Tollfritt på TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tollfritt på TV?

Er det tollfritt og kjøpe TV fra utenlandske butikker?

Kompis av meg kjøpte Blu-Ray spiller fra England, og han ble fratrukket VAT, og lagt til moms. Ingen toll på den, og han sa det var det samme på TVr.

Vil det da lønne seg å handle utenfor Norge?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -=iL=-

Kompis av meg kjøpte Blu-Ray spiller fra England, og han ble fratrukket VAT, og lagt til moms. Ingen toll på den, og han sa det var det samme på TVr.

Stemmer, ingen toll, kun mva.
    Om det lønner seg blir en sum av pris, frakt og mva.

Om du skal ha en 50" TV tipper jeg det ikke lønner seg pga frakt.
    Men om du skal ha en spesiell TV som ikke føres i Norge etc, så er vel det eneste mulighet.
    Mitt inntrykk er at konkurransen på TV er så hard i Norge at det er vanskelig å matche totalprisen.

Når det er sagt; det er ikke alle som trekker fra den utgående momsen. dette bør du sjekke på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Skal ha en 46" i nærmeste fremtid (før jul), og tenker da først og fremst på de nye LED-LCD Tvene.

Kanskje en powerbuy er det beste?

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må imidlertid betale et fortollingsgebyr på rundt et par hundrelapper. Dette skal dekke myndighetenes og/eller befrakterens papirarbeide i forbindelse med importen og moms-innkrevingen.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Men hva gjør trådstarter vis tven skulle gå i stykker? Da gjelder ikke norsk reklamasjon ...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -=iL=-
    Som de andre har sagt, så er det ingen toll. Kun moms og fortollingsgebyr.

Det er sjelden det lønner seg å handle store, tunge varer som TV fra utandet. Spesielt når du tar garanti med i beregningen. Husk også at tuneren i TVer kjøpt i England er ubrukelige i Norge. Både den analoge (PAL-I) og den digitale (DVB-T MPEG 2) er forskjellige fra standardene som er i bruk i Norge. Hvis du utelukkende skal bruke ekstern tuner, så spiller ikke dette noen rolle, men det er verdt å ta med i betraktningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Du må imidlertid betale et fortollingsgebyr på rundt et par hundrelapper. Dette skal dekke myndighetenes og/eller befrakterens papirarbeide i forbindelse med importen og moms-innkrevingen.
    Fortollingsgebyret har så vidt jeg vet ingenting med myndighetene å gjøre. Dette går i sin helhet til speditøren. Gebyrets størrelse varierer derfor også voldsomt fra speditør til speditør.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gebyrets størrelse varierer derfor også voldsomt fra speditør til speditør.
    Det er da ganske rart. Alle offentlige ansatte har et reglement å forholde seg til?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Fortollingsgebyret har så vidt jeg vet ingenting med myndighetene å gjøre. Dette går i sin helhet til speditøren. Gebyrets størrelse varierer derfor også voldsomt fra speditør til speditør.
    Det er riktig...uttrykte meg dumt her. Fortollingsgebyret går til speditøren... fordi han må ta papirarbeidet overfor myndighetene,for lagerleie etc etc (varene må ligge urørt til Tollvesenet gir utleveringstillatelse). Og noen speditører er dyrere enn andre, ja. Det fikk jeg merke da jeg kjøpte TV fra Tyskland ! Se på dette skrekkeksempelet (hva jeg betalte for TV'n min ) :
    Utleggsprovisjon.......390*
    Tollekspedisjon.........431*
    Ekspedisjonsgebyr....259
    ISPS...................... 53
    Vareavgift............... 50
    Spedisjon................262*
    Porto/papir.............. 81*
    Moms på *-poster....291
    Til sammen.............1526

Hehehe...hjalp ikke å klage ! I tillegg selvfølgelig mva.-avgift. Tv'n var forhåndsbetalt, og frakt var inkludert i prisen (2300 Euro), likevel måtte jeg altså ut med alt dette...jeg kjøper nok ikke TV fra Tyskland igjen ! :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det er da ganske rart. Alle offentlige ansatte har et reglement å forholde seg til?
    Hva har det med UPS, FedEx, Tollpost eller Schenker å gjøre?

Posten tar 106,- eller 212,- for å fortolle en pakke, avhengig av varens verdi. Alle andre selskaper står fritt til å ta hva de vil i gebyr (innenfor rimelighetens grenser).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oisann, her kom det masse bra info.

Skal nok tenke meg om flere ganger før jeg eventuelt går til ett slik skritt.

Hva med og kjøpe i Sverige, kjøre over grensa og hente den selv?
    Fortoller man da bare på grensa? Noen som har gjort dette?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe i Norge? Der har dem nemlig noen av verdens beste forburkerrettigheter. De er litt dyrere der, men det for man igjen i form av nevte rettighetene....

Spøk til side - sikkert en del å spare på å kjøpe fra utlandet. Kjøper en del på E-bay og benytter Poste Restante i Sverige flittig, men det er utelukkende på rimligere ting. Kabler, billig tilbehør osv. TV kunne det aldri falt meg inn å kjøpe i Sverige. Hva gjør det ved feil? Forhandleren din er i Sverige. Mange importører nekter å forholde seg til privat importerte produkter. Noen tar dem i mot med vegring bare pga internasjonale avtaler med produsenten.

Jeg ville tenkt meg om både en, to og tre ganger før jeg satte meg i bilen og kjørte til Sverige for å spare noen hundre lapper på en tv. De sparte pengene blir fort til tapt ved det minste uhell...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint...du viser faktura i tollen, "får tilbake" svensk mva og betaler norsk mva.
    Du kan hente selv i butikk, eller få en webshop til å sende Poste Restante til nærmeste svenske postkontor (f.eks. Strømstad).
    Hvis du ser på Fyndbørsen, er det en del info om hvordan det gjøres.

LINK

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk uansett nøye ut hvem de sender varene med. Velger de et budfirma som ikke fortoller, går det med en arbeidsdag til å hente ut varene på tollen. Har gått i den fella to ganger selv. Aldri mer...

Ellers er jeg enig med dem som nevner norske forbrukerrettigheter. Reklamasjonsretten er gull verdt. Om du sparer et par tusenlapper på innkjøpspris (selv etterat frakt moms og gebyrer er betalt), kan det lett skje at du må ut med mye mer senere, til å dekke en reparasjon du ville fått gratis om varen var kjøpt i Norge. Sjekk hva utenlandske nettbutikker krever for serviceforsikring som tilsvarer den norske kjøpsloven! I de tilfellene jeg har sjekket, er totalprisen blitt høyere enn den norske.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •