Trenger hjelp å velge TV til film - min 42" til max 7000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp å velge TV til film - min 42" til max 7000 kr

Skal kjøpe ny TV, men har ikke fulgt med på markedet på lenge, og aner ikke hva som er bra eller ikke nå... specs sier lite...

vi trenger en tv som gir bra bilde på film (dvd, blu ray), og grei TV med ok tekst tv og slikt. Bruker ikke xbox eller ps3 eller noe. Hadde dog vært kjekt å kunne spille av filmer fra USB plugg, men ikke noe krav i denne prisklassen...

Ser på Komplett at de har f.eks. LG plasma 42" til en billig penge, men er det noe bra? Bør vi satse på f.eks. samsung på tilbud?

er redd for å kjøpe en tv som ser ut som røverkjøp men som er restlager av foreldete modeller som ikke duger sammenlignet med nyere modeller...

Noen som har konkret anbefaling nå, vi må bestille tv snart ellers blir vi uten tv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja...

Sjekk ut Sony KDL-40W5500 på Elkjøp til 8995 kr, det er billig og med 30 dagers returrett.

Kikka selv på LG 42LH4000, og jeg tror det er en knall tv, men litt skeptisk til et merke som har fått ujevne testresultater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av broadcastor
    Skal kjøpe ny TV, men har ikke fulgt med på markedet på lenge, og aner ikke hva som er bra eller ikke nå... specs sier lite...

vi trenger en tv som gir bra bilde på film (dvd, blu ray), og grei TV med ok tekst tv og slikt. Bruker ikke xbox eller ps3 eller noe. Hadde dog vært kjekt å kunne spille av filmer fra USB plugg, men ikke noe krav i denne prisklassen...

Ser på Komplett at de har f.eks. LG plasma 42" til en billig penge, men er det noe bra? Bør vi satse på f.eks. samsung på tilbud?

er redd for å kjøpe en tv som ser ut som røverkjøp men som er restlager av foreldete modeller som ikke duger sammenlignet med nyere modeller...

Noen som har konkret anbefaling nå, vi må bestille tv snart ellers blir vi uten tv...

Finnes en drøss av like poster her på forumet
    får vel trekke frem panasonic sine plasma tver, og lg sin pq6000 som også har en usb port.

lg lh serien 4000+ har også en usb port som støtter hd, med litt triksing

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hva er forskjellen mellom V og W serien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darket
    Finnes en drøss av like poster her på forumet
    får vel trekke frem panasonic sine plasma tver, og lg sin pq6000 som også har en usb port.

lg lh serien 4000+ har også en usb port som støtter hd, med litt triksing
    LG virker å gi mye for pengene i forhold til finesser, men er det fortsatt slik at plasma har bedre svartnivå og kontrast enn LCD? Så om jeg ser på film, vil plasma være best? Er innbrenning fortsatt et problem?

Jeg vet at oppløsning har ikke alt å si for bildekvalitet, det er viktigere med fine farger - er Sony V-serien en klasse "over" eller direkte sammenlignbar?

En annen ting er at jeg har opplevd å se et snev av regnbueeffekter på enkelte Sony LCD TV'er (og andre flatskjermer), det er noe ubehagelig. Jeg ser det med DLP projektorer, men ikke LCD så synes det er litt merkelig å se det på TVer. Kanskje det er en grunn til å velge plasma?

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pris på max. 7000 mener jeg at du ikke har noe annet valg enn å ta en titt på Panasonic plasma ;-)
    Sjekk fjorårets storselger PX80 / PX81 - eller årets X10.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG virker å gi mye for pengene i forhold til finesser, men er det fortsatt slik at plasma har bedre svartnivå og kontrast enn LCD? Så om jeg ser på film, vil plasma være best? Er innbrenning fortsatt et problem?

Jeg vet at oppløsning har ikke alt å si for bildekvalitet, det er viktigere med fine farger - er Sony V-serien en klasse "over" eller direkte sammenlignbar?

En annen ting er at jeg har opplevd å se et snev av regnbueeffekter på enkelte Sony LCD TV'er (og andre flatskjermer), det er noe ubehagelig. Jeg ser det med DLP projektorer, men ikke LCD så synes det er litt merkelig å se det på TVer. Kanskje det er en grunn til å velge plasma?
    Jeg har sett litt retention på min 42pq6000, men skifter jeg kanal så blir det borte i løpet av sekunder.
    Kan skru opp hyppigheten på anti retention\innbrennings funksjonen så bildet forskyver seg i intervaller (orbiter)
    Bruker du tven litt aktivt merker du ikke noe til innbrenning eller retention, og for ~7000 kr er nok plasma et sikkert valg.

Blir et lite skille på hvilke funksjoner du vil ha, du trenger ikke gå ut med så mye penger for å få bra bilde på plasma, men da mangler det litt snacks..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekket og sjekket og kommet fram til at alternativene er:

Samsung 40" LCD-TV LE40B535 (Full HD)

Panasonic 42" plasma TX-P42X10 (1024 x 768)

Sony Bravia 40" LCD-TV KDL-40V5500 (Full HD)

LG 42" LCD-TV 42LH4000 (Full HD)

LG 42" Plasma-TV 42PQ6000 (1024 x 768)

Jeg heller litt mot å kjøpe LCD for å få full HD, selv om det sies at man neppe ser forskjell om man koser seg med film og sitter noen meter fra skjermen, men ønsker jo i utgangspunktet så stor skjerm som mulig så da frister 42" mer enn 40".

Det viktigste er knall bilder på DVD/Blu-ray og godt svartnivå, egentlig, og at den er relativt kjapp å zappe med og har bra tekst tv da det er irritasjonsmoment i hverdagen med en TV som føles seig og treig å sitte og taste mot.

Noen som kan anbefale noe? Leste at Sonyen hadde litt gråskinn i hjørnene, men er det et reelt irritasjonsmoment?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Med pris på max. 7000 mener jeg at du ikke har noe annet valg enn å ta en titt på Panasonic plasma ;-)
    Sjekk fjorårets storselger PX80 / PX81 - eller årets X10.
    Jeg er enig. Selv kjøpte jeg en PX81 for 3 mnd. siden og er kjempe fornøyd. Meget bra bilde og sortnivå til prisen. Jeg kan garantere at du blir fornøyd hvis du velger plasma fra Panasonic. Min bruk av skjermen er vanlig tv titting med CD. og litt Xbox 360. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg er enig. Selv kjøpte jeg en PX81 for 3 mnd. siden og er kjempe fornøyd. Meget bra bilde og sortnivå til prisen. Jeg kan garantere at du blir fornøyd hvis du velger plasma fra Panasonic. Min bruk av skjermen er vanlig tv titting med CD. og litt Xbox 360. :-D
    Har plasmaene fra Panasonic bedre sortnivå (og dermed bedre farger) enn LCD-tvene i samme prisklasse?

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har plasmaene fra Panasonic bedre sortnivå (og dermed bedre farger) enn LCD-tvene i samme prisklasse?
    JA! Det oppleves ihvertfall slik ;-)
    Godt mulig at "papirtallet" dynamisk kontrast sier noe annet...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg letet etter tv i 3 mnd. før jeg bestemte meg. Trålet det meste av butikker før valget falt på panasonic. Ja jeg vil påstå at plasma i denne prisklassen har bedre sortnivå enn LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha flatskjerm til film og tv titting ville jeg fokusert på farger og bildeflyt.

Mitt valg havnet på plasma da alle LCD sjermer jeg så på hadde etterslep. Dette er sikkert betraktelig forbedret idag. Men til film og med tanke på størrelse/pris/kvalitet tror jeg du kommer lengst med en plasma skjerm.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •