Valgets kval - Samsung eller Phillips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kval - Samsung eller Phillips

Hei
    Har funnet ut at det nå er på tide å kjøpe ny tv. Etter litt lesing rundt på forumet her står nå valget mellom enten Samsung LE46A866 eller Phillips 47PFL7404H. Leste i en tråd her på formuet at hovedforskjellen mellom disse to var sortnivået i favør Samsung, og holder derfor foreløpig en knapp på denne. Så var det bruken. Planen nå er å også bygge en HTPC m/evt. blueray, så derfor vil TV'en i all hovedsak brukes via PC (film, surfing osv), og muligens en spillkonsoll med tiden. Kommer ikke til å se vanlig TV med det første, da jeg ikke abonnerer på TV-kanaler for øyeblikket.
    Så det spørsmålet: Hvilken av disse to er best egnet til mitt bruk? Jeg er definitivt ikke helt inne i disse termologiene, men da er det vel input lag og responstid som er vikitg?

Kan vel egentlig også si jeg er åpen for bruk av plasma om dette er en god løsning, men er litt redd for dette med innbrenning osv. TV'en kommer også til å bli brukt i et lyst rom når belysning ikke er dempet og rullegardiene ikke er nede. Da egner LCD seg bedre enn plasma??

Håper noen har noe gode råd og tips å dele med en som ikke har peil

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "bumper" denne. Sitter i akkurat samme situasjon selv! Har i tillegg til de nevnte tv'ene, vurdert en Sony KDL-46V5500. TV'n skal i hovedsak brukes gaming, se fotball og muligens en htpc. Noen som har en formening om hva som er det beste kjøpet til ca. 10k?

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Samsungen gir nok noe bedre svartfargenivå, men vær samtidig observant på at det er en del refleks i denne skjermen.

Philipsen er helt matt, så dette problemet slipper du der. I tillegg har den bedre lyd, er enda skarpere og får frem flere detaljer, og dessuten er Philips markedsledende når det gjelder bildebehandling av SD-signaler.

Min stemme går til Nederland.

Men jeg hadde nok gått for 42PFL8404H som har Ambilight. Ligger til samme pris på Elkjøp - Philips 42" LCD-TV

Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager. Trodde det var snakk om 40" og 42".

Men rådene gjelder forsåvidt for de større modellene også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av handofdoom
    Ja, Samsungen gir nok noe bedre svartfargenivå, men vær samtidig observant på at det er en del refleks i denne skjermen.

Philipsen er helt matt, så dette problemet slipper du der. I tillegg har den bedre lyd, er enda skarpere og får frem flere detaljer, og dessuten er Philips markedsledende når det gjelder bildebehandling av SD-signaler.

Min stemme går til Nederland.

Men jeg hadde nok gått for 42PFL8404H som har Ambilight. Ligger til samme pris på Elkjøp - Philips 42" LCD-TV
    Når det gjelder bildebehandling av SD-signaler har ikke dette stor betydning for meg da jeg ikke ser på vanlig TV. Hvor stor forskjell er det egentlig på sortnivået på disse to modellene (Samsung vs Phillips).

Etter enda mer lesing på forumet her virker Sony KDL-46W5500 også som er veldig bra alternativ, da denne også har matt skjerm. Har også prøvd å finne litt info vedrørende Samsung sine nyere modeller, tenker da på LEB650 og LEB750, men disse virker å ha et enda høyere input lag enn de tidligere modellene? Nei, dette var ikke enkelt gitt. Litt av en jungel...hehe.

Ellers har jeg begynt å lure på om faktisk skal slå på stortromma og faktisk gå for en 52". Det eneste er om det er verdt de ekstra tusenlappen det koster for 5-6" større skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut for at jeg nå har bestemt meg for å gå for 50" eller større. Nå er jeg i steden litt i tvil om jeg skal velge LCD eller plasma.
    Hvis det blir LCD faller valger på Sony KDL-52W5500. Minuset her er fare for clouding og er skeptisk til dette. Har også lest litt om at motion resolution ikke er all verden på LCD. Men har dette noen praktisk betydning??
    På plasma siden vurdere jeg Panasonic TX-P50G10E. Ser denne har har fått gode omtaler og omtales som et veldig bra kjøp til prisen. I følge mange her inne virker det som at midlertidig innbrenning ikke er et stort problem lenger.

Men så er spørsmålet, hvilken vil funger best til mitt bruk?? Inntrykk av at tidligere var det LCD som var foretrukket til PC-bruk, men nå virker også plasma som en god kanditat.
    Uansett, mitt bruk vil som nevnt tidligere være: HTPC---> film/tv-serier og vanlig databruk (surfing, mail mm.), kommer til å bli brukt i både lyst og mørkt rom (store vinduer på ene siden, men kan delvis blende av). En forutsetning er at TV'en skal kunne brukes på dagtid uten at en trenger blende vinduene.

Håper noe kan komme med innspill.

På forhånd takk

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du primært skal bruke HTPC som signalkilde ville jeg legge stor vekt på at TVen støtter 1:1 pixelmapping på HDMI. Altså at overscan kan slåes av.

Tidligere tror jeg det var mer vanlig med støtte for 1:1 pixelmapping på LCD enn plasma, men hvordan det er nå vet jeg ikke.

Personlig har jeg bare erfaring med to LCD TVer når det gjelder dette.

40" Toshiba Regza ca. to år gammel:
    Støtter 1:1 pixelmapping men dette må velges via fjernkontrollen hver gang du slår på TVen eller bytter inngang.

Min egen Samsung LE46N86:
    I menyen kan jeg sette dette individuelt for hver inngang, og TVen husker dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TX-P50G10E støtter 1:1 pixelmapping, så det er ikke et problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •