Høyde over bakken for veggmontert tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyde over bakken for veggmontert tv

Hvilken høyde har dere på skjermene deres? Husk å presisere om det er til bunn av tv, eller til midten av skjermen.
    Skriv gjerne litt om størrelse på skjerm og avstand til sweetspot8)

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 40" har en avstand fra bunnen og ned til bakken på 98cm. Nå har tv´en underliggende høytaler, så avstanden opp til bunnen av selve skjermen er 110cm.
    Avstand til sweetspot er 4.5m

Tabben som mange gjør når de skal henge tv på veggen er at de henger den alt for høyt. Det gjorde jeg også, men heldigvis kunne jeg justere den ned på selve stativet.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Min 40" har en avstand fra bunnen og ned til bakken på 98cm. Nå har tv´en underliggende høytaler, så avstanden opp til bunnen av selve skjermen er 110cm.
    Avstand til sweetspot er 4.5m

Tabben som mange gjør når de skal henge tv på veggen er at de henger den alt for høyt. Det gjorde jeg også, men heldigvis kunne jeg justere den ned på selve stativet.

Grunnen til at jeg spør, er at jeg må heve skjermen min for å få plass til ny stereobenk med plass til 3 nye forsterkere fra Emotiva. Ut fra målene du her oppgir, ser det ut som jeg skal ha mye å gå på hos meg. Skjermen er i dag plasser slik at jeg ser midt i skjermen ved normal sittestilling.

Avstand til sweetspot: 3,5m
    Skjerm: 55 Samsung LED
    Høyde til bunn av tv: 60cm

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 82cm fra bunnen av TV til gulv, og det er 123cm fra senter av TV til gulvet. Avstand fra sweetspot er 2,8 meter, TVen er 55". Den er nok montert 10-20cm for høyt i forhold til det optimale, men jeg vil ha mulighet til å kunne plassere en senterhøyttaler på benken rett under TVen hvis behovet skulle melde seg.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det, spiller det inn litt hvor høyt du sitter i sofaen også. Merket forskjell når vi bytta sofa her hjemme.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det er 82cm til bunnen av TV til gulv, og det er 123cm fra senter av TV til gulvet. Avstand fra sweetspot er 2,8 meter, TVen er 55". Den er nok montert 10-20cm for høyt i forhold til det optimale, men jeg vil ha mulighet til å kunne plassere en senterhøyttaler på benken rett under TVen hvis behovet skulle melde seg.

For å få plass til den nye rekka med komponenter, blir det en heving på ca 20cm av skjerm. Vil da havne på noenlunde samme mål som deg.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Slik jeg ser det, spiller det inn litt hvor høyt du sitter i sofaen også. Merket forskjell når vi bytta sofa her hjemme.

Vanlig tv blir oftest sett i sittende stilling, mens under film blir det nok litt mer horisontal stil8)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke bytte ut veggfeste ditt, med et som kan tiltes litt nedover da?

da kan du jo nesten sette flatskjermen oppe i taket.......men bare nesten?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 40" har ca 62/63 fra gulvet til bunnen. Jeg synes det er perfekt, men senteren som ligger oppå TV-banken skjuler delvis ir-mottakeren til TV'en. Men jeg bruker ikke den så ofte da.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    kan du ikke bytte ut veggfeste ditt, med et som kan tiltes litt nedover da?

da kan du jo nesten sette flatskjermen oppe i taket.......men bare nesten?

Dette er selvfølgelig en mulighet hvis jeg føler det blir for høyt etter hevingen. Har ikke fått tegnet og målsatt den nye stereobenken enda, så det kan godt være at det ikke blir mer enn 10-15cm heving. Tror ikke dette skal bli noe problem da jeg synes tven til tider er litt i laveste laget og godt kunne tenkt meg å hevet den 5-10cm vertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 68 cm til bunn og ca 110 til midt av 50". Benken idag er 62 cm høy å får snart senter på 26cm oppå å må derfor ha lavere benk ca 40cm. Synes selv ca 90 cm (62+26) er for alt for høyt under tv og tvn er litt for høyt selv idag med 68 cm. Sitter 3 meter fra tv. Har sett mange som monterer tver helt under taket ja å humrer litt da... hehe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle dager ble TV-ene plassert på en benk. I disse nymotens tider så skjønner jeg ikke hvorfor enkelte får en uregjerlig trang til å henge sin nymotens flatskjerm opp som et bilde. :-?

TV-en skal fortsatt plasserss sånn cirka 60-80 cm fra gulvet målt mot nedre del av bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile høyde på tv

øynene skal se midt i senter på tvn :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    øynene skal se midt i senter på tvn :-D
    Hvis du bare tilter litt på hodet så vil de jo alltid det :-D . Tror personlig at det er mest naturlig å "tilte" hodet litt frem og ikke se vannrett for å si det slik.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste et sted at 2/3 av skjermen skulle være under øyenhøyde. Min 50 tommer henger 70 cm fra gulvet og det fungerer perfekt for meg. På den annen side kunne jeg fint ha levd med den noe høyere også men jeg tror at over 90 cm ville vært for høyt for meg.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 42", 2.85 m til sweetspot og det er 75 cm fra bunn av tv til gulv. Synes det er for høyt og kunne tenkt meg å senke den ned. Må se litt opp uansett om vi sitter eller ligger i sofaen.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 42" henger over peisen med ca 120 cm fra bunnen av skjermen og ned. Fungerer bra hos oss, men vi har 2 sofaer på langs mot TV'en sånn at vi begge kan sitte-ligge med beina i sofaen. Fungerer utmerket hos oss, men vi har jo også en dedikert kino i kjellern. Har litt tilt på TV'en da.

Det blir opp til den enkelte hvordan en løser dette egentlig. Det ideelle er nok å kunne se vannrett inn i midten av skjermen, men det er ikke alle stuer det fungerer like bra i. Jeg kunne feks ikke putte TV'en i peisen!

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det vel omtrent like mange meninger om hva som er bra som det er folk i Kina... ;-)
    Har en 37''. Bunnen er ca 110cm over gulvet (ca 100 hadde vært helt ideelt...) Avstand til sweetspot ca 220 cm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •