Når blir plasma bra nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når blir plasma bra nok?

Funderer på å skaffe meg en plasma skjerm, men som mange nevner her inne er ikke bildekvaliteten 100% enda, så når tipper dere skjermene vil bli virkelig bra, 1år? 2år? 5år?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billedkvalitet kan alltid bli bedre, men om noen stiller krav om at de skal kunne gå over fra en gammeldags (CRT) TV til plasma uten å få dårligere bilde så er det langt igjen.

Om det kun er en evolusjon og ingen revolusjon på markedet så kommer det i alle fall til å ta 3 plasmagenerasjoner til. Så kanskje om 3-4 år.

Robert-

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke på noen fremtid for plasma. Det er andre ting på gang som er bedre, f.eks. OLED.

-Kjetil-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma er bra nok !!!

Har lest en del kritikker ang. Plasma-TV. Alle preges av at de har gått helt inn til skjermen og talt alle dottene. Altså: Man ser dottene når man går helt inn til skjermen. Hvis alternativet til Plasma-TV er projektor så er det greit. Men, når noen sverger til en liten 32" TV fordi man ser at dottene er mindre, ja da får de sitte med den lille TV`n og myse.
    Jeg ser imidlertid fordelen av en stor TV som man sitter 4 - 5 meter ifra, og med bra lyd. Og kom ikke med at du kan kjøpe sorroundanlegg til en liten 32"!! Det blir total ovekill.
    Nei, folkens, gå og kjøp en rimelig Plasma-TV på 42" og nyt den. Glem at det kommer bedre skjermer om 5 år. 5 år etter der igjen kommer det noe enda bedre?? Hvor lenge lever du?
    Forskjellen mellom en Plasma til kr. 25000 og en til 60000 er veldig liten - hvis man ikke er freak da, og går og teller dotter...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Plasma er bra nok !!!

Sitat Opprinnelig postet av asimon
    Har lest en del kritikker ang. Plasma-TV. Alle preges av at de har gått helt inn til skjermen og talt alle dottene. Altså: Man ser dottene når man går helt inn til skjermen.
    Hvor i alle dager har du lest om noe slikt?

Pixler/dotter vil man alltid se om man går for nært, og det uansett teknologi. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skulle bry seg med å henge seg opp i noe slikt for plasma-skjermer, de har jo så mange andre reelle problemer at dette skulle ikke være nødvendig å nevne.

Robert-

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt største problem med plasma er at hele bildet er urolig. Flater "kryper" som en hær med maur. Jeg liker rett og slett ikke bildet, og det er neppe noe som kan rettes særlig på. Plasma er akkurat som Bang & Olufsen: Kult design for folk som setter livsstil og utseende høyere enn bildekvalitet. En plasma blir aldri bedre enn en standard tv til 10-12 000. Punktum.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for de svarene, Så over til ett som kanskje er viktigere, når blir det normalt med 10bit+ fargebehandling i Plasmaene, og ikke 8bit som det er i dag, en kompis har en splitter ny JVC 35" og mørke scener ser helt jævlige ut, slik blir det ikke på meg i hvertfall.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic sier de i sine siste skjermer oppnår 11 bit i Japan og 10 i Europa. Mye dårligere oppløsning enn i Japan har også modellene vi tilbys i Europa.

Etter endel skryt tok jeg likevel en titt på den nye plasmaen til Panasonic og konklusjonen min er fremdeles den samme: kom tilbake om 3-4 år.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å bry Dere om bagateller folkens! Plasma har helt klart sine mangler, men jeg har inntrykk av at de som henger seg opp i disse er helt syklig opptatt av at alt skal være 100%. Hvis ikke dømmes produktet nord og ned. Selv har jeg en Samsung 42". Når signalet den fores med er av god kvalitet, kvitterer den med et veldig bra bilde. Bevares, hvis man abslolutt vil, finner man både det ene og det andre å henge seg opp i. Men da må man se spesiellt etter. Totalopplevelsen er VELDIG bra. Basta!!
    Perfeksjonistisk snobberi!!!!!

-lark

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lark skrev:
    Når signalet den fores med er av god kvalitet, kvitterer den med et veldig bra bilde.
    Enig med deg der. Har selv en 42"Hitachi og bilde er utrolig bra med signaler fra digital satelitt.

Shit inn = shit out :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Slutt å bry Dere om bagateller folkens! Plasma har helt klart sine mangler, men jeg har inntrykk av at de som henger seg opp i disse er helt syklig opptatt av at alt skal være 100%. Hvis ikke dømmes produktet nord og ned. Selv har jeg en Samsung 42". Når signalet den fores med er av god kvalitet, kvitterer den med et veldig bra bilde. Bevares, hvis man abslolutt vil, finner man både det ene og det andre å henge seg opp i. Men da må man se spesiellt etter. Totalopplevelsen er VELDIG bra. Basta!!

-lark
    Som om jeg skulle skrevet det selv. Måtte slutte å lese alle trådene om plasma her en stund, for jeg begynte å lete etter feil istedenfor å glede meg over skjermens KVALITETER. (For den har faktisk ganske mange av dem selv om man ikke skulle tro det når man leser innlegg fra enkelte her på forumet :wink: )

Har endel venner innom på filmkveld i ny og ne, og har aldri hørt annet enn positiv kritikk, både av bildekvalitet og designet på skjermen. Noen ganger er det visst greit å ikke være perfeksjonist
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode
    Som om jeg skulle skrevet det selv. Måtte slutte å lese alle trådene om plasma her en stund, for jeg begynte å lete etter feil istedenfor å glede meg over skjermens KVALITETER. (For den har faktisk ganske mange av dem selv om man ikke skulle tro det når man leser innlegg fra enkelte her på forumet :wink: )
    Kunne du være litt mer spesifikk? Sånn rent bortsett fra størrelse (både skjerm og boks), hvilke fordeler har plasma? Bare nysgjerrig. :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når signalet den fores med er av god kvalitet, kvitterer den med et veldig bra bilde. Bevares, hvis man abslolutt vil, finner man både det ene og det andre å henge seg opp i. Men da må man se spesiellt etter. Totalopplevelsen er VELDIG bra. Basta!!
    Er det snobberi å kreve at et kinn med skjeggstubber skal se ut som et kinn med skjeggstubber og ikke en ubestemmelig orangsj-gul smørje?

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kunne du være litt mer spesifikk? Sånn rent bortsett fra størrelse (både skjerm og boks), hvilke fordeler har plasma? Bare nysgjerrig. :wink:
    Jeg sa ikke at plasma har noen fordeler i forhold til andre TV'er (bortsett fra størrelse og "plasseringsvennlighet"), jeg sa at min PDP-434HDE har kvaliteter som man sjeldent leser noe om her på forumet. Mens enkelte klager i det kjedsommelige på dårlig oppløsning, bevegelser i bilde, dårlig sortnivå og graderinger, så synes jeg man også bør få frem at disse manglene slett ikke er så fremtredende og umulige å leve med som enkelte liker å påstå, og at plasma faktisk kan tilby sylskarpe bilder med fantastiske farger.
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    I fht. billedrør-tv: a) størrelse, b) kan doble som PC-skjerm (ca. 70% av mitt bruk)

I fht. projeksjons-tv: a) kan doble som PC-skjerm, b) tar mindre plass

I fht. projektor: a) trenger ikke blende rommet for å bruke skjermen - funker tålelig selv i sollys, b) har ikke noe naturlig sted å henge opp hverken prosjektor eller skjerm, c) trenger ikke tenke på pæras levetid

Klar jeg ønsker det bedre - jeg vil ha plasma (eller LCD) med 1600x1200 oppløsning, 12 bits fargedybde, pris under 10.000 kroner osv. - men blant det som finnes per i dag, er plasma det mest interessante for mitt vedkommende.

Vennligst merk at jeg utmerket godt kan akseptere at du velger noe annet av andre grunner

PS: Jeg synes også bildet er bra. Ser mange mener at billedrør er bedre - det kan jeg vanskelig kommentere på generelt grunnlag, men de som mener det må ha sett andre billedrørs-tv'er enn meg :wink:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg stiller meg i "midtposisjon"! Det er viktig å avdekke både styrker og svakheter på disse apparatene. Problemet er selvsagt at folk som ikke selv har sett de ulike skjermene, vil, etter å ha lest gjennom en del poster her på forumet, kunne oppfatte plasma som ingenting annet enn problemer.

Dermed er det vesentlig å vurdere forumets natur; vi sitter tross alt å kritiserer det meste her inne... Samtidig skryter selvsagt mange også av mye... Det er opp til leseren å gjøre seg et inntrykk basert på et variert antall innlegg av ulike brukere, da aller helst brukere som faktisk har testet de produkter som omtales. Forumet er dermed i aller høyeste grad avhengig av et høykompetent panel "diskutanter", noe AVforum i aller høyeste grad, etter min mening iallfall, besitter.

Les derfor gjennom mer enn denne tråden! Jeg har eksempelvis meget god erfaring med bl.a. Panasonic's plasmaserie, men ser selvsagt også en del svakheter! Det er imidlertid ikke uten grunn av det i dag står en plasma hjemme hos meg, selv med plasmaens mange tekniske svakheter. Fordelene er jo relativt åpenbare; plasseringsvennlighet, design, lysutbytte (en vanlig TV har ca. 250 cd/kvadratmeter, de fleste plasmaer har 800-1000 cd/m2), mulighet for bruk med PC (selv om selvsagt innbrenning gjør at en må være forsiktig...) og sikkert mye mer jeg ikke kommer på i farten!

Jeg er iallfall en fornøyd plasma-bruker, men skal nok også ha en HD2+ projektor i tillegg; for bildekvalitet kan jo bli en del bedre! Til generell TV-titting og en og annen film; plasma er ypperlig!

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at både positive og negative synspunkt fremkommer her på forumet. På et forum som dette er det selvfølgelig mange nøye folk, enkelte er kanskje også flisespikkere. Men dette er da også et forum som tiltrekker mange som har en litt over middels interesse for AV.

Jeg har vel nevnt det før, men jeg synes den aktuelle Pioneer-modellen er oppskrytt. Sortnivået og bevegelsene er to vesentlige ting som rett og slett ikke er bra nok.

-Kjetil-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg stiller meg i "midtposisjon"! Det er viktig å avdekke både styrker og svakheter på disse apparatene. Problemet er selvsagt at folk som ikke selv har sett de ulike skjermene, vil, etter å ha lest gjennom en del poster her på forumet, kunne oppfatte plasma som ingenting annet enn problemer.
    Det er nettopp det jeg mener. Det er klart man skal være kritisk til produkter, hvis ingen var kritisk ville ikke utviklingen gått sin gang. For meg selv spiller det liten rolle hva andre mener om min TV. Jeg er knallfornøyd uansett (men unntak av sortnivå, som ER mangelfullt), men de "stakkarene" som vurderer kjøp av plasma får stadig slengt etter seg overdrevete beskrivelser av skjermenes manglende kvaliteter.

Jeg er iallfall en fornøyd plasma-bruker, men skal nok også ha en HD2+ projektor i tillegg; for bildekvalitet kan jo bli en del bedre! Til generell TV-titting og en og annen film; plasma er ypperlig!
    Ditto! Jeg har ikke plass til prosjektor i mitt nåværende husvære, men jeg kan garantere at det kommer en boks i taket den dagen jeg flytter til et større sted og jeg kan ha et dedikert kinorom. I mellomtiden tjener plasmaen meg ypperlig, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ser mye mer film nå som denne henger på veggen, enn når jeg hadde 32-tommers CRT, og det er ytterst sjelden at jeg legger merke til tilkortkommenheter med skjermen.

Mitt svar på trådens topic er at plasma absolutt er bra nok idag (om enn noe produsentavhenging), men at det er rom for forbedringer, slik det er med alle andre ting. Om det er bra nok FOR DEG kan kun du avgjøre, og det gjøres best ved å se selv, ikke stole blindt på verken "plasmahatere eller -elskere" her på forumet
    Stue:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Robert skrev:

"Er det snobberi å kreve at et kinn med skjeggstubber skal se ut som et kinn med skjeggstubber og ikke en ubestemmelig orangsj-gul smørje?"

På min Samsung PS42V4S (Oppløsning 852x480, lys1000cd/m og kontrastforhold på 3000), ser et kinn med skjeggstubber ut som et kinn med skjeggstubber. Og man kan telle skjeggstubbene uten problemer.

Denne skjermen gir etter min oppfatning en forrykende bildekvalitet når signalkilden er av tilstrekkelig kvalitet. Jeg må si at jeg begynner å lure på hva slags plasmaskjermer en del av medlemmene her på forumet har sett på hvis man skal dømme etter uttalelsene de kommer med.

-lark

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg begynner å lure på hva slags plasmaskjermer en del av medlemmene her på forumet har sett på hvis man skal dømme etter uttalelsene de kommer med.
    -Samsung PS42V4S
    -Philips 42PF9966
    -Pioneer PDP434HDE
    -Panasonic TH-37PA30
    etc. etc.

Robert-

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg