Er innbrenning et problem i dag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Er innbrenning et problem i dag?

Før var innbrenning (midlertidig og permanent) et større problem, men hører lite om dette i disse dager. Har selv en Panasonic Th-42px80 og har ikke fått brent inn bilde i tven. Grunnen til dette er at jeg er veldig forsiktig og tenker hele tiden på dette.

Lurer derfor om eks. min tv, men tenker også generelt på plasma-tver (08-09 modeller), har et problem i dag? Må man tenke på dette og ikke la ett bilde få stå for lenge på skjermen?

Hvor lang tid tar det før det evnt. blir kritisk (1t - 2t - 5t - 10t) ???

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rosapanter

Lurer derfor om eks. min tv, men tenker også generelt på plasma-tver (08-09 modeller), har et problem i dag? Må man tenke på dette og ikke la ett bilde få stå for lenge på skjermen?
    Ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. takk. men kan du utdype? hvorfor de ikke gjort noe med dette? Mener å ha lest et sted at LG hadde en teknologi som begrenset dette til et minimum, men er ikke sikker...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er egentlig teknologien som gjør at dette blir et tema.

Helt borte vil nok dette ikke bli, men som jeg har forstått blir det bedre enn det var tidligere..

har også hørt at LG fremdeles sliter mer med innbrenning enn andre produsenter..

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Samsung PS50B855 (splitter ny plasma toppmodell fra samsung), og jeg opplever noe innbrenning av og til men dette er kun i 30 sek til 2 min... Det er aldri permanent og forsvinner fort, hvis det i hele tatt brennes inn. Jeg er ikke plaget av dette.

Og ja, det er også innbrenning på Pioneer...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

hvorfor de ikke gjort noe med dette? .
    Det er gjort noe med dette, løsningene heter LCD og LED

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ikke blande sammen innbrenning og retention, der sistnevnte er et slags "minne" i pixlene mens førstnevnte er permanent innbrenning som i praksis betyr at pixlene er defekt.

Pioneer hadde et problem med retention tidligere. Jeg har en 506XDE på soverommet, og setter jeg på statiske bilder på den blir det retention rett som det er. Det kan være irriterende. Det stoppet meg ikke fra å bruke den til spill, data etc. men man blir helt klart obs på det.

På stuen har jeg en Pioneer 508. Jeg legger ikke merke til noe retention på den, men vet det er mulig å antyde det om jeg lar statiske bilder (for eks. PC/TV-spill, menyer etc) stå svært lenge på. Det er ikke veldig synlig, og forsvinner imidlertidig relativt fort når bevegelig bilde kommer tilbake. Sikkert mulig å ødelegge skjermen om den står i et butikkvindu med samme bildet i flere dager på rad, men det kan også LCD, og er neppe relevant for den allmene forbruker.

Så ja retention forekommer, men mitt inntrykk er at den for de fleste produsenter er redusert til et punkt der det ikke lenger er merkbart/plagsomt for forbruker slik det en gang var.

Min neste skjerm er godt mulig en form for LCD, OLED, LED etc. Men det er ikke pga innbrenning eller retention.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Det er fordeler og ulemper med alle teknologier, selv om de har i de senere år blitt stadig mer utvisket. LCD ble aldri utviklet som noe løsning på innbrenning, men snarere spiste det markedsandeler allerede for mange år siden fordi det er billigere å produsere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    retention er ikke et problem for min panasonic hvertfall. Det jeg er redd for er permanent innbrenning. vurderer txp42x10 til faren min, men om det er sånn at han hele tiden må tenke på dette så er det kanskje ikke noe tv for han, at det blir lettere med LCD. Men hvis det er snakk om at permanent innbrenning ikke skjer før det har gått mange timer (5t+) med et stillbilde (eks. EPG) så er jo dette ikke et stort problem...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en PX81. Bruker den mest til tv sendinger og noe til Xbox 360. Har ikke opplevd noen form for innbrenninger.8)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Panasonic px 80, har ikke problemer med nevnte feil , tven er vel 3år nå og blir brukt MYE

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Vi har en 37" LCD TV med innbrenning/retention på jobben..
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    retention er ikke et problem for min panasonic hvertfall. Det jeg er redd for er permanent innbrenning. vurderer txp42x10 til faren min, men om det er sånn at han hele tiden må tenke på dette så er det kanskje ikke noe tv for han, at det blir lettere med LCD. Men hvis det er snakk om at permanent innbrenning ikke skjer før det har gått mange timer (5t+) med et stillbilde (eks. EPG) så er jo dette ikke et stort problem...
    Tror hverken du eller faren din behøver å bekymre deg. både jeg og min far (65 år) har panasonic og har hatt det i flere år, ingen av oss har hatt problemer med dette.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke de alle fleste tver funksjoner som skal forhindre innbrenning da?
    LG har jo en funksjon, som flytter bildet noen piksler for å unngå det, merker ikke at det skjer engang etter etpar dagers tilvenning

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før var innbrenning (midlertidig og permanent) et større problem, men hører lite om dette i disse dager. Har selv en Panasonic Th-42px80 og har ikke fått brent inn bilde i tven. Grunnen til dette er at jeg er veldig forsiktig og tenker hele tiden på dette.

Hvor lang tid tar det før det evnt. blir kritisk (1t - 2t - 5t - 10t) ???

Det virker ikke som det er et problem på de nyeste Pioneer-plasmaene, iallefall.

Greide å sovne fra min Pioneer LX 5090 med tekstTV stående på, og dette tekstbildet stod på i 12 timer, men ingen antydning til noe slags innbrenning. Det skyldes antagelig at de har innebygget en beskyttelsesfunskjon som heter "orbiter" og fungerer slik at bildet aldri står i ro. Det flytter litt på seg hele tiden. Umerkelig selvsagt.

Jeg vil si det ikke er noen problemer med Pioneer av nye dato, men med andre vet jeg ikke.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Panasonic PX80 og den får rikelig med retention.

Den har faktisk fått permanent innbrenning fra undertekster. Riktignok er det bare synlig fra kort avstand og når det er mørkt i rommet, men det er ikke til å ta feil av.

Tv-en brukes en del til PS3 og dette har faktisk godt helt fint. Kun en gang har den fått en skikkelig seig retention og da hadde jeg spilt noen timer.

Nå har vel panelet vært i bruk 5 – 600 timer og selv om den fremdeles sliter med retention så går det veldig fort bort nå, men som sagt, den har en permanent innbrenning…

Jeg kjenner andre med PX80 som ikke har like omfattende problemer dette som jeg har hatt, men alle som en får retention i større eller mindre grad… Denne tv-en har heller ikke noe vaskeprogram eller Orbiter. Dette må lastes ned fra nettet og brennes på dvd…

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en pioneer 427 som brukes mye (for mye i følge enkelte) til PS3 og har ingen problemer med innbrenning eller retention.

Var veldig obs på dette da jeg kjøpte skjermen (feb 07), men føler i ettertid at dette er er svært opphauset problem.

Jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe en plasma skjerm i dag.

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LG 50PG6000 som sliter noe helt ekstremt med midlertidige innbrenninger, av den grunn blir TVen nesten ikke brukt. Men jeg har også en Hitachi P50XR01 plasma TV som fungere helt utmerket. Har aldri kunnet se noen tegn til innbrenninger på den, selv med perioder med maraton spilling på PS3`n.

Så jeg tro man kan være skikkelig uheldig få kjøpt en TV som har en defekt å bli plaget med det. Men at det da gjelder kun få tilfeller, akkurat som det er med alle andre produkter som er å få kjøpt.

I en kurv med fine bær kan det være en som er dårlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vi har en 37" LCD TV med innbrenning/retention på jobben..
    Vi kjøpte billig forbruker TV skjermer på jobben til bruk til monitorering av video. De fikk kraftig innbrenning eller gikk i stykker etter et års tid. Etter det kjøpte vi proff LCD skjermer fra NEC og de har stått i 2-3 år uten noe synlig innbrenning.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en Pioneer 5080xa utstillingsmodell fra elkjøp. Den viste seg å ha to store firkanter brent inn midt på skjermen. Kjørte "utviskningsprogrammet" i 2 dager uten hell og fikk byttet den inn i en splitter ny tv av samme type. Den har jeg brukt mye til PS3 og aldri slitt med noe lignende. Men det kan brennes inn på 8. gen pioneer i alle fall

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •