Når blir plasma bra nok? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, Robert. Du har nok sammenlignet en hel del flere plasmaskjermer enn meg. Men dette med en "ubestemmelig oransj-gul smørje" er vel en smule overdrevet.....................?

lark :wink: :wink: :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del synes jeg kun det er sortnivå og pris som taler for å evt. vente.
    Ser ikke no' til "bilde som kryper" mm. Generelt synes jeg bildet er helt knall. Knall farger, knall lysstyrke og ikke minst knall størrelse.

Selvfølgelig blir bildet bedre på plasma om to-tre år. Og enda bedre om fem-seks. Hvor lenge vil du vente?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har absolutt ikke lyst til å vente mere. Har allerede ventet i altfor mange år på gode flatskjermer, men hver eneste gang det kommer en ny generasjon som skal være mye bedre enn alt annet som er på markedet så blir jeg like skuffet. :cry:

Robert-

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kjøpte meg ein Medion 42" plasma på Komplett til 20k. Den er eg strålandes fornøygd med. Har hatt den berre i 3 dagar da, men inntrykket er meget bra.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med det robertaas sier, har nøyaktig samme oppfatning og erfaring. Har selv testet Philips 9966 og Panasonic PA30, og det er neimen ikke mye å rope hurra for. Mange synes det ser ganske flott ut, inntil jeg fyrer opp min CRT TV, da skjønner de hvorfor jeg ikke har noe flatt enda! Den dagen flatt ser minst like bra ut som det jeg har nå, så ryker CRT ut!! Gidder ikke betale massevis av tusenlapper for å få et dårligere bilde, selv om flatt er mye kulere!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt de to siste månedene til å se på diverse plasma skjermer har ihvertfall jeg bestemt meg for at det fint går ann å se på tv med en plasma skjerm. Off air sendinger gir jo mildt sagt elendig resultat, men sendinger fra satelitt gir helt greit bilde. Jeg kjenner meg ikke igjen i uttalelser som f.eks smørje og krypende bilde.
    Jeg har sett på plasmaer i 20.000-30.000 segmentet, men også skjermer i 30.000-40.000 segmentet. Og det er en markant forskjell på disse prisklassene. I den billige prisklassen har jeg sett på LG, Samsung og Medion. Disse var helt greie, men ikke mer. I litt høyere prisklasse har jeg sett på Hitachi, Panasonic, JVC, pioneer og Fujitsu. Alle de sistnevnte har veldig bra bilde samt bra design. Nå vet jeg ikke hvor seriøst dere tar tv tittingen, men jeg gidder ihvertfall ikke å sitte å analysere en episode av Ricky Lake eller alle elsker Raymond :wink: Tv er noe jeg for min del ser på for å slappe av, om hudfargene er litt varme eller om konturene rundt fotballen er litt taggete er egentlig irrelevant. Min plasma kommer til å bli brukt til casual tv titting og spilling, muligens en film i ny og ne når jeg ikke orker å ha en to meter stor Robert De Niro i stua :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BRA WOTG!!!!
    Det er beroligende å registrere at det finnes folk med begge beina solid plantet på bakken på dette forumet.

-lark :wink: :wink:

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BRA WOTG!!!!
    Det er beroligende å registrere at det finnes folk med begge beina solid plantet på bakken på dette forumet.
    Enig med deg der.Har selv en 42" plasma og må bare si at bilde er utrolig bra med digital signal.

Det er rett og slett kjekt å se på TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Er ikke enig om kvaliteten på plasmaskjermer.
    Har man en bra skjerm, med bra kabler, bra DVD-spiller og satelitt og klarer å stille inn skjermen riktig så er bildet minst like bra som de beste CRT-TVene. Jeg har selv hatt CRT-TV i alle mulige størrelser, inkludert en 40" Loewe, og min Panasonic plasma slår Loewe's CRT på bildekvalitet. Folk som kritiserer plasmaskjermer sammenlikner bildekvaliteten mot 32" CRT. Det kan man ikke gjøre, akkurat som man ikke kan sammenlikne en 32" CRT mot en 24" CRT. Helt enig at plasma er for dyrt ennå, men hvis man bare tenker bildekvalitet er det ikke mye som slår plasma, i de størrelsene vi prater om (37" og oppover). Man kan kanskje si at noen 36" CRT er bedre men ikke glem at de ikke har mer en 34 reelle tommer og at 32" bare er 30".

Gi meg et eksempel på en skjerm/projektor (over 37") som har en bedre bildekvalitet enn plasma.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste oppfordringen kommer du til å få mer enn ett svar på, når projektorfolket våkner.

Ellers ser jeg poenget ditt med sammenlikningen mellom størrelser. Mener du virkelig Panasonic plasmaen slår 40" Loewe'n på bildekvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er helt uenig u at plasma har bedre billedkvalitet en CRT TV. sortnivået til en CRT TV kan ikke oppnås ved plasma uansett hvor mye penger man spytter i. Man er ikke i nærheten en gang. Men det er jo smak og behag. Dersom man selv liker plasma bilde bedre enn CRT så er det ingen som kan ta fra en det...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    Gi meg et eksempel på en skjerm/projektor (over 37") som har en bedre bildekvalitet enn plasma.

Det spørs jo hva du mener med "bedre". Klart sortnivået på en PJ (f eks i dagslys) ikke kommer om mot plasma. Jeg synes plasma og PJ har to ulike bruksområder: plasma = TV + video, PJ = kino.

Just my 0.02$

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel også nevnes at Pio434 har sett (og testet) det som er av plasmaskjermer på markedet. Panasonic'en hans har vel det beste "plasmabildet" man får kjøpt akkurat nå.
    Gjennomsnittet av plasmaskjermer har ikke akkurat like godt bilde. Når det gjelder sammenligning så er jeg sikker på at PJ'en jeg tester akkurat nå (Action model 1 Mk2), banker Panasonic'en på oppløsning, kontrast og sortnivå. I hvert fall på et lerret som er så knøttlite som 50 tommer. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvfølgelig enig at mange projektorer leverer bedre bildekvalitet enn de beste plasmaskjermene, men de har et limitert bruksområde p.g.a omgivelsene. Projektorer er totalt avhengig av mørke rom, det er ikke plasma. Jeg prater om normalt bruk, d.v.s se på TV eller en film når som helst i døgnet, uten å måtte dekke til vinduer e.l. Det er ingen skjerm eller projektor som slår brukervennligheten eller bildekvaliteten til en plasmaskjerm under "normale" omgivelser.

Ja, jeg mener at .f.eks Panasonic sin nye skjerm slår Loewe sin 40" på mange områder, inkludert bildekvalitet. Loewes sliter med dårlig geometri, dårlig oppløsning(tydelige skiller mellom linjene) og muligheten til å vise progressive bilder. Ja, den har litt bedre sortnivå, men det hjelper ikke når den ikke leverer på mange andre områder. I tillegg at den veier 100 Kg og tar opp 1m2 plass.

C

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pio434
    Jeg går ut fra at du mener film, ikke skrivebordet i Windows. Og da vil en hvilken som helst riktig innstilt Barco Graphics 808(S) i brukbar stand mose alt av plasma, for eksempel. Og var det ikke en retrographics til salgs her på forumet nylig? Jeg tror ikke jeg ville vært særlig nervøs for å sette den opp mot en hvilken som helst plasmaskjerm... :wink:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som betviler at en stor og dyr CRT projektor er meget bra, men grunnen til at plasma er sett på som et bra alternativ er alle fordelene den har i forhold til CRT eller andre projektorer. Design, fleksibilitet, tar liten plass (i dybden) og at det for vanlige mennesker er et fit and forget produkt, noe som definnitivt ikke kan sies om en CRT projektor. Jeg tror at det kun er et fåtall av oss som som synes det er så ufattelig gøy å tweake på utstyret hele tiden. Jeg for min del setter ting opp skikkelig....og lar det stå i fred etterpå.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en kommentar til mitt forrige svar, spurte han bare om bildekvalitet. Det er klart det er enklere å lære seg å bruke en Toyota Corolla enn en Ferarri F-50, men så var det dette med ytelsene, da...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barco4ever
    er helt uenig u at plasma har bedre billedkvalitet en CRT TV. sortnivået til en CRT TV kan ikke oppnås ved plasma uansett hvor mye penger man spytter i.
    Skjønner ikke hvordan du kan hevde det. De paserer seg veldig mye på samme prinsippet plasma og CRT (fosfor som lyser opp) så jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal kunne oppnå samme sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman, mulig du har rett, men dersom en CRT TV er i nærheten av å ha det samme kontrastnivået som en CRT projector så er det stor forskjell på kontrastnivået CRT vs Plasma. em 8" CRT har vanligvis 15000:1 i kontrastnivå. Dersom en CRT TV kan skilte med liknende resultater er jo dette klart overlegent kontrastnivået til en plasma

Det er meget mulig at CRT TV'ers kontrastnivå ikke er like høye som CRT projectorer, men siden det er samme teknlogi som er i bruk kan det vel ikke være altfor stor forslkell kan det vel???

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Teoretisk kan en nok klare oppnå samme sortnivå også på plasmaskjermer, men i praksis kreves det enorme mengder energi for å faktisk slukke alle de tusen enkeltcellene i en plasmaskjerm (det er en grunn til at 42"-ere forbruker 300w, mens 50" opp mot 500!), langt mer enn hva som er tilfelle for den ene "cellen" i en CRT-TV.

Uansett, på sikt vil sikkert plasma klare å nærme seg nullverdier, men for øyeblikket ligger de et godt stykke unna CRT, selv om skjermer som Panasonic gir et meget godt oppfattet sortnivå, selv om det er et godt stykke opp til CRT'en perfekte sortnivå. Nå er det selvsagt også et spørsmål om hvor mye sortnivå som faktisk er nødvendig, men mer enn 4000:1 er det helt definitivt behov for for noen av oss (jf. helt mørke scener på f.eks. Panasonic's 4000:1 skjermer har fremdeles gråskjær).

Når det er sagt, er det en del andre svakheter på plasma som er minst like viktig at adresseres, f.eks. graderinger/ustabilitet/fargefeil osv.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •