Flat-tv - betraktninger + en brannfakkel eller to

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Flat-tv - betraktninger + en brannfakkel eller to

Jeg har lenge sett meg om etter ny tv til stuen, men har store problemer med å bestemme meg. Jeg er stadig innom forskjellige butikker og kikker, og leser alt nytt her på forumet.

Jeg hadde meg en tur på expert i går, og fikk bekreftet noen av tankene mine, pluss jeg har blitt opplyst på noen punkter.

-Dagens skjermer er IKKE særlig bedre enn min 3år gamle plasma.
    Plasma: Jeg kikket på f.eks. LG 50PS3000, Panasonic 50PZ800, Pio 5090, Pio KRP 600, Pana 42G11(ca samme som G10?), Pana P42X10, Pana 42PX10 og to forksjellige Samsung skjermer (husker ikke modellnavn).
    Kun Pioneer 5090 og KRP 600 levde opp til forventningene mine. Jeg hadde veldig god tid til å kikke i går, og fikk stille på TVene og skifte kanaler som jeg ville. Det skal sies at ingen av skjermene er kalibrert, men Expert på Nordås i Bergen har nesten ingen spoter og veldig bra tv-belysning i tv-avdelingen.
    Det som ER bedre er uten tvil sortnivået (men der er min LG heller dårlig).
    Jeg har brukt en del tid på en Panasonic 46PZ80 og trodde lenge det skulle bli en slik på meg, men den har for mye "reality" preg på bildet. Det er som alt er filmet med HI8-kamera. La film være film og TV være TV!!! Jeg trenger glamour-filteret! I tillegg overbeviste ikke TV'en særlig på andre punkter heller.
    Den er gjennomsnitlig bra, men ikke imponerende.

Jeg liker heller ikke glassplaten i front, den fungerer som et speil! På min LG er det ikke glassplate, og dermed nesten null refleksjoner.

Jeg kikket også litt på LCD, men der er nesten alt "reality"
    Jeg brukte en del tid på en 46V5500:
    Sony vet jeg er bra på film, men her var panorering dårlig og bildene kornete. til og med på demo-dvd var det tydelig "pixlete" bilde og skuffende kvalitet.
    Selv om dvd var koblet til med hdmi var det dårligere enn sd-signaler fra f.eks. eurosport på min gamle LG.

Den positive overraskelsen i går er uten tvil LED-skjermene til Samsung, jeg har lenge følt at Pioneer og Panasonic har vært et lite skritt foran disse og at de er under utvikling enda. Men det er sinnsykt bra bilde på de! Nydelige farger, bra sortnivå og skikkelig 3D-film følelse! Fantastisk! Det negative med disse er at jeg synes det fremdeles er alt for dyrt med LED.

Det er ikke blitt lettere for meg å finne meg ny TV!
    Heller litt mot LG 50PS3000 pga prisen (rett over 8k på komplett og mpx)
    For så å bruke god tid på å kalibrere den (kun kalibrerings-dvd)
    Jeg prøvte å kalibrere litt i butikken i går, uten noe hell!
    Ellers blir det å kjøpe en Panasonic 46G10 og la den stå i film-modus hele tiden for å slippe "reality-bildene".

ps. jeg må kommentere prisene til Expert, LATTERLIG! 13k for 50PS3000! Alt var overpriset med 40-50% i forhold til Elkjøp og nettbutikker.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker og komentere ett par ting her.. For det første og si att dagens skjermer ikke er noe særlig bedre enn en 3 år gammel middelmådig LG skjerm er vel en uttalelse som ikke har noe særlig bunn i seg. Når du sier at en plasma skjerm har "reality preg" over seg skjønner jeg heller ikke hva du snakker om. Det er interpolering (100Hz osv) som gir dette inntrykket på en skjerm og dette er det ingen plasma skjermer som har. Jeg er derimot enig i att LCD skjermer har dette, men dette kan du som regel skru av, eller på årets samsung skjermer kan du stille dette individuelt. Jeg har verken denne "looken" på min samsung B855 plasma eller til og med på min samsung B8050 LED skjerm. Du klaget over dårlig panorering på V5500, og det kommer av at den ikke har 100hz. Du kan ikke få i pose og sekk. Enten må du bruke interpolering som du mener gir en "look" du ikke liker eller så må du godta dårlig panorering.. Når det er sagt så er det slik film er ment vist i fra regisøren sin side, uten interpolering. Det skal være litt hakkete.. Men mange foretrekker ikkke dett og setter dermed opp tvn med interpolering. Liker du ikke dette, kjøp plasma. Der skal du ikke ha denne looken, og om du f eks tar en titt på samsung B550 el B650 plasma skjermer får du en meget god plasma til mellom 10 og 15000. Mye bedre enn den LGn du nevner her.. Om du fant V5500 til og være pixlete og kornete kommer ikke dette av tv'n. Dette tv'n er noe av det skarpeste du får i dagens marked. Faktist så skarpt att prosessoren sliter til tider med billeder som har mye detaljer. Det du har sett kommer sikkert av dårlig source materiale, muligens dårlige sd signaler..!!!

Glassplate i front er det på ALLE plasma tv'r, dette må de ha!. Derimot så er f eks årets samsung og panasonic modeller ganske bra på reflekteringer, i allefall sammenlignet med i fjord. Om dette er ett issue for deg, så anbefaler jeg deg lcd tv. Men etter hva jeg du synes om interpolering så må jeg allikevell anbefale en god plasma. Som sagt, i prisleie 10-15 lapper får du ikke bedre tv enn årets samsung modeller. De ligger i mine øyne på ett høyere nivå enn LG sine!!

Bare korigere deg litt også. Når du står i en butikk og stiller litt på tvn så kalles ikke det kalibrering. Kalibrering gjør du med pro værktøy og baseres på standarer.. Det du har gjort er og tune innstillgene litt.. Når det er sagt, du vil alldri få ett billede så bra i butikken som du vil få hjemme hos deg selv. Husk at de fleste plasma skjermer (bortsett fra samsung) presterer best i mørkere omgivelser. Ikke i butikk, selv om du ikke har spotter rett på skjermen er det fortsatt ganske lyst i butikken..

Jens

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du skjønte at flere at uttalelsene mine var ment for å provosere og for å få tilbakemeldinger. At Panasonic 46PZ80 har "reality preg" skjønte ikke jeg helt heller, men det er desverre slik, regner med jeg ikke vil oppleve dette på 46G10? eller vil jeg det pga 600Hz teknologien. Jeg har ikke klart å få bort realityen fra mine foreldres LG LCD, men de liker det, så jeg har ikke prøvd så mye.

Sonyen fikk uskarpt bilde, godt mulig pga kilden, men andre TV'er utjevnet dette mye bedre enn sony, og det betyr mye. (kilden var to ulike dvd'er, som begge var bedre på 60" pioneer) Jeg ser tross alt 70% på sd signaler fremdeles (dvd og sd-tv) og vil foretrekke en TV som er bra på det.

Jeg er forresten 95% sikker på at det blir plasma, fotball er det jeg ser mest av på TV'en, og til dette har jeg enda ikke sett en lcd som duger.

Alle plasmaer MÅ ikke ha glassplate foran, det er noe jeg overlever, men allikevel litt irriterende med refleksjoner.

Ang "kalibrering" jeg bruker nok ordet kalibrering litt bredt, men å "kalibrere litt", er vel det samme som å tune? Du skjønte hva jeg mente, og det er det viktigste! Du kan forresten kalibere uten pro verktøy. The Calibrator og DVE er kalibreringsverktøy, selv om det ikke er profesjonelt. Du spiller fotball selv om du ikke bruker ball til 3000,-

Jeg ble forresten ganske positivt overrasket over Samsung sine plasmaer, men hadde i utgangspunktet slått fra meg Samsung plasma pga tidligere modeller som har vært helt grusomme!

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle plasmaer har glas lag, de fleste har opp til flere.. Herav den tyngre vekten på plasma skjermer!!!

Jens

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jenseike@start.no
    Alle plasmaer har glas lag, de fleste har opp til flere.. Herav den tyngre vekten på plasma skjermer!!!

Jens

LG 42PC1RR 42" Plasma-TV flatskjerm

Innovasjon 1:

”Clear Filter” var tidligere kjent som ”FilmFilter” og var brukt på LG’s plasma TV-er med standardoppløsning. Det man gjorde var ganske enkelt å fjerne glassplaten som sitter foran på alle plasmaskjermer. Dette var i sin tid svært unikt og førte til at en svært god bildekvalitet. Nå har LG introdusert dette for første gang på enhøyoppløst TV, nemlig LG 42PC1RR.
    Innovasjon 2:

LG 42PC1RR er verdens første 42” høyoppløste plasma TV helt uten vifter!

En vanlig plasma med frontglass stenger inne varmen som utvikler seg i panelet. Man må derfor ha vifter for å kjøle ned panelet på baksiden og lede bort varmen. Men fordi LG har fjernet galssplaten i front så får panelet en naturlig ventilasjon på fremsiden og derfor trenger man ikke vifter. Dermed slipper man støy fra viftene. (Merk: harddisken kan høres litt når den jobber.)

42PC1RR er selvsagt utstyrt med LGs XD Engine 3 teknologi som tilbyr avanserte innstillingsfunksjoner og hele 14 bits prosessor samt tredimensjonal fargejustering og støyredusering. Resultatet løfter bildekvaliteten til helt nye høyder.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen samsung plasmaer har vifte og de har alle glass!!..

HeHe.. Det var en skjerm det i fra LG, og du ser jo hvor stor succse det var siden de har gått totalt bort i fra det igjen etter denne skjermen!!!.. Det nenvnes uansett her at de kun hadde fjernet front glasset, ikke de andre glassene!!!

Jens

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen samsung plasmaer har vifte og de har alle glass!!..
    ja, alle har vel glass nå, blir litt overgang for meg med "speil" på veggen, derfor jeg er litt opphengt i det.
    men overlever det sikkert! betyr ikke sååå mye. viktigere med bildekvalitet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt en del tid på en Panasonic 46PZ80 og trodde lenge det skulle bli en slik på meg, men den har for mye "reality" preg på bildet. Det er som alt er filmet med HI8-kamera. La film være film og TV være TV!!! Jeg trenger glamour-filteret! I tillegg overbeviste ikke TV'en særlig på andre punkter heller.
    Bra observert! Denne Panasonic-skjermen gir et visst reality-preg (som gamle Philips CRT) om fargestyringen (Colour Management), x.v.Colour og P-NR står på (maks). Men skrur du av disse "bildeforbedringskretsene", så blir det straks bedre. Verre er det at disse skjermene (PX80/PZ80/85) har et ganske tydelig grønnstikk/gulstikk, som du ikke får bort - med mindre du går inn i fabrikk-menyen. Der er 10 mye bedre, selv om også den har for mye grønt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...tar en titt på samsung B550 el B650 plasma skjermer får du en meget god plasma til mellom 10 og 15000. Mye bedre enn den LGn du nevner her...
    Har du noe kilde på dette, eller er det egne erfaringer? Interessert i temaet så hadde vært fint om du kunne utdype.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur innom SonyCenteret i går og fikk en grundig demonstrasjon av Sony 46W5500. Det er stor forskjell på V og W! Jeg er imponert over bilder på W5500, lysstyrken i et opplyst lokale var imponerende. Sortnivå på plasma-nivå. Skarpe og klare bilder. En fantastisk film-feeling! Skjermen var "kalibrert" med DVE, litt sterk i fargene, men det bør være enkelt å kalibrere ned.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •