Er innbrenning et problem i dag? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har en Samsung PS50B855 og der er innbrenning/retention absolutt ikke et problem...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte først et 50LGPS8000, der sleit jeg mye med retention.

Har no Pioneer KRP-500a, og merker ingenting, men kjører med "orbiter" så kanskje det hjelper...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uheldigvis et problem på LG...synd egentlig, da PS8000 er en utrolig bra skjerm til prisen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS8000 er en utrolig bra skjerm til prisen
    Nja, er bra skjerm ja. Men hadde forventet bedre svart nivå..
    Det var egentlig det største nedturen for meg, levde i god tro at når jeg fikk skjerm hjem i huset, istedenfor i dei latterlige opplyste butikkene skulle ting bli bedre. men den gang ei..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LG 60PS8000 det er mulig og skimte innbrenning om du virkelig går inn for det. Men det blir borte etter noen få minutter maks.

Tror det er vanskelig og brenne inn noe fast i noe nyere plasma skjermer.

Husker min gamle hitachi bakprosjektor hadde store problemer med dette.
    Pauset en film med subtitles, og den teksten ble der for godt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pazzi
    Har en LG 60PS8000 det er mulig og skimte innbrenning om du virkelig går inn for det. Men det blir borte etter noen få minutter maks.

Tror det er vanskelig og brenne inn noe fast i noe nyere plasma skjermer.

Husker min gamle hitachi bakprosjektor hadde store problemer med dette.
    Pauset en film med subtitles, og den teksten ble der for godt.
    Det er det som kalles retention. Innbrenning refereres mer til permanent skade/innbrenning.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som kalles retention. Innbrenning refereres mer til permanent skade/innbrenning.
    Ellers så heter "retention" på norsk "midlertidig innbrenning".

Altså vi har
    "Innbrent"
    "Midlertidig innbrent"

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Jeg har en Panasonic PX80 og den får rikelig med retention.

Den har faktisk fått permanent innbrenning fra undertekster. Riktignok er det bare synlig fra kort avstand og når det er mørkt i rommet, men det er ikke til å ta feil av.
    Jepp, har også opplevd at hvite tekster sliter mer på fosforen og dermed blir det en slagts innbrenningseffet på de områdene av skjermen der teksten normalt står.

En annen faktor er at feks manualene til Panasonic advarer mot å se 4:3 materiale i nativ modus med sorte flater på siden. Gjør man det sliter man ut fosforen mer på deler av skjermen og får luminansforskjeller når man igjen ser full format bilde. Dette var aldri et problem på min 16:9 CRT tv...

Årsaken til at det oppstår "midlertidig innbrenning" /semi-permananet innbrenning på plasmaskjermer er ikke fult ut forstått etter det jeg har lest, dermed blir det jo uansett vanskelig å fikse for produsentene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en litt eldre Panasonic (PV600). Slet en god del med retention og var på nippe til å få permanent innbrenning. Klagde og hadde den på service tre ganger. Etter tredje gangen ble problemet løst. Ser fortsatt litt retention, men nå forsvinner det fort igjen og er ikke et problem.

Nyere Panasonic plasmaer virker til å være bedre, og sjelden man hører om noe annet enn litt retention.
    LG ville jeg derimot styrt unna på bakgrunn av ulike tilbakemeldinger. En kamerat meg hadde en 3 års gammel LG som var full av permanent innbrenning. Ser ikke ut som om problemet er 100% elimenert på nyere LG.
    Nyere Pioneer virker å være bankers, mens Samsung vet jeg ikke.

Noen forhåndsregler må man nok ofte fortsatt ta med plasma. Ikke bruke for høye kontrast og lysstyrke verdier samt passe på å ikke ha stillbilde altfor lenge.

Jeg er ikke redd for å kjøpe plasma igjen. Synes ikke LED skjermene er gode nok enda selv om de nærmer seg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pepet og gryntet om dette tideligere i tråden, men jeg tror nok Panasonic har en del svin på skogen de også.

Min PX80 har som tideligere sagt permanent innbrenning der undertekstene er. Det har rett og slett blitt to konstante striper som er synlig når skjermen går helt i sort. Til og med tv-ens egne menyer fester seg etter få sekunder, men disse blir fort borte igjen. Jeg sendte en mail til Panasonic om dette for flere måneder siden som de selvsagt ikke har svart på.

Kontrasten har aldri stått over midten og jeg gjorde de forhåndsregler man kan gjøre for å unngå innbrenning de 100 første timene skjermen var i bruk.

Etter nærmere 600 timers bruk sliter fremdeles tv med retention selv om det forsvinner fortere nå enn før.

Jeg kjenner også flere som har PX80 og selv om de ikke har like mye trøbbel som meg så får tv-ene retention i hytt og pine. Slik jeg ser det så har produsentene trivialisert problemet litt slik at folk skal kjøpe seg plasmaskjermer.

Hvis problemet var så lite som de skal ha det til så burde de putte det inn i garantien at en permanent innbrenning blir ny tv…

Når det er sagt så velger jeg trolig en plasma neste gang også for til tross for disse opplagt patetiske artefaktene så viser disse tv-ene veldig gode bilder. Lcd henger fremdeles langt etter med sine smakløse digitale bilder…

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm synes det er rart at folk har fått innbrenning, spesielt på Panasonic skjermer. Ikke det at jeg sier dere gjør noe feil altså, men jeg har vært ekstremt uforsiktig og aldri fått noe brent inn.

Hver eneste fest jeg har hjemme bruker jeg windows mediaplayer for å styre musikken.. det betyr at fra kl. 17 til 00 er det statisk bilde på tv'en, ikke hele bildet selvsagt, men hele ramma rundt, play-knapp osv. er alltid på samme sted.

Har og glemt å skru av anlegg og tv etter nachspiel og da har det stått på nye ca. 8 timer før jeg våkner opp igjen.. hehe. Men fortsatt ikke sett noe til innbrenning.

Er det jeg som er heldig eller er det forskjell på disse tv'ene? Selv om det er samme modell.. jeg har en 42px80 nå og det er det noen som har problemer med her leser jeg.

En kamerat av meg har forøvrig en litt eldre LG, husker ikke hva den heter, og den ser jeg mye retention på hele tiden. Blir faktisk litt irritert av å se på den tv'en til tider pga dette. Har ikke problemer med dette på min.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pepet og gryntet om dette tideligere i tråden, men jeg tror nok Panasonic har en del svin på skogen de også.

Min PX80 har som tideligere sagt permanent innbrenning der undertekstene er. Det har rett og slett blitt to konstante striper som er synlig når skjermen går helt i sort. Til og med tv-ens egne menyer fester seg etter få sekunder, men disse blir fort borte igjen. Jeg sendte en mail til Panasonic om dette for flere måneder siden som de selvsagt ikke har svart på.
    Hjelper lite og sende en mail. Du må ta kontakt med butikk og Panasonic verksted. Har du forresten prøvd og sette den på snø over natten? Kanskje du kan bli kvitt det.
    Etter nærmere 600 timers bruk sliter fremdeles tv med retention selv om det forsvinner fortere nå enn før.

Jeg kjenner også flere som har PX80 og selv om de ikke har like mye trøbbel som meg så får tv-ene retention i hytt og pine. Slik jeg ser det så har produsentene trivialisert problemet litt slik at folk skal kjøpe seg plasmaskjermer.

Hvis problemet var så lite som de skal ha det til så burde de putte det inn i garantien at en permanent innbrenning blir ny tv…
    Retention er jo vanlig på plasma. Det må man leve med til en viss grad, men tar det lang tid før det forsvinner så ville jeg som sagt prøvd og gjøre noe med det. Jeg fikk hjelp og støtte både fra butikk og service stedet. Skjermen ble både hentet og levert.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heldigvis aldri opplevd hverken innbrenning eller retention på mine plasmaer (Panasonic TH42PV30 og Pioneer PDP-508XD).
    Heller ikke mine to brødre, mine svigerforeldre, min svoger eller mine venner har vært så uheldig å oppleve dette. Jeg tenker nesten aldri på det og har latt TVen stå på med stillbilde i flere timer.
    Vi har dog fått permanent innbrenning på flere av Samsung LCD-skjermene vi bruker på jobb.
    :-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper lite og sende en mail. Du må ta kontakt med butikk og Panasonic verksted. Har du forresten prøvd og sette den på snø over natten? Kanskje du kan bli kvitt det.

Jeg har kjørt hvitvask, snø og i grunn gjort det som skal gjøres for å bli kvitt dritten, men det sitter...

Retention er jo vanlig på plasma. Det må man leve med til en viss grad, men tar det lang tid før det forsvinner så ville jeg som sagt prøvd og gjøre noe med det. Jeg fikk hjelp og støtte både fra butikk og service stedet. Skjermen ble både hentet og levert.

Jeg vet godt at retention er et vanlig problem!

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undertekster gir retentions på mitt ettårsgamle innstegsmodell av Samsung med minst toårsteknologi. Men det skyldes hovedsaklig min forkjærlighet for høy kontrast og generelle hang for underlige innstillinger forøvrig. Avtrykkene gir seg imidlertid etter veldig kort tid, fra noen sekunder til noen flere sekunder. Altså er det ikke egentlig et problem. Noe spesielt merkelig er fraværet (med fare for å tøye ordenes betydning) av retentions ved bruk av PC-spill og PS3. Selv når ondskapens skrivebordsbakgrunn (Windows, for den som måtte lure) står på i timesvis, er det aldri verre enn at Samsungs innebygde anti-innbrenningskrets fjerner avtrykket iløpet av et par minutter eller så. Det bør også nevnes at jeg en gang presterte å få til et atomsopplignende retention på en Toshiba LCD.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •