Plasma eller LCD? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Synes det er rart at ingen nevner problemer som retention, innbrenning og mauring på disse billig-plasmaene... er det helt forsvunnet liksom?
    Helt forsvunnet er det nok ikke, men det er ikke lenger et stort problem selv på "billig" plasma. I sær Panasonic har fått veldig god kustus på fosforet.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Og jeg vil nevne at LCD har mange fordeler sammenlignet med plasma. Spesielt hva angår vekt, strømforbruk, halveringstid på lysstyrke, generelt "bedre" bilde i opplyste rom, ikke fare for innbrenning for å nevne noe.
    Vekt, halveringstid på lysstyrke og til dels innbrenning er ganske skrale argumenter. Hvor ofte flytter man på TV-en, og hvem får problemer med noen få kilo ekstra når behovet faktisk melder seg? Lysstyrke og til dels strømforbruk er derimot reelle argumenter. Dersom TV-en skal stå i stue med store vindusflater mens sola skinner på det sterkeste, vel å merke.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HodeReady
    Det er ikke totalt sort før skjermen drar deg inn som om det var ett sort hull!
    Da kan vi snakke! "Black Hole screens!!" "They will literally pull you into the action!"
    Men jeg mener fortsatt at Pioneer har de beste skjermene til tv bruk. Enn så lenge...sukk...kommer til å savne Pioneer plasmaene i butikken.
    Jo faktisk HELT sort. Sitat hentet fra denne testen: "[Smart LED] allows for exemplary blacks (and even true 0 cd/m2 blacks when the screen is blank)"
    Videre så har Lyd&Bilde testet denne generasjonen LED, og de kunne også hevde at skjermen "forsvant" i testlokalet da det ikke var bilde på skjermen.

Du kan gjerne hevde at Pioneer er best, jeg hevder at 9-serien til Samsung er minst like god ;-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nettopp i en butikk her i Stockholm og så flere Samsung LED-skjermer.
    En av skjermene skilte seg markant ut med det beste TV-bildet jeg har sett hva gjelder klarhet, sortnivå og kontrast ...i butikk.
    Jeg så ikke problemer med innsynsvinkelen heller, så dette lover godt.
    Er veldig spent på hvordan en slik TV vil gjøre seg i minst 60" og hjemme hos meg. De andre LCD og LED-TVene slet med blåskjær der det skulle ha vært sort. Flere hadde også store problem når det kom til innsynsvinkel og strølys.

Det er dog selvsagt umulig å bedømme en TV i butikk, for lysforholdene er totalt annerledes enn i hjemmet. TVene kan også være kalibrert (eller ikke kalibrert i det hele tatt) helt forskjellig fra hverandre slik at man skal velge en spesiell TV over en annen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Var nettopp i en butikk her i Stockholm og så flere Samsung LED-skjermer.
    En av skjermene skilte seg markant ut med det beste TV-bildet jeg har sett hva gjelder klarhet, sortnivå og kontrast ...i butikk.
    Jeg så ikke problemer med innsynsvinkelen heller, så dette lover godt.
    Er veldig spent på hvordan en slik TV vil gjøre seg i minst 60" og hjemme hos meg. De andre LCD og LED-TVene slet med blåskjær der det skulle ha vært sort. Flere hadde også store problem når det kom til innsynsvinkel og strølys.

Det er dog selvsagt umulig å bedømme en TV i butikk, for lysforholdene er totalt annerledes enn i hjemmet. TVene kan også være kalibrert (eller ikke kalibrert i det hele tatt) helt forskjellig fra hverandre slik at man skal velge en spesiell TV over en annen.
    Det er en relativt kjent sak at fabrikkinnstillingene til Samsung er helt på trynet, hva gjelder å være korrekt kalibrert. De tenker tydeligvis på å skille seg ut fra mengden med et bilde som blir oppfattet som kaldt (noe det er) og man kan da lett få inntrykk av at det er skarpere, i tillegg kan de ta ut større lysutbytte ved blått.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først når skjermen er kalibrert man får se hva den virkelig er god for. Og det tviler jeg på at noen elbutikker har gjort på sine utstillingsmodeller, de har kanskje rørt litt på brightness og contrast, men det er det hele.

Og på samsung sin 9 serie så er det sorte totalt SORT, og det klarer ikke pioneer sine tv'er å avgi. Og det finnes ikke noe blåskjær i bildet som det blir nevnt tidligere her. Vet ikke om edge led sliter med blåskjær i bildet, men 9 serien har det ivertfall ikke.

Så min menig er at samsung sin 9 serie sitter på toppen av tronen på bildesiden. Så det skal bli morsomt å se hva de har klekket ut på 9000 serien som kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke enig.

Jeg er ikke enig med at samsung 9-serien er bedre. Jeg jobber i en stor kjede og vi hadde den inne en stund til den ble solgt. Heldigvis for det. Ellers kunne den lett blitt et tapsprodukt.
    Jeg la merke til at lyset på den sto og "vibrerte" når local dimming sto på! Ikke noe jeg så hele tiden men nok til at det var irriterende. Spesielt på mørke partier var dette synlig. Da var det lett å se at noe ikke var helt som det skulle. 100 Hz Motion Plus fungerte ikke helt perfekt og kanskje dette er noe man kan bli vant til hjemme men når jeg så på den i butikken blir øynene mine dratt mot de feilene man så. Vi hadde ikke fått kalibrert den i butikken men stilt den inn så godt som mulig med våre egne øyne. Så jeg er helt sikker på at man kan få den bedre stilt inn i bedre lys. Vi slår av alt av bildebehandling i butikk bortsett fra 100hz da dette imponerer de fleste. Nå er det vel ca 3-4 mnd siden jeg så den sist.
    Ingen av tv'ene våre er kalibrert i utstilling men faktisk har jeg prøvd en del innstillinger her i avforum. Stor takk til de som deler ut! Den jeg sliter mest med er faktisk 9803 led'en fra Philips. Aldri fått fargene til å stemme på den og jeg har ikke funnet noen innstillinger på nett heller. Men har ikke tid til å dille alt for mye med skjermene.
    Må jo legge til at hjemme så har jeg Pioneer 4280 så jeg er ikke helt nøytral i mine betrakninger. Men jeg er enig at 9-serien til samsung er et fantastisk produkt og ingen skal være flau over å ha den. Liker også Samsung lcd og plasma veldig godt jeg.
    De plasmaene som er best på innbrenning er Pioneer og panasonic. Veldig sjelden å se innbrenning eller retention på de. Lg og Samsung er mer utsatt enn de men er blitt mye bedre. Hvis feks utstillingstv'ene står på canal+sport over helga vil man se retention på lg og Samsung mens ikke noe på pioneeren og litt på panasonic. Dette går bort etter ett par timer på alle skjermene.

Selvfølgelig er lcd bedre enn plasmaene på mange punkter men ikke nødvendigvis på gjennskinn da snart alle lcd skjermer har blanke paneler. Og det gir en del gjennskinn. Mange som glemmer dette. Alt i alt synes jeg Pioneeren fortsatt er best til tv bruk men synes ikke at all plasma er bedre enn lcd. Billig plasma liker jeg ikke og ikke billig lcd heller. Veldig forvirrende for kunder dette her. Men egentlig skal man jo fortsatt bare se på det bilde man liker best. Se på hudfarge er ett godt tips.

oi! Dette ble langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HodeReady
    Jeg er ikke enig med at samsung 9-serien er bedre. Jeg jobber i en stor kjede og vi hadde den inne en stund til den ble solgt. Heldigvis for det. Ellers kunne den lett blitt et tapsprodukt.
    Jeg la merke til at lyset på den sto og "vibrerte" når local dimming sto på! Ikke noe jeg så hele tiden men nok til at det var irriterende. Spesielt på mørke partier var dette synlig. Da var det lett å se at noe ikke var helt som det skulle. 100 Hz Motion Plus fungerte ikke helt perfekt og kanskje dette er noe man kan bli vant til hjemme men når jeg så på den i butikken blir øynene mine dratt mot de feilene man så. Vi hadde ikke fått kalibrert den i butikken men stilt den inn så godt som mulig med våre egne øyne. Så jeg er helt sikker på at man kan få den bedre stilt inn i bedre lys. Vi slår av alt av bildebehandling i butikk bortsett fra 100hz da dette imponerer de fleste. Nå er det vel ca 3-4 mnd siden jeg så den sist.
    Da må det ha vært noe feil på den tv'en, finnes ikke noe vibererende lys på min ivertfall, det hadde jeg sett med en gang. 100 hz synes jeg fungerer fint på low innstilling, veldig skjelden jeg ser noe artifacts der. Kommer litt ann på filmen som står på. Og jeg er veldig følsom overfor feil i bildet og ser lett om ting ikke stemmer. Har holdt på med lyd og bilde i 14 år nå så jeg har ganske trente øyne når det gjelder naturtro bilder.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Siden jeg ikke vet hva jeg snakker om, og du tydelig vet mye mer, så kan ikke du da forklare meg på en enkel måte hva som er galt i utsagnet? Og husk at utsagnet "Plasma er så 2008-teknologi" initielt var forfattet med et snev av humor.

Følgende artikkel er ingen nyhet, men viser at "Plasma er så 2008-teknologi" fakstisk ikke er så langt fra sannheten: Pioneer's Plasma TVs: R.I.P. - BusinessWeek

Jeg er med andre ord ute etter ditt "I reject your reality and substitute my own!" for dette temaet.
    Min realitet er at det (til din informasjon) finnes andre produsenter i verden enn Pioneer som kan lage plasma. Og de kan faktisk det veldig godt.

Du kan jo ta en titt på f.eks

tar TV-opplevelsen til et nytt nivå PS50B855 - lcd / plasma-tv - hverdagsrom og soverom | SAMSUNG

Samme tykkelse som LED tv'ene har. Strømforbruket er gått ned med 40%

Et sortnivå som kan justeres på pixelnivå noe ingen LED eller LCD tv kan drømme om.

Eneste gangen du får 100% sort på en LED tv er om bildet som vises nøyaktig dekker det antallet med pixler som tilsvarer størrelsen på LED lampen. Noe som vil si aldri.

Du kan også alltids lese litt om NeoPDP til Panasonic som er rett rundt svingen.
    Tykkelse på 2.5cm opp til 55% mindre strømforbruk bare for å nevne et par

Produkter - TV - Viera - Plasmateknologi - VIERA NeoPDP tar Plasma-TV til neste nivå - Norge

LG sover ikke akkurat om dagen de heller.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Da må det ha vært noe feil på den tv'en, finnes ikke noe vibererende lys på min ivertfall, det hadde jeg sett med en gang. 100 hz synes jeg fungerer fint på low innstilling, veldig skjelden jeg ser noe artifacts der. Kommer litt ann på filmen som står på. Og jeg er veldig følsom overfor feil i bildet og ser lett om ting ikke stemmer. Har holdt på med lyd og bilde i 14 år nå så jeg har ganske trente øyne når det gjelder naturtro bilder.
    Jeg støtter opp om de erfaringene du har gjort deg her. Flikkende eller "vibrerende" lys er det ikke på mitt eksemplar heller.
    100Hz funskjonen funker kun i low etter min mening, men man kan i noen tilfeller skimte artifakter ved sideveis panorering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Kanskje du har 14 år eldre øyne enn meg sånn at du ikke ser de? Neida, den la du opp til selv
    Kan ha vært feil på den,enig der. Vi har ikke fått den tilbake så det er mulig det kan ha vært kilden vår.Synes det hele var litt rart. Husk at vår modell ikke var kalibrert og sto på veldig høy kontrast og lys pga belysningen i butikken. For å være ærlig så tror jeg det var tv'ens egenskaper som gjorde dette men jeg kan ikke være helt sikker siden jeg ikke kan få sjekket det. Og det var kun på mørke partier. Så det på åpningen av en James Bond film der de surfer inn på en strand, tror det var enten samsung eller sony Bluray spiller.("Die another day" var det. Ikke den litt mindre kjente Stylist filmen "Dye another day"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En samsung ps42a466 til 6000 kr. Er det et bra kjøp til min bruk?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Axe
    En samsung ps42a466 til 6000 kr. Er det et bra kjøp til min bruk?
    Det vil jeg nok tro, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare litt på trådstarter sitt spørsmål...

Jeg personlig syntes plasma hadde best bilde når jeg var på tv jakt. For meg var fokuset størst på farger og ikke minst bildeflyt. De fleste LDC tv`er flimret eller virket hakkete i bevegelsene, uholdbart for meg. Å skal du se en del sport vil jeg si at bildeflyt er veldig viktig. For mitt vedkommende brukes tv`n kun til film, så da var valget på plasma rimelig enkelt.

Panasonic har rimelige og gode plasmasjermer. Men kom deg rundt å finn ut hva som passer dine øyne best !

Lykke til !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Min realitet er at det (til din informasjon) finnes andre produsenter i verden enn Pioneer som kan lage plasma. Og de kan faktisk det veldig godt.
    A´ du. Det lukter maur av pusten din! (fritt sitert fra filmen Istid).

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    A´ du. Det lukter maur av pusten din! (fritt sitert fra filmen Istid).
    Haha. Ironisk nok har "mauern" vært kallenavnet mitt blandt venner siden jeg var 5 år.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •