Synk mellom bilde/lyd på plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synk mellom bilde/lyd på plasma

Fikk tips om at plasmaTVer kan ha problem med synk mellom bilde og lyd pga at bildet lagres i minne før det legges ut på skjerm, mens lyd går "rett ut". Sitter å stirrer på TVen min nå, og er faktisk litt usikker. Noen andre med erfaringer med dette?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt. "Alle" plasma apparater har problemer grunnet deinterlacing og skalering og annen digital behandling. Det er derfor man har receivere med innebygd lip sync justering. Du har nok samme problemet med 434. Det er desverre ikke alle som ser dette. Jeg har prøvd å vise det til flere, men mange ser det ikke i det hele tatt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger stemmer det at "det man ikke vet har man ikke vondt av". Alltid kjekt øke egen kunskap om AV, men av og til slår det negativt ut nå man leter etter problemer.

Selv ante jeg ikke hva regnbuer på DLP var før jeg leste om hvordan man kunne fremprovosere dem...

Er man usikker på om sin egen plasma har lip-sync problemer, så er det bare å sitte å studere dette i 1 time, så vil man garantert gå fra å være usikker til å sitte og irritere seg over at man faktisk har lip-sync problemer. :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Det er sant det Tiger, men før eller senere vil man oppdage sync problemet. Det er utrolig irriterende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del (bilde TH42-PA20, lyd Parasound C2/A52, progressiv komponent Pioneer DV668) varierer det veldig mht. signalkilde og lydformat. F.eks. er digitale TV-signaler m/PL-dekoding ikke noe problem; derimot har PL2 masse lip-ute-av-sync. Mht. DVD varierer det utrolig mellom filmene - mange filmer er elendig kodet, med store variasjoner i bitrate og fokus på lydsporet. Dette kan til og med variere fra scene til scene i en film. På grunn av dette savner jeg egentlig ikke lipsync-justering i forforsterkeren, da dette for meg virker å være et "dynamisk" problem som vanskelig kan korrigeres med en enkeltinnstilling på delay.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører en Panasonic 42PW6 med Denon AVR-3803 Receiver og Denon DVD-2900.
    Har satt receiveren til ca. 100ms forsinkelse, og det fungerer greit på stort sett alle kilder. Både DVD, TV og X-Box.

Hvor følsom man er for lipsync problemer varierer fra person til person.
    Jeg er av den følsomme typen :lol:
    og satset på en receiver med delay funksjon.

Roger

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Hitachi 42pd5200 og har ingen problemer med lipsync.
    Har sitte og stirret på skjermen i 10 min men ser ingen lipsync :roll:

Kan jeg være i ferd med å bli blind?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner at problemet er kun via DVD og ikke TV sendinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette også et problem for LCD? Eller er det bare Plasma som sliter med dette?

Harald

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder LCD skjermer også, (og en del projektorer).

Ifølge Philips så har de ca 80 ms forsinkelse i deres LCD skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet innlegg tidligere om min Samsung PS42P3S. Den har til sine tider voldsom forsinkelse på bildet i forhold til lyden. Og det varierer fra DVD til DVD, og fra TVsending til TVsending (satellitt). På satelitt er det nesten ingen forsinkelse på sendinger i 16:9 format.

Samsungimportøren har imidlertid omsider innrømt at de har et problem med disse apparatene, og jeg har fått tilbud om å bytte til en ny modell PS42V4S. Denne har lysstyrke på 1000cd/m og et kontrastforhold på 3000. Jeg slår til, og så får jeg se om sync-problemet er fikset.
    Er det noen som vet noe mer om denne modellen?

-lark

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket på den i forrige uke og ble ikke så veldig imponert. Selgeren satte på en DVD film, men jeg syntes bilde var dårlig.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Jeg har skrevet innlegg tidligere om min Samsung PS42P3S. Den har til sine tider voldsom forsinkelse på bildet i forhold til lyden. Og det varierer fra DVD til DVD, og fra TVsending til TVsending (satellitt). På satelitt er det nesten ingen forsinkelse på sendinger i 16:9 format.

Samsungimportøren har imidlertid omsider innrømt at de har et problem med disse apparatene, og jeg har fått tilbud om å bytte til en ny modell PS42V4S. Denne har lysstyrke på 1000cd/m og et kontrastforhold på 3000. Jeg slår til, og så får jeg se om sync-problemet er fikset.
    Er det noen som vet noe mer om denne modellen?

-lark
    Har testet idag på denne modellen når det gjelder sync. Det er faktisk veldig forsinket bilde på den i forhold til andre apparater. Jeg testet det ved å kjøre samtidig med PA30 fra samme DVD spiller og man så tydelig at bildet ikke ble sent samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Peakman!
    Hvordan synes du bildekvaliteten var?
    -lark

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Har nå hatt min nye skjerm PS42V4S i litt over en uke. God bildekvalitet, men: Problemet med kraftig forsinkelse på bildet i forhold til lyden er ikke forbedret i forhold til forgjengeren PS42P3S. Det er til sine tider voldsom forsinkelse, og det varierer med sendingene (parabol), og fra DVD til DVD.
    Hvorfor det????? Har det noe med bit-rate å gjøre? Jeg har lagt merke til at sendinger som går i 16:9 har knapt merkbar forsinkelse på bildet. På slike sendinger er også bildekvaliteten best.

lark :? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Rune: Har Panasonic 42PW7 som jeg har hatt i ca 3 uker nå. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på lip-u-sync på TV2 (kjører digital dekoder via kabel). Har det i veldig liten grad på de andre kanalene, men det er svært fremtredende på TV2.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for de som ikke har lipsync justeringsmuligheter så har primare kommet med en ekstern boks med lipsync justering. har den hjemme nå men har ikke fått tid til å teste den ennå. er med fjernkontroll.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    for de som ikke har lipsync justeringsmuligheter så har primare kommet med en ekstern boks med lipsync justering. har den hjemme nå men har ikke fått tid til å teste den ennå. er med fjernkontroll.
    Høres intresant ut, pris, link?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusjo
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Rune: Har Panasonic 42PW7 som jeg har hatt i ca 3 uker nå. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på lip-u-sync på TV2 (kjører digital dekoder via kabel). Har det i veldig liten grad på de andre kanalene, men det er svært fremtredende på TV2.
    Med digital dekoder vil man få denne forsinkelsen også. Alle kilder hvor man kobler lyd direkte til anlegget vil få denne opplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Samsung PS42V4S kan man kjøre lyden via skjermen og hente lyd fra monitor out og kobler til anlegget. Dersom man går inn på skjermens meny og setter internal mute til "on", legges det inn en forsinkelse på lyden slik at den er i takt med bildet. Fungerer sånn noenlunde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •