Hjelp til valg av TV. PS3/360 og film. Rundt 12 000? 46"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til valg av TV. PS3/360 og film. Rundt 12 000? 46"

Hei!

Dette er mitt første innlegg her på forumet, men har surfet her i maaange timer de siste dagene på leting etter en 46" LCD som skal erstatte min to år gamle Tatung MCAK 32". Håper noen kan hjelpe meg litt på veien. Regner med det blir kjøp i løpet av august.

Som nevnt i trådens emnetittel skal TV-en brukes til PS3/360 og film. Med film mener jeg da DVD, Blu-Ray etc. "Vanlig TV" bryr jeg meg ikke noe om. Har egentlig ikke satt meg noen maksgrense, men hvis jeg skal langt over 12 000 må det være en god grunn...

Jeg ble raskt bergtatt av EDGE LED TV-ene til Samsung, men dette gikk over når jeg leste om ulempene. Var blant annet noe blinking i mørke scener som høres helt håpløst ut. I hvert fall når prisen er så høy som den er.

Sony W5500 ser veldig fin ut, men har lest flere som har sagt at den har veldig høy input lag. Dette gjør den straks mye mindre aktuell for meg som skal spille. V5500 skal i følge noen være bedre på dette, men har ikke funnet noen pålitelig kilde på det. Noen som vet noe? Ellers har jeg lest at disse Sony TV-ene sliter med veldig mye clouding. Noe som gjør at jeg skygger litt unna...

Samsung har også noen modeller som kan være aktuelle. Likte B650 veldig godt helt til jeg så at den skulle ha så høy input lag at den var ubrukelig til spill. Har også lest at dette skal være noe som preger årets TV-er fra Samsung. A866 virker veldig grei, men jeg har ikke funnet noe konkret om input lag på den. Noen som vet noe? Blir dessuten litt bekymret av at tråden om modellen her på forumet er full av folk som har fått feilvare.

Er egentlig av den oppfatning at de fleste 46" på markedet av nyere dato har godt bilde. Input lag derimot...

Er det mulig å finne en god 46" som passer mine behov? Altså, en 46 som naturligvis har bra bilde og som i tillegg ikke er plaget av input lag? Nå vet jeg ikke hvor godt man faktisk merker denne input lag-en i praksis. Har jo som nevnt en Tatung MCAK stående, og det er ikke akkurat noen dyr TV, men merker ikke noe forsinkelser når jeg spiller på den. Hvordan er alle disse nye TV-ene som blir kritisert for input lag i forhold til min Tatung?

Hva bør jeg velge? Noen av de jeg har nevnt? Noen andre?

Takk for all hjelp!

Edit: Har surroundanlegg, så TV-en trenger ikke ha gode høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest svært mye om dette på nettet om dette de siste ukene, så er det kun Sony V5500 serien som duger, eller forrige gen Sony. Må understreke at for min det så er det kun LCD av merkene Sony eller Samsung som er aktuelle kandidater.

Mitt bruk: Spill, PC og Film. Ingen tv sendinger noensinne.

Når det gjelder Clouding, så varierer det fra tv til tv og det har sammenheng med hvor hardt de er skrudd sammen i hjørnene. Skal være mulig å slakke litt på skruene. Men det skal vist ikke være spesielt plagsomt, og kun synlig i totalt mørke scener, du må altså fremprovosere det for å oppdage det, og tilogmed da skal du måtte se etter. Dette er KJ, men jeg har lest mange forumposter rundt om på nette om dette. Så dette har jeg tenkt å ikke bry meg om. Men noen må gjerne kommentere dette om de har denne tv.

Om du søker litt på nettet så vil du nok komme fram til at dette er tven som gjelder til spilling. Det er mange seriøse testere og brukere på forum som sier dette og har målt. Den nærmeste konkurrenten er Sony W5500, som ligger ca 10-15 ms etter.

I praksis kan man teste dette ved å bevege musen rundt på dataskjermen og se om den henger etter. Det er også mulig å teste FPS spill og se om Tv henger med bevegelsene du gjør, og om du blir skutt hele tiden i et spill du normalt har kontroll på.

Jeg skal ærlig inrømme at praksis skorter det på. Men jeg skal i nærmeste fremtid teste en kompis sin Samsung B535 og se hvordan det er på den. Om jeg kan leve med det, så snakker vi mange lapper spart. Men etter det jeg har lest, så er det kun V5500 som duger.

Er det brukere på forumet som kan teste dette i praksis? Har intrykk av at mange har PS3 bare for å se BD. Men dere kan jo ta musetesten?

Edit: Laget Prisjakt på V5500: http://avforum.no/forum/produkt-pris...ml#post1246539

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle vise bevis på inputlag fra en 52v5500.
    Den ligger fra 30-50 ms i forhold tiil en skjerm som har 0 i input lag.
    De fleste tester hvor jeg har sett målt dette, sammenlikner med skjermer som
    i utgangspunktet har inputlag. Jeg ser at dere har fått med dere mye av den samme infoen som jeg har fremskaffet, og det er faktisk bare en skjerm som er bedre enn v5500 og det er w4000.

Pc skjermen som det er sammenliknet med er en Iiyama 22" som ble spesielt anskaffet på grunn av disse egenskapene.

Product Face-Offs Monitors - DigitalVersus

Alt i alt er v5500 en meget bra gamertv, som også passer utmerket til film osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill.

Har vel egentlig bestemt meg for V5500 nå. Regner med det blir kjøp i løpet av første halvdel av august. Men vil gjerne høre flere meninger...

Hvordan gikk det med B535, rille999?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med Guruene? Har de sovnet i timen?

Har vært å sett på Samsungen, men hadde ikke noe å teste den med. Skal ta med PC eller PS3 neste gang. Knall bra tv, skulle gjerne kjøpt den.

Men det var skikkelig kult å se bildene av input lag. Lastet ned testene for noen uker siden fra Flatpanels.dk, men skjønte ikke helt hva telleverket skulle brukes til. Nå gikk det opp et lys.

Men det rare er jo at det er mange gamere, og hvorfor merker ikke de problemet? Er det bare merkbart i ekstremtester som de som er nevnt her, eller er dette et problem i praksis? Vil gjerne høre fra noen som har W5500 eller Samsung Tv som har input lag. Hvordan oppleves det?

Jeg synes det er litt rart at det ikke er flere som er opptatt av denne problemstillingen. Guruene er normalt hysterisk på bagateller som ikke teller i det hele tatt, for oss vanlige dødelige. Her har vi et problem som faktisk kan være en plage i praksis, så er det nesten helt tyst. Kanskje det nesten ikke er gamere her?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel litt over middels interessert i pc gaming, og jeg kan legge ut mine erfaringer vedrørende input lag i raske spill. Jeg spiller mye Fps spill i CoD serien og følte det var ett eller annet som ikke stemte i nærkamper med min nyinnkjøpte dellskjerm (2407). Det ble litt tilfeldig utfallet uansett hva jeg gjorde. Etter nærmere undersøkelser leste jeg om inputlag, og anskaffet testskjermen som det er bilde av. Responsen på bevegelsene ble mye kjappere
    og killraten steg betraktelig.

Om det er av lik kritisk betydning på konsollspill tviler jeg litt på, for det går noe tregere gameplayet der. Men at det har betydning er jeg helt sikker på. Kan forøvrig legge til at eieren av v5500 som jeg testa(den er ikke min) er en ivrig gamer, og merka betraktelig økning i prestasjonene i CoD serien.

Kan legge til en wikipedialink som viser inputlag billedmessig øverst til høyre.
    Input lag - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg. Det er litt uklart for meg det du sier med kompisen din. Er det V5500 eller din skjerm han merket økning i prestasjoner med? Hva kostet skjermen din?

Denne tråden er litt av en vekker for meg. Selv om jeg ikke er fanatisk gamer, så har ikke jeg ønske om en skjerm som gir meg ulemper i onlinespilling. Det er vanskelig nok å spille på nettet og overleve, om ikke man skal ha forsinkelser i displayet i tillegg.

Bildet ditt foreslår jeg du laster opp i Wiki artikkelen, for de mangler et godt bilde, og det er disputt om Copyright på bildet som er der.

Det hører med til historien at jeg har myst på skjermer det siste året, lest på forum og tester. Nå når jeg endelig skulle slå til, så tenkte jeg at jeg skulle sjekke ut de siste spørsmålene jeg hadde. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke så mye tid på det, og tenkte at om alle andre kan leve med skjermene, så kan vel jeg også.

Men jo mer jeg leser, jo mer blir jeg sikker på at jeg må kjøpe V5500. Noe som igrunnen er dumt, da jeg ønsket meg Samsung pga lavere pris. Så nå må jeg muligens gå for 40" istedet for 46". Har en selvpålagt grense på 10 000, jeg synes det ikke er verdt mer for meg med en tv. Har prosjektor i tillegg.

Jeg er også opptatt av å gjøre et godt kjøp, og når man kan få 46" Samsung til 9 lapper, så byr det meg i mot å slenge på litt ekstra for en Sony 46" til 11 lapper.

Igjen, jeg synes det er merkelig at ikke flere er opptatt av dette. Det får meg til å mistenke at:

A) Det ikke er et stort problem i praksis.
    B) Ingen spiller på avforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt uklar der ser jeg, men får skylde på trøtthet etter ei natts arbeid.
    Han gikk fra Tatung til Sony v5500 etter sterk anbefaling fra meg. Overgangen var også veldig stor billedmessig naturlig nok.

Pc skjermen kosta vel drøyt 2000 hvis jeg ikke husker feil, men den har gått ut
    av produksjon nå. Nå for tiden bruker jeg en 120 Hz(Samsung 3d skjerm) som er hakket bedre på alle områder, men har bittelitt inputlag. Har vel insett at jeg lider av en liten skjermfetisj:wink:

edit
    At det er et problem i praksis er jeg helt sikker på, men de fleste casual gamerne sliter uten å bry seg nevneverdig. Jeg for min del hater at utstyret skal begrense
    prestasjonene. Tvguruene her inne(mange av dem) blander sammen responstid med inputlag, og det er en heller liten problemstilling for de virker det som.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min V5500 i posten i dag. Er kjempefornøyd så langt!

Har absolutt ikke sett noen antydning til clouding. Dette til tross for at jeg faktisk har lett etter det... Merker ikke noe input lag. Selv ikke når game mode er av.

Har et lite spørsmål. Bruker et Logitech Z5500 surroundanlegg. Dette har jeg tidligere koblet digitalt direkte til PS3/360. Ettersom min nye TV har digital ut lurer jeg på om jeg bør koble anlegget direkte til TV-en? Eller fører dette med seg noen ulemper?

PS3/360 ---HDMI---> TV ---digital---> Surroundanlegg
    eller
    PS3/360 ---HDMI---> TV og PS3/360 ---digital---> Surroundanlegg

?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •