatisk 2 suber, noe som kan være fordelaktig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar.

Deilig å høre at 60" ikke blir overkill!

Tror jeg har bestemt meg for 2 suber. Vurderte 99.38 da den ser lekker ut og har som du nevner den samme innmaten som en 99.25+w10.17.P kombinasjon. Er derimot litt bekymra for effekten av sidemontert bass, i tillegg er den eneste reviewen jeg har sett ( HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | XTZ 99.38) litt lunken. Nå skal det sies at anmelderen kanskje ikke virket som den mest kompetente. Er dette bekymringer du mener jeg kan legge fra meg? Hvis så er disse frontene høyaktuelle.

Har forøvrig heller ikke gitt opp å selge Darth Vader til sjefen i huset og føler jeg er et godt stykke nærmere victory etter å ha vist henne stua di. Hehe :twisted:

Du skriver at 99.26+w10.17.p krever ekstern subforsterker. En pioneer sc lx71 (takk mr x) eller yamaha rx-v3900 vil altså ikke være kraftig nok?

Ser ellers at du bruker Ps3, er du tilfreds med bluray/dvd håndteringen? Jeg kommer til å kjøpe ps3 slim uansett og lurer da på om jeg kan sløyfe en dedikert BD spiller.

-Simen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asdfgh
    Receiver: Her er jeg veldig usikker. Har kikka på Pioneer VSX-LX51 , Pioneer VSX-LX52, Yamaha RX-V1900 og Yamaha RX-V3900. Har også kikka på Onkyo 607,706 og 806 uten å bli spesielt mye smartere.
    Er i litt samme situasjon som deg. Har en kompis med toppmodellen til Denon, med alle mulige funksjoner. Har kommet til at jeg vil få MYE mer for pengene med en rimelig reciever med pre-out, og et effekt trinn. Yamaha 765 er den heteste kandidaten foreløpig, den er bra på musikk og film, sammen med Emotiva effekttrinn.

Om det ikke er en spesiell funksjon du er på jakt etter innen reciever, så kan du gå for en lignende løsning. Les mer om hva et effektrinn er, i førsteposten til prisjakten til Emotiva.

Når det gjelder HTPC, kan du også se på Tvix(har selv, veldig fornøyd), eller Popcorn Hour. Men det høres ut som du er best tjent med å bygge en stillegående HTPC. Det er mer WAF vennlig med en Tvix.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar.

Deilig å høre at 60" ikke blir overkill!

Tror jeg har bestemt meg for 2 suber. Vurderte 99.38 da den ser lekker ut og har som du nevner den samme innmaten som en 99.25+w10.17.P kombinasjon. Er derimot litt bekymra for effekten av sidemontert bass, i tillegg er den eneste reviewen jeg har sett ( HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | XTZ 99.38) litt lunken. Nå skal det sies at anmelderen kanskje ikke virket som den mest kompetente. Er dette bekymringer du mener jeg kan legge fra meg? Hvis så er disse frontene høyaktuelle.

Har forøvrig heller ikke gitt opp å selge Darth Vader til sjefen i huset og føler jeg er et godt stykke nærmere victory etter å ha vist henne stua di. Hehe :twisted:

Du skriver at 99.26+w10.17.p krever ekstern subforsterker. En pioneer sc lx71 (takk mr x) eller yamaha rx-v3900 vil altså ikke være kraftig nok?

Ser ellers at du bruker Ps3, er du tilfreds med bluray/dvd håndteringen? Jeg kommer til å kjøpe ps3 slim uansett og lurer da på om jeg kan sløyfe en dedikert BD spiller.

-Simen
    XTZ 99W12S har også sidemontert bass.

Nei, en receiver vil ikke være kraftig nok for å dra subene. Du trenger en subwooferforsterker, slik som denne:
    XTZ Sub Amp 1 Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg har ikke hørt 99.38, men du kan jo spørre denne karen:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/EGS

Jeg er meget fornøyd med PS3 som både DVD/Blu-ray-spiller og musikkformidler, føler ikke jeg trenger noe annet foreløpig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det omsider å nærme seg bestillingstid! Jeg kan nesten ikke vente. Her er utkast til handlelista:

Pioneer KRP 600A

Pioneer PDK-WM03 veggfeste

Pioneer SC LX71/81 eller Yamaha RX-V3900

Ps3 slim

XTZ 99.38

XTZ 99.25

XTZ 99.25 Center

XTZ Sub Amp 1 / XTZ Sub Amp 1 DSP

Fortsatt usikker på receiveren. Er det noen markante fordeler ved å matche pioneer tv med en pioneer receiver?

Siden filmlyd har hovedfokus stiller kanskje Yamaha sterkest? Den vant i det minste denne testen AVR-MASTERTEST: Onkyo TX-NR906/Pioneer SC-LX81/Sony STR-DA5400ES/Yamaha RX-V3900 (27.02.2009) mot formidable motstandere.

Subampen ønsker jeg feedback på da jeg er usikker på om min uerfarenhet med subwoofere bør trekke meg i den ene eller andre retning.

Tusen tusen takk til alle som har bidratt i tråden! Også håper jeg dere har etpar innspill til i dere og at dere tror dette oppsettet blir bra!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlelista så pen ut

Har selv XTZ (99.26, 99.25 senter, 89monitor bak og 99 W12) på Yamaha RX-V3800, og syns dette låter bra. Vurderte Pioneer LX-51 en stund, men havna til slutt på Yamaha.
    Pioneeren ser dog bedre ut, og uten å si noe sikkert, trur jeg det finnes noe som heter Kuro-link e.l. mellom Pioneerprodukter.

Hvis du vil spare litt penger, kan du se om du finner 99.21 på brukten(modellen er dessverre utgått), da i hvertfall jeg mener 99.25 er litt overkill som bakhøytalere. Litt synd at XTZ ikke har en matchende "bakht" i 99.xx-serien..

Lykke til!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det omsider å nærme seg bestillingstid! Jeg kan nesten ikke vente. Her er utkast til handlelista:

Pioneer KRP 600A

Pioneer PDK-WM03 veggfeste

Pioneer SC LX71/81 eller Yamaha RX-V3900

Ps3 slim

XTZ 99.38

XTZ 99.25

XTZ 99.25 Center

XTZ Sub Amp 1 / XTZ Sub Amp 1 DSP

Fortsatt usikker på receiveren. Er det noen markante fordeler ved å matche pioneer tv med en pioneer receiver?

Siden filmlyd har hovedfokus stiller kanskje Yamaha sterkest? Den vant i det minste denne testen AVR-MASTERTEST: Onkyo TX-NR906/Pioneer SC-LX81/Sony STR-DA5400ES/Yamaha RX-V3900 (27.02.2009) mot formidable motstandere.

Subampen ønsker jeg feedback på da jeg er usikker på om min uerfarenhet med subwoofere bør trekke meg i den ene eller andre retning.

Tusen tusen takk til alle som har bidratt i tråden! Også håper jeg dere har etpar innspill til i dere og at dere tror dette oppsettet blir bra!
    Fin handleliste! misunner deg den 60"eren hvertfall hvis man tenker på alt annet enn å få den på plass
    Burde bli en pakke med høy WAF det der.

Har ikke fått hørt XTZ høytalere med de forskjellige recieverene oppmothverandre, men tror ikke du gjør noe feil med verken Pioneer eller Yamaha her.
    Ville selv valgt Yamaha fordi jeg personlig liker lyden bedre, men Pioneer er ikke langt unna og matcher jo resten ennå bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omsider!

Da er kjøpene/bestillingene gjort!

Tv-valget falt på Pioneer KRP 600A.

Receiveren blir en Pioneer SC LX81 som jeg fikk en ok pris på sammen med et Pioneer PDK-WM01 veggfeste. Estetikken (waf), litt opphøyd funksjonalitet med kuro link, i tillegg til thx-sertifisering, ble tunga på den berømte skåla ift receiver.

Frontene/sub blir XTZ 99.38 sammen XTZ sub amp 1. Senterhøyttaleren blir en shielded XTZ 99.25, og XTZ 99.25 på stativ danner baktroppen.

Playstation 3 slim får stå for bluray inntil en evt dedikert spiller blir aktuell.

Vil takke alle som har bidratt på tråden så mye! En spesiell takk til Andrewerdenskrieg og X3MHC som har vært en stor ressurs for meg også på privaten. Jeg er veldig imponert over villigheten til å hjelpe her på forumet og håper jeg etterhvert kan bidra på lik linje med dere!

Mvh Simen

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Blir artig å se bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder, erfaringer eller rapport?