Når blir plasma bra nok? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Peakman, Toyota Corolla og Ferrari F-50 baserer seg også på samme prinsipp, med bensin/luft som eksploderer i sylindrene og driver rundt et stempel, men det er vel ikke akkurat samme resultat som kommer ut av dem... :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Peakman, Toyota Corolla og Ferrari F-50 baserer seg også på samme prinsipp, med bensin/luft som eksploderer i sylindrene og driver rundt et stempel, men det er vel ikke akkurat samme resultat som kommer ut av dem... :roll:
    Mener det er en urellevant sammenligning. En TV kan ikke vise mer sortnivå enn hvor sort den er når elektron kanonene /eller cellen er slått av (TV avslått). Så hvis man har like mørkt skjerm når strålen/cellen er avslått så burde det fint være mulig å oppnå samme sortnivå ved TV'n på. (ofte så slukkes ikke cellen eller strålen helt slik at sortnivået blir dårligere enn det skjermen tilsier)

Man trenger ikke slå på en Panasonc og en Pioneer plasma for å se at Panasonic har langt bedre sortnivå.

Men som Lygren sier så er det andre ting som har en del som må fikses på før at Plasma blir like god som f.eks en vanlig CRT TV.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Jeg irriterer meg mer over det "krypende" bildet som blir på filmmateriale (spesielt slike ting som murvegger og andre teksturer i bakgrunnen) enn over sortnivået. Og som Lygren også sier, klarer ikke et plasma-tv å slå helt av alle cellene raskt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med "krypende" bilde eksisterer kun på dårlige plasmaskjermer, ikke på f.eks Pioneer og Panasonic. På de beste skjermene er det ikke antydninger til kryp i bilde eller ujevne bakgrunner.

Det er fakta!

C

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall sett dette også på siste generasjon fra Pioneer og Panasonic.

Robert-

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett siste generasjon av alt, tror jeg. Jeg så fremdeles krypingen. Men en helt annen ting er hvor følsom man er for det. Jeg er blant dem som får fullstendig hysterisk anfall av regnbueeffekten på DLP-prosjektører. Jeg klarer ikke å se en hel film fordi jeg blir ør i hodet. Det minner meg om migreneanfallene mine (jeg har en type migrene som ikke gir hodepine, bare synsforstyrrelser).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Krypingen" finnes definitivt også på helt nye Panasonic / Pioneer skjermer, men er redusert en hel del fra foregående modeller.

Har lagt ved et bilde tatt fra en Hitachi Platara 3200, riktignok ikke like god som Panasonic / Pioneer, men viser litt av den såkalte "krypingen", selv om det er svært vanskelig å avbilde dette... Se på høyre del av bildet, der ser en at overgangen mellom de mørke og lyse områder har en del prikker, og dette er såvidt jeg har forstatt det, et eksempel på den omtalte "krypingen".

Med litt sitteavstand ser en mindre til "krypingen" men da er fremdeles graderingene et problem. "Kryping" og gradering har forsåvidt mye av de samme aspekter, men "kryping" er vel mer fremtredende i mørke til lyse overganger, mens gradering forekommer i fargeoverganger.

Uansett, viktig å ikke bli for negativ, men som en daglig plasmabruker i noen år nå, har jeg observert disse problemene over flere generasjoner plasmaskjermer, og som sagt; de er redusert og bildekvalitet er forbedret, men det er definitivt rom for videre forbedring!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier som jeg har sagt før: Plasma har definitivt sine mangler. Men tortalopplevelsen når man ser en film eller et program i ekte 16:9 format av god kvalitet, synes jeg oppveier de omtalte ulempene ved plasma. Jeg koser meg iallefall glugg ihjel med en god film eller en musikk-DVD på min Samsung PS42V4S. Det som derimot irriterer meg ved denne skjermen er den fordømte bildeforsinkelsen som oppstår mellom lyd og bilde på enkelte sendinger og DVD'er.
    Det er mye verre enn "kryping" og "graderinger".

Man får begynne å vente på OLED- TV!!!!

Ha en god lørdagskveld

-lark

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får slenge meg med jeg også da. Har til nå bare observert hva som blir skrevet i denne tråden.

Ja, flatskjerm teknologien (plasma og lcd) har fortsatt et klart forbedringspotensiale.
    Men jeg er ikke enig i at dagens skjermer har så dårlig billedkvalitet som en del i dette forumet vil ha det til.

Kjører selv med en Panasonic 42PW6 matet med en Denon DVD-2900 over komponent video.
    Bildet er meget godt, og jeg kan ikke si jeg har sett noe til en hær med maur eller andre krypdyr på skjermen ;-)
    Hvis man står med nesa rett opp i skjermen kan man i meget mørke partier se et svakt prikkmønster (dithering), men dette ser man ikke fra 1m avstand. Dette er det eneste jeg kan se av "krypende" ting.

Synlige graderinger har jeg derimot sett mere til, men det varierer fra film til film. Finding Nemo er verstingen her (dårlig komprimering?).

Har akkurat gjort en test der jeg på min PC laget perfekte graderinger i Photoshop. Lagret de som jpeg og viste de på plasma skjermen (komponent video inngang). Det ble det like bra som PC monitoren.
    Mistenker derfor at mye av graderingsproblematikken skyldes komprimerings artifakter på DVD innspillingen (eller ?).
    Men jeg husker at jeg hadde synlige graderinger på min gamle 36" Sony CRT TV, så dette er nok ikke et rent plasma fenomen.

Man kan heller aldri få nok sortnivå.
    Men her er jeg også veldig godt fornøyd med nevnte modell fra Panasonic. Særlig etter jeg kjøpte en 26" LCD TV (Samsung 26A33W) for å ha på soverommet. Sortnivået på LCD TV'en er ikke mye å skryte av.

Jeg er meget godt fornøyd med plasma på stueveggen i dag, og ser fram til hva fremtiden måtte bringe !

Roger

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget godt fornøyd med plasma på stueveggen i dag, og ser fram til hva fremtiden måtte bringe !
    Endelig et fornuftig innlegg om plasma. Skulle tro at de fleste som skrev her sitter med lupe foran skjermen for å finne feil.

Har selv plasma og må si at bilde er utrolig bra med gode signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann igjen!!

Jeg har nå sittet med hodet kloss inntil Samsungen for å sette meg inn i det meget omtalte fenomen "kryping", eller "myldring" som vel er en mer korrekt betegnelse. Jeg kan konstatere at på områder som skal være helt mørke er der ingen antydning til "myldring". Alle pixler er avslått. Fenomenet oppstår når det ikke skal være helt mørkt i bildet lenger, øker gradvis med at bildet blir lysere, for så å forsvinne helt igjen når bildet har nådd et tilstrekkelig lysnivå. Da lyser alle pixler konstant. Dessuten er ikke fenomenet merkbart medmindre man sitter mindre enn ca. 1m fra skjermen. Nå drar jeg og kona imidlertid en uke til Kreta, så får plasma være plasma enn så lenge!

-lark

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG har nylig annonsert plasma skjermer med kontrast på 5000:1 og lysstyrke på 1500cd/m2.

http://us.lge.com/AboutUs.do?myActio...=01&seq=73

Ryktene skal ha det til at Samsung har plasma skjermer med 10.000:1 kontrastnivå under utvikling.

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    ser at de fleste merkene her har blitt nevnt men ikke Nec
    som jeg trodde var nest best ,lurte på om denne er bra nok
    NEC PlasmaSync 42XM2S

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er ikke uten grunn at det står NEC i den nye Sony MRX serien... NEC skjermene har meget gode farger, stabile bilder, men mangler bittelitt i kontrastleiren (ca. 1500:1), men i USA er det mange som foretrekker NEC fremfor f.eks. Panasonic pga fargegjengivelsen, som trolig er blant markedets beste.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke nec beregnet til informasjonsmarkedet og ikke til hjemmebruk. Vet nec leverer til en rekke andre produsenter men da av en annen skjerm en sin egen?
    Syntes å lese noe om dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, de leverer samme panel som de selv benytter til sine partnere (som f.eks. Sony). Imidlertid er NEC's egne skjermer mer orientert mot PC-markedet, ved at de leveres uten tuner osv. Med en ekstern tuner osv. kan allikevel NEC'ene gjøre en meget god jobb!

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker for svar.
    ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant litt spec om nec skjermen her :http://www.avdeals.com/PLASMA.htm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    XM2s er en ny "HD" serie med XGA oppløsning samt 4096 (12-bits) fargedybde pr. kanal. Dette er dermed trolig samme skjerm som benyttes i Sony's helt nye serie, selv om Sony selv hevder 14-bits fargedybde (kan jo være noe modifisert de skjermene som går til Sony...?)... Uansett er 12-bit langt bedre enn dagens aller beste skjermer fra Panasonic og Pioneer, som ligger på 10-bit og 1024 nyanser.

Hadde vært spennende å sett denne skjermen live! Antar den også dukker opp snarlig her på bjerget! For øyeblikket er det kun XM2 (uten s) som er tilgjengelig, da med "HD" oppløsning (XGA), men kun 8-bits fargedybde (256 nyanser).

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •